Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54   >>
54 besök senaste veckan (472546 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Niklas Falk skrev:
DJ skrev:
Jag var lite nyfiken på om det var en fördel/nackdel eller kvittade med svagare motorbroms när man sätter motorn i en bil. Det är såklart mycket mer grepp på bakhjulen i en bil, och kanske inte heller lika allvarligt ifall bakhjulen låser upp lite.
Du låser nog inte upp bakhjulen, det finns det alldeles för mycket grepp för. Det som däremot skulle ha nytta av en sån "ryckbegränsare" är ju transmissionsdelarna (kedja, utgående axel mm).


Jo, man låser nog inte bakhjulen på en bil. Men är det fördel för mjukare nedväxlingar, eller saknar man motorbromsen? Eller kvittar det?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
DJ skrev:
Niklas Falk skrev:
DJ skrev:
Jag var lite nyfiken på om det var en fördel/nackdel eller kvittade med svagare motorbroms när man sätter motorn i en bil. Det är såklart mycket mer grepp på bakhjulen i en bil, och kanske inte heller lika allvarligt ifall bakhjulen låser upp lite.
Du låser nog inte upp bakhjulen, det finns det alldeles för mycket grepp för. Det som däremot skulle ha nytta av en sån "ryckbegränsare" är ju transmissionsdelarna (kedja, utgående axel mm).


Jo, man låser nog inte bakhjulen på en bil. Men är det fördel för mjukare nedväxlingar, eller saknar man motorbromsen? Eller kvittar det?
Jo, det finns en vacuumstyrd "slipper-clutch". Jag är osäker på om jag "aktiverar" den regelbundet, motorbromsen känns inte klen iallafall. Ryckutjämnare (gummin i bakdrevet) vore säkert bra, men det har jag inte
Förhoppningsvis kan "slipper-clutchen" skydda motorn lite om jag får hjärnsläpp och växlar ner istället för upp...

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Johan Lekås skrev:
Magnus Thomé skrev:
Skitkul att se! Och att du kommit till "grundutsorteradochkananvändassomdenbörmensjälvklartfinlirkvarläget"
thumbs up
Bara så det är tydligt: Förbättringspotentialen finns till 99% hos föraren


Jo det fanns en del
Kollade de spridda loggar jag hade på DL1an. Det filmade varvet har jag inte loggat (är väl på ca 1:20) men ett "optimalvarv" enligt loggad data är på under 1:13. Känns rimligt med tanke på att Aquila synergy som körde med SSK da'n efter gjorde höga 1:15 som bäst med ungefär samma vikt ( ca 510 kg) och 93 hk

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Har till slut hittat bra H1 LED-lampor till hel/halvljuset så effektförbrukningen sjunker från 2x55W till 2x12W. Nu borde generatorn kunna räcka till att köra både kylfläkt och halvljus samtidigt. LED-varianten ger mer ljus också: 2000 lumen mot 1500 för vanliga H1.
https://www.superbrightleds.com/moreinfo/motorcycle-led-bulbs/motorcyc . . . .

_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Johan Lekås skrev:
Kollade de spridda loggar jag hade på DL1an. Det filmade varvet har jag inte loggat (är väl på ca 1:20) men ett "optimalvarv" enligt loggad data är på under 1:13. Känns rimligt med tanke på att Aquila synergy som körde med SSK da'n efter gjorde höga 1:15 som bäst med ungefär samma vikt ( ca 510 kg) och 93 hk


Låg vikt är jävla bra alltså thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Låg vikt är jävla bra alltså thumbs up
Kanske spelar liten spårvidd/bredd också en roll? Kurvorna blir rakare!

_________________
Johan Lekås
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Min erfarenhet av slirkopplingar på hoj är att det är en fantastisk sak. Rätt inställd slirar den precis så mkt att bakhjulet inte riktigt låser vilket i sin tur gör att motorbromsen blir optimal. Rätt justerad ska man slå i den lägre växeln man vill ha och sedan dumpa kopplingen, sen sköter kopplingen resten.

Blir det rätt kan det bli såhär bra (nu använder Hampus även bakbromsen lite men ni ser idén)

PS Hampus vann SM i Supermoto nu i lördags

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Min erfarenhet av slirkopplingar på hoj är att det är en fantastisk sak. Rätt inställd slirar den precis så mkt att bakhjulet inte riktigt låser vilket i sin tur gör att motorbromsen blir optimal. Rätt justerad ska man slå i den lägre växeln man vill ha och sedan dumpa kopplingen, sen sköter kopplingen resten.
thumbs up

Jocke_D skrev:
sladd-bild
till de som inte behöver fyra hjul för att hålla balansen när alla hjulen glider...

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Julen är över och garaget är någorlunda städat, så jag borde kunna komma igång med bilen igen snart.
Det blev en liten julklapp också som fick kap-jobb direkt med en vagn till sig själv:


_________________
Johan Lekås
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Johan Lekås skrev:
Julen är över och garaget är någorlunda städat, så jag borde kunna komma igång med bilen igen snart.
Det blev en liten julklapp också som fick kap-jobb direkt med en vagn till sig själv:



Den där sågen har jag spanat på också! Du får gärna skriva en lite recension av den.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Sågrecension:
Det är alltid svårt att kommentera kvalitetskänsla eftersom alla har olika måttstockar, men jag tycker generellt att den känns gedigen även om en del detaljer är simpla och inte har toppkänslan.
Stadigt skruvstycke, inget glapp eller vekhet i upp/ner, vinkeljustering, bandspänning. Steglös hastighet, justerbart stöd för klingan så man inte behöver ha mer exponerat än biten är bred, mycket stadig klinga.
Provade såga en massiv 25 x 25 stålbit. Tog ca 40 sek. Ytan blev inte helt jämn, men det beror nog på hur hårt men trycker osv, och att sågbandet är svetsat på ett ställe så tandningen är inte helt jämn.
Sågbordet funkar också bra när det är injusterat och sågen sitter fast i bänken. Sitter sågen inte fast och klingan är rakt upp är tyngdpunkten långt bak och lite vinglig. Metoden för att hålla klingan rakt upp när sågbordet används är ganska B; två M8 som justeras in så de ska trycka mot en kant i godset. Men det fungerar ok, och går ju att förbättra. En lite bökig grej är att när sågbordet används behöver den återfjädrande strömbrytaren hållas in mekaniskt så man har händerna fria. Den medföljande stålringen funkade inte, så jag använder ett buntband som jag trär över.
Känns ändå som ett bra köp och jag är nöjd!

Köpte här https://www.mswards.com/product/femi-783xl-metallbandsag



_________________
Johan Lekås
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



[quote="Johan Lekås"]Sågrecension:
Det är alltid svårt att kommentera kvalitetskänsla eftersom alla har olika måttstockar, men jag tycker generellt att den känns gedigen även om en del detaljer är simpla och inte har toppkänslan.
Stadigt skruvstycke, inget glapp eller vekhet i upp/ner, vinkeljustering, bandspänning. Steglös hastighet, justerbart stöd för klingan så man inte behöver ha mer exponerat än biten är bred, mycket stadig klinga.
Provade såga en massiv 25 x 25 stålbit. Tog ca 40 sek. Ytan blev inte helt jämn, men det beror nog på hur hårt men trycker osv, och att sågbandet är svetsat på ett ställe så tandningen är inte helt jämn.
Sågbordet funkar också bra när det är injusterat och sågen sitter fast i bänken. Sitter sågen inte fast och klingan är rakt upp är tyngdpunkten långt bak och lite vinglig. Metoden för att hålla klingan rakt upp när sågbordet används är ganska B; två M8 som justeras in så de ska trycka mot en kant i godset. Men det fungerar ok, och går ju att förbättra. En lite bökig grej är att när sågbordet används behöver den återfjädrande strömbrytaren hållas in mekaniskt så man har händerna fria. Den medföljande stålringen funkade inte, så jag använder ett buntband som jag trär över.
Känns ändå som ett bra köp och jag är nöjd!

Köpte här https://www.mswards.com/product/femi-783xl-metallbandsag

Tack, det låter ju lovande! Jag har en gammal Jepson klingkap men kapskivan lever på lånad tid och den är lite sliten . Dessutom låter den något helt magiskt..

Jag skriver upp Femi på önskelistan!

_________________
Calle Olsson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Som jag lovade för ett tag sen i en annan tråd har jag faktiskt satt igång med att förbättra kylningen.



_________________
Johan Lekås
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Får man fråga vad du gav för motorn?

Har en sån motor, i en komplett fungerande motorcykel, som jag lagt ut på annons.

Tycker buden är så låga att det knappt är lönt att sälja...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
DJ skrev:
Får man fråga vad du gav för motorn?

Har en sån motor, i en komplett fungerande motorcykel, som jag lagt ut på annons.

Tycker buden är så låga att det knappt är lönt att sälja...
Jag gav 15k, men det är ju snart 15 år se'n... och den hade gått typ 400 mil.
Jag kan vara intresserad av köpa, men antar att den är i NL?

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Studentbil!



(Målat med plastidip)

_________________
Johan Lekås
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Koolaste studentåket ever

_________________
Pehr Norström
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Johan Lekås skrev:
Studentbil!



(Målat med plastidip)


thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Har ju haft problem med att kylningen inte räcker till när man tar ut mycket effekt, typ åka på Gälleråsen. Efter diverse test, omtänk osv under våren så sitter det nu en dubbelt så stor kylare på plats och jag fick ihop kylluft-scoopet igår. I em blir det en första test.
Kanske behövs det någon styrplåt inne i scoopet för att hindra luften från att virvla runt för mycket?




_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Har varit ute och testat och kylningen funkar hur bra som helst! Skönt.

_________________
Johan Lekås
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Är inte det där ett ljudperiskop för insugsljudet?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54   >>
54 besök senaste veckan (472546 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande