Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka DäcktryckToyo Trampio R1R? | 2440 besök totalt |
Skall för första gången åka bana med r-däck, och har lite funderingar. Förutsättningar som följer. Bil: Astra Carvan, sänkt 40 mm. Inte speciellt avancerad framvagn, och därmed lite kassa cambervinklar, men jag inte göra mycket åt.
Till däcken. Har fått tag på ett par Toyo Trampio R1R 205/55-16, som sitter monterade på ett par PT Flash 7*16 fälgar. Jag vet att däcken är för höga och fälgarna för smala men jag är född i småland Frågan är ungfär vilket tryck jag kan tänkas behöva i däcken? Bilen väger ca 1200 kg, och är ju pga av kombikarossen lite tyngre bak än motsvarande sedanmodell. Har provat lite på gatan med däcken, men tyckte det var svårt att få upp temperaturen, särskilt i bakdäcken. Har nån några bra tips? _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||
Hhhmmmm..... R1R är väl r-däckens mesta budgetdäck? Det får man ta med i beräkningen. (Jag köpte själv sådana inför den här säsongen )
De är ändock mycket bra, speciellt om man jämför med std.däck. Jag har kört tre bankörningar med mina däck. Min bil är nog egentligen för tung för R1R som jag tror skall användas på lättare bilar, tom lättare än din. Det går ändå ganska bra. Men det krävs ordentligt med lufttryck! Jag kör med 3kg bak och 2,6kg fram Då går och slits de plant samt kalvar/kränger inte. De får upp tempen lätt men överhettar inte. Jag har provat att köra med mycket lägre tryck men då viker sig däcken. (Förmodligen för att de inte är byggda för en så tung bil som min?) Mao skiljer sig teorin kring R-däck lite när man åker R1R på en tung bil. Lycka till och skriv gärna ner dina erfarenheter! Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Nu har jag provat! Lagom var däcktryck 2,6 kilo, då blev de fort varma utan att överhetta. Den enda missen var att de nya bromsarna var lite för bra, vid en panikbromsning låste jag hjulen och ficke en bromsflata på båda framdäcken
I övrigt gick det kanon bromsade som mest femtio meter senare än kompisen i en likadan bil med gatdäck... Kurvgreppet skall vi väl inte ens nämna! _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||
Var det du som körde en mörkblå kombi i söndags på Sviestad? _________________ Magnus Thomé |
||
Intressant info.
Jag har äntligen fått ut min bil för året och har också skaffat R1R. Har hittills bara kört gata men jävlar vilket kurvgrepp jämfört med alla vanliga däck jag haft tidigare. Vad kan tänkas vara lämpligt tryck att ha i dom till vardags (alltså gatåka) ? 2-2.2 ?? resp banåka på min bil ?? Bilen väger ca 1260 med mig i och har ganska exakt 50/50 viktfördelning och är bakhjulsdriven med ca 230-240 HK edit: Glömde en fråga, hur är dom i regn ?? _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Japp, det var jag... Däcken är helt ok för mig, det är en helt enorm skillnad mot kompisen som åkte på slitna 205/40-17 Falken 451. Trots 15 hk mindre och 100 kg mer vikt var det inga problem att använda honom som rundningsmärke... Betänk då att han har slitsade bromsar med racebelägg, samt en riktig chassiesats... Däcken är det som är klart viktigast på bana! Det påståendet har jag hittills ansett vara bullshit, men jag kan inte annat än hålla med! Bravo Toyo! _________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||
Mitt råd är att testa dig fram. (Mitt däckstryck ser du ovan) I regn går de ok. Jag har kört till & från samt på Knutan i regn med däcken. Då var däcken nya och på vägen var det inga problem. Det gick förstså inte rasande fort där men ändå. På bana (där jag satsade mer) gick det sämre/långsammare. Jag hade varit snabbare på gatdäcken... (Men sedan torkade det dock upp och då gick det bra!) Sammantaget skall man nog inte köra på gatan med däcken (annat än trp till och från banan). De kastar upp mycket sten på bakomvarande och är halare än std.-däck i regnet Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Däck för banåka DäcktryckToyo Trampio R1R? | 2440 besök totalt |