Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2672 besök totalt |
Nya skivor och belägg
Efter min körning på Spa så inser man ju begränsningen på original skivor och belägg..Vad rekommenderar ni för något till min Golf V GTI? Det måste passa rakt av utan modifieringar.. _________________ Robert Gustafsson BMW 1M -12 |
||||||||
orginal skivorna är det inget fel på men lite rejsigare belägg skulle inte skada.
Finns mycket att välja på: Ferodo, Pagid, Carbon tech, Performace friction mm mm Själv körde jag med Pagid RS44 på min med gott resultat. MEN glöm inte att byta bromsvätskan!! Castrol SRF är bäst och Motul RBF600 är ett prisvärt alternativ. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Att tänka på när man byter till "race" belägg. Vad vill du slita på skivan eller belägget?
Många belägg gör slarvsylta av orginalskivorna så oftast så skulle man nog behöva byta både skiva och belägg. Plus att för vanlig körning så kläggar skivan igen om den är för mjuk, det gjorde den för mig i allafall. Så min rekomendation är att köpa skivor för race och belägg där efter. Mvh Douglas _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||||||
Jag köpte mina bromskomponenter från Per Stacke på PEAN Sweden. Jag kan bara konstatera att Per kan sina saker och jag rekommenderar ett samtal med honom. Jag körde på Knutstorp och tvivlade inte för en sekund på bromskapaciteten. Jag passade på att skaffa stålomspunna slangar också. Det behövs knappast men trygghetskänslan gör det värt den dryga tusenlappen extra.
Jag hade original M3 bromsar tidigare. När jag kom in i depå så tickade bromsarna, luktade "varmt" och det rykte ibland. Med de nya komponenterna så verkar det som att värmeutvecklingen är mycket mindre trots samma dimensioner. Jag tolkar det som att klotsarna fungerar effektivare och slits på ett sådant sätt att det genererar mindre värme i skivan. Jag bromsade MYCKET hårdare med de nya komponenterna och sänkte mina varvtider med en sekund. När jag kom in i depå var bilen tyst som om jag bara kört en sväng på stan. En M3 CSL bredvid däremot tickade precis som min M3 gjorde innan... Jag är supernöjd. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||||
EBC's produkter fungerade inget vidare på min Golf, jag testade både gröna å röda EBC. Om jag bara körde på gatan skulle jag nog köra EBC's gröna för att de dammar väldigt lite. Men för bana så finns det betydligt bättre alternativ. ( se tidigare inlägg ) EBC skiva efter lite ban åka: ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Tack, fick en känsla att det kunde vara så.. _________________ Robert Gustafsson BMW 1M -12 |
||||||||
Säger som det sagts tidigare i tråden, finns en kille i Skillingaryd som kan mer om bromsar och des funktion än 97% av alla levande i Sverige (minst)...
![]() Jag anser att ett samtal till Pean Sweden och Per Stacke är att föredra! HAn kan sin sak och kan bromsar, var ärlig bara berätta exakt vad Du söker, som jag gissar: Ett belägg att åka nån/några banträffar under en säsong med samt till och från jobb och att åka och handla med men kankse även leka nån tidig morgon mitt i sommaren på en rolig väg nära Dig... Allså efter det och att Du berättat vad Du åker för bil så är jag övertygad att han kommer att pricka in nånting som passar Dig som handen i handsken... och det är rätt långt bort från EBC grejerna... Vet att Per säljer en väldigt prisvärd och bra bromsolja som är blå, börjat använda den själv i mina bilar och är riktigt nöjd! ![]() och då åker jag rätt tung bil stundtals (när den är hel iaf)... M.V.H Jimmy Särås www.peansweden.com <- Det är för övrigt hans hemsida och där står numer osv... Glöm inte att hälsa från oss på Rejsa! ![]() _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
Har varit i kontakt med honom, problemet så här långt är att han inte hittat några grejjor som passar till min Golf..Vilket är konstigt då modellen inte är helt ny. Utan man har fått titta på belägg till Audi A3 SB, men inte 100 om det passar. Han ska höra av sig när han vet mer, men känns bra att satsa på honom. Tack igen:) _________________ Robert Gustafsson BMW 1M -12 |
||||||||
Glöm bort skibeläggen vid namn Red Stuff.
Körde med det på M3:an för något år sedan och efter lite inspirerad körning på Mantorp hade det släppt massor av glödande metallflisor från beläggen som smält in i lacken på karossidorna. SÅg rätt konstigt ut efter en vecka då jag inte tvättat eller polerat bort skiten ![]() Å inte bromsade det speciellt bra heller... _________________ Jonas Edling |
||||||||
Då blev det tillslut affär med Pean Sweden. Väntar nu på en sats carbotech XP8 samt en AX6 och även ny bromsvätska i form av ATE. Ska bli spännande och uppleva skillnaden till våren.
_________________ Robert Gustafsson BMW 1M -12 |
||||||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
Re:
Nä det står inget speciellt i beställningen..Frågade först om castrol men det tyckte Per var onödigt för mig och mitt bankörande. _________________ Robert Gustafsson BMW 1M -12 |
||||||||
Re:
Bromsvätskan det handlar om är säkerligen ATE SuperBlue Racing. saluförs även av Autoexperten ex vis. Ska var närligen lik Motul RBF600. En bekant har alltid kört det i sin historiska räcer utan bekymmer!! |
||||||||
Re:
Tackar. Varför jag frågar är att jag jobbar på Motorshopen. En filial till Autoexperten som just säljer ATE ![]() Skall leta i datorn och köpa på mig lite sån vätska. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2672 besök totalt |