Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 52, 53, 54   >>
51 besök senaste veckan (472679 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
therealpinto skrev:
Johan Lekås skrev:

Troligen har kylarvattnet som sprutade på tanken gett övertryck som gjort att packningen blåsts ur. Har en luftningsventil till tanken men den släpper bara in luft. Har hittat en annan som har reglerat tryck i båda riktningarna: https://www.demon-tweeks.com/se/mocal-fuel-tank-pressure-relief-valve- . . . .


Det där är faktiskt en sak som jag stött på några gånger på senare tid, att det sitter backventiler som avluftning på tanken. Som du märkt så behöver det kunna ventilera åt båda håll.

Det enklaste/vanligaste exemplet är att man tankar kall bensin (från markcistern, kanske 8-10-12 grader varm) och sedan parkerar bilen i värme och solljus. Soppan och luften i tanken expanderar och ger övertryck.

Du är alltså inte ensam om att ha provat ;-)

Gustaf
Det jag inte hittat förrän nu är en ventil som har tryckreglering i båda riktningarna. Vill ju inte ha en ventil som är öppen när bilen står i garaget så det stinker bensin eller en kolkanister som slutar fungera efter en tid. Ett alternativ skulle ju vara en vacuumstyrd ventil som öppnar när man startar motorn.

_________________
Johan Lekås
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060




_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131



Jag hade soppa-läckage på min NeoZeven på jungfruturen på bana och visade sig att packningen inte tålde soppa bra - halv tank så funkade det under trackdayen och efter byte av packning så funkade det fint.
Nåt sånt?

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



therealpinto skrev:
Johan Lekås skrev:

Troligen har kylarvattnet som sprutade på tanken gett övertryck som gjort att packningen blåsts ur. Har en luftningsventil till tanken men den släpper bara in luft. Har hittat en annan som har reglerat tryck i båda riktningarna: https://www.demon-tweeks.com/se/mocal-fuel-tank-pressure-relief-valve- . . . .


Det där är faktiskt en sak som jag stött på några gånger på senare tid, att det sitter backventiler som avluftning på tanken. Som du märkt så behöver det kunna ventilera åt båda håll.

Det enklaste/vanligaste exemplet är att man tankar kall bensin (från markcistern, kanske 8-10-12 grader varm) och sedan parkerar bilen i värme och solljus. Soppan och luften i tanken expanderar och ger övertryck.

Du är alltså inte ensam om att ha provat ;-)

Gustaf



Märktes något såpass när vi körde Carbage Run med min Subaru Pickup i sommras.
41 grader i skuggan resulterade mer eller mindre i fontän ur tanken lite då och då.
Kolkanistern är inte inkopplad så slangen hänger fritt i innerskärmen bak och dumpade ut bränsle i tröskeln.

Vi hade jättekul en stund innan huvudvärken kom och vi fick leda om slangen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
jocke4u skrev:
Jag hade soppa-läckage på min NeoZeven på jungfruturen på bana och visade sig att packningen inte tålde soppa bra - halv tank så funkade det under trackdayen och efter byte av packning så funkade det fint.
Nåt sånt?
Jag tror inte det. Har haft bensin i tanken under lång tid (under förra året) utan att kunna märka läckage eller lukt. Tror därför på övertryck, men kommer hålla koll på det!

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Fixat några av svagheterna som visade sig på Arlanda-körningen:

Nytt batteri (biltema LiFePo4 på 0.9 kg) flyttat till en vänligare miljö bakom passagerarstolen istället för i strålningsvärmen från avgaseriet


Luftningen av kylaren nu med skruv

Lite ...ekivok bild om man är lagd åt det hållet


Tätat tanken igen och justerat handbromsvajrarna igen så de säkert inte ska ta i fälgen

...och så hittade jag till slut varför det gnisslat och låtit som något skulle skära ihop emellanåt:
alu-hållarna som håller i packboxarna till drivaxlarna snurrade med drivaxlarna och gned sig mot omvärlden
Hållarna med packboxar


Och här sitter de (och snurrade). Nu säkrade med stift


Bild från Arlanda Test Track

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Idag bar det av till Lunda för konbana med VW klubben (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115650)
Tog mig dit och hem för egen maskin (9 mil enkel resa) och lärde mig åtminstone en sak:
Med kylfläkten igång hela tiden och halvljusen på så dras batteriet långsamt ur eftersom generatorn inte räcker till. När jag var nästan framme började nämligen tankmätaren lysa. Konstigt eftersom jag tankat fullt innan jag åkte. Stannar för att kolla vad som var fel, men hittade inget förrän jag skulle starta igen och batteriet visar sig vara slut. En vänlig bonde kablade igång mig och jag tog mig till Lunda med bara parkeringsljus. Den metoden funkade även på hemvägen från Lunda, så det är på gränsen till att generatorn räcker till utan halvljus.
Annars var det en trevlig resa på Upplands småvägar.

(Väntar på bonde med startkablar)

_________________
Johan Lekås
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Det är väl läge för omdesign ov luftflöde igenom kylaren om du behöver fläkt för motorvägstransport

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Niklas Falk skrev:
Det är väl läge för omdesign ov luftflöde igenom kylaren om du behöver fläkt för motorvägstransport

Är inte fläkten till för att skapa downforce? Trodde du hade Chaparral 2J som förebild


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det är väl läge för omdesign ov luftflöde igenom kylaren om du behöver fläkt för motorvägstransport
Det är alldeles riktigt,. Mitt försök att "lösa" problemet med elfläkt har sina tydliga begränsningar
2fast4u skrev:
Är inte fläkten till för att skapa downforce? Trodde du hade Chaparral 2J som förebild
Chaparral:en är en mental förebild!

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Johan Lekås skrev:
Niklas Falk skrev:
Det är väl läge för omdesign ov luftflöde igenom kylaren om du behöver fläkt för motorvägstransport
Det är alldeles riktigt,. Mitt försök att "lösa" problemet med elfläkt har sina tydliga begränsningar
2fast4u skrev:
Är inte fläkten till för att skapa downforce? Trodde du hade Chaparral 2J som förebild
Chaparral:en är en mental förebild!

Chaparralens fläktar drevs väl av en 45 hk motor. Tror inte du får laddbalans med hojmotorns generator om du söker en "Chaparral-lösning" med elfläktar.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Äh det räcker väl med ett par sådana där färgglada plastsnurror man kan köpa på tivolin...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

För att förvirra åskådare ytterligare (de flesta står nog med lite tappade hakor redan som det är) skulle du ha två fejkdownforcefläktar snurrande där bak som ett rent stylingtillbehör

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
...färgglada plastsnurror...
+
Magnus Thomé skrev:
... två fejkdownforcefläktar snurrande där bak...
=

thumbs up Nytt hjälpmedel att kolla flödet! Måste provas!

_________________
Johan Lekås
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Har inte några plastsnurror ännu, men en fattigmans aero-rake som ska testas imorgon


_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



På samma fattigmanstema så kan du göra ett lass u-rörsmanometrar av genomskinliga plastslangar som du monterar på en planka. Enkelt sätt att mäta tryckskillnad mellan motorrum, ovansida där luftintaget är osv.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Är inte gälarna vända åt fel håll?
När du ändå håller på kan du tejpa lite trådar runt gälarna för att se vad som händer

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Dpm

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



dpm

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



På temat tankar som behöver andas så brukar jag använda såna här:
https://www.wiberger.se/templates/m_tsvv.htm
Dubbelriktad backventil som släpper igenom i bägge riktningar när det uppstår tillräcklig tryckskillnad. Funkar perfekt. Inga bensinångor som vädras ut i onödan.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 52, 53, 54   >>
51 besök senaste veckan (472679 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande