Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 52, 53, 54   >>
11 besök idag (472690 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Nu sitter backmotorn på plats. Även provkörd, dock utan kedja



Dax å sätta fart Ove

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Arrgghh ... och jag som pillar med ett mellanprojekt åxå. Hur ska detta gå

Har du drivaxlar monterade? Då är det bara kedjan som saknas så kan du backa ett varv runt kvarteret

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1985



2fast4u skrev:
Arrgghh ... och jag som pillar med ett mellanprojekt åxå. Hur ska detta gå

Har du drivaxlar monterade? Då är det bara kedjan som saknas så kan du backa ett varv runt kvarteret


Ove! inte ens den, bara trycka i drivaxlarna

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Rattväxel (av den roligare sorten) på g


_________________
Johan Lekås
Citera
Gustav o
Uppsala
Här sen Maj 2009
Inlägg: 40



Johan Lekås skrev:
Rattväxel (av den roligare sorten) på g


Tycker du ska vara lite mer vågad och köra rattväxel á la den gamla fina Peugeot 504 Kombin som vi lärde oss köra bil i.

_________________
Gustav ohlander
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Gustav o skrev:
Tycker du ska vara lite mer vågad och köra rattväxel á la den gamla fina Peugeot 504 Kombin som vi lärde oss köra bil i.
Säger nå'n rattväxel är det den jag tänker på!
Rolig bil med...hm... mycket karaktär, kanske man kan säga

_________________
Johan Lekås
Citera
Gustav o
Uppsala
Här sen Maj 2009
Inlägg: 40



Johan Lekås skrev:
Säger nå'n rattväxel är det den jag tänker på!
Rolig bil med...hm... mycket karaktär, kanske man kan säga

Precis. Det var en rattväxel det. kryckan i Renault 4:an funkar ju också.

_________________
Gustav ohlander
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



angående rattväxel är en helt vanlig V4-variant svårslagen
hur man än bygger en rattväxel, eller nån krycka i panelen så blir det tuffare än en ful jävla spak som kikar upp genom golvet..
paddlar gillar jag dock inte riktigt..

verkar bli en tuff bil, erkänner att jag bara läst lite i dom sista sidorna men ska läsa igenom ordentligt så fort jag hinner
(edit: nu ljög jag, har läst hela tråden men glömt bort det.. )

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
...å nu fonktjonerar den också;rattväxeln
Har använt en reglagekabel för båtar
http://www.marinsystem.se/manovrering/reglagekablar/reglagekabel-tfxtr . . . .

En vippa för att få över rörelsen till vajern


Motoränden på vajern (fästet till backmotorn skymmer växelpinnen)

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Har påtat med flera olika grejer utan att bli riktigt färdig med något. Känns igen på nå't sätt...
Har kommit fram till hur saker och ting ska placeras bredvid motorn iallafall
Den svarta böjda tanken är original oljetank. Till vänster bakom den huvudtanken (en sjua-tank kapad och ställd på ända. Snygg 90-graders krök va? ). Till höger om den hänger catch-tanken.
Kylare och fläkt är också inhandlade och ska placeras på något lämpligt sätt mellan ramen och det längsgående bakaxelstaget
.

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Jag ska förlänga drivaxlarna jag har (eller låta tillverka längre)
meeen nu får jag inte bort den yttre drivknuten. Såhär ser den ut (från Swift GTI)

Enligt mina efterforskningar ska de gå att få av (det finns yttre knutar som reservdel)
De verkar vara av typen med ett "ring-clips" inne i knuten och det borde gå att få loss den med ett par välriktade slag, men jag lyckas inte. Har satt axeln i ett skruvstäd, satt en massiv stång mot inre delen av knuten och slagit med en hammare utan framgång
Några tips?

_________________
Johan Lekås
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1985



många drivknutar har ett spår med en fjädrande bricka i, som måste loss.
Av nån anledning så står det helt still i skallen vad denna underbara uppfinning, samt uppfinningens verktyg heter

Längst ner till höger på denna bild:


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Johan Lekås skrev:
Jag ska förlänga drivaxlarna jag har (eller låta tillverka längre)
meeen nu får jag inte bort den yttre drivknuten. Såhär ser den ut (från Swift GTI)

Enligt mina efterforskningar ska de gå att få av (det finns yttre knutar som reservdel)
De verkar vara av typen med ett "ring-clips" inne i knuten och det borde gå att få loss den med ett par välriktade slag, men jag lyckas inte. Har satt axeln i ett skruvstäd, satt en massiv stång mot inre delen av knuten och slagit med en hammare utan framgång
Några tips?


Jag antar att det sitter en stubshaft på yttre ringen så du inte kommer åt axeländen?
Brukar vara en snäppring som man måste vålda lite med för att få loss. Jag vet att "the man formerly known as Jeppsson" hade en låsring som han var tvungen att peta bort genom knuten på nåt sätt men alla andra brukar ha en helix spline som låser gött och en snäppring på det.
När vi delar drivaxlar på jobbet så är det den stadiga bänken med det stora skruvstädet på plus storsläggan som kommer fram...
Roligt när skiten skall ihop också då man måste klubba den på ytterringen, känns inte alls bra för knuten men det håller.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
MaZ skrev:

Jag antar att det sitter en stubshaft på yttre ringen så du inte kommer åt axeländen?
Japp, det är helt oåtkomligt (även genom knuten)
MaZ skrev:
...stadiga bänken med det stora skruvstädet på plus storsläggan som kommer fram...
Misstänkte nästan det...mer våld på rätt ställe alltså...

_________________
Johan Lekås
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Johan Lekås skrev:
MaZ skrev:

Jag antar att det sitter en stubshaft på yttre ringen så du inte kommer åt axeländen?
Japp, det är helt oåtkomligt (även genom knuten)
MaZ skrev:
...stadiga bänken med det stora skruvstädet på plus storsläggan som kommer fram...
Misstänkte nästan det...mer våld på rätt ställe alltså...


ser ut som rost på knuten, så antar att den kommer från skroten.

Har fått slå med den stora hammaren i 30 min innan en knut från skroten lossnade

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Om knuten ska bytas ut skulle jag delat den yttre delen med vinkelslip så kommer du åt låsringar och kan använda en avdragare. Gillar inte tanken på de skador på axeln du får från de missriktade slagen med släggan...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Johan Lekås skrev:
Jag ska förlänga drivaxlarna jag har (eller låta tillverka längre)
meeen nu får jag inte bort den yttre drivknuten. Såhär ser den ut (från Swift GTI)

Enligt mina efterforskningar ska de gå att få av (det finns yttre knutar som reservdel)
De verkar vara av typen med ett "ring-clips" inne i knuten och det borde gå att få loss den med ett par välriktade slag, men jag lyckas inte. Har satt axeln i ett skruvstäd, satt en massiv stång mot inre delen av knuten och slagit med en hammare utan framgång
Några tips?


Jepp! Åk till Feltema och inhandla dessa två:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karo . . . .
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul . . . .

Med dessa två lossar du drivknuten utan problem, brukar kräva 1 eller 2 slag med glidhammaren så lossar den. Utan att behöva använda massa våld och misshandla splinsen eller knuten i misstag.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
SixPs skrev:

Jepp! Åk till Feltema och inhandla dessa två:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karo . . . .
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul . . . .

Med dessa två lossar du drivknuten utan problem, brukar kräva 1 eller 2 slag med glidhammaren så lossar den. Utan att behöva använda massa våld och misshandla splinsen eller knuten i misstag.

De är gjort för att fästa i stub-axeln, och då slår jag av knuten via kulorna i drivknuten; kan det vara ok?
Kan iofs göra en variant på verktyget som ligger runt hela knuten och trycker på den del av knuten som ligger an mot spines på axeln...hmm

_________________
Johan Lekås
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Du får ändå banka dit den på axeln genom att slå på yttre delan, via kulorna...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
MaZ skrev:
Du får ändå banka dit den på axeln genom att slå på yttre delan, via kulorna...
Sant!
Har provat med hemgjord variant av glidhammare men ställningen är fortfarande
Johan - Drivknuten: 0 - 1
(har dock inte gett upp än)

_________________
Johan Lekås
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Stabilt skruvstäd (monterat på lika stabilt bord), drivdorn mot inre delen, addera redig handslägga upprepade ggr.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 52, 53, 54   >>
11 besök idag (472690 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande