Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Septem -04, superseven replika
11143 besök totalt
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare

Tänkte att det var dags att presentera min bil här eftersom det blir hjulupphängningsuppdatering i vinter och därmed en hel del frågor/rådsökande på forumet från mig. Bilen har hittills mestadels använts för dragracing men ska nu anpassas för mer banåka... för den som är nyfiken så har jag kört 7.55s/145km/h på 201m med kompressor och 7.45s/155km/h med turbo. Båda med 1 bars laddtryck.

Fakta:
Bil: Super seven replika. Färdigställd -04. Vikt ca 700kg.

Kaross: klassisk form men med aluminiumbelagd glasfiberväv i sandwichkonstruktion. Noskon och skärmar i kolfiberbelagd glasfiber (ger lite bling bling effekt samt jag slapp lacka bilen....)

Ram: Egentillverkad one of a kind av 25x25x2mm stålprofiler. Kardantunneln samt "ryggplåten" är byggda som plåtbalkar av 1mm stålplåt.

Motor: Volvo 850 T5 -95 med turbon ersatt av en Eaton M90 kompressor från en Jaguar XKR. Laddtryck 1 bar. ca 240hk och massor av vrid. Intercooler från en Ford Sierra Cosworth med modifierade gavlar. Egentillverkad avlastningsventil. Egentillverkat insug samt avgassystem. Orginal styrsystem (chippat).

Växellåda: Getrag från äldre BMW 525. Egentillverkad adapterplatta för att matcha motor mot lådan.

Spindlar fram: Volvo 140.

Kuggstång: Volvo 340

Bakaxel: Volvo 740 med "slungdiff"

Bromsar fram: Volvo 240 ventilerade skivor och 4-kolvs ok
Bromsar bak: Volvo 740 standard
Huvudcylinder: Volvo 740 (utan servo monterat...) med reduceringsventil fram (vet att detta är ajabaja men vad gör man....)

Volvo orginal intrumentering i egentillverkat hus.


























_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Aha! Visst var du på Ljungbyhed och visade upp dig och bilen!?

Kul att se dig här, välkommen!!

Jäkligt schysst åk!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1489



Låter hur intressant som helst, speciellt motordelen med kompressor från XKR

Slår mig ner här nu och väntar på bilderna

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Jo, det var jag som var och svängde lite på Ljungbyhed.... är lite för mycket effekt nu egentligen, speciellt med vanliga (läs jättebilliga) gatdäck.

Bilder är nu uppladdade. Ska se om jag kan ladda upp någon under kompressorbyggnationen så att man ser "luftpumpen" lite bättre....

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4225



Staffan Lindén skrev:
Ska se om jag kan ladda upp någon under kompressorbyggnationen så att man ser "luftpumpen" lite bättre....

Blir spännande att se... då jag själv också ligger på
en kompressor

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare

Kompressorn var så gott som ny när jag köpte den. Ska enbart ha gått i Jaguars testlabb enligt säljaren.


Egentillverkad remskiva som senare visade sig "bara" ladda 0,7bar.... en ny är svarvad som ger 1.0bar


Kompressorn "på plats", det är tajt...


Fästet till kompressorn. Jag fick kapa bort "bakre" orginalfästet på kompressorn (gjorde ont i själen kan jag säga) och använda flänsen som fäste istället pga platsbrist.


nytt grenrör var tvunget att tillverkas. Kanske inte det bästa men jag överladdar ju...


egentillverkad (blir snart ett favoritord...) remspännare med delar från Biltema.


Egentillverkad avlastningsventil (ungefär som dumpventil...) med 40mm innerdiameter. Denna är ett måste eftersom jag har spjället efter kompressorn

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 208



Snygg bil och kul motor!

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Lotus Super7 S3 Replika.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1723



lite väl långt mellan uppdateringarna tycker jag..

_________________
MackeMaehlum
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Acke skrev:
lite väl långt mellan uppdateringarna tycker jag..


Nu förstår jag inte vad du menar.... Bilen körs frekvent under den varmare delen av året och fungerar bra. thumbs up

Det projekt som får att min tid just nu är 356-bygget.... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 mer fritid än så har jag tyvärr inte....

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Septem -04, superseven replika
11143 besök totalt


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >