Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7624 besök totalt |
Bra bur till Alfa Bertone coupe.
Jag undrar om någon har ett bra tips på var jag kan få tag på en godkänd bur till en Alfa Bertone Coupe. Bilen är iordningjord och nylackad, så det vore ju bra om man slapp klippa hål i plåten för att svetsa dit den... ![]() Bilen skall byggas för Retro racing eller Roadsport. Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Kolla med tillverkarna i den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag har en OMP-störtbåge i min Bertone, från www.demon-tweeks.co.uk - godkänd för Roadsport. |
||||||
Hej.
Har hittat en begagnad Guss-bur som är oanvänd och ouppackad. Nu är frågan om den är godkänd för mina ändamål. Jag har planerat att köra Retro-Racing eller Roadsport. Men, man vet ju aldrig vad det kan bli framöver. Är denna bur godkänd för detta, eller måste den kompletteras med nåt? Har inte köpt den än, ville kolla att allt var ok först. Lite papper som följde med buren: ![]() ![]() ![]() Är tacksam för svar. Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Ingen som har några synpunkter på buren.
På första sidan står det Folkrace och Rally-Ekonomi. Frågan kvarstår ju om denna bur räcker för att bli godkänd om jag skall köra Retro-racing, Roadsport eller CAR-Challenge?? om inte, kan jag ha den som grundplåt, och endast komplettera med lite extra rör?? Är tacksam för svar Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Har suttit och läst SBF tekniska regler för racing, TR-1.
och där står: TR 5.8.1.3 Skyddsbur En anordning bestående av huvudbåge, främre båge, (eller huvudbåge med två längsgående bågar), förbindningar, diagonalsträva, bakre strävor och fästpunkter, (som exempel, se skiss 253-3 och 253-4). Skiss 253-3 och 253-4, visar två väldigt enkla burar där man inte ens behöver dörrsträvor. Men, fortsätter man läsa, hittar man följande: NATIONELL BESTÄMMELSE SBF har beslutat att införa skärpta minimikrav för skyddsburar. Dessa minimikrav är OBLIGATORISKA FÖR SAMTLIGA NATIONELLA BILAR i Rally Racing och Rallycross från och med 2003-01-01, om inte annat anges i respektive klassregler. Undantag gäller för klasserna Grupp E, Volvo original samt Klassiska Rallybilar. Minimikraven är enligt någon av alternativen nedan: ![]() Det nedre tvärgående röret i huvudbågen ska skruvas eller svetsas fast i bilens golv eller kardantunnel. I första hand ska detta rör vara ett rakt rör mellan huvudbågens båda ben om denna montering inte är möjlig får röret vara tvådelat och monteras i vinkel snett bakåt eller framåt. Det rör som är markerat med (A) i bilderna kan i sin övre infästning flyttas i höjdled (A1) på främre bågen så att ett minimimått på 100 mm finns mellan ratten och röret. Detta betyder att rörets övre infästning inte behöver monteras i knutpunkten som visas på bilderna. Men nedre infästningen ska alltid finnas vid nedre knutpunkten eller på sidosträva och därefter fortsätta ner till knutpunkten. Röret får även vara efter böjt kupéutrymmets form. De främre stag som ansluter buren till fjäderbenstornen behöver inte monteras om bilen saknar fjäderbenstorn. Ej heller monteras inte s.k. "Toyotastag" (A) där så inte är fysiskt möjligt. Så här ser den bur ut, som jag tänkt köpa: ![]() Enligt den textremsan, så behöver jag komplettera denna bur, med både "hjälmkrossarstag", "toyotastag" och extra dörrsträva. Stämmer detta? För jag hittade även detta på AB Gunnarsjös Svets & Smides hemsida: Undantag gäller för klasserna Ekonomi, Volvo original Cup samt Klassiska Rallycupen. I andra klasser där man använder bilar som också omfattas av vägtrafikförordningen d v s är registrerade, besiktade av bilprovningen och används på allmän väg när det inte är tävling, gäller också undantag för nya skyddsbursregler. Dessa bilar skall följa respektive klassreglementes regler. om jag nu förstått detta rätt, så gäller föjande: Retro-Racing: Reglementet säger: "Skyddsbur enligt SBF:s racingbestämmelser är obligatoriskt." Innebär för mig: Komplettera med extra rör enligt de nya nationella bestämmelserna. CAR-Challenge: Reglementet säger:"tekniska regler enligt SBF GT1- 6" Innebär för mig: Komplettera med extra rör enligt de nya nationella bestämmelserna. Roadsport: Reglementet säger: "Skyddsbur enligt GT 5.8.1.3" Innebär för mig: Att buren räcker som den är. Eller klarar jag mig ifrån de nya betämmelserna, tack vare att min bil skall vara besiktad hos SBP och framföras på allmän väg? och vad menas egentligen med "Ej heller monteras inte s.k. "Toyotastag" (A) där så inte är fysiskt möjligt"? Någon? /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Det där skulle vara intressant att få bekräftat! Bra genomlysning f ö, axe! ![]() |
||||||
Efter vidare efterforskningar samt ett samtal till Mr. Guss.
Så har jag bestämt mig för att det blir en "Grupp-H bur", enligt nedan: ![]() Stagen fram till fjäderbenstornen slipper ju jag, eftersom jag inte har några fjäderbenstorn. Hjälmkrossarstagen verkar det som man inte kommer ifrån, men Toyotastagen (A) kan man ju slippa "där så inte är fysiskt möjligt". Vad det nu innbär.... Tydligen tillkom Toyotastagen iom att på modernare bilar så började a-stolpen luta allt mer bakåt. Äldre bilar med mer upprätt a-stolpe kan därför slippa stagen. Men det är ingen generell praxis, utan mer upp till besiktningsmannen. Får väl se hur det ser ut när man väl börjar få i rördelarna. /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Hjälmkrossarstagen är tilltåtna att sitta bakåt. Dvs mellan huvudbåge och bakåtsträva (kan vara bra att veta om man har ont om plats)
Ang Toyotastagen, så kan du slippa dom ifall besiktningsmannen anser dom överflödiga (eller om du ska gatregga och det är för lite plats mellan ratt och stag) T.ex. kan det vara så att man inte vill göra hål i instrumentpanelen och istället väljer att inte knäcka den nedre bocken av dom båda i framåtsträvorna och istället gör en mindre bock vid taket och låter den nedre delen vara helt rak, men ändå träffa samma punkt i golvet som tidigare. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Har läst igenom GT 5.8, utan att hitta någon text ang hjälmkrossarstagen övrhuvudtaget. Men, om det skulle vara så, kan det ju underlätta en hel del.
Min bil skall gatreggas. Är det 10cm mellan ratt och stag, som SBP kräver? /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
TR 5.8.2.2.5.3 Förstärkning av vinklar och böjar
Förstärkning av övre vinkeln mellan huvudbåge och längsgående rör till främre båge och/eller bakåt är tillåtet enligt skiss 253-10 och 253-16. 253-16 visar just bakåt. Att detta är obligatoriskt är inte övertydligt (men jag har inte plöjt igenom tekniska reglementet det tiotal gånger som behövs, kör med homologerad bur istället). |
||||||
Erik Emanuelson på SBF berättade om hjälmkrossarna efter jag frågat om just skissen som Niklas hänvisar till. 10cm ringer en klocka hos mig (utan att vara bombis) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Såg det nu. Får skylla på att jag blev förvirrad av all textmassa. ![]() _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7624 besök totalt |