Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Redline Water Wetter
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (39087 totalt)
Birger
Falun
Här sen Sep 2003
Inlägg: 47


Trådstartare
Ska byta kylvätska i bilen och tänkte prova Water Wetter. Ni som kör med det hur har ni blandat? Tyckte att det var svårt att förstå av det man kunde läsa på flaskan. Är det hela flaskan + vatten och ev lite glykol, eller kan man skippa glykolen?
Bilen körs endast sommartid och i princip bara på bana.

Tacksam för svar!

//Erik B

_________________
Erik Birgerson
//Golf vr6 -93
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Birger skrev:
Är det hela flaskan + vatten och ev lite glykol, eller kan man skippa glykolen?
Bilen körs endast sommartid och i princip bara på bana.
//Erik B



Skippa glycolen, även fast Redline o glycol går att blanda så är enda nyttan med glycol att förhindra frysning, annars har den mest negativa effekter. En flaska WW till 10-15 liter är nog bra, om sanningen ska fram så kommer jag inte riktigt ihåg. WW sämker ytspänningen och det får effekten att det blit mindre med småbubblor i vattnet och det blir bättre kontakt med kylarvenerna och motorblocket. Det blir bättre kylning men inte till den grad bättre att man häpnar. Men allt som är bättre i den vägen är välkommet. Sedan smörjer det pumpen bra och och ger ett bra korrissionskydd mellan de vanligast förekommande metallerna i ett kylsystem.
MVH

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Mnja ... glykolen är inte bara frysskydd. Glykolen innehåller en mängd tillsatser vilka minskar korrosion i kylsystemet, smörjer rörliga detaljer osv. Ur prestandasynpunkt så är glykolen bra då den höjer kylvätskans kokpunkt. En 50 procentig inblandning av etylenglykol höjer kokpunkten till ca 108degC vid atmosfärstryck. Normalt har man ca en bars övertryck i kylsystemet och då har glykolblandad kylvätska en kokpunkt som är 10-12 grader högre än för rent vatten. Dom extra graderna är inte att förakta om du har ett marginellt kylsystem.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



2fast4u skrev:
Mnja ... glykolen är inte bara frysskydd. Glykolen innehåller en mängd tillsatser vilka minskar korrosion i kylsystemet, smörjer rörliga detaljer osv. Ur prestandasynpunkt så är glykolen bra då den höjer kylvätskans kokpunkt. En 50 procentig inblandning av etylenglykol höjer kokpunkten till ca 108degC vid atmosfärstryck. Normalt har man ca en bars övertryck i kylsystemet och då har glykolblandad kylvätska en kokpunkt som är 10-12 grader högre än för rent vatten. Dom extra graderna är inte att förakta om du har ett marginellt kylsystem.


Även WW har korrosionsskydd och smörjande egenskaper.
Sen kyler ju vatten utan glykol bättre än vatten med glykol, så visst att man kanske får lite högre kokpunkt men egentligen ska man ju inte ens behöva hamna i dom temperaturerna.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



2fast4u skrev:
Mnja ... glykolen är inte bara frysskydd. Glykolen innehåller en mängd tillsatser vilka minskar korrosion i kylsystemet, smörjer rörliga detaljer osv. Ur prestandasynpunkt så är glykolen bra då den höjer kylvätskans kokpunkt. En 50 procentig inblandning av etylenglykol höjer kokpunkten till ca 108degC vid atmosfärstryck. Normalt har man ca en bars övertryck i kylsystemet och då har glykolblandad kylvätska en kokpunkt som är 10-12 grader högre än för rent vatten. Dom extra graderna är inte att förakta om du har ett marginellt kylsystem.


Jag känner till att "glycolen" har fler egenskaper, men jag specificerade inte isär detta för att få en kort kommentar. Själva glycolen har de egenskaper den har medan de andra effekterna tllskrivs tillsatserna.
Jag är osäker, men det kan vara så att ren glycol i vattnet påskyndar vissa oxiderings angrepp.

Kokpunkten blir högre, men värmeavledningen minkar. Så man kan säga att man flyttar upp värme nivån med glycol i systemet och själva marginalen till kokning blir liknande. WW däremot ger vattnet en ökad kyleffekt och innehåller dessförutom enbart de ämnen som behövs i vattnet för smörjning och korrissionsskydd.
Bättre då att ha högre inblandning WW än att spä på med en vätska som dessförutom innehåller ämnen som är onödiga.


MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



För racingbruk brukar man istället öka kokpunkten genom att höja systemtrycket. 1 bar är ett vanligt tryck i en standardbil, många tävlingsbilar kör idag med 3-4 bars tryck i kylsystemet. Detta kan dock kräva speciella kylare, men viss tryckökning kan säkert originalkylaren klara av.

Även motoroljor brukar innehålla tillsatser vilka sänker ytspänningen, där motverkar de dock skumning istället. Exempelvis silikoner används för detta.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan Edlund skrev:
Även motoroljor brukar innehålla tillsatser vilka sänker ytspänningen, där motverkar de dock skumning istället. Exempelvis silikoner används för detta.


Lite off topic, men sådana saker kan vara bra att notera. Det är lätt att få uppfattningen att en racingolja måste vara det bästa och därför toppen i en gatbil. Men oljans egenskaper är satta för ett visst ändamål och kan därför bli olämpliga i fel sammanhang. Det är förvisso även sant när det gäller kylvätskor.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Göran Malmberg skrev:
Johan Edlund skrev:
Även motoroljor brukar innehålla tillsatser vilka sänker ytspänningen, där motverkar de dock skumning istället. Exempelvis silikoner används för detta.


Lite off topic, men sådana saker kan vara bra att notera. Det är lätt att få uppfattningen att en racingolja måste vara det bästa och därför toppen i en gatbil. Men oljans egenskaper är satta för ett visst ändamål och kan därför bli olämpliga i fel sammanhang. Det är förvisso även sant när det gäller kylvätskor.
Göran


Det kan i många fall vara så att saker som används inom racing egentligen är helt olämpliga i en gatbil, eller tvärtom.

Glykol är ju exempelvis väldigt bra att ha i vardagsbilen, i racingbilen har man dock ingen nytta av glykolen vilken då bara ger nackdelar. Korrosionsskydd tillsätter man istället separat och kokpunkten ökar man genom att öka systemtrycket.

Motoroljan för en tävlingsbil är vanligen anpassad på ett lite annorlunda sätt. Vanligen innehåller den lite rengörande tillsatser, lite viskocitetsförbättrande tillsatser, lite lägsta flytpunktsförbättrare och mer filmbildande additiv och skumdämpare. Detta gör vanligen racingoljan direkt olämplig i en gatbil, även om den är baserad på en basolja av mycket hög kvalitet. Samma basolja hade säkert fungerat fint i gatbilen också, men det additivpaket man behöver ser annorlunda ut.
Citera
snyggve
Ullared
Här sen Jan 2007
Inlägg: 5



1 dl ww och 0,5 dl silkolen (för att smörja vattenpumpen) till 5 L vatten

_________________
tommy svensson
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Jag har testat WW i min övervarma wankel. Måste tyvärr säga att det är bortkastade pengar. Hört att man kan köra med glycol och någon droppe diskmedel för att få bort ytspänningen, funkar det bra?

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Zebb skrev:
Jag har testat WW i min övervarma wankel. Måste tyvärr säga att det är bortkastade pengar. Hört att man kan köra med glycol och någon droppe diskmedel för att få bort ytspänningen, funkar det bra?

Det är väl ofta så att effekterna i sådana här produkter är överdrivna, eller fått överdriven storlek när någon yttrar sig. Jag brukar själv föra bok på allting så att märvärden ska få rätt proportioner. Du vet, han äter ingenting och blir tjock ändå, eller, han äter jätteportioner men blir ändå inte tjock. Hmmmm.

Enligt WW så sänker WW ytspänningen så att vattnet får bättre kontakt med metallerna. Det gör tvättmedel också, och jag tror inte skillnaderna är mätbara. Det ska även förebygga små kokbubblor att uppstå, samma sak. MEN, det är kylaren som gör jobbet, det andra ligger på marginalerna.
Glycol i sig hindrar frysnig, sen är det inget kul längre. Det höjer kokpunkten men sänker värmeavledningen, så det glömmer vi vad gäller kylkapacitet. Högre tryck i systemet och varmare vatten ökar däremot temperaturskillnaderna mellan luften som passerar kylaren och elementet. Då får vi mer värmeavledning från systemet.

Nu är det inte bara kylmässigt WW är bra, det klarar korrission mellan olika metaller i systemet och smörjer vattenpumpen.

Fast jag håller med, det är dyrt. Men det är 50% glycol också.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Så ni menar att man egentligen kan köra rent vatten med tillsatser i form av vattenpumpssmörjning (som även förhindrar lite korrosion vill jag minnas)?

Biltema har ju vattenpumpssmörjande medel utan glycol i.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Jeppsson skrev:
Så ni menar att man egentligen kan köra rent vatten med tillsatser i form av vattenpumpssmörjning (som även förhindrar lite korrosion vill jag minnas)?

Biltema har ju vattenpumpssmörjande medel utan glycol i.


Absolut! (Bara kvaliteten på produkten är det den utger sig för att vara. Arrow, vill jag minnas är bra).
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Har vattenpumpar vattensmorda lager? Trodde att det bara var när vattenpumpen är slut som den har vattensmorda lager och därmed läcker ur skvallerhålet.

Kör vanligt vatten och Redline Water Wetter. Prövade med och utan det på Gelleråsen på Emils bil och temperaturen gick faktiskt ner enligt tempmätaren så visst blir det lite bättre.

Glykol kan vara bra om man kör på vintern men inte annars.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Andreas Millbro skrev:
Glykol kan vara bra om man kör på vintern men inte annars.
Eller förvarar kallt på vintern och vill slippa tömma.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



test av vatten glykol o waterwetter

http://www.jcna.com/library/tech/tech0011.html

_________________
Mats Andersen
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andreas Millbro skrev:
Har vattenpumpar vattensmorda lager?

Ha, 5 poäng där. Jag måste erkänna att jag inte tittat nämare på det problemet. Men nåting som tätar mot vattnet måste det finnas, som gummiläpp mot axeln eller liknande, och då även att denna inte skavs sönder. Gissning, har mest bara gått på linjen att pumpen behöver vattensmörjning och inte funderat mer över detta.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7287



Nu var det ett tag sen jag jobbade med tensider, men Yes har en extremt hög torrhalt av tensider av hög kvalitet. Alla typer är vätande i neutral miljö, men möjligen behöver man välja mellan an- och katjoniska tensider i en basisk eller buffrande miljö.

Min gissning är att WW består av en blandning av kalcium- och kaliumsalter och en anjonisk tensid med långa molekylkedjor. En typ av tensid som änvänds som skumdämpare.

Yes funkar som vätare i rent vatten, men det är inte helt säkert att det funkar med korrosionsskydd. Det gör å andra sidan ingen skada heller.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Hur mkt glycol behövs (generellt) för att ge tillräcklig smörjning till pumpen? Jag planerar att köra med max 20% glycol (för smörjning samt korrosionsskydd) samt några droppar Yes (med god doft!) då som sagt...

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
snyggve
Ullared
Här sen Jan 2007
Inlägg: 5



Batterivatten är inget dåligt alternativ för korrisionskydd
men dock med lite glykol eller liknande för smörjningens skull
räcker säker med 10-20%

jag har sett en MGA som kört med endast batterivatten i kylaren
en hel sommar och vid garagering inför vintervilan tappades vattnet ut
och det var lika rent som när det fylldes på dvs ingen korrision

ww funkar endast med vatten absolut inte med glykol
vet ej varför
men någon smörjning är att föredra

_________________
tommy svensson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Läste för ett tag sedan någon artikel om kylarvätska från Statoil och de påpekade några intressanta saker. Bland annat att man använder olika sorters additiv och att dessa inte alltid går att blanda. Speciellt gällande nyare typer av kylvätska typ "long life" mot äldre typer. Att kylvätskorna inte kan blandas var tydligen en orsak till varför biltillverkare uppger att man ska använda biltillverkarens egna kylvätska, tydligen så hade några biltillverkare haft problem med att folk använt fel kylvätska.
Vill också minnas att det nämndes något om att glykol förbättrade värmeledningen hos kylvätskan.
Citera
Skruva banåkabil
Redline Water Wetter
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (39087 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande