Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3440 besök totalt |
Re: Defenetion av ord, mao vad är vad?
squat = Huka , tänk dig det man gör när man går ner för att lyfta tungt... dive = Dyka (tex när man bromsar) rise = Lyfta upp pitch = balansen mellan fram och bak tex. lift = lyft (som när en Fwd bil accar så lyfter fronten) |
||||||
För att förtydliga Fredriks svar lite, tyvärr hittade jag inget koordinatsystem för en bil men ett flygplan får duga.
![]() Yaw, roll och pitch är rörelser kring axlarna på bilden. Dive är en negativ pitch, squat är en positiv pitch. Anti dive blir då en design som förhindrar att bilen sätter sig på nosen när man bromsar. Anti squat blir motsvarande en design som förhindar att bilen sätter sig på hasorna när man gasar. _________________ Jakob Alander |
||||||
Re: Defenetion av ord, mao vad är vad?
En bakhjulsdriven lyfter ju också fronten vid acceleration. Lift brukar väl vara aerodynamisk lyftkraft (dvs motsats till downforce). Anti-lift = downforce? ![]() |
||||||
Re: Defenetion av ord, mao vad är vad?
fast det gör den som en reaktion på Squat:en när den sätter sig ner på baken.... så det är squat och inte lift. |
||||||
Re: Defenetion av ord, mao vad är vad?
Hehe.. så för en okunnig kan man säga att en Bakhjulsdriven bil "Squat-ar" under acceleration medans en framhjulsdriven "Lift-ar" ![]() Gäller då inte förhållandet Anti-Squat = Anti-Lift, rent konstruktionsmässigt? Ingen som kan komma med lite konstruktionsskisser, hur uppnår man tex antidive, för den oinvigde känner man bara till namnet, samnt vad som händer med 'mer / mindre antidive', men inte varför, eller hur det fungerar. Mvh Vetgirig-nybörjare ![]() ![]() |
||||||
Re: Defenetion av ord, mao vad är vad?
squat är i Tränings relaterade saker benböj _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Re: Defenetion av ord, mao vad är vad?
Squat är väl benämningen på att bakändan sänks pga acceleration, oavsett vilka hjul som driver. Dive är framändans dito, men pga retardation, oavsett vilka hjul som bromsar. För hur mycket resp ända lyfter/trycker ihop blir detsamma oavsett vilka hjul som bidrar, det som gör skillnad är väl hur mycket man accelererar och den geometriska relationen mellan massacentrum / rotationscentrum i bilens längsled. Bra tråd ![]() |
||||||
Nu börjar det bli dags med mekaniska bilder, är det möjligt att få en sänkning bak vid broms? ![]() |
||||||
|
||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
anti-squat-->bak vid ax (RWD) [%]
anti-lift-->fram vid ax (FWD) [%] anti-dive-->bak och fram vid broms. OBS olika tecken på fram och bak [%] anti-pitch-->fram och bak vid ax, hmm måste gälla för broms också. rise-->anti-squat som bytt täcken, ger lyft i bakvagen (RWD) [%] Rätt??????? Hmm det finns ett helt gäng ord för rörelser runt y-axen, vid ax och broms Men BARA 2st runt x-axen, roll och jacking. Jackingen har olika täcken för inner och ytterhjulet. Med monementanpunkter över markplanet har vi lyft på ytter hjulet och säkning på innerhjulet. Men med tex MacPerson framvagn så kan monementanpunkten börja på åvansidan markplanet och sen sjunka under marken vid kränging. Sen storleken på lyftet/sänking är helt relatterat till greppet så ytter hjulets sidokrafter MYCKET större. Typ ca ca ca 80-90% på ytterhjulet. Så jackingen spelar MÄST roll på ytterhjulet. Men ligger nu monementanpunkten för ytterhjulet i markplanet så är jackingen noll. Samma sak är det vid broms då, det är monementanpunkternas läge som avgör vad som händer(lyft/sänking) + självklart storleken beror på greppet. Summa av kontenat är att dessa anti-blablabla är bara ett geomtriskt förhållande som igenligen inte talar om vad som händer med bil i kruva, broms eller ax. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
AWD fanns inte när stofilerna uppfanna alla idiotord . Samma sak som grottgubbarna bara åkte med stela axel, mao jackingen existerar inte. Kul va ![]() ps
OBS jag TROR det är rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Utgående från en bakhjulsdriven bil, med alla bärarmar parallellt med markplanet; 'resonerar jag så här (rätta mig gärna).
Vi börjar med att accelerera: Nosen kommer att resa sig (?). Rumpan kommer att sjunka (Squat). Släpp gasen och bromsa enbart fram: Nosen kommer att sjunka (Dive). Rumpan kommer att resa sig (?). Bromsa enbart bak: Nosen kommer att sjunka (?). Rumpan kommer att resa sig (Lift). Nu byter vi bil till en framhjulsdriven bil istället. Accelerera: Nosen kommer att resa sig (Rise). Rumpan kommer att sjunka (?). Släpp gasen och bromsa enbart fram: Nosen kommer att sjunka (Dive). Rumpan kommer att resa sig (?). Bromsa enbart bak: Nosen kommer att sjunka (?). Rumpan kommer att resa sig (Lift). observera att eventuella Anti byggen enbart påverkar den aktuella axeln, 'exempel: om vi bygger in en massa Anti Squat på en bakjulsdriven bil; 'kan vi få den att bli helt stel i bak (eller t.o.m. få den att LYFTA rumpan under acceleration), framänden kommer dock inte att bry sig ett smack om denna förändring; utan den kommer att resa sig lika mycket som tidigare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Hehe!
Jag skulle just börja säga negativ dive och negativ lift om bilen rör sig upp och ner med bakdelen vid inbromsning. Men Anti-dive och lift är ju säkert de rätta uttrycken. Joda, min E30 i originalutförade och 23.000 mils nedslitning på det mesta gjorde att bakdelen rörde sig rätt kul vid inbromsning. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3440 besök totalt |