Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5409 besök totalt |
Laddtrycksproblem Porsche 964 TURBO -92
Finns det någon Porsche expert här? Jag vill få upp laddtrycket från 0,7 till 0,9bar. På min förra 930 satte vi ett T-kors på slangen mellan wastgaten och ic:n och då fick vi ut 0,9bar. 964 turbon varkar vara lita annorlunda. slangen från wastgaten går in i insuget. Vi satte ett T-kors på den slangen men utan resultat. HJÄLP någon!!?? _________________ Johan Burman Porsche 964 TURBO -92 Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96 Ex - Porsche 911 TURBO -86 Ex - Bmw Alpina 3.5 -86 Ex - Bmw Alpina 2.8 -85 |
||||
Re: Laddtrycksproblem Porsche 964 TURBO -92
När man höjer laddtrycket på 944 Turbo bilar så shimsar- / byter man fjädern i wastegaten. Det borde fungera likartat på 964:an |
||||
Re: Laddtrycksproblem Porsche 964 TURBO -92
Det är samma motor, du kan "pystrimma" på samma sätt. Dvs. sätt en T-kors mellan wastegate och "plenum" (jag antar att du tänker på plenum, dvs. trycksätta delen när du säger "insuget"). Du måste dock koppla in luften från T-korset in i systemet igen, innan turbon men efter K-Jet luftmätarskivan annars kommer tomgången och bränsleblandningen att få spatt (dvs. du kommer att pysa ut uppmätt luft). Det behövs ganska mycket pys för att den ska ge effekt då slangarna är rätt grova. Man kan åtgärda detta genom att använda litet T-kors ämnad åt spolarvätska. Jag "trimmade" min 930 från 0.4 till 0.9 bar på det sättet (det satt en för mjuk fjäder i utbytta wastegaten). Jag avråder från "shimsning" av wastegate då det är ganska bökigt att demontera och plocka isär den och membranen går ofta sönder under processen. Pys funkar fint och används av dom flesta fabriker som ett sätt att reglera laddtrycket. Kör inte över 0.9, kompressionsringar har dålig vana att gå i bitar på 1.0 bar på 930-motorer (det är samma motor i din bil som i 930, bara annan intercooler och lite modernare turbo. mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Sätt aldrig ett T-kors i mellan för att pys trima. Det finns ingen genväg, allt blir fel, blänsle, tändkurva you name it. Ett utmärkt sätt att spika sönder en motor. Har sett det mååååånga gånger.
Mvh Douglas _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||
Jasså? Talar du från egna erfaranheter eller har du läst på internet att bränsle och tändkurvor blir fel? Det fungerar nämligen alldelles förträffligt på 930 motorn som inte har någon elektronisk bränsleinsprutning eller programmerbar tändning. Så länge man höjer trycket inom rimliga gränser fungerar det hur fint som helst. CIS:en som sitter i bilen pallar bränsletillförseln upp till 1.2 bar mmen det är oftast turbon som inte är med. Faktum är att 99,9% av dagens turbobilar justerar laddtrycket genom "T-kors". Enda skillnaden är att T-korset öppnas och stängs elektroniskt för att uppnå rätt tryck. En av få bilar som man inte bör pystrimma är SAAB med Trionic 5 och 7. Den skiter i laddtryck och är mappad för att leverera viss luftmängd genom motorn, ökar man trycket ballar 5:an ur och 7:an stänger bara spjället tills efterfrågad luftmängd uppnås. Det vore roligt att höra vad du anser vara "rätta vägen" för att höja laddtrycket? Byta fjädrar? ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
"Rätta vägen" att justera laddtrycket på "omoderna" sprut är att ha en korrekt justerad tryckklocka så att det inte uppstår tryckpeakar (som det lätt gör vid pys) och att wastegaten öppnar tillräckligt för att släppa förbi avgaserna.
Själv köpte jag en klocka från BSR (1-1,2) men de har för lägre tryck också. Till Volvon så finns fäste att köpa men är osäker till andra bilmodeller. Har sett elektroniska eftermarknadstillbehör som du ställer in trycket på och sen öppnar en magnetventil som gör att wastegateklockan påverkas. I teorin blir det ett ganska brutalt öppnande då men det kanske inte påverkar körbarheten så mycket trots allt. Förmodligen har andra synpunkter på detta men jag anser att pys är för osäkert utan några övervakningssystem. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Pystrimma med t-kors är ju fultrim av värsta modellen, det är inte direkt exakt...att det kanske fungerar är inte alltid samma sak som rätt, på en 240-turbo är det en sak, men kostar det stora slantar att renovera skottad maskin är det en annan.
Greja någon form av riktigt laddtrycksstyrning istället, det finns i alla prisklasser (billigaste, och bland det rappare på att få snabb spool - sök på "dawes device", poppis som tusan på Imprezorna, och min egen favorit, svindyra Apexi AVC-R:en - den vet vilken växel du har...och det går att styra tryckets karaktär beroende på växel...). Rapp spool kan ställa till det om inte sprutet kan ta hand om bränsle och tändning i samma takt - se till att kolla att det inte spikar... /J |
||||
Alltså så länge mmotorn inte spikar och turbon håller sig inom gränserna är det skitsamma om man har "T-kors" modell billig eller elektronisk laddtrycksregulator eller vad man nu har. alla dom jobbar enligt samma princip, man sänker trycket till wastegaten så den öppnar senare.
om detta sänkning görs av T-rör eller magnetventil är skitsamma. Det stora skillnaden mellan Dawe's device och T-kors är att Dawe's öppnar inte förran inställda laddtrycket uppnås, vilket ska i teorin minska s.k. "boost creep". Teorin går ut på att wastegate börjar smygöppna lite tidigare när man kör på ren T-kors och därför ska laddet över membranen vara noll tills man uppnår rätta trycket. Detta må hända men jag är en av få här som har faktiskt lekt med detta i praktiken med likadan motor och ärligt talat märkte jag ingen större skillnad i hastighetenn för laddtrycksuppbyggnad mellan en orginal 0.7 bar wastegate och en 0.4 bar wastegate som är "uppyst" till 0.7 bar med T-kors. Och då hade jag dessutom öppen pipa rakt ut från wastegaten så man hörde ganska tydligt när wastegaten började öppna. Visst, T-kors är oerhört fult knep för att höja laddtryck på moderna bilar, då dessa håller koll på detta. Men på äldre bilar (och denna motor är ungefär lika avancerad som Volvo 240 motor, tro mig) fungerar detta aldelles utmärkt. Ni måste förstå att en 930 motor inte har någon elektronisk insprutning eller mappningsbar tändning. Det är K-Jet av samma typ som sitter i en Volvo 240 och en snurr-fördelare med cenntrifugalförställning med vakuum-funktion. 70-tals teknologi som överlevde en bra bit på 90-talet hos PAG. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag tvivlar inte alls på att det fungerar, men det finns massor att hämta i spoolen...och direkt exakt känns det inte heller med att höfta till något.
Jag vill klargöra att jag inte tror att det inte fungerar, bara att det finns bättre sätt att lösa det på, som inte kostar några enorma pengar - en "dawes" ger oerhört rapp spool, och peakar ytterst lite över satt tryck - jag har ännu inte sett en elektronisk lösning som spöar den. Men den har nackdelar med, det är lätt att få fullt laddtryck på lite gas (kan ge fenomen i bilar som är mappade på trottelvinkel..). En porschemotor - är den lika billig att renovera som en B20? ![]() /J |
||||
Porschemotor är dyrare att renovera än B20 men det är lika riskabelt att höja ladd med T-kors som det är med Apexi bling-bling.
Faktum är att man löper lägre risk för laddtryckspeakar med ett T-kors än med Dawe's device eller elektronisk laddtrycksregulator då pys börjar smygöppna lite i förväg. Det är frågan om klassisk PID system. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Beep beep du är till stor hjälp ska du veta!!
ok.. Kan man lita på laddtrycks mätaren när man laborerar med det här? Går den endast till 0,7bar eller ökar den av detta ingrepp tror du? Jag ska koppla in en riktig mätare och prova att sätta dit ett T kors som är ämnad för den grova orginal slangen. (nu har jag satt dit en liten kona för en tunnare siliconslang). _________________ Johan Burman Porsche 964 TURBO -92 Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96 Ex - Porsche 911 TURBO -86 Ex - Bmw Alpina 3.5 -86 Ex - Bmw Alpina 2.8 -85 |
||||
Beepbeep - Jag bryr mig inte om bling-faktorn i Apexin, mera om de smått fenomenala funktionerna i den.
Men visst, stötstängsmotorer och förgasare fungerar med. ![]() /J |
||||
Den är inte att lita på! Den är elektrisk och elektriska givaren har tendens att gegga ihop med åren. Det sitter en "sista-utväg" switch som bryter strömmen till soppapumparna om du råkar ladda mer än cca. 1.1 bar. Du kommer att märka om du slår i den, tro mig! Kör med vanlig tryckmätare kopplad till en slang. Höj inte mer än 0.9, dom går inte mycket bättre efter det med orginalprylarna, pumpar bara varmluft och spikar sönder ringarna. Jag har lekt mycket med ovannämnda motortyp när det begav sig ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
om det nu skulle gå att justera insprutningen så är det första att ändra bränsle mängden sen att ändra/justera fjädern i wastegaten . Gör man så kan man höja laddtrycket litegrann. 99.9 % av alla nya bilar har en elektronisk laddtrycks styrning som kompenserar det genom att bla justera tändkurvan. och ja jag har pysslat endel med k-jetronik och sätt en uppsjö av kamrater skjuta sina motorer efter t-kors installationer. _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||
Jasså, därför måste den sprängas så fort man höjer laddtrycket med ett T-kors men inte om man gör samma sak med elektronisk laddtrycksregulator? Laddtrycket producerad med T-kors är på något magiskt sätt mer farligt än laddtryck producerad med T-kors som råkar stängas och öppnas med magnetventil?? Så här står det till i verkligheten: 1. T-kors på just denna bil fungerar alldelles utmärkt. Faktum är att man löper mindre risk att drabbas av laddtryckspeak då T-korset ser till att denna PID-kontroller (vilket det egentligen är) får bättre stabilitet genom att derivattdelen försvinner. 2. K-Jetronic monterad på dessa motorer klarar alldelles utmärkt att förse motorn med rätt mängd soppa upp till cca. 1.1 bar. Den bryr sig egentligen inte om vad den sitter på , den enda den mäter är luftflöde och sprutar in passande mängd soppa. Detta är har konstaterats många gånger efter mätningar med bredbandslambda. Det är inte soppan som är problemet på ovannämnda motor utan faktum att K-Jet stoppar luftflödet tack vara sin konstruktion samt att turbon inte räcker till vid höjda flöden och dess arbetspunkt driftar ur effektiva området. Dvs. även om soppan räcker (vilket den gör) är inte turbon gjord för att pumpa mer än cca. 1 bar på dessa motorer och dom mår inte bra av det. Om man sedan lurar wastegaten att ladda 1 bar genom T-kors, rosaeloxerad Blinexi PQRZ 2000 ultramodulator, hårdare fjäder eller små människor som lever i wastegateklockan och trycker upp på ventilen med fötterna är irellevant. T-kors är i detta fallet fullständigt OK metod att reglera laddtrycket. Det är enligt mig inte T-korsets lämplighet som bör diskuteras utan eventuella problem med laddtryckshöjning som sådan. Det figurerar massa hörsägen på internet och det är visst sant att pystrim av dom flesta moderna turboladdade bilar leder ofta till skador eller till att EC-lampan tänds. Men i och med att detta inte är någon modern bil, inte har någon luftmassemätare eller för den del någon dator som styr insprutningen (förutom lamdastyrningen som pulsar styrtrycksregulatorn för att uppnå lambda 1.0 på halvlast) funkar pystricket lika bra som på en Volvo 240 Turbo från 1983. Bizzart nog är dena motor på samma tekniska nivå som en Volvo 240 turbo från början av 80-talet, trotts 320 hk och faktum att den sitter i en sportbil. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag lägger mig här vi kommer inte längre än så här. Mvh Douglas _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||
Det jag ogillar med pysläck med t-kors är att det inte känns överdrivet exakt (för att inte tala om vad man kan göra åt spoolhastigheten...).
Det är verkligen "vedbotrim" för mig, även om det fungerar, så är det inte rätt för det. Nu är det säkert en kanonmetod att höja trycket på ett säkert sätt, då farten på spoolen inte blir den bästa (går snällare åt motorn med spikningsbenägenhet...och underlättar för chaufförer med lite snällare attack, kan tänka mig en bakhjulsdriven porker med lite ork är tillräckligt bångstyrig i alla fall), och med rätt storlek så blir det inga toppar heller kantänka, men det spelar ingen roll för mig, går saker att göra på bättre sätt, och dessutom till en försumbar kostnad, ja då gör jag det på det viset. Men jag förstår varför, och vissa gillar ju att göra saker som det alltid gjorts. ![]() /J |
||||
Jag körde med öppen pipa rakt ut från wastegaten och kunde höra tydligt när den öppnade. Körde både med 0.7 bar wastegate (som senare gick sönder) samt med 0.4 bar wastegate (som jag sedan "pyste" upp till först 0.7 sedan till 0.9 bar).
Jag kände verkligen ingen större skillnad på spoolupen mellan dessa två alternativ, vare sig accellerationsmässigt eller ljudmässigt. Men visst, vill man komma åt den där lilla extra kann man skaffa Dawe's device, det är också inget annat heller än fjäderbelastad T-kors som påstås förbättra spoolupen. Naturligtvis, råkar man punktera wastegateslangen sticker laddtrycket oberoende av vad man reglerar trycket med. Då finns overboost-switchen kvar som sista utpost. Jag säger inte att T-kors är bästa metoden utan försöker snarare slå hål på myten att T-kors är förkastligt i alla lägen. Det varierar från bil till bil och i det här fallet fungerar det relativt bra. Sen om man ska höja laddtryck eller inte, det är en annan fråga. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
En sak att tänka på när ni håller på med pysventiler är att man "måste" ha en strypning på vägen från tryckkällan till t-korset. Annars är det mycket svårt att få till det bra pga högt tillgängligt flöde från turbon. En positiv grej är också att man slipper pysa ut mycket luft.
En strypning med diameter på 1mm fungerar bra. Börja med helt stängd pys för att kontrollera att inga tryckspikar uppträder, sen är det bara att börja pysa! (jag har själv testat med 0.8mm och gått upp till 1.2mm, vilket funkade lika bra, förutom att man var tvungen att läcka ut mer med 1.2) Då skapar man en kontrollerad tryckläcka som funkar bra att reglera en förbrukare med... Mvh Gordon som för inte länge sen läste Hydraulik och Pneumatikkurs... _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
Hehe...nu kommer riktiga tips om pysandets ädla konst! Slangen till 930 wastegaten är onödigt tjock (speciellt med tanke på att det i stort sätt inte förekommer något flöde föruom det som försvinner förbi ventilsätet).
Jag insåg snart att dom små plastpluppar man köper på macken (för spolarvätskan) är ungefär lagom. Som sagt, är hålet för stort och man inte kopplar tillbaka avpysningen till insuget (efter K-Jetten) får tomgången och lambdan spatt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5409 besök totalt |