Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova -75 (dags igen..) | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 6 besök senaste veckan (83621 totalt) |
Lite för mycket glögg? Throwing Star fälgarna är kåpor ovanpå fula fem(dubbel)eker enligt ovan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Såvitt jag begripit det har båda M5 fälgarna samma fälg bakom kapseln, men olika kapsel. De tidiga finns inte i samma bredd dock. Jag har bara haft den 5-ekrade kapseln och den hade åtminstone en kåpa över dubbelekervarianten.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Exakt! olika kapslar på 3,6 och 3,8. 1996 var de 9" bak de fanns tidigare som tillval i n"rburgring paketet som också innebar tjockare krängare fram och bak och massa annat _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Det hela är ganska bra av handlat på bimmer.se skrivet av Johan Sjöström
Notera att kapslarna/kåporna sägs vara i magnesium. _________________ /Anton Lillsund |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Måste bara lägga upp nåra bilder som Novajonas grävde fram för nåt år sen .
De har väl inte direkt tjänat som förebilder men inspirationen gick upp på högvarv när jag såg dem. Det har rejsat på riktig med Novorna Den sista bilen är helt fantastisk, tycker jag, Liksom gillar stockcarstuket med ankstjärten o allt ! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
har letat som en galning efter dom där bilderna Björn! datorn kraschade o sen bytte Herman utseende på nova forumet.... kul att du la upp dom här
blir smått sugen på en gen4 nova igen _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||||
Jaha då har det hänt lite efter helgerna.
Motorn åker ur för genomgång och (förhoppningsvis) några hästar till... Passar på att snygga upp i motorrummet lite på samtidigt, med massa sladdar (5st... ) som ligger lite fult. Kylare ur. Dumt att chansa och skada nya kylaren. Allt lossat, bara att hissa. "Pumpa på bara" Även fast man har gjort det förr blir man lika häpen varje gång, va tomt det blev, långt där nere sitter lådan. Motorn uppsatt i stöd. Bara att börja riva, blir lite kul skruvande nåra veckor framåt. Provmonterade mina headers på nya topparna och som jag trodde passar lirar inte headersen med tänstiften i topparna . I de nya sitter stiften aningen sned ställda och hamnar rakt ivägen för rören. Vet inte hur jag skall göra här, trist att börja kapa i nästan nya headers... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Missat denna tråden sedan sist. Jag böjer mig! Skyller på glöggen. (har ju inte haft någon M5:a själv) _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Hittade de här idag:
http://www.blocket.se/vi/10605015.ht _________________ Linus Erlandsson |
||||
NEDERLAG!! > >
1. Brukshinken, passat -91 har börjat gå på 3 cylindrar, ingen komp på 4an. >, trist att det händer när bilen är utlånad Får sitta och harva i golfen sålänge, rolig bil men inte så mycket komfort kvar... 2. Har rivit motorn på Novan för vad jag trodde skulle bli en trevlig genomgång, men men... Verkar som det är en spricka eller ngt på 7-8ans vevsläng, kan vara någon sort korrosionsskada oxå men sprickan känns med nageln. Inget att chansa och åka vidare på. Å andra sidan är jag ju glad att man upptäckte det nu och inte genom ett ras på nån bana. Kände att nu är det ju bara att riva motorn helt och börja om från början, skall ta isär allt och tvätta block mm. Blir roligare att sätta ihop då ... Cylinderloppen såg väldigt fina ut iallafall, kan inte ens känna en tillstymelse till nåra vändkanter, och heningsmönstret såg fint ut. Den har ju iallafall gått 5-6000 mil och ett antal bandagar Hann handla på mig packningar och lite lager innan jag upptäckte sprickan... Nu är det bara att hala upp lädret igen och försöka få tag i en smidd vev denna gång. Fixat bättre beg rullvippor från Speedlab . Blir att köpa stödgördlar till skruvarna på THE swapmeet i norrköping snart... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Efter lite provmonteringar och måttande har jag byggt om mina nuvarande headers. Verkar som jag klarar mig med att bara flytta ett rör på varje sida.
höger sida loppad o klar för gassvetsen: Har börjat fundera på oljekylningen, blir nog att använda GM:s orginal adapter mellan filter och block för att få anslutning till en extern kylare. Samtidigt funderar jag på hur jag gör för att säkerställa att oljepumpen aldrig suger luft. Antingen byter/bygger jag om tråget eller så är jag lite inne på att montera en oljeaccumulator, verkar dock inte vara så många som har erfarenhet av dem. De är iallafall 100 dollar billigare i inköp än ett riktig race tråg Mitt nuvarande tråg: Har ett gammalt corvettetråg liggande, detta verkar var lite mer anpassat för aktiv körning med riktiga skiljeväggar och oljepickupen placerad längre fram: Är inne på att bygga om mitt nuvarande med skiljeväggar och samtidigt bygga ut det nertill, har det här som inspiration: ett Iso-Grifo tråg i aluminium farsan har i"samlingen". På lördag är det iallafall Norrköping som gäller. Måste vara sveriges största swapmeet med bara racegrejor. Skall försöka hitta en vevaxel och lite annat _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Nyss hemkommen från proppfull norrköpingsmarknad, fick tag i allt jag sökte. Skitkul Nyslipad stålvevaxel, rena fyndpriset. Fint standard oljetråg, inte ens buligt! Tänkte försöka mig på att bygga det banåkavänligare. Kostade mindre än entrén! Hittade oxå ett nytt tråg till vxllådan, med rör inbyggda som skall funka som kylnings. Vet inte om det funkar egentligen, tänkte att man kan tvinga in fartvind i dem med ngn sorts spoiler, rören har ngn sorts flänsar i sig för att öka kylytan. Kan ju inte bli sämre iallafall. Bättre beg insug, Victor Jr, som passar mina nya toppar, hemsk färg på, kommer att göras metallrent. Köpte även en väldigt fin oljekylare till motorn, från en Volvo Turbo, lite liten kanske men jag tror den kommer att räcka med placering på rätt ställe. Nu är det bara att köpa nya underdim. lager och börja montera motor _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Motormontering pågår för fullt. Lite strulande med nya vevaxeln som snurrade lite trögt när jag monterat den. För säkerhets skull var jag och mätte upp den och den var faktiskt perfekt slipad, kul för att vara ett marknads fynd. . Monterade den igen och då gick det faktisk lite lättare, dock inte helt ok så det blir att testa att köra in den med oljebyte 50-100 mil. Inte så mycket annat att göra.
Nya toppar monterade, alltid kul att meka med nya och fräscha grejer! Lite strul med rullvipporna , som jag tycker inte lirar bra med ventilerna, rullen belastar alldeles för långt ut på kanten på ventilskaftet. Beror troligen på de längre ventilskaften på dessa toppar (gjort om man vill köra med högre lyft på kammen) Vipporna har std. dimensioner och 1.5:1 utvxl. Monterade std. plåtvippor istället och de lirar mycket bättre. Blir nog att köra med dessa, tror att det skall funka även med de ngt hårdare fjädrarna. Nya stödgördlar till vipparmsmuttrarna. Man vill ju undvika fladder .Lite blingfärg alltid kul. Trist att det inte kommer att synas. Allt kommer att toppas av klassiska Mickey Thompson ventilkåpor, alltid tyckt de ser snygga ut. Dock så kommer jag att få bygga en ny vevhusventilation då orginall inte får plats under kåporna längre. Är lite inne på detta sätt, fast med ngt sorts anslutning till insuget , som jag har nu, för att få lite undertryck. Verkar vara många raceputtar som kör med denna modell i staterna. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Har du kollat med en "pushrod length checker" på vipparsmgeometrin,det kan vara att du ska ha +100 längd eller liknande när du bytt toppar vissa eftermarknadstoppar kräver andra längder mot original och då får du just dom effekterna som du ser med rullvippan.
Att åka med plåtvippor på den nya snurran vore väl mycket tråkigt Stödbryggan ser rejsigt ut men behövs den verkligen kommer du varva så duktigt mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Jag HAR +100 stötstänger på och ändå ser det inte bra ut. Ser bättre ut med dem än med orginal
Jag vet , inte roligt att sätta på plåtvippor igen men det ser verkligen inte bra ut med rullvipporna. gördlarna behövs nog mer när man har aluvipporna iochmed att muttern hamnar högre upp men när jag ändå hade köpt dem så... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Tja steffe!
Jorå hoppas den BLIR rolig oxå Trist med vipporna, får kolla vidare hur göra hörde att du beställt mer grejor till corren...? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
En ny rullpinne, bilen var lite för snäll.
och sedan skall en ny låda i, en 93ans som klarar mer pisk än den nuvarande + den var så billig så jag kan inte säga nej Ang. vipporna: varför inte bara handla längre pinnar!!? _________________ Stefan Nord |
||||
Det finns mycket "tech artiklar" på nätet om hur det funkar med "valvetrain geometry" sök på det så hittar du en hel del.
Vad är det för toppar försökte se vad det var för nåt men lyckades inte hitta det,är det Speedlabs "no name" toppar med raised runners osv eller ? Kanalerna ser riktigt feta ut typ "+200cc". mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova -75 (dags igen..) | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 6 besök senaste veckan (83621 totalt) |