Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova -75 (dags igen..)
82731 besök totalt
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
Björn Davidsson
Huddinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1085


Trådstartare
Tack Anders
ok, får se vad som händer i vinter....

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



Såg en bild på din nova i senaste nummret av Automibil, stog att den var snabb oxå

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Huddinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1085


Trådstartare
Usch ja, måste ha med färgen att göra...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 177



F-n va grym bil du har. Härligt uppfriskande att inte alla är tråkiga och åker Porsche. !
Kommer följa den här tråden.

_________________
Jimmy Pedersen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Huddinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1085


Trådstartare
Shit, förstasidan!!
Tyvärr har inget hänt med bilen sedan sviestad i oktober. Farsan och jag håller som bäst på att inreda nytt garage och plockar upp allt vi packade från det gamla.

Är lite kluven vad jag skall göra i vinter, vet inte hur mycket till man vill hugga i bilen. Har oxå femtioelva andra saker att få klart innan nåt arbete påbörjas på Novan. Min kära golf skall upp imorron faktiskt för att få lite omvårdnad efter avställning.

Här är lite saker jag har TÄNKT göra på`n till -07:
*Tänkte försöka fixa iallafall 60-70 hk till. Nya toppar, kam mm. ligger o väntar. Ny växelspak, blir nog en Quicksilver. Har en sån i rejsbilen, funkar suveränt.

* Tänkte fortsätta köra med orginal ok o skivor ifram. Hemmagjorda bromskylningen funkade skitbra, så det blir till att köpa camarocupbelägg istället Skall grilla Persåker och handla

*Skall försöka få tag på nya Stötdämpare fram, de jag har nu är på upphällningen.

*Försöka få avgassystemet att passa lite bättre . Slår i karossen.

*Ragga en uppsättning e34 M5 fälgar. De två jag har nu passar klockrent på bilen tycker jag. Synd bara ingen verkar ha en uppsättning med de bredare bakfälgarna.

*Minska storleken på bromsarna i bak. Precis att jag inte får på 16 tums fälgar nu, blir nog enklast att slipa ner oken nån mm. Jobbigt att vara fast vid 17"

*Laga rådjursskadan vä fram. Lägst prio... Min text där väcker en del uppmärksamhet! " (Rådjur) "

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1234



Jim Profit skrev:
F-n va grym bil du har. Härligt uppfriskande att inte alla är tråkiga och åker Porsche. !

Elvaägare som man är ser man alltid fram emot trevliga bilar. Go for it!!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
nova67ss
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4



Hej Björn, så kul du kör sväng rejs med en nova de gamla jänkarna kan bättre än vad rycktet säger, är bussningar fjädrar och dämpare av frisk sort och inte ner "raggade" så går det ok..

Tänkte fråga om du kör lådan med shiftkit och "automat läge" eller om du kör med manuellt ventilhus???

Dessutom fans det gammalt tillbaks en variant för de som ville ha vanlig koppling i bilen (kallades fattigmanslenco) en sk turboclutch convertering.. kanske oxå kan vara nåt??

Undrar oxå om du hört talas om en -64 nova från US som kört i pan amercan loppen några år som tyvärr rullade i år.. bilen kallades Durango deuce..

Mvh Anders.

_________________
Anders Forsberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13922



nova67ss skrev:


turboclutch convertering.. kanske oxå kan vara nåt??


Jag har kört TurbOClutch i min Nova. (kolla min biltråd)
Det funkade kanonbra....så länge den var hel..
Troligtvis hade vi ett läckage inne i lådan någonstans....som vi alldrig hittade.
Jag hoppas få tid att utveckla konceptet, så jag kan köra TC-lådan igen.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Huddinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1085


Trådstartare
Hej
Nää jag kör med istort sett standard låda, dock är något gjort med den för den växlar lite hårdare. Är lite osäker men jag tror att det sitter det är en standard turbin i .
Inget shiftkit eller nåt i men på race jag brukar växla manuellt 2:an till 3:an (den lägger i 3:an redan vid 4000-4500rpm själv annars) Drar 2:an till 6500rpm, typ160 kmh.
1:an till 2:an växlar den bra själv vid omkring 6000rpm

Lådan har funkat klockrent i två år och ett tiotal bandagar+ 2-3000mil glidandes. Att tänka på är rejäl oljekylare.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



nova67ss skrev:


Undrar oxå om du hört talas om en -64 nova från US som kört i pan amercan loppen några år som tyvärr rullade i år.. bilen kallades Durango deuce..

Mvh Anders.


Nää, rullade Geri iår??? Geri och Mike var våra "värdar" dom första två åren vi körde! Underbara människor men verkar inte ha mycket tur då sist vi körde fick han avbryta efter halva loppet pga av hjärtproblem

För övrigt kan jag berätta att vi köpte våran rejsbil av Geri!


Riktigt kul tråd! Denna ska följas så man får lite inspiration på sitt egna framtida gammalsvängjänks projekt!

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
nova67ss
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4



Ja de rullade, som tur var klarade dom sej utan större skador.. desom är intresserade kan läsa "sagan" om Durango deuce. i denna tråd..

http://www.stevesnovasite.com/forums/showthread.php?t=28505

Detta forum är ett mecca för alla Nova "nötter"

Har själv varit medlem där i mååånga år mycket seriöst och mycket trevliga killar o tjejer samt många med humor..

_________________
Anders Forsberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8223

Hjälpmoderator

Björn:
Har du mölighet att få aset närmare backen??
Jag tycker den ser ut som ett höghus.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Huddinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1085


Trådstartare
Nää, jag har svårt att få den närmre marken, även om jag skulle vilja.
Headersen ligger redan för nära marken med nåra cm till godo, och sen kommer subframen som ligger ungefär en decimeter upp.
Karossen till novorna ligger högt upp på subframen orginal (till skillnad mot camoro och firebird som är betydligt mer lågbyggda. Samma gäller i bak med låga hjulhus och skärmkanter.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Huddinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1085


Trådstartare
Jaha, håller som bäst på med att få min gamla golf 16V körduglig.
Bilen är väl en skrothög, men motorn går som fan , så det är fortfarande en rolig bil att köra. Tänkte se till att allt mekanisk är i bra skick.


Lite grejor att kolla på en bil som stått i ett år, men jag tror att det går att få ordning på allt
alla stålrör runtomkring soppapumpen var riktigt murkna så jag bytte allt, med nya banjokopplingar och slangar.


Verkar som bromsregulatorn gett upp oxå, var på skroten och hämtade en annan. Blir bytte av bromsrör och slangar när jag ändå är igång.

Min lillebror har oxå fixat ett projekt:
En AMC Javelin -68


Bilen hade stått i över 15 år, så vi förväntade oss ett riktigt murket golv o trösklar men bilen var förvånansvärt ok. Skärmkanter och innerskärmar fram och bak, annars var det inte så mycket (nåja man får väl se).
River nog loss hela framvagnen och monterar Mcpersonben från BMW eller något, skall gå och måtta lite på skroten.

Kul detalj, alldeles för underskattad:

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Björn Davidsson skrev:
River nog loss hela framvagnen och monterar Mcpersonben från BMW eller något, skall gå och måtta lite på skroten.

Ajabaja. Inte McPeston. Då kommer snart fuling och hans anhang och straffar dig. A-armar är skiten!

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8223

Hjälpmoderator

Widell, inte snält att hota folk

MacPerson ben är enkelt men där är det slut fördelarna.
och det funkar även på racebilar.

Men har man bubbla A-armar skull jag först kolla om den är användbar.
Kan ju vara så att fodras mycket ombyggnad för att få den användbar dit man vill eller dräglig.
Då kan MacÄckelben vara lösingen för dess änkelhets skull.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Davidsson
Huddinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1085


Trådstartare
fuling skrev:
Widell, inte snält att hota folk

MacPerson ben är enkelt men där är det slut fördelarna.
och det funkar även på racebilar.

Men har man bubbla A-armar skull jag först kolla om den är användbar.
Kan ju vara så att fodras mycket ombyggnad för att få den användbar dit man vill eller dräglig.
Då kan MacÄckelben vara lösingen för dess änkelhets skull.


Det är nog precis så vi tänkte oxå, skiten som sitter där nu ser inget roligt ut alls.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8223

Hjälpmoderator

Hmm ta en egen tråd för framvagns tugget så vi inte massakerar din åka banbilstråd.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Per F
Gällared
Här sen Mar 2004
Inlägg: 342



Björn Davidsson skrev:
fuling skrev:
Widell, inte snält att hota folk

MacPerson ben är enkelt men där är det slut fördelarna.
och det funkar även på racebilar.

Men har man bubbla A-armar skull jag först kolla om den är användbar.
Kan ju vara så att fodras mycket ombyggnad för att få den användbar dit man vill eller dräglig.
Då kan MacÄckelben vara lösingen för dess änkelhets skull.


Det är nog precis så vi tänkte oxå, skiten som sitter där nu ser inget roligt ut alls.


Skulle inte vara så säker på det jag. AMC var ju riktigt framgångsrika i racing ett tag. Det är väl samma framvagn som på AMX(den kanske koolaste jänkaren som finns!)?
http://www.adclassix.com/ads/68amcracing.htm
http://www.javelinamx.com/JavHome/race/race.htm

En Penske replika vore väl kalas

_________________
Per Ferm
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Kul att se en tråd om denna riktigt grymma svängjänk, riktigt granner!

_________________
Mattias Widar
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 203



Var ju bara tvungen att kika in och skriva i tråden då Novan är uppe som månadens garage titt,har inte sätt vagnen din på nära håll men hade dig i backspegeln(lineupen)på Mantorp slutet på April06 innan vi körde ut på banan jag åker en svart Iroc,tror du stog ihop med Speedlab gänget.
Headers så skulle du kunna kika på ett par shortys vilket du säkert övervägt.......lite pest och kolera men kan ju vara ett alternativ.
9tums fälgarna M5E34 fanns tyvärr bara till Touringen(om jag kom ihåg rätt)så kan vara lite svårt att hitta kan jag tänka mig hade det på min 92a som jag sålde till Janne(Autopower sitens ägare)körde även med dom fälgarnapå min gamla Camaro 70a och dom fungerade klockrent på den vagnen blev lite Jeppsson stuk över den

_________________
Corvette -02 LS1 Millenium yellow convertible
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova -75 (dags igen..)
82731 besök totalt
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>