Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sydslingan
1, 2   >>
4167 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


En stor kopia med massa detaljer:
https://rejsa.nu/im/3-sudschleife.jpg


-

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Häckarna har hunnit växa sig ganska höga sedan det kördes där!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



När vi var nere i september hade vi som mission att köra vad som fanns kvara av Sydslingan. Det mesta är idag allmän väg och erbjöd inga större svårigheter. Det finns dock en lite bit som är kvar i "original" skick med uppbruten asfalt och stora hål här och där. Den promenerade vi givetvis och somliga hemförde 10 kilos stenar av denna heliga mark (inga namn för att skydda de skyldiga). Efter en stund kom vi dock till en bom och på andra sidan bomen såg asfalten förvånantsvärt fin ut (det avsnitt som är på Peeters bild).

Vi gick självklart förbi bomen och började en låång vandring, hela tiden uppåt. Det visade sig att en sträck av ca 600 (?) meter var i utmärkt skick. Troligen används den som parkering vid stora evenemang. Relativt snart föddes tanken "Här skal köras!". Några i gruppen var iförda råttsoffor modell Volvo och Saab och efter en del knixande hade vi lyckats forcera en del bommar och betongblock. Återstod då problemet hur man baxar in en GT3:a samma väg! (nej det var inte min!!) Efter lite trixande var även den saken löst och snart befann jag mig in passagerarstolen på en viss känd GT3:a farandes fram i 160+ mellan häckarna! En sannerligen skojig upplevelse som avlöpte väl utan vare sig avåkning eller polisinblandning!

Tyvärr fanns ingen video på plats och planerna på att återvända nästa dag med tidtagarur blev dessbättre aldrig av - man börjar bli gammal....

MVH
Anders Jonsson

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tyvärr är ju den östra delen (nedförsbacken så att säga) visserligen kvar men väldigt utplattad och uträtad Alla småsvackor är utfyllda med schaktmaterial osv...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Magnus

Jag lovar dig att när det går runt 150 så känns det varken rakt eller plant!



MVH

Anders Jonsson

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Som vanligt har Ben Lovejoy varit där: http://www.nurburgring.org.uk/sudschleife.html

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Backen ner mot Müllenbach verkar ha varit väldigt kul!
Uppförsbacken verkar också rolig, men den måste ha krävt MASSOR av hästkrafter!
Inget för en stackars Polo precis.
Vi förvånades också över hur pass bra skick asfalten var i backen upp från Müllenbach! Vi tittade genom häckarna, för att se om vi kunde hitta någon gammal bortglömd Ferrari, men vi hittade tyvärr ingen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Det goda skicket måste bero på att sträckan används till något. Mitt tips är att det under F1, 24-timmars och Truck-Racingen används som uppställningsplats för dragbilar eller helt enkel vanlig parkering.

om jag förstår rätt så körde man väl uppför denna sträck när man tävlade på sydslingan. Måste som sagt ha krävt en hel del motoreffekt.

Någon i gruppen som var med påstod att på 60-talet när man körde F1 på Nordslingan så använde teamen sydslingan för att varmköra bilarna inför träning mm. Det var givetvis inte tillåteten ens då men uppenbarligen hade ordningsmakten och lokalbeforlkningen överseende med att en F1:a kunde komma dånande runt kröken på den tiden!

Anders Jonsson

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Är det någon här som vet hur länge Sydslingan användes som tävlingsbana?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Annars kördes uppvärmning och även kvalrace på de två parallella rakorna plus Südkehre och Nordkehre (dvs depårakan och rakan "bakom" depårakan) En sån där tråkig typisk tysk, två långa rakor och en vändning i varje ända (tex Avus... bläääh)


_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Magnus Thomé skrev:
Annars kördes uppvärmning och även kvalrace på de två parallella rakorna plus Südkehre och Nordkehre (dvs depårakan och rakan "bakom" depårakan) En sån där tråkig typisk tysk, två långa rakor och en vändning i varje ända (tex Avus... bläääh)



En till den som vet vad den slingan kallades för? Svaret går att hitta på nätet...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Magnus,
Jag har alltid trott att det som var rödmarkerat på din bild användes för race. Hur kom de annars förbi depåområdet och huvudläktaren?

Kolla filmen "Ringmasters" från -67, då körde de just denna sträcka och så var väl fallet på de flesta tävlingar eller? Jag trodde det var så man kom upp i dryga 22 km/varv till skillnad från vårt "turistvarv" på 20,8.

om jag har fattat rätt så användes den stora syd-slingan tämligen sparsamt för race. Har ingen aning om när sista tävlingen gick där.

MVH
Anders Jonsson

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Sörpan skrev:

En till den som vet vad den slingan kallades för? Svaret går att hitta på nätet...

Kan det vara Start-/Zielschleife?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nix!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Sörpan skrev:
Nix!

Så står det i alla fall på följande sida:
http://www.pro-steilstrecke.de/startzielschleife.htm

På den här sidan står det mycket om sydslingan också:
http://www.pro-steilstrecke.de/suedschleife.htm

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Peeter skrev:
Sörpan skrev:
Nix!

Så står det i alla fall på följande sida:
http://www.pro-steilstrecke.de/startzielschleife.htm

På den här sidan står det mycket om sydslingan också:
http://www.pro-steilstrecke.de/suedschleife.htm


Jo, det gör det, men jag har hittat ett annat namn, sen om det är rätt vet jag inte...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Magnus,
Jag har alltid trott att det som var rödmarkerat på din bild användes för race. Hur kom de annars förbi depåområdet och huvudläktaren?

Kolla filmen "Ringmasters" från -67, då körde de just denna sträcka och så var väl fallet på de flesta tävlingar eller? Jag trodde det var så man kom upp i dryga 22 km/varv till skillnad från vårt "turistvarv" på 20,8.

...
MVH
Anders Jonsson
Jo du har helt rätt att den biten ingick i Nordslingan förstås men som kvalrace körde man ibland _bara_ den röda biten och inte Nordslingan alltså.

Den södra svängen hette Südkehre och står utmarkerat på kartan, medans den andra vändningen (vid dagens T13 ungefär) kallades Nordkehre.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Magnus Thomé skrev:
Anders Jonsson skrev:
Magnus,
Jag har alltid trott att det som var rödmarkerat på din bild användes för race. Hur kom de annars förbi depåområdet och huvudläktaren?

Kolla filmen "Ringmasters" från -67, då körde de just denna sträcka och så var väl fallet på de flesta tävlingar eller? Jag trodde det var så man kom upp i dryga 22 km/varv till skillnad från vårt "turistvarv" på 20,8.

...
MVH
Anders Jonsson
Jo du har helt rätt att den biten ingick i Nordslingan förstås men som kvalrace körde man ibland _bara_ den röda biten och inte Nordslingan alltså.

Den södra svängen hette Südkehre och står utmarkerat på kartan, medans den andra vändningen (vid dagens T13 ungefär) kallades Nordkehre.


När jag var där -69 så användes inte möjligheten att kunna svänga höger i Nordkurvan, utan om man ville avbryta sitt varv innan man åkte ut på Nordslingan, kunde man svänga höger in genom staketet efter bensinpumparna som ni ser på kortet här under.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



OK, då förstår även jag vad du menade.

Jag antar att de tyckte det var jobbig att ställa ut funktionärer runt hela Nordslingan inför en sketen tidsträning och därför tog "the easy way out".

MVH
Anders Jonsson

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Peeter skrev:
Sörpan skrev:
Nix!

Så står det i alla fall på följande sida:
http://www.pro-steilstrecke.de/startzielschleife.htm

På den här sidan står det mycket om sydslingan också:
http://www.pro-steilstrecke.de/suedschleife.htm


Längre ner i texten om Start-/Zielschleife står ett annat namn, Betonschleife. Är det bara nåt smeknamn? Min skoltyska sviker mig...

Förstod jag texten rätt kördes sista tävlingen på den här slingan 1974?

Edit: om man scrollar lite längre ner i texten ser man ju att sista tävlingen gick 1982...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Åren 1927-1929 kördes Tysklands GP för bilar på både syd & nordslingan vilket gav ett varvlängd på 28,264 km. Efter 1931 har nordslingan använts utom 1960 då Joakim Bonnier vann på sydslingan i svår dimma & regn.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Allmänt banåkaforum
Sydslingan
1, 2   >>
4167 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande