Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
75 besök senaste veckan (448381 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 48, 49, 50  Nästa>>
   
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1071


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Apr 2012 22:19     Re: Citera

2fast4u skrev:
Johan Lekås skrev:
bild

Det är väl inte en aluminiumplåt du klämmer med drevskruvarna? När (inte om) den sätter sig så blir du av med klämkraften från skruvarna och förbandet slutar att vara ett friktionsförband. Sen går skruvarna av. Sen svär du.
Tack! thumbs up

2fast4u skrev:
Gissar att du stått och hoppat i bilen och kollat så dina fjädrar beter sig som de ska. Verkar rollfjäder med länkage funka?
Japp!
2fast4u skrev:
Ingen frigång/glapp när du gungar sida till sida och fjäderkraften byter tecken?
Näpp!


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1071


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Maj 2012 13:36     Citera


Jädrans pill det är; 20mm drag i vajern, lagom slag på pedalen och så ska vajern inte vara ivägen för fot och pedal. Och så bromsvågens vajer. pust. Nu är det fotplattan och rätt nippel i motor-änden på vajern kvar.
Köpte vajer och teflonfodrat hölje hos cykelhandlare; väsentligt bättre än Julas o Clas varianter


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3675



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2012 11:37     Re: Citera

Johan Lekås skrev:
Japp!

Johan Lekås skrev:
Näpp!

thumbs up


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svante
Åstorp



Här sen Jul 2004
Inlägg: 3015



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2012 12:38     Citera

Säkert en dum fråga till.... men bound - rebound är det ju svårt att få exakt lika, beter sig inte bilen olika då vid höger resp vänstersväng?


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1071


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2012 14:31     Re: Citera

Svante skrev:
Säkert en dum fråga till.... men bound - rebound är det ju svårt att få exakt lika, beter sig inte bilen olika då vid höger resp vänstersväng?
Det är en högst relevant fråga! Svaret är att det går att få rimligt lika. Genom Libell beställde jag en dämpare från Protech som de gjort så symmetrisk de kunde. Tror inte jag kommer märka någon skillnad.


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Boinkers
Uppsala



Här sen Okt 2008
Inlägg: 419



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2012 20:53     Citera

Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas?


_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
S600L, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1071


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2012 18:28     Re: Citera

Boinkers skrev:
Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas?
De funkar liggandes (utan att vara dyra, som tur är)


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Boinkers
Uppsala



Här sen Okt 2008
Inlägg: 419



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2012 20:12     Re: Citera

Johan Lekås skrev:
Boinkers skrev:
Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas?
De funkar liggandes (utan att vara dyra, som tur är)


thumbs up


_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
S600L, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1071


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2012 10:10     Citera

Nu har det kommit ett paket med back-motor och drev från http://www.lynxae.co.uk/Products-Bikesports.htm
£324 med frakt. Ett väldigt anständigt pris i sammanhanget. 4,2 kg väger det hela



ungefär så här ska det sitta


EDIT 2018-12-13
Lägger in en bild på hur det till slut blev med av/på för backväxel. I stället för el-solenoiden är det vajern och länkaget som trycker fram axel+drev och kontakterar elen till motorn. Borrade hål i "toppen" och gängade i en lång M6. Känns "mjukare" än solenoiden som är väldigt brutal. Kanske kan det bli problem med mer gnistbildning med tiden eftersom det blir mindre distinkt manuellt jämfört med solenoiden



_________________
Johan Lekås
Senast ändrad av Johan Lekås, 13 Dec 2018 08:50, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3675



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2012 10:32     Citera

Men det var värst vad du ligger i plötsligt. Nu är det risk att jag blir omkörd, eller ommeckad kanske man ska säga. Hmmm ... om jag tar ledigt från jobbet ... skruvar intensivt ... Äsch, jag kan alltid skylla på att du startade flera år före mig


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund



Här sen Feb 2003
Inlägg: 11136



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2012 11:03     Re: Citera

2fast4u skrev:
Men det var värst vad du ligger i plötsligt. Nu är det risk att jag blir omkörd, eller ommeckad kanske man ska säga. Hmmm ... om jag tar ledigt från jobbet ... skruvar intensivt ... Äsch, jag kan alltid skylla på att du startade flera år före mig


Hörru Gud, sparka inte på dem som redan ligger ner!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
DJ
NL



Här sen Maj 2004
Inlägg: 8584



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2012 12:45     Re: Citera

Johan Lekås skrev:
Nu har det kommit ett paket med back-motor och drev från http://www.lynxae.co.uk/Products-Bikesports.htm
£324 med frakt. Ett väldigt anständigt pris i sammanhanget. 4,2 kg väger det hela



ungefär så här ska det sitta


Smidigt thumbs up thumbs up
Precis nåt sånt som fattas i mina planer. Nu ska jag drömma vidare!


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
2fast4u
Gisekvarn



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3675



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2012 14:52     Citera

Sitter det här drevet bara med en M8-skruv eller är det nån finurlig passning på något vis? Det är ju ett ganska högt moment som startmotorn levererar i alla fall.



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1071


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2012 09:58     Re: Citera

2fast4u skrev:
Sitter det här drevet bara med en M8-skruv eller är det nån finurlig passning på något vis? Det är ju ett ganska högt moment som startmotorn levererar i alla fall.

Skruven är M10. Jag är inte säker på vilken startmotorn det är, men enligt http://www.startermotorsuk.co.uk/Performance.htm så ger 1kW-varianten 12Nm, och 1,4kW ger 18Nm. Med 9 kugg på motorn och 26 på drevet blir det 12*26/9 = 35Nm resp 18*26/9 = 52Nm på M10 skruven, och det borde inte vara några problem. (annars blir det reklamation )


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Naqref
Christianstad/Scania



Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2012 10:16     Citera

Bildas där inte något friktionsförband samtidigt som tar upp en del av momentet?


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikel
Uddevalla



Här sen Aug 2005
Inlägg: 12331



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2012 12:10     Re: Citera

Naqref skrev:
Bildas där inte något friktionsförband samtidigt som tar upp en del av momentet?

Det är väl friktionen som tar upp hela momentet

Lite som en omvänd bromsskiva


_________________
Niklas H S
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Olofson
Varberg



Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2012 12:15     Citera

Det borde räcka utmärkt med friktionen mellan dreven, även om det känns lite skumt med en skruv i mitten. Har ni sett kamdrivningen på en Ford Zetec...?


_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1071


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2012 14:52     Citera

EDIT: Skruven i backdrevet är svetsad i drevet, den klämmer alltså inte

Såhär ser det ut utan extradrevet. Bulten håller i princip bara in kedjedrevet



_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Naqref
Christianstad/Scania



Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2012 17:54     Citera

Är det inte felgängat för att vara optimalt då?


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Lekås
Sollentuna



Här sen Aug 2005
Inlägg: 1071


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2012 17:57     Re: Citera

Naqref skrev:
Är det inte felgängat för att vara optimalt då?
Skruven är vanlig högergänga, så back-motorn kommer dra åt skruven


_________________
Johan Lekås
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Naqref
Christianstad/Scania



Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2012 18:15     Re: Citera

Johan Lekås skrev:
Naqref skrev:
Är det inte felgängat för att vara optimalt då?
Skruven är vanlig högergänga, så back-motorn kommer dra åt skruven


Självklart gör den det. Ibland har jag rejält otur när jag tänker.


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
75 besök senaste veckan (448381 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 48, 49, 50  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.143 sec)
Webbrowser render:
sec