Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... , 52, 53, 54   >>
55 besök senaste veckan (472543 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Körde på GTR Motorpark, och det var kul
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1659515
Expansionstanken verkar funka. Vattentempen var stabil och bra, men man använder inte så mycket effekt där som på t ex Gelleråsen, så inte oväntat.

Eftersom framdäcken börjar bli lite trötta och gamla, och besiktning i september, så har jag kollat på nya däck. A048or finns inte längre E-märkta i rätt dimensioner. Kumho V70 finns inte i 205/60 utan 205/50 och det blir lite mycket med 20mm skillnad i radie. Svårare att få till vinklarna på bakaxelstagen än man kan tro. Så det fick bli AR-1or som fanns på lager hos r-däck.se
Nackdelen då att det blir 185/60 fram istf 175/60 men 6 mm skillnad i radie känns mer hanterbart. Men det finns risk att det blir mindre styrutslag pga bredden. Håller thumbs up för att det ska funka ok

Gamla



. och nya

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Även om jag bara gick från 175/60 till 185/60 krävdes det en del bankande på skärmkanter och i hjulhus för att ge de nya däcken full rörlighet.

Till växellänkaget (ratt-paddel med vippa och reglagekabel till båt) Har jag till slut hittat i princip glappfria alternativ till de vanliga glappiga kullederna man kan köpa lite var stans:
Hjulupphängning till RC-bilar är fina. Det svåra är att ta reda på gäng-dimensionerna. Dessa är iallafall M5 ( höger/vänster) med 3 mm hål i kulan.

Med glapp :-(


Utan glapp :-)

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Tog chansen i det fina vädret att åka runt Arlanda Test Track 1 igår.
På vägen dit så blev infästningen av mina fina glappfria kulleder, just det, glapp!. Lyckades få fast det tillfälligt igen men det måste bättras.

Ett antal kända ansikten och stor variation på bilar.
Speciellt kul var det att prata med Jonas Jarlmark, en trevlig prick fylld med en massa intressant kunskap. Plågade honom med diverse om rollcenter, dämpare och däck.

De nya AR-1orna funkade bra. Möjligen är de inte lika distinkta som A048orna jag hade innan.

Lite tider från tredje vändan.

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Tredje passet


_________________
Johan Lekås
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Dom där vinkellänkarna är jävligt glappa! Kikade på sådana i M8 för att stadga upp huvudbromscylindern i M3:an (brandväggen flexar lite) men vinkellänkarna var ett "no go" så att säga. Skräp. Små ledlager kan iofs vara ett alternativ.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Jag har M5 länkhuvuden liggande om du vill bygga glappfritt växellänkage. Hur många behöver du?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vinkellänkarna, finns i olika kvalitéer.
Allt från glappigt skräp som inte borde få säljas.
Till väldigt tighta och fina, olika material ,etc.
Dem må se lika dana ut, men skiljer enormt beroende på vart man köpt dem.
Jag köpte biltema, kastade dem , beställde nya "likadana" från wiberger, som jag använde istället (till mitt växellänkage, använde m5)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
2fast4u skrev:
Jag har M5 länkhuvuden liggande om du vill bygga glappfritt växellänkage. Hur många behöver du?
Tack!
Men för att vara tydlig så var det inte de svarta kullederna i sig som blev glappa utan min infästning av dem. För dåligt skruvförband som höll kulan, så det är jag som ska skämmas och göra bättre

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Nu är de undermåliga förskruvningarna av kullederna fixade och en rattvinkelgivare installerad i form av en kvalitets-potentiometer jag köpte för länge sedan.
Kugghjulen är från Conrad. Spänningsdelar 12V:en och loggas av DL1an. Får se vad de kan ge för roliga kurvor

Bilen lastad och klar för Lunda imorgon https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121824


_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Spänningsdela en reglerad spänning istället för 12volten som varierar med belastning och varvtal på motorn. Visst har väl dl1 en utgång med en reglerad 5v referens?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
2fast4u skrev:
Spänningsdela en reglerad spänning istället för 12volten som varierar med belastning och varvtal på motorn. Visst har väl dl1 en utgång med en reglerad 5v referens?
Jag hade tänkt räkna som en andel av 12Ven men en reglerad spänning är kanske bättre. Sen måste "rakt fram"-läget också bestämmas. Ska kolla hur det ser ut i loggen thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Intressant och trevlig söndag på Lunda med Subaruklubben (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121983 )
Torrt och en del sol, typ 12 grader i luften

- Svårt att få någon värme i AR-1orna. Värmde allt vad jag kunde på uppvärmningsvarven och kunde känna lite förbättring, men även om jag åkte direkt i depån efter en stint så var däcken knappt jumma.
Trycket hade knappt rört sig allt och inga korvlar av gummi på däcket. Jag fick upp bättre temp på Arlanda men då körde jag många varv och det var varmare i luften.

- Kombinationen av lite mer diffus känsla hos AR-1 och dålig värme tror jag gjorde bilen mer förlåtande i reaktionerna så jag kunde testa gränserna. Kom ner till 1:19:06.

- Skulle vara bra med live sektortider för att förstå vad som är snabbt (t ex kortaste vägen eller högsta farten)

- DL1an vägrade logga efter 4e rundan av 16 och det är ju trist att inte kunna jämföra. Verkar ha blivit någon korrupt fil på kortet.

- Provade extern mick kopplad till telefonen för att få lite roligare ljud till filmerna, och det gör skillnad.
Så med knep å knåp av ljud, bild och data i RaceRender så blev det en video på 4e rundan där det går lite brett och snett:



( Varvräknaren verkar inte helt rätt skalad ser jag nu )

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Johan Lekås skrev:
2fast4u skrev:
Spänningsdela en reglerad spänning istället för 12volten som varierar med belastning och varvtal på motorn. Visst har väl dl1 en utgång med en reglerad 5v referens?
Jag hade tänkt räkna som en andel av 12Ven men en reglerad spänning är kanske bättre. Sen måste "rakt fram"-läget också bestämmas. Ska kolla hur det ser ut i loggen thumbs up

Förutsätter att 12volten och rattsignalen loggas med samma tidsstämpel och samma filtreringar. Kör hellre med en reglerad referens.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Lite lek med loggat data från rundan i videon ovan
Rött: Hastighet
Blått: Styrvinkel (+/- % av max)
Gult: Sido-acc
Lila: Skillnaden mellan Styrvinkel (% av max) och Sido-acc (% av max)

I de "jämna pucklarna" till vänster syns det hur lila och gul är i princip i fas, medan där baken släpper (markörerna sitter mitt i) går gul och lila åt motsatt håll.
Lite meningslös info just här när släppet var rätt uppenbart


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Några tider registrerades inte rätt. Det visade sig bero på att ljuset från fotocellen reflekterades i plåten och stoppade tiden. Men det funkade att ställa sig lite snett


Lite mer städad körning i snabbaste rundan.


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
ZLY497 besiktigad idag utan anmärkning. Trevligt bemötande på Carspect i Sollentuna. Två år till nästa gång thumbs up

En bra födelsedagspresent med uppgradering från 30 år gammal Micro race 102 till Migatronic 161i
Passar mig att bara kunna ställa in plåt-tjockleken och börja svetsa.


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Lunda challenge gnager i bakhu'vet, nu med putsat rekord osv.
Har gjort en video-jämförelse mellan 1:18:10-rundan jag körde 2017 och 1:19:06 jag körde nyss för att se vad som händer.
Ser ut som jag tappar 2-3 tiondelar från starten ut till svängen ut på första rakan, men lite kan komma av att startpositionenerna inte är helt lika. Challenge-tidtagningen 2017 var mer gedigen med fotocell för "stage-in".
Sen försvinner 1 sekund i de två första konpartierna, innan inbromsningen i "tratten", och resten är i stort sett jämt med fluktuationer på några tiondelar fram och tillbaka.
I mål är det snarare 1.5 s som skiljer än 1 s. Antagligen pga skillnader i startposition-tidtagning.


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Tillbaka på Lunda och Challenge-banan, nu med VWCS.
Bra arr och trevliga människor som vanligt
10-12 grader och soligt. Hade inte några förväntningar på bra tider eller på att få upp temp i däcken, men efter lunch med renare bana blev det ett par 1.19-tider. Greppet i däcken ok men inget "klibb" med gummikorvlar och så
Bra premiär, tack VWCS!


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
För kronologins skull lägger jag in en länk till banpremiären 2023 på Lunda med V-sprint arrangerar av Tärning. Trevligt och bra som vanligt!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125311

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Kul dag med MX5-klubben på Gelleråsen!
De första passen kändes det som jag inte hade nån riktigt ordning på nånting; det fladdrar och far och hjärnan hinner inte riktigt med.
Men det blev bättre och det 4e passet fick jag till några rena varv med 1:15.85 som bäst



En väldigt skakig video (lite väl mjuka gummin i telefon-fästet)



Sista passet tyckte jag det klonkade misstänkt emellanåt. Trodde först jag var nojig, men det visade sig vara motorfästet som skakat loss igen. Surt. Tyckte jag förbättrat konstruktionen i vintras men det verkar inte räcka riktigt.

Kul att träffa fler rejsianer! @Marcus @Magnus @dstr

_________________
Johan Lekås
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Med 1,15 borde du hängt med rätt bra under dagen. thumbs up Tycker det tar hela första stinten innan jag hittar rätt med växlingar och inbromsningar.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... , 52, 53, 54   >>
55 besök senaste veckan (472543 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande