Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
19 besök senaste veckan (453070 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 48, 49, 50   >>
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082


Trådstartare
2fast4u skrev:
Johan Lekås skrev:
bild

Det är väl inte en aluminiumplåt du klämmer med drevskruvarna? När (inte om) den sätter sig så blir du av med klämkraften från skruvarna och förbandet slutar att vara ett friktionsförband. Sen går skruvarna av. Sen svär du.
Tack! thumbs up

2fast4u skrev:
Gissar att du stått och hoppat i bilen och kollat så dina fjädrar beter sig som de ska. Verkar rollfjäder med länkage funka?
Japp!
2fast4u skrev:
Ingen frigång/glapp när du gungar sida till sida och fjäderkraften byter tecken?
Näpp!

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082


Trådstartare

Jädrans pill det är; 20mm drag i vajern, lagom slag på pedalen och så ska vajern inte vara ivägen för fot och pedal. Och så bromsvågens vajer. pust. Nu är det fotplattan och rätt nippel i motor-änden på vajern kvar.
Köpte vajer och teflonfodrat hölje hos cykelhandlare; väsentligt bättre än Julas o Clas varianter

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3857



Johan Lekås skrev:
Japp!

Johan Lekås skrev:
Näpp!

thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3040



Säkert en dum fråga till.... men bound - rebound är det ju svårt att få exakt lika, beter sig inte bilen olika då vid höger resp vänstersväng?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082


Trådstartare
Svante skrev:
Säkert en dum fråga till.... men bound - rebound är det ju svårt att få exakt lika, beter sig inte bilen olika då vid höger resp vänstersväng?
Det är en högst relevant fråga! Svaret är att det går att få rimligt lika. Genom Libell beställde jag en dämpare från Protech som de gjort så symmetrisk de kunde. Tror inte jag kommer märka någon skillnad.

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 422



Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas?

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
S600L, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082


Trådstartare
Boinkers skrev:
Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas?
De funkar liggandes (utan att vara dyra, som tur är)

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 422



Johan Lekås skrev:
Boinkers skrev:
Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas?
De funkar liggandes (utan att vara dyra, som tur är)


thumbs up

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
S600L, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082


Trådstartare
Nu har det kommit ett paket med back-motor och drev från http://www.lynxae.co.uk/Products-Bikesports.htm
£324 med frakt. Ett väldigt anständigt pris i sammanhanget. 4,2 kg väger det hela



ungefär så här ska det sitta


EDIT 2018-12-13
Lägger in en bild på hur det till slut blev med av/på för backväxel. I stället för el-solenoiden är det vajern och länkaget som trycker fram axel+drev och kontakterar elen till motorn. Borrade hål i "toppen" och gängade i en lång M6. Känns "mjukare" än solenoiden som är väldigt brutal. Kanske kan det bli problem med mer gnistbildning med tiden eftersom det blir mindre distinkt manuellt jämfört med solenoiden


_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3857



Men det var värst vad du ligger i plötsligt. Nu är det risk att jag blir omkörd, eller ommeckad kanske man ska säga. Hmmm ... om jag tar ledigt från jobbet ... skruvar intensivt ... Äsch, jag kan alltid skylla på att du startade flera år före mig

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11360



2fast4u skrev:
Men det var värst vad du ligger i plötsligt. Nu är det risk att jag blir omkörd, eller ommeckad kanske man ska säga. Hmmm ... om jag tar ledigt från jobbet ... skruvar intensivt ... Äsch, jag kan alltid skylla på att du startade flera år före mig


Hörru Gud, sparka inte på dem som redan ligger ner!
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8841



Johan Lekås skrev:
Nu har det kommit ett paket med back-motor och drev från http://www.lynxae.co.uk/Products-Bikesports.htm
£324 med frakt. Ett väldigt anständigt pris i sammanhanget. 4,2 kg väger det hela



ungefär så här ska det sitta


Smidigt thumbs up thumbs up
Precis nåt sånt som fattas i mina planer. Nu ska jag drömma vidare!

_________________

Porsche Boxster S
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3857



Sitter det här drevet bara med en M8-skruv eller är det nån finurlig passning på något vis? Det är ju ett ganska högt moment som startmotorn levererar i alla fall.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082


Trådstartare
2fast4u skrev:
Sitter det här drevet bara med en M8-skruv eller är det nån finurlig passning på något vis? Det är ju ett ganska högt moment som startmotorn levererar i alla fall.

Skruven är M10. Jag är inte säker på vilken startmotorn det är, men enligt http://www.startermotorsuk.co.uk/Performance.htm så ger 1kW-varianten 12Nm, och 1,4kW ger 18Nm. Med 9 kugg på motorn och 26 på drevet blir det 12*26/9 = 35Nm resp 18*26/9 = 52Nm på M10 skruven, och det borde inte vara några problem. (annars blir det reklamation )

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Bildas där inte något friktionsförband samtidigt som tar upp en del av momentet?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 12726



Naqref skrev:
Bildas där inte något friktionsförband samtidigt som tar upp en del av momentet?

Det är väl friktionen som tar upp hela momentet

Lite som en omvänd bromsskiva

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Det borde räcka utmärkt med friktionen mellan dreven, även om det känns lite skumt med en skruv i mitten. Har ni sett kamdrivningen på en Ford Zetec...?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082


Trådstartare
EDIT: Skruven i backdrevet är svetsad i drevet, den klämmer alltså inte

Såhär ser det ut utan extradrevet. Bulten håller i princip bara in kedjedrevet


_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Är det inte felgängat för att vara optimalt då?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1082


Trådstartare
Naqref skrev:
Är det inte felgängat för att vara optimalt då?
Skruven är vanlig högergänga, så back-motorn kommer dra åt skruven

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Johan Lekås skrev:
Naqref skrev:
Är det inte felgängat för att vara optimalt då?
Skruven är vanlig högergänga, så back-motorn kommer dra åt skruven


Självklart gör den det. Ibland har jag rejält otur när jag tänker.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
19 besök senaste veckan (453070 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 48, 49, 50   >>