Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52, 53, 54 >> 29 besök senaste veckan (472637 totalt) |
Igår var jag på GTR Motorpark för första gången. Jag hade nog trott jag skulle bli blöt, men av svett och inte regn, men ösregn blev det! Det torkade upp efterhand och mot slutet var det torrt spår runt nästan hela varvet. Och fuktig bana är också lärorik
Bilen funkade fin-fint och det var bara att lägga varv efter varv. Diverse oförlåtande murar gör dock att man inte testar gränserna i alla kurvor. I maj nästa år ska det finnas 2 km bana att åka på, spännande! _________________ Johan Lekås |
||||
Lite småfix i garaget.
Märkte när jag kollade kedjan att skruvarna till bakre motorfästet satt löst. Önskar att jag hade gjort det fästet bättre och mer servicevänligt...nu är det trång och j-vligt och det sista får man dra med ett tolftedels varv i taget. Hittade en bättre bricka så jag hoppas det inte lossnar igen. Installerade den dubbelriktade andningspluggen från Wiberger (https://www.wiberger.se/templates/m_tsvv.htm) och fixade med gängan till tanklocket som skurit. Alu i både lock och gänga är inte optimalt. Nu smorde jag med molybden-fett, men det finns kanske bättre metoder? Bättrade på insatsen i stolen med att bygga upp stöd under benen och i svanken samt m h a sprej-lim klä det hela med Biltemas högtalarmatta. Funkade fint; mattan går att töja en hel del så man kan få rundningarna snyggare. Nu är det Lunda på söndag den 6e som gäller! _________________ Johan Lekås |
||||
https://www.j-spec.se/motor/kylning/ Troligen har gängan tvättats ren av bensin-spill när jag tankat med dunk _________________ Johan Lekås |
||||
_________________ Johan Lekås |
||||
Var på Lunda igår och körde Challenge-banan med VW-klubben. Trevligt som vanligt!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ToR 19 mil på mindre vägar genom Uppland. Lite kyligt på morgonkvisten men inga problem med vindtäta kläder. På banan känns bilen ganska balanserad efter att jag justerat mot mer lastväxling bak efter att det var understyrt på Gälleråsen, och jag vågar ligga på ordentligt i de större svepande svängarna innan vändningen. Men det blev tyvärr ingen bättring av personbästa trots detta. En titt i loggarna förklarar varför: Jag slarvar bort tid på första rakan (1 och 2), mer än jag tar in på slutet (3). Gör om, gör rätt nästa gång! Och så måste jag få till vändningen... _________________ Johan Lekås |
||||
Vädret ser skapligt ut, så på söndag bär det av till Sviestad för bankörning. Får bli halvdag så jag inte behöver gå upp i ottan.
Kollat väsentliga skruvar och stag sedan Lunda-turen och allt är som det ska, bara å gasa _________________ Johan Lekås |
||||
Vad blev det för varvtider på Sviestad då _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Fin eftermiddag på banan! Bilen funkade felfritt, och även föraren var nöjd med sin insats Kul att många kommer fram och pratar, och tack för alla glada tillrop! Varvtider då med start-och-mål inlagd på en höft. 1:05.75 som bäst verkar det. Vet inte hur mjukvaran simulerar men intressant att det ska gå att köra under minuten. Tror det finns en del till att hämta på rakan. Känner mig ännu inte helt bekväm med att hålla fullt förbi "knixen" och fram till inbromsningen _________________ Johan Lekås |
||||
Kul att det fortsatt funkar så bra.
Simuleringen är ju sådär... Men man måste ju ställa in allt rätt, för att det ska bli rätt. Vad har du gett den för data egentligen? Någon fundering på att testa nytt färsk gummi? Rätt intressant att testa däck och hitta fler möjligheter att skruva bort sig med. _________________ |
||||
Trodde den utgick från acc i loggarna direkt. Men när jag matat in vikt (510 kg), effekt (92 kW), CdA (0.6), max lat acc (1.2g), max broms (1.2g) så tyckte den typ 56 s var möjligt. Och det är det kanske om det skulle gå att maxa. Men t ex motoreffekten blir svår (utan variomatic )
Det är väl bara Nankang AR1 att välja på tror jag. Kanske Kumho V70? _________________ Johan Lekås |
||||
Toe in i däckstommen har jag inte hört talas om, hur skiljer det mellan olika däck, ökar toe i någon av riktningarna av att stommen flexar/deformeras när man kör eller?
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Johan Lekås |
||||
Resonemanget är långt över min förmåga men det är inte mindre intressant för det, jag har ju testat massor med olika inställningar för toe på mustangen och förvånats lite över att den går så bra med 0 i toe, så lite som 3 mm total toe känns mycket sämre. Ska nog prova med olika däck bara för att känna om det blir någon märkbar skillnad trots samma toe. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Lekte lite med RaceRender också. Blev ok när jag kommit förbi problemet med "komma" och "punkt" som decimalavgränsare i kombination med komma-separerade CSV-filer....
Lite taffligt slut men det får man leva med _________________ Johan Lekås |
||||
_________________ Johan Lekås |
||||
Jag har haft en gatbil som delvis vart bruks-bil till å från under flera år, och exakt samma upplevde jag på den,
Vid bara ytterst lite toe ut,(1 mm totalt) var den vinglig och obehaglig, vid normaltt lagom toe in (typ 2 mm) var den trögare men ändå vinglig, vid exakt 0 va den helt "acceptabel" att köra, bäst vid strax mindre än 1mm toe in, kursstabil och mjuk men ändå skarp i styrning, aldrig har jag vart med om att det varit så "litet fönster" Det lustiga var att med vinterdäcken va den ganska normal oavsett inställning, bara på sommardäck den var så känslig (samma fälgstorlek, däckmått, samma et på fälgar osv) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52, 53, 54 >> 29 besök senaste veckan (472637 totalt) |