Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bälten och besiktning.
896 besök totalt
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Bälten och besiktning.

När jag var och besiktigade min bil för ungefär ett år sen så hade ja varken bälte på förar- eller passagerarsidan.
Den gick igenom utan någon som hällst anmärkning på det (vilket ja inte vet om den skulle ha gjort egentligen). Men nu är tanken att ja ska montare 4-punktsbälten, då har jag hört att man måste ha orginalbälten i också...

om detta stämmer kan ja besiktiga med endast 4-punktsbältena?
Hade bilen bälten orginal. För de satt de i när jag köpte den, glömde dom bara när ja sklulle besiktiga

Bilen är för övrigt en Opel Manta 73a.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

om bilen hade bälte orginal så måste bältena vara monterade i orginal infästningar måste finnas monterat och fungerandes. (och får inte skava mot t.ex. burrör osv.)

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:
om bilen hade bälte orginal så måste bältena vara monterade i orginal infästningar måste finnas monterat och fungerandes. (och får inte skava mot t.ex. burrör osv.)

Det där har jag undrat över, men inte direkt vågat fråga bilprovningen om.
Min Seven är en 1998a och har aldrig haft annat än fyrpunksbälten, som jag låtit sitta kvar under besiktningen. Det enda besiktningsgubbarna gnällt om är att det gör ont om de sätter sig på låspucken...

Den har med andra ord aldrig haft trepunktsbälten men som en så ny bil så borde den väl ha haft det enligt lag?

Citera
Allmänt banåkaforum
Bälten och besiktning.
896 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande