Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 52, 53, 54 >> 50 besök idag (472772 totalt) |
Fungerar inte Avons 215/55-13 på 8" fälg?? Avon själv rekommenderar 7,0 - 8,5" fälgar. Jag kör 8" med dem och det gör Caterham också från fabrik.
|
||||||
Det hade jag missat! Där finns ju en tydlig rekommendation ...så du råkar inte ha två (nästan) utslitna ZZR 215/55 R13 som jag kan köpa? _________________ Johan Lekås |
||||||
Det är fullt möjligt. Ska kolla i staplarna med däck. |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Har dessa två som jag kan släppa. Hur mycket är dem värda för dig? Lite drygt 4mm kvar (5mm nya) och tillverkade v21, 2015. Körda av mig under 2016 som träningsdäck. Kan ta resten via PM.
|
||||||
Tänk på en annan sak också, ett amatörbyggt fordon ska ha E-märkta däck.
Toyo R888 verkar finnas i 225/45-13 på Däckleader. Jag skulle inte rekommendera att man väljer ett däck som ligger utanför STROs lista även tillverkaren själv rekommenderar det för fälgen i fråga. Kan man välja ett som finns på STROs lista är det ett sätt att minska risken för krångel. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
ZZR är E-märkt enligt hemsidan. Å andra sidan står det också "For ECE Regulation No.117 and EC1222/2009 purposes only. This tyre is intended to be fitted to vehicles involved in motorsport competition and not intended for non-competitive road use. " även om det också står "The 13" versions were designed specifically for lightweight cars to optimise both road and on-track performance" Tolkar det som att 13"-versionerna är OK för gatan men inte de andra? att det ska bli så jäkla krångligt ibland http://www.avonmotorsport.com/road-l _________________ Johan Lekås |
||||||
Jag skulle säga att om däcket fysiskt har E-märkningen så räcker det så. Kolla ett däck och se vad märkningen säger.
Erik, det händer att fälgarna mäts ;-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
När man går in på lite uddadimensioner som breda 13" däck etc så är det någonting i princip svenska däckshandlare inte befattar sig med, och de säger att de inte produceras längre... Men hos många tyska däckshandlare finns ett flertal av dessa dimensioner både i lager och för beställning _________________ Roland Johansson |
||||||
Sen ska tydligen byråkratin ta typ en vecka på sig att mala fram ett enskilt godkännande EDIT: 15 grader nedåt kan reduceras till 5 grader om blinkern sitter lägre än 735 mm. Hade behövt flytta ändå, men rätt ska va rätt! Godkänd placering _________________ Johan Lekås |
||||||
Efter godkännande, skulle de duga med en ledlist i glipan mellan skärm och kaross som blinkers (hängande under där dessa sitter nu)?
Lite rundad då kanske så den syns åt sidan/uppåt på nåt vis |
||||||
Grattis till lyckad besiktning för enskilt godkännande!
Jag har annars ett lite kostsamt favorittips på blinkers numera; https://www.kellermann-online.com/en Dyr, men syns bra och är väldigt kompakt. Och ja, den ÄR E-märkt för bil. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Synd bara att det är ytterligare en vecka innan man kan köra... Men men vad är en vecka på ca 10 år (Långa versionen: Bes-ingenjören matar in alla data i Transportstyrelsens formulär. När man kommer till reg-nr steget görs tydligen en sökning i alla EU-register för kontroll av stöldanmälan o d, och man får alltid (påstod bes-ingenjören) för amatörbygda fordon ett felmeddelande EXT_REG SAKNAS eller nåt sån't vilket innebär att han inte kan få ut reg-nr nu, utan måste mejla transportstyrelsen så det kan tas ut manuellt och kopplas till numret på min ansökan om enskilt godkännande. Sen ska pappret med regnumret till Tekniska avdelningen på Transportstyrelsen för att manuellt kopplas till de tekniska data som matats in. Har jag tur är detta gjort på fredag nästa vecka) _________________ Johan Lekås |
||||||
Det tar liksom emot en del tycker jag
Glipan finns där nu för jag ökade markfrigången för att minska risken för problem med besiktningslyft osv Normalt är den betydligt mindre. Tror jag ska gå tillbaka till biltemas mc-blinkers om det inte dyker upp fler (bil) e-märkta alternativ _________________ Johan Lekås |
||||||
Stort grattis!
Nu kan du definitivt kalla dig vinnare i byggtävlingen med Ove också! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... --- | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 52, 53, 54 >> 50 besök idag (472772 totalt) |