Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hjärnjumpa i den högre skolan. | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (17727 totalt) |
Med 2st olika växellådor och slutväxlar.
alt. 1 alt. 2 1an 13,25 15,38 2an 7,95 9,30 3an 5,47 6,96 4an 3,54 5,38 Vad jag nu försöker ta reda på vad är tidsvinsten vid axeleration med den lägre utväxlade lådan, hmmm om det nu är någon tidsvinst. Hela min logikkrets i pallet säger mig att med lägre utväxling skall det axa snabb typ 0-100 eller ge lägre tider 0-201m e 0-402m. Men hur jag än försöker vrida ihopp siffrorna så blir det tvärt om :-(((( Fr=m*g*kr (rullmotstånd) FL=c^2/2*A*cw*rå (luftmotstånd) Fa=(m+mj)*a (kraften att axelerera en vikt) m=bil vikt mj=masströghetsmomentet omvanlat till vikt. r=däcksradie(ytter) c=hastighet vg=verkningsgard n=motorvarvtal u=utväxlingsförhållande Masströgetsmoment: J motor J låda J drivpaket J hjul Jtot=(J_motor+J_låda)*u^2 + 4*j_hjul + 2*J_drivpaket mj=Jtot/r^2 Fx=(m+mj)*a+m*g*kr+c^2/2*A*cw*rå Vi har ochså en effektkurva på motorn. P=f(n) där n är enfunktion av c(c ger ett vartal) Fx=P*vg/c Fx-FL-Fr=a*(m+mj) a=(Fx-FL-Fr)/(m+mj) s/t=(c1+c2)/2 a=(c2-c1)/t om vi nu stegar upp c i jäv... små steg så spelar hastighetsskilnaden mellan c1 och c2 ingen större betydelse för tex Fx och FL. Gör jag nu en utskrift av t och s (t på x-axeln och s på y-axeln). Jag har tagit hänsyn till växlingarna och lagt på en liten tid och räknat med konstan hastighet då. Sanning med resaravtion pga att man har igentligen retation under växling men den är rätt liten så den har jag försummat. Nu undrar jag har jag gjort någon fundematal vurpa eller inte. Har även 2st kurvor uppmätta med en dunder och brak axolometer. EDIT: "u=utväxlingsförhållande" tilllagt _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag sitter här och skriver på min chassie bok. Så huvudet är readan fullbelagt. Men en kort tanke om hjärnproblemet. Effekt är måttet på hur fort en arbete kan uträttas. Om vi då räknar på motornst effektkurva.
Använder det varvtals område som har högst medeleffekt (på bakhjulen) över de utväxlingar det gäller Inkl däcksradien. Så borde vi komma rättt nära. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Hade nog missat att du satt boktanken i verket! Bokar ett ex på stört! |
||
Några tankar (hoppas jag tänker rätt...): Det enda som spelar roll är att du vill ligga där maxeffekten finns hela tiden. Därför spelar det inte så stor roll om det är låg eller hög utväxling - båda lådor gör att du kan ligga runt maxeffekt. Det händer bara i olika hastigheter med de olika utväxlingarna. Det som är mer intressant är väl att du vill ha så täta växlar att du aldrig hamnar utanför gott-om-effekt-området. Där vet jag inte riktigt vilken låda som är bäst. Det den lägre utväxlade lådan kan ha som fördel är att du kan komma upp i effekt på 1:an när du drar iväg. Varför vill du ha snabb 0-100 förresten. Är väl bättre att anpassa växlarna så att du har vettiga växlar att gasa igenom kurvor med i olika hastigheter _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||
Hmm igentligen är det inte 0-100 eller 201m eller 402m tideran som försöker anlusera utan hela registret.
Men man får en indikation på vad som ger bäst klipp genom växlarna. tex låg utväxling borde ge snabbare ax men lägre toppfart. om man nu gämnför detta med högre toppfart och långsammre ax. Hur mycket längre behöver tex rakan vara för att man skall ha andväning av den högre toppfarten? Allså den lägre har varvat ut och går på toppfart med den högre utväxlingen fortfarnade axar. Jag håller på att försöka optimera en kompromis av utväxlingarna för de olika växlarna. De utväxlingarna som redovisades i mitt första inlägg är den lägsat och högsta. Lägast topphastighet på ca 150km/h vid 7500 Högsta toppar 230km/h vid 7500. Huuuua vill inte åka så fort i min holk, skall man göra det skall man vara nyskiten innan Jag kan fixa 5,38 e 4,99 e 4.48 e 4,10 mm mm, med andra ord jag har en spennvidd från ca 3,5:1 till 5,40 pluss ett het jäv... gäng stegningar mellan växlarna. Här är ett diagram på högsta och lägstas tidsskilnad vid olika sträckor. Start från 0km/h. 2=lägsta 1=högsta utväxlingen. Tidskilnaderna är inte stora inte, så frågan är har jag räknat som en kratta? _________________ Johan Sjölinder |
||
En faktor som alltid måste med är skillnaden i antalet växlingar.
DVS en bredare låda som hamnar lite utanför eller uttnyttjar hela gott om effekt registret kan uppväga sämmre acc per växel genom att man minskar antalet växlingar med 1 per kurva * x sekunder * x varv etc _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Med risk för att verka tjatig: det finns stora möjligheter att leka med utväxlingar och effektkurvor i mitt program TrackTimer, se t.ex denna bild där effektkurvan mappats på varje växel. Man bör växla där effektkurvorna skär varandra för att inte tappa effekt, de varvtalen räknas ut automatiskt i den senaste versionen (som inte är släppt ännu).
För varje växel så borde det vara optimalt att alltid försöka hålla sig i det område som ligger mellan max vrid och max effekt (visas i v3.0) och aldrig dra längre på en växel än man behöver för att hamna på samma effekt på nästa växel. Finns det ingen som gör shiftlights där man kan ställa olika varvtal för alla växlar? |
||
Nix, fast det skulle ju onekligen vara intressant information! Vet att det var de uppgifterna du frågade efter från första början men det är som sagt inget som jag har försökt att räkna ut. |
||
Jag har ett program där man kan simulera bilen med olika utväxlingar effekt och vikt, vet inte hur exakt det är men det går att lägga in extremt måga parametrar och det stämmer rätt hyfsat med dom bilarna jag testat.
Jag får ta och leta upp det... annars finns det nog att ladda ner nånstans. Cardat eller cartest simulator heter det. Det jag har är i dos men kanske finns för windows också? |
||
Lotus Samuel:
Är det detta du menar? http://www.cartest2000.com Tyvärr förstår jag inte engelska i skrivt något vidare, tom nästan ingenting är väll nästan sant Så jag fattar inte om detta är vad jag frågar efter???? Är det någom som begriper vilka parametrar man skall mata programet med? (typ effektkurnva, vikt på bilen, utväxlingar, masströghetsmoment mm) _________________ Johan Sjölinder |
||
Du redovisade inte vad u betyder vid sammanräkningen av masströghetsmomenten. Jag antar att det är varvtalet, fast du använder n längre ner för effektkurvan. Lite förvirrande. Oavsett vilket: Jag tycker väl det ser rätt ut och att grafen visar det. Den lägre utväxlingen ger bättre ax fram tills dess att toppfarten begränsar och den högre utväxlingen går om. Den lägre utväxlingen tappar kraftigt vid varje växling då den högre kan fortsätta dra på samma växel. Syns tydligt vid första växlingen vid knappt 50 meter. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Då stämmer det nu då! _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Vad jag nu behöver för att kunna kålla om min beräkningsmodell håller någolunda är.
1. Ett bromspapper på motorn, typ rullande landsväg. 2. Hälst en graf på axet med en axolorometer, kan även duga med att antal punkter med, tid,sträck och hastighet. 3. En jäv.... massa fordonsspecifka parametar tex vikt frontaria viktfördeling däcksdiameter. cw(cd)-tal utväxlingsförhållande totalt 1an, 2an osv Hälst även masströghets momenten på div grejor men det har jag konstaterat är JÄV..... svår att få fram. Har lite generalla värden att gå på. Finns det någon som vill hjälpa en stackars siffermupp som vill verifiera att det stämmer hyffsat vad han ställt till med??????? _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag kan väl försöka iaf... Jag kan även ge dig alternativa växellådor så du kan kolla vilken som är bäst. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
MaZ:
Hittar du cw(cd) talet så borde du även hitta frontarian. Funkar även med CdA talet,för detta är ju A*cd liksom. Vad jag är ute efter är inte att räkna exakt, för detta lilla jä.... Ord finns bara i teorin , utan att försöka se skijlnaderna av tex ett slutväxel byte kan ge. _________________ Johan Sjölinder |
||
om man sätter upp bilen på bockar så att dom drivande hjulen är i luften och kör ett acc-prov, borde man inte då kunna få anständigt bra värde på totala masströgshetsmomentet för drivlina+drivande hjul? Man ska nog se till att bilen inte trillar ner från bockarna bara Detta förutsätter ju klart att man har bra koll på sin sin effekt vid olika varvtal. Funkar nog inte så bra på en turbobil, tror inte den hinner nå (fullt) laddtryck pga den snabba varvtalsökningen. _________________ Pär Hylander |
||
Det var därför Gud skapade bromsarna... fuling: Skall rota lite efter de sista variablerna, det är är min Alfetta som jag har data på så om nån känner till nåt om den så kan ni väl skriva det i tråden eller PM:a. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Allmänt banåkaforum Hjärnjumpa i den högre skolan. | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (17727 totalt) |