Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
EAS. En ny racingklass !!
1 besök senaste veckan (51938 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5
   
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2007 17:33     Citera

För er gäster...som inte kan läsa det som man måste vara inloggag för att komma åt....kopierar jag in ett inlägg som finns i min banbilstråd.

om inte annat för att visa att det finns anledning till att skaffa sig en inloggning. Det finns mycker intresant att läsa..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det händer faktiskt en del i verkstan. Förutom att jag möblerar om hela tiden..
Tänk om jag fick tid att slipa och måla golvet också...
Vi har gjort så mycket, på en av bilarna, som tagot upp två platser, så det räcker med en plats nu.
Jag har tagit bort en massa hyllor....så helt plötsligt fick EASen en egen plats.
Det blir lite mer lättjobbat...om man slipper flytta en massa grejor, flera gånger om dagen...för att man vill göra något på en annan bil.

Gabriels Calibra har faktiskt fungerat i flera dager nu...och det underlättar också..

Jag la upp alla bilder jag tog....för er som tittat på detaljer.













Jag har inte helt övergivit stora motorer...om ni trodde det..


Dexter tycker det tar för lång tid...när man kan vara i skogen i stället..



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Senast ändrad av ButterflyRacing, 13 Mar 2007 17:37, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2007 17:34     Re: Citera

*poff* dubbelt.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
PerKr
Mariestad



Här sen Feb 2007
Inlägg: 467



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2007 22:07     Citera

det här verkar ju intressant. en "billig" klass med goda möjligheter till egentillverkning. Hoppas att ni kan få god fart på den


_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2007 22:54     Re: Citera

PerKr skrev:
Hoppas att ni kan få god fart på den


Tack. Det kommer att finnas åtmintone tre bilar i vår.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2007 10:57     Citera

Det blir lite "kluddigt" när diskussionerna förs på två ställen....varav ett, inte är åtkommligt för gäster.

Jag tar därför mej friheten att koppiera in en del...som är grundläggande.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ButterflyRacing skrev:
Alverby skrev:
Angående vridstyvheten i chassit så skulle jag bygga att vridstyvt chassi. Men för att få bra funktion på väghålningen så skulle jag göra det tvärgående röret på bak svingen mjukt så att bärarmana kunde vrida sig lite och monter axeln i sväriska kullager.


osäkerheten med reglerna...beror på att det blir skillnad om vi ska åka med andra klasser och i såfall vem som vill ta emot oss....eller om vi blir en helt egen klass.
Kan vi göra som vi vill....så ska bilarna ha de mått som prototypen har idag. I övrigt blir det ganska fritt.
Tex. spindlar och bromsar blir frtitt. Även hembyggda.
Jag tror det kommer att skirvas i i reglerna att svingen inte får flexa. Annars kommer det att bli onödigt dyrt.

Det bästa är att alla bilar byggs ganska lika...till att brja med. Sedan får dom som åker vara med att förfina reglementet vart efter.

Så sätt igång att bygga en bil....ju fler vi blir, ju bättre är det.
Det kommer garanterat finna körmöjligheter.....om man inte måste köra med de stora arrangörerna.
Pontus Fyhr skrev:

Inte speciellt säker på min sak här men vore det inte ytterst märkligt att skriva reglerna så? Skulle man på något sätt tvinga konstruktörerna att göra en onödigt vridstyv och därmed tung bakaxel bara för att säkerställa att den inte flexar, men att däremot göra ramen medvetet något vek är ok?

På vilket sätt bidrar det till att man kan göra en ordentlig setup på framvagn och på så vis göra bilarna snabbare?


Någonstanns måste man sätta gränsen för att bilarna ska vara billiga. lättbyggda och ha en speciell karaktär.
Svingen är inte tung, som den är idag och det är möjligt att den flexar lite.
Vad jag menade var att vi jobbar på en skrivning....där inte svingen ska bli någon sorts raketforskning....där dyra matrial och tekniska läsningar, ska ge stora fördelar.
Det var inte så kul i Crosskart, när man var tvungen att ha en bakaxel i titan för att hänga med.
Då är det bättre att skriva hur svingen ska vara uppbyggd och i vilket matrial den sak vara byggd i, så alla är lika. Det är dessutom en enkel regel att skriva.

Jag skulle nog vilja se att reglementet föreskriver att vissa mått och matrial, på huvudramen ska hållas

Tex. dessa. Huvudbågen bör nog innefattas, även den..förutom höjden?

(obs. detta är en mycket schematisk ritning...inte skalenlig på något sätt)


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne Lindgren
Bålsta



Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Mar 2007 11:36     Citera

Intressant... När Långdistanssatsningen tog slut var jag väldigt nära att bygga crosskart men efter att ha sett ett rejs i Laxå slåppte jag det.
och nu när jag har en halv.. (1/5dels) byggd retrocapri hittar jag det här.
Ser klart intressant ut. Kan inte låta bli att tänka 1200-harley-storsida..

Men för att vara seriös. Om just svingen är så pass viktig så verkar den ändå vara enkel. Bestäm måtten och beställ in just den att tillverkas av en speciell leverantör. Nån sorts holologisering av en del av bilen.
Resten kanske vore kul att bygga själv.


_________________
Arne Lindgren
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Patrik Rydh
Ljungby



Här sen Jul 2003
Inlägg: 1554



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Apr 2008 21:54     Citera

Idag fick jag prova bilen som finns på bild i början av tråden.

Sitter fortfarande med ett stort flin på läpparna

Trodde den skulle vara svårkörd men den gick hur fint och snällt som helst. Visserligen körde jag väl den bit från dess fulla potential eftersom den inte är min men ändå..



_________________
Porsche 996 "GT3"
Radical Prosport
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RTR
Bålsta



Här sen Nov 2005
Inlägg: 5



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Okt 2010 20:20     Citera

hur gick det med den här klassen?
hur många bilar har det byggts och i vilken serie går dom?

mvh johan


_________________
Johan Reuterholt
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13725


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Okt 2010 15:43     Re: Citera

RTR skrev:
hur gick det med den här klassen?


Jag vet inte.....jag har sålt min bil.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
EAS. En ny racingklass !!
1 besök senaste veckan (51938 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5






Från request till första response:
sec (varav server render 0.143 sec)
Webbrowser render:
sec