Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
17 besök senaste veckan (54420 totalt)
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
MaZ skrev:
Televerksorange..? Eller är det vitbalans-trixet?


Vanlig volvo röd för nu ska den här motorn tro att det är en volvomotor så kanske den håller.
Angående färgen på kortet så är det värdelös fotograf.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Då var vev, stakar och kolvar monterade. Har mätt samtiliga lager nu och dom ligger innom toleranserna och även axialspelat är bra och axeln snurrar lätt runt så nu ska det inte vara något fel som jag missat.
Blev tvungen att ändra fästet på pickupen för att passa Cromans borrning av fästhålet och det jag svetsat på silen är för att gummipluppen som satt där förut antagligen ligger på botten i lutbadet på jobbet.



_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Ajden skrev:
MaZ skrev:
Televerksorange..? Eller är det vitbalans-trixet?


Vanlig volvo röd för nu ska den här motorn tro att det är en volvomotor så kanske den håller.
Angående färgen på kortet så är det värdelös fotograf.


Resonerade på exakt samma vis angående färgen när jag bygde en motor till min gammla Escort cossie

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Jag har för mig att jag läste att du hade kollat dina oljesprutmunstycken, vet du vid vilket tryck ska de öppna?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
fulingbusen skrev:
Jag har för mig att jag läste att du hade kollat dina oljesprutmunstycken, vet du vid vilket tryck ska de öppna?


Det enda jag kollade var att dom inte var öppna i obelastat läge. Men nu med Croma motorn så är det inga munstycken som tar olja från ramlagrena utan bara oljegaleriet så då är det en sak mindre att oroa sig för.



Då var motorn ihop igen, nu måste jag göra klart farssans bil innan jag kan ta in Lancian och nu är nästan semestern slut så nu bler det nog uppehåll ett tag, men det är ju tyvärr ganska vanligt i den här tråden...


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Det blev en uppdatering i dag och i vanlig årdning när det gäller den här tråden en neggativ.
Skulle provtrycka tryckplatan i dag för att se hur mycket mer min nya plata tröck om man gämförde med orginalplattan bara för att se om det gick att använda en orginal lamell i den och ändå klara av det vrid jag tänkt ha.
Men då visar det sig att den nya inte trycker något mer än den gammla orginalplattan så jag har alltså väntat mer en ett halvår, köppt två kopplingar varav en blev jag lurad på och bränt 10000kr och behöft stressa ihjäl mig för en orginal tryckplatta (samma märke) och en jävla cinterlamell som knappt går att åka med.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Blev en liten paus i Bentley bygget nu medans jag väntar på kopplingen, därför fick Lancian komma in för att montera motorn.
Jag hade tidigare haft ett styrsärvovätske läckage och när jag provtröck systemet visade det sig att det är själva styrväxeln som läcker så nu blir jag tvungen att renovera den innan jag kan sätta i motorn.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
För att få platts att bygga cnc fräsen till Bentleyn blir jag tvungen att plocka ihop Lancian, så i dag åkte motorn i. Måste säga att det känns skönt att inte behöva stresskruva något alls nu, har inget som måste vara klar en viss tid utan det är bara att ta det lugt och pyssla på och låta det ta den tid det tar.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Ajden skrev:
MaZ skrev:
Televerksorange..? Eller är det vitbalans-trixet?


Vanlig volvo röd för nu ska den här motorn tro att det är en volvomotor så kanske den håller.
Angående färgen på kortet så är det värdelös fotograf.


Så himla tråkigt att du hade så mycket problem med Lanciaspisar. Farsgubben min (som inte bor i Sverige) har lyckats rulla 42000 mil (!) med sin Lancia Kappa 2.0T. Är det inte samma motor som i Lancia Integrale? Hans är 16-ventilare dock (205hk från fabriken). Han byter bara olja och kamremar och kör.

Till Lancia-entusiasters stora fasa har han dessutom gaskonverterat eländet! Problemen med bilen har för det mesta varit elektriska: motorns kambelstam som har brunnit upp, kylaren som läcket, Motronic som har fått pippi (troligtvis pga. gaskonverteringen) osv.

Motorn i sig har bara rullat och rullat...42000 mil är Volvo B20 klass!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
42000 mil Jag som trodde en lanciamotoer hade skurit minnst 3ggr på den sträckan.



Det går inte fort för mig med den här justnu, men så ni inte ska tro att jag bara sitter och petar naveln så lägger jag upp en bild på nya insuget, sätter dit ett croma sugmotor insug istället för mitt hembyggda så slipper jag hålla på att krångla med att byta insug för besiktningen, för jag antar att dom inte tycker om det. Men matte J kör ju med ett sånt i sin uno och det verkar ju funka där.
Sen har jag kopplat en massa slangar och sladdar som inte gör sig specielt bra på bild.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Nu lever den igen Provstartade den i dag och oljetrycket var bra och den lät bra! Iof. det har den gjort två ggr tidigare
I morn blir det omflyttning i garaget för att få ut den och sen en tvätt och provkörning, efter det blir det att montera en ny katastrof och boka besiktning så det bara är att ta ut den nästa sommar och köra, förhoppningsvis.



Har även hunnit med i helgen att punktat ihop ett "produktions grenrör" till Lancior, som kommer vara till salu sen när jag får flänsarna till dom.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Är väll dax att göra en uppdatering vad som händer med det här projektet.
Körde den en hel del i höstas och allt verkar funka som det ska och hann besikta den innan det blev snö ute.
I vinter har småpysslat en del med den som ex byggt förstärkningskitt, fixat till en jädra massa smågrejer som borde ha fixats för länge sen och lackat om fälgarna nu när jag ändå hade en del lackjobb innestående mot ett grenrör jag gjort. Och även köppt R-däck till den nu när det inte verkar gå att få igenom Spriten i besiktningen så måste jag satsa lite mer på lancian som banåka bil.

Här kommer en del bilder från vintern.

För att tillverka förstärkningskittet blev jag tvungen att tillverka en rörbock.


Prototyperna ihoppunktade under bilen.



Pulverlackade, jag har även gjort två kitt extra som man kan köpa så fort allt är klart med firma registreringen
> http://www.ajden.se/ajdensgarage/jobb.htm




Monterat i fram



Monterat i bak




Klar för sommaren så nu ska det förhoppningsvis bara vara att åka den här sommaren och inte skruva.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
17 besök senaste veckan (54420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande