Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3464 besök totalt |
Roadsport burbygge (Simca Bagheera)
http://www.peugeot-sport-club.com/fo samma funderingar och frågetecken ställs till er på rejsa. _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||
Det blir mycket smidigare om du ger bakgrund till allt du skriver här samt förklarar vad det är för bil etc.
Diskussionen blir ganska oredig om den förs på två forum parallellt. Sök också här och du kommer finna liknande. |
||
okej. Bilen är en simca bagheera och tanken är att regga som ombyggt fordon och även ha den passa in i roadsport reglementet.
Mina tankar: ![]() ![]() _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||
om någon vill skissa åt mig så har ni utgångbilden här
http://www.matrasport.dk/Cars/Bagheera/Gallery1/Med/s1_xray.jpg _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||
Varför ombyggt? Motorbyte?
![]() Min bil är regbes med skyddbur men ej "ombyggt" så där borde du klara dig. Jag tippar att översta alternativet inte får OK pga av bakåtsträvornas utseende, vinklade. Jag har sett en sån bil en gång (trol byggd på 80-talet) men tror att idag tar man sig inte igenom med det. Det nedre ser konventionellt och "bra" ut. Cred för ruggigt coolt banoåkaobjekt . ![]() ![]() Släng in vad det är för bil i rubriken så får du nog mer råd! |
||
ombyggt blir det pga. att det kommer monteras en annan motor och uppgradering av bromsar och eventuellt hjulupphängning. oki, orsaken varför jag ville ha enligt första alternativet är att jag då skulle kunna ha en ruta emellan kupen och motorutrymme/lastutrymmet som orginal fast urtaget för röret. självklart plastruta i det fallet. Blir ju däremot riktigt knepigt att få dit ruta om man bygger efter 2,a skissen. Iofs så behöver jag ingen ruta emellan så något problem är det ju igentligen inte. Sitter ett lock över till motorutrymmet så nå eventuella avgaser att komma in är obefintligt. Alternativ 1 verkar godkänt både för roadsport och reg.besiktning till ombyggt alltså? Kul att du gillar bilvalet ![]() _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||
Avdelaren mellan motorrum och förarutrymme skall främst vara brandsäker och av det skälet brukar man vilja se en plåt eller liknande som skydd så jag tror att din plastruta inte kommer vara tillräcklig.
Roadsports har dock ibland undantag från alla regler. Det bästa är nog att (frånsett att lusläsa GT) kontakta din SBF-auktoriserade besiktningsman och se vad han har för synpunkter. |
||
Är som sagt en plåtlucka som skiljer mot motorutrymmet ändå. _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3464 besök totalt |