Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54   >>
29 besök senaste veckan (472637 totalt)
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131



2fast4u skrev:
På temat tankar som behöver andas så brukar jag använda såna här:
https://www.wiberger.se/templates/m_tsvv.htm
Dubbelriktad backventil som släpper igenom i bägge riktningar när det uppstår tillräcklig tryckskillnad. Funkar perfekt. Inga bensinångor som vädras ut i onödan.


Bra tips, tack!

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
2fast4u skrev:
På temat tankar som behöver andas så brukar jag använda såna här:
https://www.wiberger.se/templates/m_tsvv.htm
Dubbelriktad backventil som släpper igenom i bägge riktningar när det uppstår tillräcklig tryckskillnad. Funkar perfekt. Inga bensinångor som vädras ut i onödan.
thumbs up Betydligt roligare pris än Mocals variant också...

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Kört lite tester med tråd-riggen
Märks att det är viktigt med kontrasen mot bakgrunden för att man ska se trådarnas rörelser ordentligt. Mot himlen syns det t ex bra, eller som ca 5 sek in i filmen nedan när solljuset ligger på från sidan och lyser upp trådarna.



Testerna avslöjar inte några revolutionerande saker, men det går att få en ganska bra uppfattning om hur mycket turbulens det är på olika ställen om man "drar" filmen manuellt fram och tillbaka i någon sekvens där trådarna syns bra (funkar inte så bra på youtube)
Området till vänster om förarens huvud innanför bågen ser rätt bra ut för ett luftintag
Syns också att man behöver gå ganska högt upp innan luften är helt opåverkad

Liten "rätvinklig" skiss på var trådarna sitter i förhållande till bågen etc

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Avancerad förarkurs på Gälleråsen: En rolig och lärorik dag! Tid för mycket körning, samt tips och trix och olika övningar för att lära sig mer. Lärde mig mest på att prova att överköra ordentligt för att avdramatisera vad som händer om man går på för hårt. Och så kom en regnskur lägligt så man kunde känna på gränserna vid lägre hastighet på den fuktiga banan.
Det var inte bara föraren som förbättrades. Niklas frågade hur bakdämparen var inställd; ingen aning fick bli mitt sanningsenliga svar. Det visade sig att den stod på minimal dämpning. Inställning (på 6 klick av 13) efter den vetenskapliga metoden "gunga bilen och se vad som verkar lagom" gav bra resultat i form av en mycket lugnare bil. Märktes direkt ut ur depån. Flyttade också krängstyvheten mer bakåt vilket gav bättre balans i bilen (mindre understyrning).
Bilen fick fint med ett snällt beteende utan överraskningar. Enda plumpen i protokollet är att den inte tål mer än tre varvs hårdkörning innan vattentempen stiger över 116 grader och kräver avkylning i depån. Blir till att fixa det i vinter. Dåligt med bilder, men kanske film framöver.
Tack till Åke och instruktörer!

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Ett varv på Gälleråsen från i fredags. Går rätt bra, även om det finns mycket kvar att förbättra


_________________
Johan Lekås
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131



Snyggt och kul....men den röda lampan Slocknar bara vid riktigt låga varv/inbromsning....varför lyser den ?

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
jocke4u skrev:
Snyggt och kul....men den röda lampan Slocknar bara vid riktigt låga varv/inbromsning....varför lyser den ?
Ja, just det! Det är shift-lighten. Efter att man brutit spänningen till ECUn så "nollställs" den till 6000 varv, och jag kom inte ihåg hur man ställer om den

_________________
Johan Lekås
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Avskalat och ändamålsenligt, jag gillar det thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131



Johan Lekås skrev:
jocke4u skrev:
Snyggt och kul....men den röda lampan Slocknar bara vid riktigt låga varv/inbromsning....varför lyser den ?
Ja, just det! Det är shift-lighten. Efter att man brutit spänningen till ECUn så "nollställs" den till 6000 varv, och jag kom inte ihåg hur man ställer om den


Det som är kul med hemmabyggen....finns (oftast) en oändlig lista på möjliga förbättringar och tweaks

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Skitkul att se! Och att du kommit till "grundutsorteradochkananvändassomdenbörmensjälvklartfinlirkvarläget"

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Passar vidare en kommentar jag fick en gång för många år sedan.
"i bet that shift light feels really ignored"

thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Först och främst, sjukt kul att se hur fint den verkar gå och bete sig! Men det är fasligt knepigt att se hur bilen "spricker" i kurvor och inbromsningar

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Skitkul att se! Och att du kommit till "grundutsorteradochkananvändassomdenbörmensjälvklartfinlirkvarläget"
thumbs up
Bara så det är tydligt: Förbättringspotentialen finns till 99% hos föraren
knotan skrev:
Passar vidare en kommentar jag fick en gång för många år sedan.
"i bet that shift light feels really ignored"
thumbs up
Yepp!
Axly skrev:
Först och främst, sjukt kul att se hur fint den verkar gå och bete sig! Men det är fasligt knepigt att se hur bilen "spricker" i kurvor och inbromsningar
thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Sjukt kul bil att titta på, snyggt bygge :Up:

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Johan Lekås skrev:
Magnus Thomé skrev:
Skitkul att se! Och att du kommit till "grundutsorteradochkananvändassomdenbörmensjälvklartfinlirkvarläget"
thumbs up
Bara så det är tydligt: Förbättringspotentialen finns till 99% hos föraren


Jo det fanns en del

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Bara en fundering från min sida. Hur känns ratten i kurvor osv? Den ser ut att vara i gocart storlek men du har väl lite mer gummi i backen som ger reaktionskrafter in genom styrstag/rattstång. Skulle en aningen större ratt ge dig mer hävstång att hålla emot med?
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Mats Karlsson skrev:
Bara en fundering från min sida. Hur känns ratten i kurvor osv? Den ser ut att vara i gocart storlek men du har väl lite mer gummi i backen som ger reaktionskrafter in genom styrstag/rattstång. Skulle en aningen större ratt ge dig mer hävstång att hålla emot med?


Det ser ut att vara ungefär samma storlek eller eventuellt en tum större än man brukar köra i formelbilar. Och då är det än mer gummi i backen å det brukar sällan upplevas några problem.
Men då kanske man har lite bättre "avstämd" styrning för det ae jag faktiskt lite "ryckigt" ut i filmen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Bara en fundering från min sida. Hur känns ratten i kurvor osv? Den ser ut att vara i gocart storlek men du har väl lite mer gummi i backen som ger reaktionskrafter in genom styrstag/rattstång. Skulle en aningen större ratt ge dig mer hävstång att hålla emot med?
Kommer inte ihåg på rak arm vad det är för diameter på ratten, men upplever inte styrningen som tung alls. Att köra hyrkart är betydligt tyngre. Men en större ratt ger väl generellt bättre kontroll än en liten

_________________
Johan Lekås
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Axly skrev:
Men det är fasligt knepigt att se hur bilen "spricker" i kurvor och inbromsningar


+1 thumbs up


Nu har jag följt tråden länge, men jag känner att någon kväll när jag har lite mer tid så skall jag läsa från början igen. Nu har jag nog mer jag kan förstå/ta till mig. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10624



Johan Lekås skrev:
jocke4u skrev:
Snyggt och kul....men den röda lampan Slocknar bara vid riktigt låga varv/inbromsning....varför lyser den ?
Ja, just det! Det är shift-lighten. Efter att man brutit spänningen till ECUn så "nollställs" den till 6000 varv, och jag kom inte ihåg hur man ställer om den


Det är nån knappkombination som egentligen inte är svår, men jag måste också kolla upp varje år efter att hojen i sommarstugan laddat ur sig under vintern...

Sen en liten nyfiken fråga:
På min hoj har jag slipper clutch. En sån som vacuumstyrd som slirar när man växlar ner så att inte det blir för mycket motorbroms och bakhjulet låser.
Har du slipper clutch i din?
Jag var lite nyfiken på om det var en fördel/nackdel eller kvittade med svagare motorbroms när man sätter motorn i en bil. Det är såklart mycket mer grepp på bakhjulen i en bil, och kanske inte heller lika allvarligt ifall bakhjulen låser upp lite.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



DJ skrev:
Jag var lite nyfiken på om det var en fördel/nackdel eller kvittade med svagare motorbroms när man sätter motorn i en bil. Det är såklart mycket mer grepp på bakhjulen i en bil, och kanske inte heller lika allvarligt ifall bakhjulen låser upp lite.
Du låser nog inte upp bakhjulen, det finns det alldeles för mycket grepp för. Det som däremot skulle ha nytta av en sån "ryckbegränsare" är ju transmissionsdelarna (kedja, utgående axel mm).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54   >>
29 besök senaste veckan (472637 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande