Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Redline Water Wetter | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (39088 totalt) |
Tack för ditt svar! Jag skall ta till mig det när jag funderar över vårens bravader! Mvh Peter _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Jag har provat evans npg+ denna sommar och då tillsammans med davies graigs ewp110 pump och PWM kontroller dock körde jag bara 10mil cirka och då med felbyggt kylsystem (glömde bygga automatiska avluftningen samt kunde inte bygga tryck pga felaktigt modifierat kylarlock) vet inte vad jag ska tycka , det sprutade kylmedel åt alla håll å kanter genom expantionslocket när man började få upp tryck i systemet och då stack tempen i taket men känndes endå inte som grejjerna kokade var som ingen riktig ånga när man sen avluftade manuellt
blir testa igen denna sommar med då med helt kylsystem _________________ AIexander StenvaII |
||||||
Lika imponerande som det är att läsa alla dokumenterad kunskap här, är det ibland (nu) frustrerande; jag hinner inte läsa alla dessa kloka inlägg så min fråga blir helt enkelt:
är det ww och destillerat vatten som gäller 2014? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Avjonat räcker, om du bryr dig om hur mycket joner du vill tillföra.
Hällde ur klart och fint vatten+WW efter säsongen om det säger nåt. |
||||||
Gott, då får det bli så! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Lyfter tråden.. Stämmer testet som hauge länkade till ? Enligt den så funkar waterwetter bra i glykol samt att 50% glykol + waterwetter var bästa lösningen ? Blev massa prat hit o dit så vet ej vad ni kom fram till Min bil är ute året om så vill ha glykol i men hur mycket/lite ska jag ha för bästa kylförmånga? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Detta test säger att 50% glykol är bättre en rent vatten?
http://www.jcna.com/library/tech/tec Medans detta test säger att värmeavlednings förmågan minskar ju mer glykol du har i det: http://www.engineeringtoolbox.com/et 50% glykol ökar kokpunkten till 107grader men du måste öka flödet med 14% för att få samma kylförmåga står det i sista testet. Så ska man byta till sommaren och köra så lite glykol som möjligt o sen byta igen till vintern? Jag tänkte köra: batterivatten + watterwetter + glykol men hur många procent? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
30% etylenglykol är en kompromiss som ger bra kylprestyanda samt frostskydd ner till -15 grader.
http://www.lytron.com/Tools-and-Tech _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Vanligt vatten med Water Wetter presterar väldigt bra och man har inget behov av frostskydd under banåkasesongen.
En annan aspekt är att glykol behöver saneras om det kommer ut på banan medans vatten dunstar snabbt. Jag brukar dock ha lite glykol i kylsystemet över vintrarna ifall värmen skulle sluta fungera i garaget. Eller om man skulle behöva flytta på bilen under vintern. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Jo men min står inte inne i värmen hela vintern.
Utan står nog mer ute än inne. Så glykol måste i , dock kan jag minska mängden på sommaren o öka till vintern om nu glykol är dumt att ha för mycket av under sommaren.. ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Glykol måste i på vintern om inte bilen står i ett frostfritt utrymme. På sommaren vill man dock inte ha någon glykol alls för bästa kylförmåga men man behöver korrosionskydd vilket finns i water wetter. I länder där man inte har minusgrader så kör man med vatten med tillsats för korrosionskydd. Många båtmotorer körs sjövattenkylda dvs med bara havs/sjövatten i vattenmanteln vilket funkar fint förutom att motorn rostar invändigt. Jag hade provat att bara köra waterwetter och vatten nästa sommar. Men mellan nu och slutet på mars vill man ha upp till 50/50 glykol vattenblandning för att undvika att det fryser. Är ett vanligt misstag att tro att glykol förbättrar kylförmågan bara för att den höjer kokpunkten något. Den perioden av året då man behöver glykol är det dock så kallt att man inte behöver den ökade kylförmågan som vatten med water wetter ger. Går ju att byta kylvätska inför vintern, relativt enkelt att tappa ut glykolblandningen på våren och hälla i den på hösten igen. Min kylare och motor har kranar för att dränera kylvätskan. Annars kostar ju 3kg glykol runt en hundring vilket inte är så farligt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Jag vet det du skriver
Men det jag undrade över lite var vad han som gjort detta test missat då han fått fram att 50% glykol + WW är det bästa? (jag har inte orkat satt mig in i hur han gjort testet osv. så tänkte någon annan ville göra det..) http://www.jcna.com/library/tech/tec Så mina stora undran var lite med tanke på resultatet i testet om det verkligen blir märkbar skillnad mellan helt rent mot 50%. Sen blir det ju ändå 1-2Liter kvar trotts att man dränerar då du har fickor i motorn samt elementet i värme paketet så det går inte att få 100% rent för mig utan det blir ju alltid en del kvar vid bytet. Men jag kommer nog köra med 30-50% först och om jag får problem med tempen så prövar jag att tappa ur o köra rent batterivatten + ww. Då jag kört Evans innan och haft problem så har man nått att jämföra med.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
I vilka serier gäller detta Timeattack lär ju inte ha det, då det är massa std bilar med och kör. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
All racing under SBF flagg. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Skruva banåkabil Redline Water Wetter | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (39088 totalt) |