Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nostalgi
3 besök senaste veckan (5248 totalt)
Torkel Börjeson
Värmdö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 99


Trådstartare
Inte för att den här länken har ett skvatt med banracing att göra men det är i vilket fall otroligt fränt! (ordet coolt fanns inte på sjuttiotalet, ba' så ni vet)
http://medlem.spray.se/nostalgi68/

/Torkel

_________________
Torkel Börjeson
www.tracktimer.com - Programvara för racing
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Hot Tomato PV:n säg jag krascha på Mantorp, det måste väl varit 1977. Jo jag läste alla dom nämnda tidningarna på den tiden. På 70-talet var tuffa grabbar intresserade av jänkebilar, dragracing och 50-talsrock. Brylecreme ansågs häftigt (fast man hade det med långt hår, såg nog rätt knepigt ut).

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ja, man får väl ursäkta sig med att man var ung och dum på den tiden och inte visste bättre.
Men jag var faktiskt en hel del på dragracing på mitten och slutet av 70-talet och minns många av bilarna på dessa bilder. Vi hade ju bl a Jan "Juan" Johansson och hans snabba Beckers/Thorleifs-Corvette härifrån Eskilstuna att heja på. Jag vill minnas att han satte europarekord i klass standard med en tid under 10 minuter på 402 m med sin ZL1 helaluminium motor. Jag läste Colorod, Start&Seed, Dragstrip, Wheels och TeknikensVärld på den tiden. Det fanns väl inte så många fler biltidningar i Sverige innan Bilsport och Automobil dök upp.
Jag köpte tom ett kasettband med dragracingljud från Santa Pod Raceway... Förlåt, Magnus, förlåt!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Lite modernare varianter som Lelles White Lightning (som jag fick åka med runt i Sthm city en gång utan att det blev utrymme för att gasa nån enda gång) och Lars-Inges skåp har jag åkt bakom och beundrat det extremt korta bakaxeln (tycker nog att bilderna inte visar den extremaste han haft...) Det såg ut som hela bilen åkte på en enda stor gummirulle där bak

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Peeter skrev:
....Jag köpte tom ett kasettband med dragracingljud från Santa Pod Raceway... Förlåt, Magnus, förlåt!!!
Alla motorljud är väl av godo???

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Magnus Thomé skrev:
Lite modernare varianter som Lelles White Lightning (som jag fick åka med runt i Sthm city en gång utan att det blev utrymme för att gasa nån enda gång) och Lars-Inges skåp har jag åkt bakom och beundrat det extremt korta bakaxeln (tycker nog att bilderna inte visar den extremaste han haft...) Det såg ut som hela bilen åkte på en enda stor gummirulle där bak
Jag diskuterade faktiskt det här forumet med Lelle sist jag träffade honom. Han nämnde att ni var gamla bekanta.

Jag undrar just om inte Lars-Inges skåp alltid haft samma bakaxel. Har nåt långt bak i skallen om att det är en olds '57-axel.
Hans nya skåp blir lite vassare...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lite modernare varianter som Lelles White Lightning (som jag fick åka med runt i Sthm city en gång utan att det blev utrymme för att gasa nån enda gång) och Lars-Inges skåp har jag åkt bakom och beundrat det extremt korta bakaxeln (tycker nog att bilderna inte visar den extremaste han haft...) Det såg ut som hela bilen åkte på en enda stor gummirulle där bak
Jag diskuterade faktiskt det här forumet med Lelle sist jag träffade honom. Han nämnde att ni var gamla bekanta.

Jag undrar just om inte Lars-Inges skåp alltid haft samma bakaxel. Har nåt långt bak i skallen om att det är en olds '57-axel.
Hans nya skåp blir lite vassare...
Kan ju vart att han kapa ur mera av "innerskärmarna" och körde med bredare fälgar bara.... breddat inåt då alltså... Jag minns man såg diffklumpen o nån decimeter eller nåt åt vardera sida sen var det bara gummi gummi gummi

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Peeter skrev:
....Jag köpte tom ett kasettband med dragracingljud från Santa Pod Raceway... Förlåt, Magnus, förlåt!!!
Alla motorljud är väl av godo???


Inte en original B23!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Peeter skrev:
.../Jag vill minnas att han satte europarekord i klass standard med en tid under 10 minuter på 402 m med sin ZL1 helaluminium motor./...


Tänk vad tiderna förändras. Idag klarar du det med frugans Polo.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nisse skrev:
Peeter skrev:
.../Jag vill minnas att han satte europarekord i klass standard med en tid under 10 minuter på 402 m med sin ZL1 helaluminium motor./...


Tänk vad tiderna förändras. Idag klarar du det med frugans Polo.

LOL, Det tog ett tag innan det klickade till!
Klart det skall vara 10 sekunder...
Jag är väl så inställd på att klara ringen på under 10 min med frugans Polo!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Peeter skrev:
....Jag köpte tom ett kasettband med dragracingljud från Santa Pod Raceway... Förlåt, Magnus, förlåt!!!
Alla motorljud är väl av godo???


Inte en original B23!


thumbs up

fast jag har iofs aldrig hört ngn original sådan...Fläkten överröstar!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Peeter skrev:
....Jag köpte tom ett kasettband med dragracingljud från Santa Pod Raceway... Förlåt, Magnus, förlåt!!!
Alla motorljud är väl av godo???


Inte en original B23!


thumbs up

fast jag har iofs aldrig hört ngn original sådan...Fläkten överröstar!!!


Bara upp till 4000 rpm sen låter det bara hemskt!
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



*host* Inget fel med en motor där fläktljudet är lite högt *host*

M10 med direktkopplad fläkt i 518 '82 - lika sportigt som en 240.. Låter som en bordsfläkt på anabola när man kommer runt en kurva

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
*host* Inget fel med en motor där fläktljudet är lite högt *host*

M10 med direktkopplad fläkt i 518 '82 - lika sportigt som en 240.. Låter som en bordsfläkt på anabola när man kommer runt en kurva


DIREKTKOPPLAD!!!

Vad har du lagt viskon då? Hundan vet om jag inte har en sådan liggandes som du kan få. Ingen ska behöva åka med direktkopplad fläkt!



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan f.k.a M3E30 skrev:
*host* Inget fel med en motor där fläktljudet är lite högt *host*


Nä precis! Det hae ju under åren kommit ut en massa aktersnurreförsedda maskiner med en massa fläktljud... som t.ex såna som den till vänster

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Nostalgi
3 besök senaste veckan (5248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande