Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova -75 (dags igen..)
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
16 besök senaste veckan (83614 totalt)
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45



Är det slut kört på banan med Novan nu? (förutom scania motorklubb), efter att du ha köpt en riktig racingbil.
Min egen Nova är ju snart ute på banorna (vet dock ej hur den kommer funka) men då kanske jag blir ensam o köra nova...

Har själv köpt ett liknande Milodon oljetråg som du, dock till CBB, kommer du få byta startmotor för att få plats med det? headersproblem?
Har inte hunnit testmåtta mitt ännu...

Mvh Niklas

_________________
Niklas Eriksson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Nej det kommer nog bli nåra bandagar med novan även i fortsättningen... Om inte annat för körträning
Nej Jag kommer kunna ha org startmotor och samma headers, har redan nu ett Iso grifo alu tråg som ser likadant ut som Milodontråget.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45



2 frågor om Novan
Skivbromsarna från audi du har i bak fungerar de i ihop med 15" fälgar? eller är det 17" som gäller.
Fick du dit nått stag för att hindra bakvagnen i sidled?

Mvh Niklas

_________________
Niklas Eriksson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
CliffB skrev:
2 frågor om Novan
Skivbromsarna från audi du har i bak fungerar de i ihop med 15" fälgar? eller är det 17" som gäller.
Fick du dit nått stag för att hindra bakvagnen i sidled?

Mvh Niklas


Hej
Bromsarna fungerar förnärvarande bara ner till 16" sen tar oken i. Men jag har ju använt ok i aluminium som är väldigt höga/tjocka. Jag vet att det finns ok som är mer slimmade och som samtidigt går att använda tillsammans med ventilerad skiva, men de ok jag har var det bästa jag "hittade" i hyllan på skroten vid den tiden. I övrigt är jag helnöjd med dessa, tom orginal handbromswire funkade att använda samt tillgången på racebelägg är stor.

Jag har ännu inte monterat staget pga annat projekt, så tyvärr vet jag ej resultatet. Men ärligt TROR jag att bilen beter sig så bra är för att den är så "sladdrig" i bak nu, utan stag. Den får aldrig chansen att släppa fästet. Dock så slits ju däcken på sidorna tämligen bra om jag har breddare fälgar...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Jaha, trots att man ligger i för att få Trans Am:en klar för banorna (och föraren ) kommer Novan att få gå lite den oxå. Dock kommer man nog inte hinna ge den lika mycket uppmärksamhet denna säsong.
Men inplanerat närmast är det Gelleråsen med scania motorklubb som gäller.

Var och handlade nya skivor , belägg och olja i veckan. Byte av dessa och en service samt byte av bromsvätska är väl det som kommer avhandlas i år.



Kommer faktiskt vara första gången jag kör med riktiga racebelägg på Gelleråsen, tidigare har jag bara kört med "sport"beläggen och detta borde ge nån sekund kanske...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Johan Lindh
Nyköping
Här sen Dec 2005
Inlägg: 38



Tjena Björn
Vet inte om du kommer ihåg men det var mig du var i Nyköping och hjälpte med bronsarna till min Camaro-69a. Jag är nu helsugen på att komma igång med banåkandet med bilen. Finns möjlighet att vi kan "samåka" ner till tex Sviestad nu under säsong 2008? Har du lust att ge ut ditt telnr så kan vi snacka ihop oss?
Mvh
Johan Lindh

_________________
Johan Lindh
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Hej Johan
Jag skickar ett PM

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



hmmm, tänkte EVENTUELLT hämta en Nova -70 i LA - bra priser. Några dos and donts du känner till?
Sugen på 350 men har sett ett par fina 396 o större.
Hur upplever du soppaförbrukningen? 2, 3 eller mer per mil...?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Med smallblock kan du klara dig under 1.5 liter milen beroende på utvx. Och hur du kör förstås.
Min går på ca 1,5-1,7 om jag kör snällt.
Bigblock drar mycket mer, 2,5 liter och uppåt

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Johan Lindh
Nyköping
Här sen Dec 2005
Inlägg: 38



Någon som ska ner till Sviestad 30/6?
Mvh
Johan Lindh
Camaro 1969

_________________
Johan Lindh
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Hej Johan
Jag kommer nog inte ner och kör men är sugen att åka och titta om jag inte åker på jobb...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Jaha körde sönder bakaxel på sviestad 16/6
Det small till när 2an gick, fan va hårt lådan växlar asså. Det släpper varje gång.
I varjefall har axeln hållt typ 3år längre än jag trodde då den är helt orginal och gjord för 6an.
Bara nya lager och olja har den fått.

Självklart händer det när jag för första gången körde bilen till banan istället för att traila den, så den blev nåra timmar väntan till farsan kunde komma. thumbs up

Såg ut såhär i kåpan:


Inte mycket kvar i diffhuset:


Fick tag i en bättre beggad axel från en likadan nova faktiskt så det passade rakt på.
Tyvärr med ännu lägre utväxling: 2,50 istället för 2.70 som jag åkt med nu.... får satsa på att byta i vinter

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Johan Lindh
Nyköping
Här sen Dec 2005
Inlägg: 38



Kom ner till Nyköping på måndag så samåker vi med min Camaro?
//Johan

_________________
Johan Lindh
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
dubbel...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Drabbades för två veckor sedan av exakt samma som hände för ett ett år sedan:

...Jaha för att göra en lång historia kort...
var o gled lite i stan och tyckte att motorn gick lite varm. Kollade kylarvattnet och det var nästan tomt i kylaren. Fyllde på med vatten och åkte hem. Dan efter fyllde jag på fullt och åkte till garaget, väl där började motorn gå varm igen. Tomt i kylaren igen! Var tar vattnet vägen? Fick en ide och skruvade av oljepåfyllnings locket, jippi! Där var det grant!
Lyfte på en ventilkåpa och där:

Jippi! vatten i oljan >
I rent ursinne rev jag ur motorn ur bilen och tog isär den.
Hittade inget fel först men efter ett tag hittade jag en rostpora i 4ans cylindervägg, stor som en pennudd.
syns mitt på bilden...Jäkligt skönt att jag hittade felet.


...

Skulle starta bilen men motorn gick inte runt, provade med dragskaft oxå. Tänkte om starten var paj, men icke.
Skruvade ur stiften och det rann vatten ur 4 ans cylinder, samma cylinder som varit trasig förra året.
Fafan det måste vara toppackningen, tänkte jag eftersom jag visste att det ju satt ett nytt foder i cylindern.
Rev av toppen men packningen såg hel ut. Kollade lite och upptäcke en pora i det nya fodret!! På exakt samma ställe!!
Hur FAN går det till??!!
Nån som kan förklara detta!?
Såg precis likadant ut som på bilden ovan.
Har kört med kranvatten och korrosionskyddstillsats som skulle funka med just kranvatten, motorn jordad ordentligt mm.

Snackade med killen som gjort jobbet och han fattade ingenting...
Av diverse anledningar och i ren experimentlusta... Borrade vi och fodrade om samma cylinder igen (ingen vettig människa skulle väl göra det).
Denna bilden tog jag genom hålet för en frostplugg:



man ser att det saknas material stor som en nagel i cylinderväggen, men varför har det nya fodret käkats upp på samma ställe??
Man tycker ju att det har typ 4mm tjocka friska väggar medans resten av motorn redan är risig.


Motorn har jag satt ihop nu igen och då var det ju kul att slänga på Milodon roadrace-tråget jag köpte i vintras.



Motorn klar för bilen



Bil ihopsatt och funkar bra!

närmast väntar besiktning och man borde väl hinna med nån banträff till iår tycker jag

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Besiktad UA, skönt!
Besiktningskillen noterade att jag hade skivbromsar bak och påpekade att "se till att bromsa till lite hårdare ibland för att hålla dem fräscha".....


om han bara visste.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
blazerteam

Här sen Nov 2008
Inlägg: 54



Nu har jag lest hele tråden, og er imponerad over innsatsen thumbs up .Mycket underligt med den rosten på fyrans cylinder.

Har en 76 Chevelle selv som jeg kjorer aktivt med på bane.Amerikansk bil på bane er underdog så det håller.Skal lage en tråd om min bil också.Holder til i Mo i Rana,så vi har en stor bana å leka oss på.

Arild

_________________
Arild Guldbrandsen
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
en liten uppning här sedan augusti då...
har inget gjort med novan utan bara kört och ställts in i garage.
Har i allafall fått tag på en ny bakaxel:



Det är en Dana 44 från en Jensen interceptor.
Vad jag hört jäkligt starka axlar, svåra att köra sönder.
kommer byta gjutjärns 3 kolvs oken som sitter på mot mina.
Den är 3cm smalare än den jag har nu så då får jag på lite bredare däck.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
eslöv
Skåne
Här sen Apr 2008
Inlägg: 20



Hej
Tittade lite på din pitting skada som du hadde tidigare i år. du får inte en luft ficka innan för det nya fodret (mellan block o det nya fodret) pitting skador brukar bero på luft i systemet eller jord som du tiigare själv prata om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pitting

_________________
Fredrik Hernvall
Citera
eslöv
Skåne
Här sen Apr 2008
Inlägg: 20



kolla så du får undertryck i kylen efter kylvätskan precis har svalnat. annars så satsa på ett nytt kylar lock.
man bör starta o få termostaten att öppna innan man sätter på kylarlocket efter man bytt eller haft kylvätskan av för att inte få tryck i kylen. sen sätter man på locket o stänger av motorn då när vätskan svalnar så ska det bli undertrck som bör suga upp all luft överst vid påfylningen.

_________________
Fredrik Hernvall
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
eslöv skrev:
Hej
Tittade lite på din pitting skada som du hadde tidigare i år. du får inte en luft ficka innan för det nya fodret (mellan block o det nya fodret) pitting skador brukar bero på luft i systemet eller jord som du tiigare själv prata om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pitting


Jag har haft funderingar på det du skriver om men har inte kunnat sätta "ord" på det.
men javisst, låter inte helt otroligt.

Undertryck i kylaren har jag.

har haft tankar om det är så att det finns ett område med "oädlare" metall just i por-området. Detta pga dålig smälta från gjutningen eller så att man alltid spär ut smältan med en viss mängd skrot och då fått i lite sämre metall.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova -75 (dags igen..)
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
16 besök senaste veckan (83614 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande