Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52, 53, 54   >>
55 besök senaste veckan (472543 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Är inte det där ett ljudperiskop för insugsljudet?
Det skulle nog låta ganska najs!

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Igår var jag på GTR Motorpark för första gången. Jag hade nog trott jag skulle bli blöt, men av svett och inte regn, men ösregn blev det! Det torkade upp efterhand och mot slutet var det torrt spår runt nästan hela varvet. Och fuktig bana är också lärorik
Bilen funkade fin-fint och det var bara att lägga varv efter varv. Diverse oförlåtande murar gör dock att man inte testar gränserna i alla kurvor.

I maj nästa år ska det finnas 2 km bana att åka på, spännande!


_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ja jag hörde att snubben från Feritta var där och tydligen gått in med kapital och lovade att nästa år så kommer banan vara längre thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Lite småfix i garaget.
Märkte när jag kollade kedjan att skruvarna till bakre motorfästet satt löst. Önskar att jag hade gjort det fästet bättre och mer servicevänligt...nu är det trång och j-vligt och det sista får man dra med ett tolftedels varv i taget. Hittade en bättre bricka så jag hoppas det inte lossnar igen.
Installerade den dubbelriktade andningspluggen från Wiberger (https://www.wiberger.se/templates/m_tsvv.htm) och fixade med gängan till tanklocket som skurit. Alu i både lock och gänga är inte optimalt. Nu smorde jag med molybden-fett, men det finns kanske bättre metoder?
Bättrade på insatsen i stolen med att bygga upp stöd under benen och i svanken samt m h a sprej-lim klä det hela med Biltemas högtalarmatta. Funkade fint; mattan går att töja en hel del så man kan få rundningarna snyggare.
Nu är det Lunda på söndag den 6e som gäller!


_________________
Johan Lekås
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fingängad aluminium blir lätt skuret, hur grov/stor gänga är det?
Molybdenfett borde fungera bra.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
knotan skrev:
Fingängad aluminium blir lätt skuret, hur grov/stor gänga är det?
Molybdenfett borde fungera bra.
Vet inte exakt, men ganska grov:
https://www.j-spec.se/motor/kylning/vattenkylning/svetslock/aluminiuml . . . .
Troligen har gängan tvättats ren av bensin-spill när jag tankat med dunk

_________________
Johan Lekås
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja det låter ju rimligt, man får nog vara nogrann att den hamnar rätt i gängan varje gång.
Annars kanske byta till någon annan typ av lock om det fortsätter bråka

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Kan man kanske eloxerade locket och med det få en fastare yta... sen kan man ju ta bort eloxering en på utsidan om man hellre vill ha rå yta? eller är den det redan?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Michael Th skrev:
Kan man kanske eloxerade locket och med det få en fastare yta... sen kan man ju ta bort eloxering en på utsidan om man hellre vill ha rå yta? eller är den det redan?
Den är "rå" men blank. Tror det ska funka med smörjning.

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Var på Lunda igår och körde Challenge-banan med VW-klubben. Trevligt som vanligt!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119269

ToR 19 mil på mindre vägar genom Uppland. Lite kyligt på morgonkvisten men inga problem med vindtäta kläder.
På banan känns bilen ganska balanserad efter att jag justerat mot mer lastväxling bak efter att det var understyrt på Gälleråsen, och jag vågar ligga på ordentligt i de större svepande svängarna innan vändningen. Men det blev tyvärr ingen bättring av personbästa trots detta. En titt i loggarna förklarar varför:
Jag slarvar bort tid på första rakan (1 och 2), mer än jag tar in på slutet (3). Gör om, gör rätt nästa gång!
Och så måste jag få till vändningen...

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Vädret ser skapligt ut, så på söndag bär det av till Sviestad för bankörning. Får bli halvdag så jag inte behöver gå upp i ottan.
Kollat väsentliga skruvar och stag sedan Lunda-turen och allt är som det ska, bara å gasa

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Johan Lekås skrev:
Vädret ser skapligt ut, så på söndag bär det av till Sviestad för bankörning. Får bli halvdag så jag inte behöver gå upp i ottan.
Kollat väsentliga skruvar och stag sedan Lunda-turen och allt är som det ska, bara å gasa

Vad blev det för varvtider på Sviestad då

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
2fast4u skrev:
Johan Lekås skrev:
Vädret ser skapligt ut, så på söndag bär det av till Sviestad för bankörning. Får bli halvdag så jag inte behöver gå upp i ottan.
Kollat väsentliga skruvar och stag sedan Lunda-turen och allt är som det ska, bara å gasa

Vad blev det för varvtider på Sviestad då

Fin eftermiddag på banan! Bilen funkade felfritt, och även föraren var nöjd med sin insats
Kul att många kommer fram och pratar, och tack för alla glada tillrop!

Varvtider då med start-och-mål inlagd på en höft. 1:05.75 som bäst verkar det.
Vet inte hur mjukvaran simulerar men intressant att det ska gå att köra under minuten.
Tror det finns en del till att hämta på rakan. Känner mig ännu inte helt bekväm med att hålla fullt förbi "knixen" och fram till inbromsningen


_________________
Johan Lekås
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Kul att det fortsatt funkar så bra.
Simuleringen är ju sådär... Men man måste ju ställa in allt rätt, för att det ska bli rätt.
Vad har du gett den för data egentligen?

Någon fundering på att testa nytt färsk gummi?
Rätt intressant att testa däck och hitta fler möjligheter att skruva bort sig med.

_________________
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
man måste ju ställa in allt rätt, för att det ska bli rätt.
Va' du ska va' fiffig då!
Trodde den utgick från acc i loggarna direkt. Men när jag matat in vikt (510 kg), effekt (92 kW), CdA (0.6), max lat acc (1.2g), max broms (1.2g) så tyckte den typ 56 s var möjligt. Och det är det kanske om det skulle gå att maxa. Men t ex motoreffekten blir svår (utan variomatic )

NiklasFalk skrev:
Någon fundering på att testa nytt färsk gummi?
Rätt intressant att testa däck och hitta fler möjligheter att skruva bort sig med.
Funderat har jag gjort. Kommer få byta från mina A048 eftersom de inte går att få tag på längre. Hade på en annan dimension Avon ZZR bak vid reg-bes (för att det skulle vara ok enligt deras "tillåtna fälg-hjul kombos"-lista) och då spårade den och var allmänt obehaglig i hög fart. Gissar att de inte hade lika mycket toe-in i däckstommen som A048orna jag har nu. Om jag behöver mer toe-in bak blir det jobbigt...hoppas jag slipper.
Det är väl bara Nankang AR1 att välja på tror jag. Kanske Kumho V70?

_________________
Johan Lekås
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Toe in i däckstommen har jag inte hört talas om, hur skiljer det mellan olika däck, ökar toe i någon av riktningarna av att stommen flexar/deformeras när man kör eller?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Janne J skrev:
Toe in i däckstommen har jag inte hört talas om, hur skiljer det mellan olika däck, ökar toe i någon av riktningarna av att stommen flexar/deformeras när man kör eller?
Det dök upp i den här tråden (kolla halvvägs ner på den här sidan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=915872) när jag tittade på däckdata jag hittat. Det blir det ett vridande moment (self-aligning-torque) på hjulet när det rullar beroende på stommens uppbyggnad.

_________________
Johan Lekås
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Johan Lekås skrev:
Det dök upp i den här tråden (kolla halvvägs ner på den här sidan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=915872) när jag tittade på däckdata jag hittat. Det blir det ett vridande moment (self-aligning-torque) på hjulet när det rullar beroende på stommens uppbyggnad.


Resonemanget är långt över min förmåga men det är inte mindre intressant för det, jag har ju testat massor med olika inställningar för toe på mustangen och förvånats lite över att den går så bra med 0 i toe, så lite som 3 mm total toe känns mycket sämre. Ska nog prova med olika däck bara för att känna om det blir någon märkbar skillnad trots samma toe.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Lekte lite med RaceRender också. Blev ok när jag kommit förbi problemet med "komma" och "punkt" som decimalavgränsare i kombination med komma-separerade CSV-filer....
Lite taffligt slut men det får man leva med


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Janne J skrev:
Johan Lekås skrev:
Det dök upp i den här tråden (kolla halvvägs ner på den här sidan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=915872) när jag tittade på däckdata jag hittat. Det blir det ett vridande moment (self-aligning-torque) på hjulet när det rullar beroende på stommens uppbyggnad.


Resonemanget är långt över min förmåga men det är inte mindre intressant för det, jag har ju testat massor med olika inställningar för toe på mustangen och förvånats lite över att den går så bra med 0 i toe, så lite som 3 mm total toe känns mycket sämre. Ska nog prova med olika däck bara för att känna om det blir någon märkbar skillnad trots samma toe.
Jo, jag har lite samma erfarenhet. Man tänker sig att det ska bli stabilare med mer toe in, men det kan bli för mycket. Jag ligger nära noll nu om jag minns rätt. Är nog bra att prova hela spannet från för mycket toe out till för mycket toe in för att lära sig

_________________
Johan Lekås
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har haft en gatbil som delvis vart bruks-bil till å från under flera år, och exakt samma upplevde jag på den,

Vid bara ytterst lite toe ut,(1 mm totalt) var den vinglig och obehaglig,
vid normaltt lagom toe in (typ 2 mm) var den trögare men ändå vinglig,
vid exakt 0 va den helt "acceptabel" att köra, bäst vid strax mindre än 1mm toe in, kursstabil och mjuk men ändå skarp i styrning, aldrig har jag vart med om att det varit så "litet fönster"

Det lustiga var att med vinterdäcken va den ganska normal oavsett inställning, bara på sommardäck den var så känslig (samma fälgstorlek, däckmått, samma et på fälgar osv)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52, 53, 54   >>
55 besök senaste veckan (472543 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande