Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (472622 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Glömde nämna att vatten-tempen gick upp lite väl mycket när varven blev tätare mot slutet av dagen. Misstänker dock att jag inte lyckats lufta systemet helt eftersom kylaren sitter där den gör, och inte har luftning högst upp. Blir att fixa det. Fläkt på oljekylaren är också en idé. Om inte det hjälper får jag se över luftintaget till kylaren.

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Bil med vätskor och en stol



Bil med vätskor, två stolar och backmotor

_________________
Johan Lekås
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Haha fan det där är stört lätt, fan vad ballt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Finns det sådana vågar som klarar upp till två ton?

Grymt. Shit. Akta så den inte blåser bort som sagt.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5547



thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Hjärnan har verkligen att göra för att reda ut vad det är man tittar på när den svänger . Det lutar, men endå inte.

_________________
Markus Ålind
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Idag fyller tråden 10 år!

Tack rejsa för hjälp och inspiration!

_________________
Johan Lekås
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Johan Lekås skrev:
Idag fyller tråden 10 år!

Tack rejsa för hjälp och inspiration!


Tsss, 10 år för ett projekt.

Det är ju ingenting.





grattis till bra projektgenomförande och riktigt najs slutresultat!
Nu väntar vi bara på suddigumsfärgtemat!
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Johan Lekås skrev:
Idag fyller tråden 10 år!

Tack rejsa för hjälp och inspiration!



Grattis! Har varit väldigt kul att följa.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Tsss, 10 år för ett projekt.

Det är ju ingenting.
Näe, Man bygger ju inte för att bli färdig; längst pallbockar vinner s a s
And ersJepp sson skrev:
Nu väntar vi bara på suddigumsfärgtemat!
Det ska väl hinnas med också, sinom tid
Klingan75 skrev:
Grattis! Har varit väldigt kul att följa.

_________________
Johan Lekås
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Johan Lekås skrev:
Idag fyller tråden 10 år!

Tack rejsa för hjälp och inspiration!


Ja en får verkligen tacka för en intressant tråd.
Och grattis till att den "nästan" är klar

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Varit ganska lugnt här kan man säga ... men efter att ha tagit "mental sats" under vintern är jag på gång igen.

Fixat en massa småsaker, och har en hel del kvar

Det mer omfattande som är kvar är backväxeln. Har väl kommit en tredjedel på väg skulle jag tro
Sen har jag svårt att bestämma mig för hur jag ska staga huvudbågen på ett bra sätt

Men, men, nu är jag anmäld till Challenge på Lunda den 11 juni. Då får jag se om kylningen är tillräckligt bra och om det är något mer som tänker skaka loss

_________________
Johan Lekås
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Johan Lekås skrev:
Men, men, nu är jag anmäld till Challenge på Lunda den 11 juni. Då får jag se om kylningen är tillräckligt bra och om det är något mer som tänker skaka loss




Ska dit jag med. Ska bli riktigt intressant att se den i verkligheten. thumbs up

_________________
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Kul att köra på Lunda med Challenge igen, och den här gången funkade det mesta bra (Eftersnackstråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109162)

Har förbättrat kylningen med fler gälar i huven och bättre avluftning samt kylfläkt även på oljekylaren, och vattentemperaturen höll sig på en vettig nivå, men låg lite högre mot slutet av dagen. Kan det vara så att det tar ganska lång tid innan allt blir riktigt genomvarmt och tempen därför stiger lite?
Kunde inte hitta några lösa skruvar heller.
Kul att kunna ladda på ordentligt och närma sig gränserna men det är mycket kvar att testa. Över/understyrning kan jag inte säga så mycket om och bromsbalansen har jag inte petat på.

Vid en inbromsning fick jag ordentliga vibrationer i ratten. Kanske var det en tillfällighet pga ojämnheterna i banan, men det skulle kunna vara så att framaxeln inte är tillräckligt styv vad gäller nedre spindelleden. Spindellederna sitter i spetsen på var sin triangel vars ben går in till mitten på bilen där de är hopsvetsade och formar "botten" på framaxeln. Det är svårt att göra basen för triangeln hur lång som helst av utrymmesskäl så infästningen av spindelleden blir inte lika styv som på en bil med McPärson eller dubbla A-armar där basen kan vara bredare i förhållande till triangelns längd.
Det går att styva upp lite mer med en plåt i spetsen på triangeln, så det kanske jag borde göra

Men 1:20.36 är inte illa tycker jag och fjärde bästa tid för dagen (?). Varvrekordet är på 1:17.xx nånting

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Det riktiga projektet den här gången var att få bilen till Lunda.
1300 kg-släpet jag hyrde förra gången var sålt
Familjebussen har totalvikt på 2540 kg, så maxvikt på släpet är 960 kg på B-kort. Inte ens med B-plus (eller vad det heter) blir det särskilt bra: Max tågvikt på 4250 kg ger max 1710 kg släpvagn. Inte lätt (omöjligt?) att hitta ett hyrsläp med den totalvikten.
Skulle kunna köpa/bygga ett passande släp men har inte plats att ha det stående.
Hyra bil och släp? Svårt att få ihop under 3500 kg tågvikt och dyrt i längden

Det fick bli en annan lösning





Funkade utmärkt. Tyngdpunkten blev också OK med typ 20 kg kultryck, och hela ekipaget gick lätt att manövrera runt för hand. Blev dock lite trött i armen av att dra upp bilen med kedjeblocket

_________________
Johan Lekås
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17342



Du får investera i en 12V winsch att lyfta bilen med.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Så jädra snygg lösning med släpet
Och bilen såklart.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Den där lösningen ser bekant ut!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Olofson skrev:
Den där lösningen ser bekant ut!


Ahh, been-there-done-that?
Jag letade efter bilder od för jag visste att jag läst om det nå'nstans, men hittade inget. Det kanske var du?

_________________
Johan Lekås
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Johan Lekås skrev:
Olofson skrev:
Den där lösningen ser bekant ut!


Ahh, been-there-done-that?
Jag letade efter bilder od för jag visste att jag läst om det nå'nstans, men hittade inget. Det kanske var du?

Inte jag, men en kompis sam har en Radical ProSport som nöjesfordon sedan några år nu har löst det på ganska precis samma sätt.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269


Trådstartare
Att fixa givare till hastighetsmätaren och få rätt hastighet har varit en punkt på listan
Behövde något som fungerade ihop med elsystem och mätare från hojen. Givare hade jag ingen men konstaterade att en hall-givare från Elfa skulle funka.
Lite mer klur med att få till rätt antal pulser per varv eftersom jag har annan utväxling och mindre hjul än hojen, och hojens givare triggas av fem bultar till bakdrevet. Räknade ut att jag behövde 4,5 pulser per varv och inte 5.
Men med 9 pulser per varv från givaren och halvering av frekvensen (schmittrigger och D-vippa) så löste det sig.
Det gällde att vända magneterna rätt också noterade jag för hall-givaren ville bara ha sydpol
Gjorde en liten testrigg med borrmaskinen innan montering




_________________
Johan Lekås
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (472622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande