Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Venturitunnel, hur gör man? (bilder)
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (35134 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



AndersY skrev:
Det där har Håkan redan funderat på, tror att jag konstaterade att det skulle behövas nåt i MW-klassen,


Jag har finkammat begagnat marknaden på kärnkraftverk....men hitils inte hittat ett enda....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Göran Malmberg skrev:
På 70:talet när jag tillverkade exponentialhorn till pop-konserter, så använde jag två skivor på 800x1200mm. Mellan dom sattes själva högtalarlådan. Sedan hade jag en 2 mm plåt som utgjorde själva yttre hornformen. Den valsades till grundform och spändeds också in mellan skivorna. Sedan testades hornet mot instrument och öron. Man lossade hopskruvningen lite och ändrade exponentialformen. drog åt och testade vidare. 100 former i ett horn.

Verkar användbar metod för en diffusor också.

Jag rejkade ner bilen 20 mm fram i dag. Fick 50mm vatten mot 30 förut.
Räknat på 40000cm2 golvyta så blir det en del. Nu blir det säkerligen inte samma undertryck under hela bilen, men det händer uppenbarligen saker. Har jag 75 kilo i bakvingen i 150km/tim och 150 i golvet så är det inte dåligt. Utan kjolar å diffusor.

Göran Malmberg.


Mycket intressant att följa dina försök Göran! Ska bli kul att se fortsättningen.

Normalt sett ger ökad rake på en ground effects-bil mest resultat på framhjulen. Balans justeras sen med bakvinge.

Diffusor bak är i huvudsak ett verktyg för att minska "drag" + lift i bakvagnen, eftersom hastighetsskillnaden mellan luften på undersidan resp. översidan är ganska stor i slutet av bilen och en diffusor hjälper till att jämna ut detta.

I "CART"-sammanhang (förr) gjordes försök att avända avgaser som hjälp för att accelerera luften under bilen. Detta funkade skitbra, ända till föraren blev tvungen att lätta det minsta lilla på gasen in i böjarna, då försvann nämligen effekten av accelererad luft och det blev överstyrt direkt och baklängesåka in i murarna. Inget roligt att köra enl. de som körde testerna... *hua*
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ButterflyRacing skrev:
AndersY skrev:
Det där har Håkan redan funderat på, tror att jag konstaterade att det skulle behövas nåt i MW-klassen,


Jag har finkammat begagnat marknaden på kärnkraftverk....men hitils inte hittat ett enda....

Är inte Barsebäck 2 till salu billigt?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



AL skrev:
[
Räknar du fram allt detdär teoretiskt eller har du ngn klurig mätmetod?
om det är teoretiskt, kommer det finnas kapitell om detta i boken...
Eller blir den väl lång då kanske?


Det är rena test. Jag har en burk färgat vatten med häl i locket. Slangar till olika punkter i bilen kopplat till rör genom plåten till utsidan av bilen. Sedan jämnför jag tryck-vacum på olika platser i olika farter. Man ser hur det färgade vattnet stiger resp sjunker under vattenytan i plastslangarna.
Referensen blir cupe luften. Vilket inte är det bästa, men skillnaderna runt bilen kan ju jämnföras.

När det gällde bakvingen så hade jag tryckgivare mellan luckan och bilen.
Då fick jag mekaninskt verkan av både vinge ock lucka.

Iceman, Mer marktryck fram vad gäller golvet........ Det får bli fler mätpunkter efter golvlinjen. Man får kanske ta till lägessensorerna vid stötdämarna. Jag får kanske hjälp av ett polurethanföretag med material till kjolar efter bilsidorna. Samt nått arrangemang mellan framhjulen.

Det är ju viktigt att själv veta att det jag skriver kan backas med nån form av verklighet. För att inte tala om hur kul det är att se om verkligheten visar samma sak som tanken bakom experimentet. Det kommer med....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Göran Malmberg skrev:

Det är rena test. Jag har en burk färgat vatten med häl i locket. Slangar till olika punkter i bilen kopplat till rör genom plåten till utsidan av bilen. Sedan jämnför jag tryck-vacum på olika platser i olika farter. Man ser hur det färgade vattnet stiger resp sjunker under vattenytan i plastslangarna.
Referensen blir cupe luften. Vilket inte är det bästa, men skillnaderna runt bilen kan ju jämnföras.

När det gällde bakvingen så hade jag tryckgivare mellan luckan och bilen.
Då fick jag mekaninskt verkan av både vinge ock lucka.

Göran Malmberg.


Så enkelt och så smart!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Citat:
Mycket intressant att följa dina försök Göran! Ska bli kul att se fortsättningen.

Normalt sett ger ökad rake på en ground effects-bil mest resultat på framhjulen. Balans justeras sen med bakvinge.

Diffusor bak är i huvudsak ett verktyg för att minska "drag" + lift i bakvagnen, eftersom hastighetsskillnaden mellan luften på undersidan resp. översidan är ganska stor i slutet av bilen och en diffusor hjälper till att jämna ut detta.

I "CART"-sammanhang (förr) gjordes försök att avända avgaser som hjälp för att accelerera luften under bilen. Detta funkade skitbra, ända till föraren blev tvungen att lätta det minsta lilla på gasen in i böjarna, då försvann nämligen effekten av accelererad luft och det blev överstyrt direkt och baklängesåka in i murarna. Inget roligt att köra enl. de som körde testerna... *hua*


Vi verkar ju alla vara helt överens om vad som händer i denna svartaste av svartkonster, frågan är bara lite orsak/verkan resonemang. Rake på bilen borde ju precis som Iceman säger ge mest downforcebidrag fram då du ju får högst fluidhastighet där du har minst markfrigång.

När det gäller diffusorns effekt så undrar jag dock om hastighetsutjämningen är den primära orsaken/målet vid utformningen av diffusor/venturi.

Målet med en groundeffektbil måste vara att få en så stor del som möjligt av en "oändligt" stor kontrollvolym framför bilen att passera under bilen, med så liten markfrigång som möjligt.

För att uppnå detta så verkar det vara viktigt man inte får avlöst flöde/stall i diffusorn och att man så stor yta som möjligt där fluiden kan passera med maximal hastighet under bilen.

Detta kommer beroende på var diffusorns framkant är placerad att ge en tryckfördelning under bilen med hyfsat konstant undertryck under den släta botten (0 Rake) som sedan stiger i expansionsdelen. denna Tryckfördelning kan sedan ses som en ekvivalent kraft som verkar någonstans under bilen, rimligtvis en bit framför där expansionsdelen börjar.

Att man får minskat drag är ju en effekt av att man ser till att man inte avlöser/stallar i expansionsdelen.

om man sätter rake på bilen så flyttar man med andra ord FRAM den ekvivalenta kraftens position. Om man sänker rideheight så ÖKAR(fram till gränsfallet att flödet under bilen minskar) total downforce, på bägge axlar. fördelningen på axlarna beror dock på den ekvivalenta kraftens position i längsriktningen.

Med en vinge som hjälper till att driva diffusorn så kommer denna vinges AOA. att påverka flödesmängden genom diffusorn och därmed även total downforce. Med en vinge som har marginell effekt på diffusorflödet kommer enbart downforce bak att påverkas med ändrad AOA.

om man sedan vill se underbody konstruktioner som liftsänkande eller downforceproducerande beror mest på hur effektiva de är. Det går ju absolut att skapa downforce enbart med en diffusorkonstruktion (i motsats till en spoiler som ju bara är liftreducerande) (Jag antar att du menade detta Iceman och bara förenklade lite)
Citat:
Citat:

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



porschedriver skrev:
FSN skrev:
Jag har fått för mig att downforce mha veturitunnlar kräver en skapligt låg bil. Tror att det kan bli problem på en "mjukfjädrad" racebil (som det antagligen handlar om i detta fallet). En lätt karossroll på 2-3 centimeter i en snabb sväng och all downforce försvinner troligtvis.


Ditt problem är väl delvis roadsportreglementets 75mm i minimal markfrigång. detta är ju en hel del. Jag skulle kunna tänka mig att man måste arbeta med en mer aggresiv diffusor(högre trailing edge) när man har högre markfrigång. Detta för att få ännu mer luft under bilen. 75mm är iofs rätt lågt det också. Enligt litteraturen så finns det två skolor. De som hävdar att man har hög rollkänslighet på venturis och de som hävdar att den är låg. Detsamma gäller pitch och yaw känsligheten. Jag tror att svaret är att det beror på. Destu mer aggresivt utförande och destu mindre markfrigång från början (och med detta mer downforce) destu mer känslighet.

Jag vet att folk har kört med diffusor på 944:an med markfrigång i de regioner som du har att röra dig med med tydligt positivt resultat.
Jag håller på att bygga en diffusor/venturi till min 944:a. Genom att man kan börja diffusorn låmgt fram så kan man få en skapligt hög trailing edge en bit bakom bilen. Jag har sågat bort allt mellan baljorna t.om. kofångaren. Vi kan ju testa på min först innan vi moddar fler 944:or i blindo.



Hur har resultaten utfallit av dina Venturi tester?
MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Uffe K skrev:
porschedriver skrev:
FSN skrev:
Jag har fått för mig att downforce mha veturitunnlar kräver en skapligt låg bil. Tror att det kan bli problem på en "mjukfjädrad" racebil (som det antagligen handlar om i detta fallet). En lätt karossroll på 2-3 centimeter i en snabb sväng och all downforce försvinner troligtvis.


Ditt problem är väl delvis roadsportreglementets 75mm i minimal markfrigång. detta är ju en hel del. Jag skulle kunna tänka mig att man måste arbeta med en mer aggresiv diffusor(högre trailing edge) när man har högre markfrigång. Detta för att få ännu mer luft under bilen. 75mm är iofs rätt lågt det också. Enligt litteraturen så finns det två skolor. De som hävdar att man har hög rollkänslighet på venturis och de som hävdar att den är låg. Detsamma gäller pitch och yaw känsligheten. Jag tror att svaret är att det beror på. Destu mer aggresivt utförande och destu mindre markfrigång från början (och med detta mer downforce) destu mer känslighet.

Jag vet att folk har kört med diffusor på 944:an med markfrigång i de regioner som du har att röra dig med med tydligt positivt resultat.
Jag håller på att bygga en diffusor/venturi till min 944:a. Genom att man kan börja diffusorn låmgt fram så kan man få en skapligt hög trailing edge en bit bakom bilen. Jag har sågat bort allt mellan baljorna t.om. kofångaren. Vi kan ju testa på min först innan vi moddar fler 944:or i blindo.



Hur har resultaten utfallit av dina Venturi tester?
MVH
Ulf


Motorn på 944:an har tyvärr varit ett sorgebarn, så allt annat har fårr vänta. I kombination med mycket jobb (på jobbet) så ligger diffusordelarna och sover i garaget.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Finns det nån ungefär "lagom" rakevinkel?

_________________
William Ekström
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



William Ekström skrev:
Finns det nån ungefär "lagom" rakevinkel?


ca 8 grader brukar rekomenderas som max i diffusorn, ev. 10-12 i slutet.

Rake på hela bilen brukar dock ligga lite lägre, 1-2 grader

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

porschedriver skrev:
William Ekström skrev:
Finns det nån ungefär "lagom" rakevinkel?


ca 8 grader brukar rekomenderas som max i diffusorn, ev. 10-12 i slutet.

Rake på hela bilen brukar dock ligga lite lägre, 1-2 grader


hur stor förlust får man med en rak kontra böjd tunnel.
kan inte bestämma mig om det är värt att göra en böj på den

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Det här med vinkel, är inte det lite flummigt att räkna så? Borde det inte vara hur snabbt tvärsnittsarean ökar?

om man har en vinkel i horisontalplanet (blir det väl, sett uppifrån) så kanske man inte kan ha lika stor vinkel i vertikalplanet?

Övergången från "rak" tunnel till diffusorn, skall den vara tvär eller mjuk, dvs kant eller radie?

Edit: fixade bilderna i första posten också, tog ju inte lång tid alls...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



mjuka övergångar i längsriktningen och i konkava hörn. skarpa övergångar i konvexa hörn.

Man brukar kalla det diffusor om man har "samma" takhöjd på hela grejen och venturi tunnlar om man har"tunnlar"

Enda anledningen till att ha tunnlar är för att få plats med t.ex. växellåda etc och fortfarande kunna ha maximalt "stor" diffusor/venturi.

Utformning av mer än en enkel diffusor med max 8 graders lutning och v"anes" i längsriktningen kan man i stort sett glömma utan gedigna kunskaper inom aerodynamik, simuleringar, tester el. vindtunnel.

Alternativet är att planka från befintlig bil, men det är sällan andra kritiska punkter stämmer, t.ex. placering av hjulhus etc.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



Tänkte dela med mig av mitt "studiebesök" hos Sten Jarl i Kungshult som kör den extrema Z3:an med F1 motor i Modsport.

Venturi/diffusorn på denna bil är konstruerad precis som en upp och nedvänd vinge. Dvs. inte helt plant fram till dess att diffusorn börjar gå upp med ca 10` utan som en mjuk kurva med största höjd(minsta markfrigången) ungefär bakom motorn. Denna bottenplatta(vinge) var konstruerad i kolfiber. Den sista delen av diffusorn är just nu fortfarande i stål men kommer även den att byggas om med kolfiber. För att få plats med detta har man dragit avgasrören ut under dörrtrösklarna. Tror ni att detta kan vara en lösning för min 944:a? Vad säger bilprovningen om detta? och blir man hänvisad till att köra modsport om gör en sådan förändring på bilen?

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ur Roadsportreglementet (sid 13 av 16, http://www.sbf.se/pdf/regler/RA_Sportvagnsregl.pdf )

"Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida."

Jag antar att det betyder att om bilen varit utrustad med venturifusor från fabrik, får denna sitta kvar, annars är det fy-fy.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Uffe K skrev:
Tänkte dela med mig av mitt "studiebesök" hos Sten Jarl i Kungshult som kör den extrema Z3:an med F1 motor i Modsport.

Venturi/diffusorn på denna bil är konstruerad precis som en upp och nedvänd vinge. Dvs. inte helt plant fram till dess att diffusorn börjar gå upp med ca 10` utan som en mjuk kurva med största höjd(minsta markfrigången) ungefär bakom motorn. Denna bottenplatta(vinge) var konstruerad i kolfiber. Den sista delen av diffusorn är just nu fortfarande i stål men kommer även den att byggas om med kolfiber. För att få plats med detta har man dragit avgasrören ut under dörrtrösklarna. Tror ni att detta kan vara en lösning för min 944:a? Vad säger bilprovningen om detta? och blir man hänvisad till att köra modsport om gör en sådan förändring på bilen?

MVH
Ulf


Bilprovningen skjuter dig i foten om du har sidepipes (j_a idioter, det är ju hur coolt som helst), om man inte LASTBILSREGISTRERAR bilen då är det (nog) OK.
Dock massa nackdelar också (hög temp i kupé, svårt att dra rören etc etc.)

Övergången mellan bottenplattta och diffusorbörjan SKA vara mjuk, så mjuk som möjligt (stor radie).
Sedan skulle jag inte titta på just JARLS bil för aerodynamiska tips för de har nog inte riktigt 100% koll på just den biten. Var iofs ett tag sedan jag såg bilen men de har typiskt byggt efter vad andra gjort utan riktigt att förstå grunderna, iofs rätt OK bygge men, men, jag skulle kalla aerodynamiken för HPD (HopPlockadeDelar). Se t.ex. på dimensioneringen på utsläppen genom huven, enligt min mening alldeles för stora på denna typ av bil och bilgeometri.

Lärdomen är egentligen att det är svårt=nästan omöjligt utan simulering/vindtunnel.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



Kraniel skrev:
Ur Roadsportreglementet (sid 13 av 16, http://www.sbf.se/pdf/regler/RA_Sportvagnsregl.pdf )

"Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida."

Jag antar att det betyder att om bilen varit utrustad med venturifusor från fabrik, får denna sitta kvar, annars är det fy-fy.



okej...jag förstår

F.n också...snyft snyft

Jag som hade fåt venturi/diffusor bygge på hjärnan..snyft.

Men är en aluplåt som man typ råkar sätta under bilen en "aerodynamisk anordning"?

MVH
Ulf

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Under bilen är ngnstans mellan hjulaxlarna, iaf om man frågar mig och tolkar som jag gör...

Sen kan man väl få göra både tank, avgassytem och fästelement lite hur man vill.
Ska väl andra skita i om man har en tank som är lite lutande eller så. Hasskydd behöver den ju absolut i vilket fall. Mao säkerhetsdetalj... Säg den regelnisse som inte anser att höjd säkerhet är bra...

Nu bjöd jag på alldeles för många gratistips...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Under bilen är ngnstans mellan hjulaxlarna, iaf om man frågar mig och tolkar som jag gör...

Sen kan man väl få göra både tank, avgassytem och fästelement lite hur man vill.
Ska väl andra skita i om man har en tank som är lite lutande eller så. Hasskydd behöver den ju absolut i vilket fall. Mao säkerhetsdetalj... Säg den regelnisse som inte anser att höjd säkerhet är bra...

Nu bjöd jag på alldeles för många gratistips...


tips i min smak
seså! avslöja inte alla bra tolkningar nu >

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
Under bilen är ngnstans mellan hjulaxlarna, iaf om man frågar mig och tolkar som jag gör...

Sen kan man väl få göra både tank, avgassytem och fästelement lite hur man vill.
Ska väl andra skita i om man har en tank som är lite lutande eller så. Hasskydd behöver den ju absolut i vilket fall. Mao säkerhetsdetalj... Säg den regelnisse som inte anser att höjd säkerhet är bra...

Nu bjöd jag på alldeles för många gratistips...


tips i min smak
seså! avslöja inte alla bra tolkningar nu >


Ångrar nästan redan detta lilla linlägg...men man är väl för snäll och blödig.
Men visst är det kul.

Tror vi får se tillo att ha ngn form av tolkningsseminarium i garaget en kväll...eller vecka...eller vad det kan ta...bara du och jag Anders... Skoghag skickar vi till andra breddgrader den tiden...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Sparade trådar/FAQ
Venturitunnel, hur gör man? (bilder)
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (35134 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande