Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3, ... 52, 53, 54   >>
29 besök senaste veckan (472637 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Härligt med en till som ritar å klurar på egen ram!


Keep up the good work!

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
therealpinto skrev:
ButterflyRacing skrev:
therealpinto skrev:
Men som sagt, kolla innan.

/Gustaf


Jag skulle inte kolla i förväg. Då är du rökt.....om du får ett nej.
och det är lättare att svara nej av gammal vana...om bilen inte är påbörjad.
Bygg bilen.....räkna på styrkan på alla upptänkliga sätt.
Lämna en hel perm med uträkningar. Bevisa att den är bra.

Hur skulle man då kunna underkänna bilen, med motiveringen att matrialet är tunnare än 2mm ??

Jag byggde, under många år, mina Cobra ramar i 2mm, när rekomendationen var 3mm


Fast man kan ju lämna beräkningen innan man bygger också, eller hur?

/Gustaf


Angående frågan om dimensionerna i ramen så känns det numera (efter en del mejkonversation, du har väl läst Gustaf?) som att beräkningar eller välgjorda konstruktioner inte hjälper utan det är tumregler som gäller dvs 25x25x2. Det känns lite konstigt när t ex Locost "bokramen" som inte är ett under av styvhet använder sig av 25x25 i SWG16 dvs 1,6mm tjocklek.
Men, men, jag har förståelse för resonemanget att SFRo vill ha hängslen och livrem vid bedömningarna också.
Vad är det man säger ? Det är bara att bryta ihop och gå vidare

_________________
Johan Lekås
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Ja, jag har sett mailkonversationen men faktum är att de allra flesta bygger Locost i 25x5x2 mm i Sverige eftersom 16 swg (eller 1,6 mm) inte är så lätt att hitta i Sverige. "Boken" är ju inte heller på något sätt sanktionerad av SFRo som ni säkert vet.

Nån gång vet jag att jag sett lite beräkningar på skillnaderna mellan 1.5, 1.6 och 2 mm godstjocklek och baserat på dem (som jag inte har framför mig) tyckte jag då att det fanns väldigt liten anledning att använda mindre än 2mm material. Speciellt för en bil som ska gatreggas...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Vad blir skillnaden i kilo? Hur mycket rör är det eg?
20x20x2 borde väga 1.12kg/m och 20x20x1.6 0.92kg/m.

_________________
Markus Ålind
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Det är ca 40 m rör i ramen. Sen tillkommer ca 16 m för fram- och bakaxel tillsammans (fackverkskonstruktioner). 25x25x2 (1.44 kg/m) väger dubbelt så mycket som 20x20x1.25 (0.73 kg/m). Att jag blandade in 1.6 mm berodde på jag tyckte man kunde använda Locost-varianten som referens för att 1.6mm duger, eftersom den konstruktionen använts i många byggen
Men jag köper argumenten för 25x25x2 och kör vidare med det

_________________
Johan Lekås
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Bara en sista kommentar angående Locost också, "bokramen" är tänkt för Escort MkI/II donator med X-flow (1100, 1300 eller 1600 kubik), alltså en lätt motor med relativt låg effekt (50-80 hk ungefär). Man glömmer ofta bort det i Sverige, här är ju "normen" en Pinto eller B21 som är betydligt tyngre och ligger mellan 80 och 130 hk istället. Dessutom ofta en breddad ram.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Har fixat en plan yta att hålla till på (spånskiva uppstyvad med plåt-reglar), köpt rör och börjat kapa till så smått.



Ska också beställa mtrl till båge från Guss motor (har tänkt att bågen ska gå hela vägen från golvet och upp)

Kul att vara igång "på riktigt"!

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Lite fler rör i botten på plats och så har jag fått bågarna från Guss
Huvudbågen är "lite" hög, men tänkte justera höjden när jag vet bättre hur stol och ratt etc hamnar
Det blir ett horisontellt bur-rör till på var sida som förbinder bågarna, men sen ska resten vara fyrkantrör.


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Jaha, här går det inte fort, men ändå framåt. Knappt hälften av rören tillkapade


_________________
Johan Lekås
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Finns Guss fortfarande ? Alltså han sålde ju huset/verkstaden vad jag fatta det som ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Livs levande när jag var där! Han höll till i ett litet garage (GUSS målat på väggen på utsidan) och det såg inte precis nyinflyttat ut...

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Så här ser det ut nu

Har punktat ihop ramen, och det flesta rören är på plats. Saknas ett burrör bakom ryggstöden bl a
Stolarna (Westfield) har jag köpt av 2fast4u här på forumet. Passar fint tycker jag!

Snart dags att börja på spindlar och fram- å bakaxel på allvar!

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Fick äntligen motorn att gå rent. Hade lyckats koppla en tändspole fel. Eftersom det är fyra spolar (två stift per cylinder) så gick det att få motorn att tända men bara korta stunder, för den felkopplade spolen knasade till elsystemet (bl a hängde sig startreläet så startmotorn bara tuggade på till jag fick av batterikabeln...inte så kul)

http://www.youtube.com/watch?v=V5kAvPjxiMY

(shiftlighten som blinkar till vid 6000 är justerbar till 10000)

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Nu har jag varit duktig å ritat å räknat.
Jag TROR det är rätt, men det är väldigt uppskattat om nå'n orkar "kontrolltänka" (tänk på att de inritade krafterna är de som verkar på hjul och axel)
Vyerna är alltså bakifrån, uppifrån och från sidan
Ska lägga in ekvationerna för krafterna i länkarmarna (F1 och F2) också så man kan räkna på det hela



EDIT: satte ram på bilden

_________________
Johan Lekås
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Acc:
F1 och F2 skall gå åt olika fåll, precis som broms fast åt andra hållet.
Fa ligger i markplanet.

Tänk på
Summa av verikal krafter =0
Summa av horisontella krafter =0
Somma moment =0

h lär väll ligga åvanför hjulaxen, eller tänker jag krokigt nu???

Nästa grej är att centrum infästingen som nu sitter i axen bör sitta i karossen.
Då får man ett kontstant avstånd mellan CGH och rc.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553



Nä du Fuling, F1 och F2 går åt samma håll. Det är en dedion med chassiefast diff. Sätt upp kraft och momentjämvikt för hjulet. Axeln bär bara kraften och den verkar i lagercentrum och den chassiefasta diffen tar reaktionsmomentet. "Vanlig" stel bakaxel där reaktionsmomentet tas i axeln blir det som Fuling säger.

Vid bromsning så tas momentet (om du inte har innermonterade bromsar) i axeln och då blir krafterna motriktade som det är ritat.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
fuling skrev:


h lär väll ligga åvanför hjulaxen, eller tänker jag krokigt nu???


Ja, tyngdpunkten lär ligga över hjulcentrum! Men jag gjorde så för det blir enklare att rita upp, och för att det borde vara mer "worst case" med låg tyngdpunkt (för sidokraften i den undre länken) än hög

fuling skrev:

Nästa grej är att centrum infästingen som nu sitter i axen bör sitta i karossen.
Då får man ett kontstant avstånd mellan CGH och rc.

Jo, konstant avstånd cgh - RC är väl att föredra, men pga diverse utrymmesskäl tänkte jag ha "spetsen bakåt" på mitt bygge.
En sak som är bra med "spetsen bakåt" är att i kurva blir det ingen vridning av axeln, det blir det om man har spetsen i karossen
Nu får jag vridning av axeln vid bromsning, och det är inte lika illa (hoppas jag...)

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
...å så lite ekvationer:


Acc
1). 2*Fa = F2 + 2*F1
2). 2*F1*a = F2*b

1) och 2) ger

F1 = Fa*b/(b+a)
F2 = 2*a*Fa/(b+a)



Broms
1). 2*Fb + 2*F1 = F2
2). 2*Fb*d/2 = F2*b + 2*F1*a

1) och 2) ger
F1 = Fb*((d/2)-b)/(a+b)
F2 = 2*Fb*(a+(d/2))/(a+b)





Kurva
1). 2*F1*x/2 = Fa*c
2). F2*h = Fm*t
3). F2 = Fa

1), 2) och 3) ger

F1 = Fa*c/x
F2 = Fa = Fm*t/h

_________________
Johan Lekås
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Nä du Fuling, F1 och F2 går åt samma håll. Det är en dedion med chassiefast diff. Sätt upp kraft och momentjämvikt för hjulet. Axeln bär bara kraften och den verkar i lagercentrum och den chassiefasta diffen tar reaktionsmomentet. "Vanlig" stel bakaxel där reaktionsmomentet tas i axeln blir det som Fuling säger.

Vid bromsning så tas momentet (om du inte har innermonterade bromsar) i axeln och då blir krafterna motriktade som det är ritat.


Tackar för rättelsen thumbs up
Jag tänkte stel axel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Det som jag vill veta är vilka böjkrafter det blir på axeln i de olika fallen (och så får jag en uppfattning om vilka krafter det blir i länkarmarna)

om man tittar generellt på de olika fallen (Acc, Broms, Kurva) så verkar broms vara klart besvärligast eftersom man där får störst böjkrafter på axeln, och böjningen verkar i "toe-out"-riktningen

Lite hyfsat realistiska mått (i mitt fall)
a: 100 mm
b: 185 mm
c: 145 mm
d: 550 mm
t: 1400 mm
x: 1100 mm
h = d/2 - b = 90 mm
Vikt bak 300 kg
Friktionskoefficient 1.2

om man stoppar in ovanstående får man:


Acc
2*Fa = 1.2*g*300 = 3600 N
F1 = Fa*b/(b+a) = 1170 N
F2 = 2*a*Fa/(b+a) = 1260 N



Broms
2*Fb = 1.2*g*300kg = 3600 N
F1 = Fb*((d/2)-b)/(a+b) = 570 N
F2 = 2*Fb*(a+(d/2))/(a+b) = 4740 N

----------------------------
om man tittar på broms som det som böjer axeln mest:
Beräkning av nedböjning på mitten av ett 1400 mm långt stålrör (diameter 60mm, gods 2 mm) vid en kraft på 4740 N mitt på röret

E = 210kN/mm^2
L = 1400 mm
F = 4740 N
I = pi*(D^4-d^4)/64 = pi*(60^4-56^4)/64 = 153423 mm^4
Nedböjning = F*L^3/(48*E*I) = 8.4 mm
Förändring i toe-vinkel = F*L^2/(16*E*I) = 1 grad (Vad säger du om det 2fast4u? Är jag ute å cyklar?)


Kurva
Fa = 1.2*g*300kg = 3600 N
F1 = Fa*c/x = 475 N
F2 = Fa = Fm*t/h = 3600 N

_________________
Johan Lekås
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
2*Fb = 1.2*g*300kg = 3600 N
F1 = Fb*((d/2)-b)/(a+b) = 570 N
F2 = 2*Fb*(a+(d/2))/(a+b) = 4740 N


F2 skall vara -4740N, är jag petig nu????
För
2*F1+2*fB+F2=0
Gör gör alltid kollen för att se att jag tänkt rätt.

Hmm vi får öka böjstyvheten, böjing på 8,4mm ger ca 1grd touout
Bilen kommer leka kåt ål vid broms, inte riktigt vad man vill.

Vi får öka böjstyvheten, men jag skulle hitta på något annat än gå upp i dimension på röret.

En sak till om bilen väger 300kg bak så kommer det inte bli vid broms.
Tumme pekfinger så är ca halva Fb*2
Jag antog vikt 600kg, CGH på 450mm

ps
sånt här är KUUUUUUUUUUUUUUUUL thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3, ... 52, 53, 54   >>
29 besök senaste veckan (472637 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande