Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54 >> 29 besök senaste veckan (472637 totalt) |
Bra tips, tack! _________________ Joacim Järkeborn |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Kört lite tester med tråd-riggen
Märks att det är viktigt med kontrasen mot bakgrunden för att man ska se trådarnas rörelser ordentligt. Mot himlen syns det t ex bra, eller som ca 5 sek in i filmen nedan när solljuset ligger på från sidan och lyser upp trådarna. Testerna avslöjar inte några revolutionerande saker, men det går att få en ganska bra uppfattning om hur mycket turbulens det är på olika ställen om man "drar" filmen manuellt fram och tillbaka i någon sekvens där trådarna syns bra (funkar inte så bra på youtube) Området till vänster om förarens huvud innanför bågen ser rätt bra ut för ett luftintag Syns också att man behöver gå ganska högt upp innan luften är helt opåverkad Liten "rätvinklig" skiss på var trådarna sitter i förhållande till bågen etc _________________ Johan Lekås |
||||||
Avancerad förarkurs på Gälleråsen: En rolig och lärorik dag! Tid för mycket körning, samt tips och trix och olika övningar för att lära sig mer. Lärde mig mest på att prova att överköra ordentligt för att avdramatisera vad som händer om man går på för hårt. Och så kom en regnskur lägligt så man kunde känna på gränserna vid lägre hastighet på den fuktiga banan.
Det var inte bara föraren som förbättrades. Niklas frågade hur bakdämparen var inställd; ingen aning fick bli mitt sanningsenliga svar. Det visade sig att den stod på minimal dämpning. Inställning (på 6 klick av 13) efter den vetenskapliga metoden "gunga bilen och se vad som verkar lagom" gav bra resultat i form av en mycket lugnare bil. Märktes direkt ut ur depån. Flyttade också krängstyvheten mer bakåt vilket gav bättre balans i bilen (mindre understyrning). Bilen fick fint med ett snällt beteende utan överraskningar. Enda plumpen i protokollet är att den inte tål mer än tre varvs hårdkörning innan vattentempen stiger över 116 grader och kräver avkylning i depån. Blir till att fixa det i vinter. Dåligt med bilder, men kanske film framöver. Tack till Åke och instruktörer! _________________ Johan Lekås |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Det som är kul med hemmabyggen....finns (oftast) en oändlig lista på möjliga förbättringar och tweaks _________________ Joacim Järkeborn |
||||||
Först och främst, sjukt kul att se hur fint den verkar gå och bete sig! Men det är fasligt knepigt att se hur bilen "spricker" i kurvor och inbromsningar
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Jo det fanns en del _________________ Magnus Thomé |
||||||
Bara en fundering från min sida. Hur känns ratten i kurvor osv? Den ser ut att vara i gocart storlek men du har väl lite mer gummi i backen som ger reaktionskrafter in genom styrstag/rattstång. Skulle en aningen större ratt ge dig mer hävstång att hålla emot med?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Det ser ut att vara ungefär samma storlek eller eventuellt en tum större än man brukar köra i formelbilar. Och då är det än mer gummi i backen å det brukar sällan upplevas några problem. Men då kanske man har lite bättre "avstämd" styrning för det ae jag faktiskt lite "ryckigt" ut i filmen. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
+1 Nu har jag följt tråden länge, men jag känner att någon kväll när jag har lite mer tid så skall jag läsa från början igen. Nu har jag nog mer jag kan förstå/ta till mig. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Det är nån knappkombination som egentligen inte är svår, men jag måste också kolla upp varje år efter att hojen i sommarstugan laddat ur sig under vintern... Sen en liten nyfiken fråga: På min hoj har jag slipper clutch. En sån som vacuumstyrd som slirar när man växlar ner så att inte det blir för mycket motorbroms och bakhjulet låser. Har du slipper clutch i din? Jag var lite nyfiken på om det var en fördel/nackdel eller kvittade med svagare motorbroms när man sätter motorn i en bil. Det är såklart mycket mer grepp på bakhjulen i en bil, och kanske inte heller lika allvarligt ifall bakhjulen låser upp lite. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54 >> 29 besök senaste veckan (472637 totalt) |