Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Redline Water Wetter
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (39088 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Cobolt skrev:
Puppan skrev:
ok jag hör och lyssnar.. sen får vi se hur jag gör
I vilket fall har ni läst igenom evanscoolings argument eller kanske tom stött på dom tidigare personligen..? Som jag förstår det är "Ägget" generalagent i Sverige och dom kör det i sina motorer.. Är dom helt missinformerade eller kör dom med andra material??

/P


Jag har läst evanscoolings argument, men jag tycker att dom på äkta amerikanskt maner hävdar en massa sanningar (alltså helt sanna saker) men råkar glömma bort att nämna vid exakt vilka förhållanden de är giltiga. Sen att man måste öka flödet genom motorn anser jag är rakt motsatt mot vad man vill göra, en vattenpump kan sno en hel del hk.

Att höjja motorns driftstemp ser jag som en nödlösning. Av bla de skäl som Johan listade så är det i princip tabu i en prestandamotor som inte har en väl tilltagen budget för underhåll. Varför ägget valt att gå den vägen kan jag inte säga att jag vet, men gissningsvis så rör det sig om aerodynamiska förbättringar i linje med deras jakt på ett hastighetsrekord. Höga flödeshastigheter av kylvätskan och höga radiatortemperaturer är ofta trevliga saker i ett sånt läge och propylen istället för vatten är ju ett mycket enkelt sätt att lösa saken. Varför vissa team eller tillverkare väljer en viss väg är dock aldrig något man kan dra några vettiga slutsater av om man inte har insyn, utöver ett tänkt/önskat resultat av ett val så kan orsaken annars vara allt från marknadsföring till tycke och smak, ofta med "varierande" resultat - alla vinner ju bevisligen inte... Inget illa sagt om ägget med det utan bara en nick åt att orsaken för deras val inte automatiskt innebär något bra för din motor.

Bästa kyllösning som inte kräver ingrepp i motorn som jag känner till för varierande förhållanden på en rejält trimmad bil är:

Överdimensionerad radiator
Elpump med temperaturreglerad pumpning och viss överkapacitet
Destillerat vatten m waterwetter
Kompressorgenererat övertryck i expansionskärlet m tryckströmbrytare och backventil så ett haveri i kompressorn inte öppnar kylsystemet.
Ett riktigt högt larm som både blinkar och piper som varning om temperaturerna stiger över idealet eller en flödesvakt anser att elpumpen havererat eller om en tryckvakt säger att man har läckage i kylsystemet.

Vill man köra till vardags med bilen också så är en "Shuntlösning" i stil med Görans förslag ett mycket bra tillägg så att motorn får upp driftstempen så fort som möjligt.



Tack för ditt svar!
Jag skall ta till mig det när jag funderar över vårens bravader!

Mvh
Peter

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Var skall man mäta kylvattentemp?

Utlopp ur toppen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Utan att börja fundera väldigt ingående på var man vågar köra borren i toppen/blocket så är utloppet bra.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Jag har provat evans npg+ denna sommar och då tillsammans med davies graigs ewp110 pump och PWM kontroller dock körde jag bara 10mil cirka och då med felbyggt kylsystem (glömde bygga automatiska avluftningen samt kunde inte bygga tryck pga felaktigt modifierat kylarlock) vet inte vad jag ska tycka , det sprutade kylmedel åt alla håll å kanter genom expantionslocket när man började få upp tryck i systemet och då stack tempen i taket men känndes endå inte som grejjerna kokade var som ingen riktig ånga när man sen avluftade manuellt
blir testa igen denna sommar med då med helt kylsystem

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Lika imponerande som det är att läsa alla dokumenterad kunskap här, är det ibland (nu) frustrerande; jag hinner inte läsa alla dessa kloka inlägg så min fråga blir helt enkelt:

är det ww och destillerat vatten som gäller 2014?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Avjonat räcker, om du bryr dig om hur mycket joner du vill tillföra.

Hällde ur klart och fint vatten+WW efter säsongen om det säger nåt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Niklas Falk skrev:
Avjonat räcker, om du bryr dig om hur mycket joner du vill tillföra.

Hällde ur klart och fint vatten+WW efter säsongen om det säger nåt.


Gott, då får det bli så!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



hauge skrev:
test av vatten glykol o waterwetter

http://www.jcna.com/library/tech/tech0011.html


Lyfter tråden..
Stämmer testet som hauge länkade till ?

Enligt den så funkar waterwetter bra i glykol samt att 50% glykol + waterwetter var bästa lösningen ?

Blev massa prat hit o dit så vet ej vad ni kom fram till

Min bil är ute året om så vill ha glykol i men hur mycket/lite ska jag ha för bästa kylförmånga?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Detta test säger att 50% glykol är bättre en rent vatten?
http://www.jcna.com/library/tech/tech0011.html

Medans detta test säger att värmeavlednings förmågan minskar ju mer glykol du har i det:
http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html

50% glykol ökar kokpunkten till 107grader men du måste öka flödet med 14% för att få samma kylförmåga står det i sista testet.

Så ska man byta till sommaren och köra så lite glykol som möjligt o sen byta igen till vintern?

Jag tänkte köra: batterivatten + watterwetter + glykol men hur många procent?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



30% etylenglykol är en kompromiss som ger bra kylprestyanda samt frostskydd ner till -15 grader.
http://www.lytron.com/Tools-and-Technical-Reference/Application-Notes/ . . . .

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Vanligt vatten med Water Wetter presterar väldigt bra och man har inget behov av frostskydd under banåkasesongen.

En annan aspekt är att glykol behöver saneras om det kommer ut på banan medans vatten dunstar snabbt.

Jag brukar dock ha lite glykol i kylsystemet över vintrarna ifall värmen skulle sluta fungera i garaget. Eller om man skulle behöva flytta på bilen under vintern.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jo men min står inte inne i värmen hela vintern.
Utan står nog mer ute än inne.

Så glykol måste i , dock kan jag minska mängden på sommaren o öka till vintern om nu glykol är dumt att ha för mycket av under sommaren.. ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Varför blir det dubbel post med mobilen


Får helt enkelt bli så att jag provar nästa sommar mellan 50% o ner till 20%

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



RallyQuattro skrev:
Jo men min står inte inne i värmen hela vintern.
Utan står nog mer ute än inne.

Så glykol måste i , dock kan jag minska mängden på sommaren o öka till vintern om nu glykol är dumt att ha för mycket av under sommaren.. ?


Glykol måste i på vintern om inte bilen står i ett frostfritt utrymme. På sommaren vill man dock inte ha någon glykol alls för bästa kylförmåga men man behöver korrosionskydd vilket finns i water wetter. I länder där man inte har minusgrader så kör man med vatten med tillsats för korrosionskydd. Många båtmotorer körs sjövattenkylda dvs med bara havs/sjövatten i vattenmanteln vilket funkar fint förutom att motorn rostar invändigt.

Jag hade provat att bara köra waterwetter och vatten nästa sommar. Men mellan nu och slutet på mars vill man ha upp till 50/50 glykol vattenblandning för att undvika att det fryser.

Är ett vanligt misstag att tro att glykol förbättrar kylförmågan bara för att den höjer kokpunkten något. Den perioden av året då man behöver glykol är det dock så kallt att man inte behöver den ökade kylförmågan som vatten med water wetter ger.

Går ju att byta kylvätska inför vintern, relativt enkelt att tappa ut glykolblandningen på våren och hälla i den på hösten igen. Min kylare och motor har kranar för att dränera kylvätskan. Annars kostar ju 3kg glykol runt en hundring vilket inte är så farligt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag vet det du skriver
Men det jag undrade över lite var vad han som gjort detta test missat då han fått fram att 50% glykol + WW är det bästa?
(jag har inte orkat satt mig in i hur han gjort testet osv. så tänkte någon annan ville göra det..)

http://www.jcna.com/library/tech/tech0011.html

Så mina stora undran var lite med tanke på resultatet i testet om det verkligen blir märkbar skillnad mellan helt rent mot 50%.


Sen blir det ju ändå 1-2Liter kvar trotts att man dränerar då du har fickor i motorn samt elementet i värme paketet så det går inte att få 100% rent för mig utan det blir ju alltid en del kvar vid bytet.

Men jag kommer nog köra med 30-50% först och om jag får problem med tempen så prövar jag att tappa ur o köra rent batterivatten + ww.
Då jag kört Evans innan och haft problem så har man nått att jämföra med..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tänk på att glycol är ajabaja vid ban körning

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



Supramannen skrev:
Tänk på att glycol är ajabaja vid ban körning


Ja numera är det på riktigt också.

RA 11.6 Kylmedel
Glykol eller motsvarande är inte tillåtet.

_________________
Patrik Skoog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Patrik Skoog skrev:
Supramannen skrev:
Tänk på att glycol är ajabaja vid ban körning


Ja numera är det på riktigt också.

RA 11.6 Kylmedel
Glykol eller motsvarande är inte tillåtet.


I vilka serier gäller detta

Timeattack lär ju inte ha det, då det är massa std bilar med och kör.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Dom flesta. Men ingen som kollar och ingen som blir sur förens det har läkt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Patrik Skoog skrev:


RA 11.6 Kylmedel
Glykol eller motsvarande är inte tillåtet.


Ganska otydlig regel, vad är motsvarande frågar man sig då?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



RallyQuattro skrev:
Patrik Skoog skrev:
Supramannen skrev:
Tänk på att glycol är ajabaja vid ban körning


Ja numera är det på riktigt också.

RA 11.6 Kylmedel
Glykol eller motsvarande är inte tillåtet.


I vilka serier gäller detta

Timeattack lär ju inte ha det, då det är massa std bilar med och kör.


All racing under SBF flagg.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Skruva banåkabil
Redline Water Wetter
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (39088 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande