Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 52, 53, 54 >> 11 besök idag (472690 totalt) |
Arrgghh ... och jag som pillar med ett mellanprojekt åxå. Hur ska detta gå
Har du drivaxlar monterade? Då är det bara kedjan som saknas så kan du backa ett varv runt kvarteret _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Ove! inte ens den, bara trycka i drivaxlarna _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
Rolig bil med...hm... mycket karaktär, kanske man kan säga _________________ Johan Lekås |
||||||
angående rattväxel är en helt vanlig V4-variant svårslagen
hur man än bygger en rattväxel, eller nån krycka i panelen så blir det tuffare än en ful jävla spak som kikar upp genom golvet.. paddlar gillar jag dock inte riktigt.. verkar bli en tuff bil, erkänner att jag bara läst lite i dom sista sidorna men ska läsa igenom ordentligt så fort jag hinner (edit: nu ljög jag, har läst hela tråden men glömt bort det.. ) _________________ //Johan Karlsson |
||||||
...å nu fonktjonerar den också;rattväxeln
Har använt en reglagekabel för båtar http://www.marinsystem.se/manovrerin En vippa för att få över rörelsen till vajern Motoränden på vajern (fästet till backmotorn skymmer växelpinnen) _________________ Johan Lekås |
||||||
Har påtat med flera olika grejer utan att bli riktigt färdig med något. Känns igen på nå't sätt...
Har kommit fram till hur saker och ting ska placeras bredvid motorn iallafall Den svarta böjda tanken är original oljetank. Till vänster bakom den huvudtanken (en sjua-tank kapad och ställd på ända. Snygg 90-graders krök va? ). Till höger om den hänger catch-tanken. Kylare och fläkt är också inhandlade och ska placeras på något lämpligt sätt mellan ramen och det längsgående bakaxelstaget . _________________ Johan Lekås |
||||||
Jag ska förlänga drivaxlarna jag har (eller låta tillverka längre)
meeen nu får jag inte bort den yttre drivknuten. Såhär ser den ut (från Swift GTI) Enligt mina efterforskningar ska de gå att få av (det finns yttre knutar som reservdel) De verkar vara av typen med ett "ring-clips" inne i knuten och det borde gå att få loss den med ett par välriktade slag, men jag lyckas inte. Har satt axeln i ett skruvstäd, satt en massiv stång mot inre delen av knuten och slagit med en hammare utan framgång Några tips? _________________ Johan Lekås |
||||||
många drivknutar har ett spår med en fjädrande bricka i, som måste loss.
Av nån anledning så står det helt still i skallen vad denna underbara uppfinning, samt uppfinningens verktyg heter Längst ner till höger på denna bild: _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
Jag antar att det sitter en stubshaft på yttre ringen så du inte kommer åt axeländen? Brukar vara en snäppring som man måste vålda lite med för att få loss. Jag vet att "the man formerly known as Jeppsson" hade en låsring som han var tvungen att peta bort genom knuten på nåt sätt men alla andra brukar ha en helix spline som låser gött och en snäppring på det. När vi delar drivaxlar på jobbet så är det den stadiga bänken med det stora skruvstädet på plus storsläggan som kommer fram... Roligt när skiten skall ihop också då man måste klubba den på ytterringen, känns inte alls bra för knuten men det håller. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
ser ut som rost på knuten, så antar att den kommer från skroten. Har fått slå med den stora hammaren i 30 min innan en knut från skroten lossnade _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Om knuten ska bytas ut skulle jag delat den yttre delen med vinkelslip så kommer du åt låsringar och kan använda en avdragare. Gillar inte tanken på de skador på axeln du får från de missriktade slagen med släggan...
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Jepp! Åk till Feltema och inhandla dessa två: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve Med dessa två lossar du drivknuten utan problem, brukar kräva 1 eller 2 slag med glidhammaren så lossar den. Utan att behöva använda massa våld och misshandla splinsen eller knuten i misstag. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||
De är gjort för att fästa i stub-axeln, och då slår jag av knuten via kulorna i drivknuten; kan det vara ok? Kan iofs göra en variant på verktyget som ligger runt hela knuten och trycker på den del av knuten som ligger an mot spines på axeln...hmm _________________ Johan Lekås |
||||||
Har provat med hemgjord variant av glidhammare men ställningen är fortfarande Johan - Drivknuten: 0 - 1 (har dock inte gett upp än) _________________ Johan Lekås |
||||||
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 52, 53, 54 >> 11 besök idag (472690 totalt) |