Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
PR for Men Lola krasch i Tiergarten 1969
3 besök senaste veckan (6147 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Så här såg Picko Trobergs Lola ut efter 250 + km/t kraschen i Tiergarten på träningen inför 1000 km -69.







_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Hur såg Picko ut.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Måste ha varit en rejäl smäll.
Förarplatsen ser ju tack och lov ganska intakt ut! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Man ser hur man samlat ihop mycket av delarna (från någan annanstans typ...) och lagt på bilen....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur såg Picko ut.....


Det var inte Picko som körde när den kraschade utan andre föraren Björn Rothstein, han fick en smäll i ryggen och en näsfraktur för brandsläckare lossnade och for upp och träffade honom på näsan.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Man ser hur man samlat ihop mycket av delarna (från någan annanstans typ...) och lagt på bilen....

Tror du verkligen det?
Jag är inte övertygad om det!
Vad tror du, Lennart?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Han lovade sig själv efter brandsläckarens justering av ansiktet att aldrig mer köra med en öppen hjälm...

_________________
/Markus Lefors
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Lefors skrev:
Han lovade sig själv efter brandsläckarens justering av ansiktet att aldrig mer köra med en öppen hjälm...


Frågan är om det fanns något annat än öppna hjälmar 1969.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Peeter skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man ser hur man samlat ihop mycket av delarna (från någan annanstans typ...) och lagt på bilen....

Tror du verkligen det?
Jag är inte övertygad om det!
Vad tror du, Lennart?


Jag kommer inte ihåg om dom hade börjat städa runt bilen när jag tog dom 2 färgkorten. Det svartvita tog min kompis och han hade med sig kameran från början så det är nog taget tidigare än mina, för jag sprang till bilen och hämtade min efter en stund.
Vi såg när olyckan hände, vi var på väg från start & mål området på vägen som går parallellt med den långa rakan, när Lolan kom ut i fullfart under bron i Teirgarten, där den vart luftburen och for ut genom häcken på höger sida tillbaka in på vägen och in i häcken på vänster sida. För att till slut bli stående mitt på banan. Så jag parkerade bilen och vi sprang fram till banan
för att se hur det gått med föraren, han satt då kvar i bilen, men det fanns ingen möjlighet för oss att ta oss fram till bilen. Det kom ju tävlingsbilar hela tiden i full fart under bron, dom hade ingen möjlighet att se den kraschade Lolan på andra sidan bron, så det hände ett par gånger att det kom 2 bilar samtidigt, men med tur och skicklighet så klarade dom av att åka en på var sida om Lolan, och där stod vi 1 till 1,5 m från banan när dom svepte förbi med halva bilen utanför banan i över 200 km/t. Efteråt så har jag tänkt på att man får vara glad att man lever i dag, för tänk om någon hade kört in i Lolan för det var bara ett lågt trästaket i mellan oss och bilarna.
Men snart så stannade det ett par bilar, och en förare sprang för att varna dom andra förarna, medan den andre försökte få ut föraren ur Lolan, men innan bilarna han få ner farten så fick han som försökte få ur föraren ur bilen hoppa upp på Lolan för att inte bli överkörd flera gånger när dom kom stormande under bron.
Det var en ruggig händelse som jag aldrig kommer att glömma.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Det är ju tur att man inte känner sig som en snorvalp när ni berättar sådant här...

1969 hade mina föräldrar antagligen inte ens tänkt tanken att skaffa snorvalpar...
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Lennart Jarmyr skrev:

Frågan är om det fanns något annat än öppna hjälmar 1969.


Visst fanns det täckta hjälmar -69, se bild föreställande Graham Hill på Ringen just det året. Läste historien om Rothsteins olycka i "Boken om Picko". Förövrigt mkt rolig läsning, underbara historier om bla Frank Williams.

Gillar dina bilder starkt!! (kanske inte just ovanstående motiv). Hade velat vara med på den tiden...

Bild

_________________
/Markus Lefors
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Lennart, du som var med när det begav sig (kanske inte vid den tiden som jag är intresserad av)

Har du någon info om hur GP-Sträckan vid Kågeröd såg ut?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lennart, du som var med när det begav sig (kanske inte vid den tiden som jag är intresserad av)

Har du någon info om hur GP-Sträckan vid Kågeröd såg ut?


Nej, tyvärr så vet jag inget om den.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lennart, du som var med när det begav sig (kanske inte vid den tiden som jag är intresserad av)

Har du någon info om hur GP-Sträckan vid Kågeröd såg ut?


Uhum, menar du Ring Knutstorp eller något som har legat nära Ring Knutstorp?

ps/ Skojjig ny avatar du har!

_________________
Pär Hylander
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Pär Hylander skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lennart, du som var med när det begav sig (kanske inte vid den tiden som jag är intresserad av)

Har du någon info om hur GP-Sträckan vid Kågeröd såg ut?


Uhum, menar du Ring Knutstorp eller något som har legat nära Ring Knutstorp?

ps/ Skojjig ny avatar du har!


Innan Ring Knutstorp kom till så åkte man tävlingarna på vägarna runt omkring. Det var bilder/film i den dokumentären som Johan Toren visade i Race. Nästa gång du kommer från Helsingborg och åker till Ring Knutstorp så åker du faktiskt på den gamla GP-sträckan. Om jag inte minns fel så var det ett hus som brann ner i samband med att en bil craschade. Finns ett ställe där du kommer över ett krön, vägen svänger sen lite höger över ett krön, ner i en svacka sen vänster och uppåt igen. Mitt i detta partiet så låg det ett hus i vägens förlängning...

Edit: Avataren är cool

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Bilder o videos
PR for Men Lola krasch i Tiergarten 1969
3 besök senaste veckan (6147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande