Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Camberplattor och hjulvinklar mm. (M3 E46)
1 besök senaste veckan (5484 totalt)
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 42


Trådstartare
Har kört med Bilstein pss9:or och HR krängare under en säsong och är väldigt nöjd med prylarna. De få gånger jag kört på bana så har det alltid slutat med att jag fått justera dämparna till ett mjukare läge för att gatdäcken (Michelin sport) ska få grepp, vilket borde tyda på för mjuk stomme.
Nu tänkte jag ev. skaffa r-däck för att kunna nyttja prylarna lite bättre.

Efter att ha kollat lite trådar på bl.a. däckforumet, så har jag märkt att det flesta som kör med r-däck har nästan dubbelt så mycket camber som jag har (-1.6) vilket är max. på min bil.

Camberplattor tyckte jag först lät som en bra lösning. Problemen som jag ser det är att när man justerar camber så ändras ju även toe in/out. Tanken var annars att lägga på lite mer camber i garaget inför de få gånger man kör på bana
Visst jag skulle kunna köra med -3 grader camber hela tiden men går det verkligen att köra med så mycket camber på vanliga däck?

Vad är bästa kompromissen när man endast kör ca 5ggr per år på bana.?
Man kanske rent av skulle spola idén med r-däck och satsa på några gatdäck med hårdare stomme?

/Erik

_________________
//Erik Fornå
BMW M3 E46 SMG-03
Citera
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 42


Trådstartare
Möjligt att jag varit lite luddig i min frågeställning eftersom ingen har svar på mina frågor.

Kanske skulle hålla mig till att fråga hur ca -3grader camber fram och -2 grader bak funkar på gatan med vanliga däck?.
Verkar lite overkill att ställa hjulvinklar innan och efter bankörning eller?
Detta måste vara ett ständigt dilemma hos svängafolk.

_________________
//Erik Fornå
BMW M3 E46 SMG-03
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Jag har nästan -3 fram. Med r-däcken på gatan så är det rätt hopplöst. Iaf här i krokarna där vägarna är spåriga. Då får man verkligen vara på sin vakt så inte bilen far iväg. Men sätter jag på gatdäcken är det ganska som vanligt. Men dom har ju ganska hög profil och är rätt mjuka i sidorna. Vad hade du tänkt ha för däck på gatan ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 42


Trådstartare
Cédric skrev:
Jag har nästan -3 fram. Med r-däcken på gatan så är det rätt hopplöst. Iaf här i krokarna där vägarna är spåriga. Då får man verkligen vara på sin vakt så inte bilen far iväg. Men sätter jag på gatdäcken är det ganska som vanligt. Men dom har ju ganska hög profil och är rätt mjuka i sidorna. Vad hade du tänkt ha för däck på gatan ?


ok, tror jag har ett problem till då gatdäcken är av ganska låg profil 245/40/19 fram och 265/35/19 bak.
Blir det r-däck så kommer dom sitta på 18"-are med högre profil.
Hur är det annars för dig, sliter gatdäcken snett ?

Kanske blir att försöka kompromissa på något sätt, några förslag ?
Nån som vet vad en std CSL har för hjulvinklar?

_________________
//Erik Fornå
BMW M3 E46 SMG-03
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Erik F skrev:

ok, tror jag har ett problem till då gatdäcken är av ganska låg profil 245/40/19 fram och 265/35/19 bak.
Blir det r-däck så kommer dom sitta på 18"-are med högre profil.
Hur är det annars för dig, sliter gatdäcken snett ?

Kanske blir att försöka kompromissa på något sätt, några förslag ?
Nån som vet vad en std CSL har för hjulvinklar?


Hur du än gör så är jag övertygad om att det blir en kompromiss.. Med original hjulvinklar har det på vår M3 slitit på yttersidorna, såväl med original 18" fälg skodda med standard contidäck 225/45 -18" fram och 255/40 -18" bak och senare även Dunlop SSR (semi r-däck) med 235/40 -18" fram och 265/30 -18" bak. Självklart skulle det vara på plats med camberplates och stag bak, men på bekostnad av komfort och riktningsstabilitet på vanlig väg. Så det beror nog helt på.. Ska man köra r-däck bör man nog ställa hjulvinklar för ökad negativ camber, men med mer vanliga däck går det hyfsat med ganska standard hjulvinklar bara man har i baktanke att yttersida kommer att slitas mer, oavsett lufttryck. Det är min syn och uppfattning på det hela..
Kommer Dunlop med ersättaren till SSR nästa år kan det tänkas att vi köper sådana för banfälgarna och kör ungefär samma vinklar som standard, känns som en bra kompromiss för vår del. Dessutom med schysst rabatt via BMW CS! thumbs up

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043




_________________
bmw bmwsson
Citera
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 42


Trådstartare
Tack för tipset Handlarn!

Men jag lät Millway fixa väghållningen i höstas. Han använde min bil som mall för de topplagringar som han nu saluför på sin hemsida http://www.millway.se/catalog/product_info.php?cPath=22_24&products_id=84

Jag passa även på att att göra cornerweigt samt en riktig hjulinställning.
Behöver jag säga att det blev bra...

Samuel fixa så att det är ca -2,5 grader camber fram och lite toe in (för gatan)
Sedan kan jag lätt ändra camber till ca -3,8 och auto. har jag även lite toe out (för bankörning)

Nu ångrar jag bara att jag inte satsa på riktiga r-däck, men Dunlop SSR funkar helt ok.

_________________
//Erik Fornå
BMW M3 E46 SMG-03
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



En tråd att spara

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Sparade trådar/FAQ
Camberplattor och hjulvinklar mm. (M3 E46)
1 besök senaste veckan (5484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande