Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTS2000 -75, Såld... | << 1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40 >> 16 besök idag (293560 totalt) |
Har mätt lite, och fått fram följande: Alla mått är mätt från marken. Främre infästning bärarm: 18cm Bakre infästning bärarm: 15cm Infästning Panhardstag: 24cm i bägge ändar Infästning Reaktionstag: 37cm i bägge ändar _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Idag har jag varit hos Anders på WOT-performance, och plockat isär min topp.
Vad enkelt det är, när man har riktiga verktyg!! Toppen visade sig innehålla en hel del godis: Rejält portade och uppresta kanaler. Större ventiler, 45 in och 38 ut. Hårdare ventilfjädrar, med aluminium retainers. Sen har de gjort iordning nya styrningar, utan veniltätningar. Nu ska allt göras rent, sen skall toppen mätas upp och ev planas. Ventilerna skall slipas in, och sätena skäras till. Sen är det bara att montera ihop det igen, finns ingen större anledning att lägga ner mer jobb än så. Inom de närmsta dagarna ska jag åka ner till WOT med motorn också. Kan vara kul att riva isär den, och se vad man kan hitta där... /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Håller på att fundera på vad jag skall använda för bränsle tank.
orginaltanken går inta att använda, pga att fästet för panhardstaget i bakaxeln är i vägen. (sen har jag inte någon heller) Det lutar nog åt att använda tanken från en Saab 99. Lämplig storlek, är i plast och monteras enkelt med stålband. Nackdelen är väl att soppan har en tendens att skvalpa runt rätt mycket. Försörjningen kan man ju säkerställa med catchtank, men har det nån inverkan på balansen i bilen? Sen har jag ju kvar min hembyggda tankarmatur som passar i 99-tanken. Dubbla sugledningar och en extra retur. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Priset... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Jo, men den måste ju ändå bytas ut 5år efter tillv datum. Så, man får nog räkna med en kostnad på 1000kr/år, oavsett. Ny, 5000kr/5år. Begagnad, ca 3000kr/3år. Hade jag haft en obegränsad budget, skulle jag inte tvekat en sekund. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Vilken tankplacering är bäst?
Bilderna är på bagaget, sett ovanifrån. Rött=tank, Gult=batteri. Första alternativet måste ju vara bäst ur krocksynpunkt. Men, hur blir det i kurvor, när bränslet skvalpar fram och tillbaka. Andra alternativet måste väl vara bäst om man ser till tyngdpunkten. Bilen är rätt framtung, och så sitter det ju en tjockis och kör på vänstersidan. Tredje bilden är en variant på första alternativet, för att slippa ev tyngdpunktsförskjutning vid kurvtagning. Synpunkter? Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Så här kanske:
Batteriet på höger sida för att "kompensera" förarens vikt. Dock så långt fram som möjligt i bagaget för att komma närmre bilens mittpunkt i längsled. Tanken på mitten långt fram för den vikten ändras vartefter bränslet förbrukas och viktförändringen kan (i varje fall i teorin) påverka balansen i bilen. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Nu är toppen färdig
Tänkte jag skulle lägga upp lite porrbilder, så här inför fredagskvällen... Här ser man att det är isvetsat för stift med liten gänga. Allt för att få i så stora insugsventiler som möjligt, och större ser svårt ut att få dit... Här ser man "rören" som är islagna, för att kunna porta och resa kanalerna ordentligt. Mycket nöje!! /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Ha, ha, min herre behagar skämta!! Nej, skämt å sido, det finns en hel del kvar att göra... Fast, å andra sidan, motorn kan jag ju lyfta i när som helst... Men, bottendelen har jag ju kvar att gosa med. Ska börja med den på måndag /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Tack för de positiva kommentarerna
Var nere på WOT-performance en sväng på eftermiddagen. Började riva lite i bottendelen. Den innehöll väl inga större överraskningar. Högkompkolvar, och allt invägt och balanserat. Annars var det väl inget speciellt. Kommer att bli lite mer godis innan den monteras ihop igen... Tyvärr visade det sig att både ram- och vevlager behöver bytas... Nåja, här är ett par bilder iaf. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Fick för mig att jag skulle passa på att bli av med lite vikt. På bilen alltså...
Först gick jag lös på hatthyllan. När jag tidigare passade in min nya kylare, så tog jag endast bort så mycket, att den fick plats. Nu kapade jag istället bort så mycket som möjligt.... ... Och så blev det lite hålborrning på det... Hmm... Kanske man skulle göra något åt förarens vikt också... Nej, det är för jobbigt... /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Nu har jag fått på lite färg på buren också.
Är riktigt nöjd. Ska bara bätttra på det röda runt burinfästningar osv. Sen är det klart. Har blivit klar med infästningen till reaktionsstaget också. Så jag passade på att måla det också. ... To be continued... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Måste bara kolla, jag tycker att kolvarna (eller kolvtopparna) på bilden ser ut som de (standard?)kolvar som suttit i mina tre senaste nordmotorer. På de bilder jag sett (t.ex. från Rossos 80-talskatalog) har högkopmkolvarna en avplanad topp. Från min nuvarande 2000 GTV: _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Ska ordna lite bättre bilder när allt är tvättat och tillsnyggat. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Jag köpte den här karossen, och fick med chassidelar och motor från en gammal modsport-alfa.
Bra, tänkte jag, då är det ju bara att skruva ihop prylarna, så får man en bra banbil med en gång. Nu blev det ju inte riktigt så... Började med att jag tänkte plocka bort styrsnäckan som jag har idag, och ersätta den med en modernare kuggstång. Så här såg det ut med styrsnäckan: Hämtade en styrväxel från en Mazda 323, och provmonterade: Men, det visade sig (efter att ha fått lite hjälp av fuling), att den var för lång mellan inre styrlederna. Tillbaks till skroten, jag hade vid det här laget redan plockat bort två olika styrväxlar. Fortsatte mina mätningar, och fann att Fiat Uno och Opel Corsa hade lämplig längd på sina styrväxlar. Sagt och gjort. Jag plockade bort en från vardera bil, så jag kunde jämföra dem lite. och slutligen, den som var bäst var den från Corsan. Så en sån får det bli. Bra, tänkte jag. Men, man kanske skulle passa på att göra lite fler förbättringar på framvagnen, när man ändå håller på... Allting mättes upp, och fuling kontaktades. Det var inga glada nyheter han hade att komma med... Här är måtten: 1. undre bärarmslängd 320mm cc 2. camberstag 240mm cc (ställbart) nu med extremt mycket camber 3. cc mått mellan undre bärarmsinfästningen i karossen.(horisontellt mått) 520mm 4. cc mått mellan övre bärarmsinfästningen i karossen.(horisontellt mått) 620mm 5. Vertikalt mått mellan övre och undre bärarmsinfästningar i karossen. 235mm 6. cc mått mellan kulbultarna på spindeln med GTA-krok 300mm, utan 235mm 7. spindelvinkel 8 grader 8. Spårvidd max 1540mm, lite beroende på fälg och däckval. Standard spårvidd är 1311mm fram, 1270mm bak och hjulbasen är 2350mm. 9. Mått från mark till undre bärarmsinfästning i karossen 150mm 10. Mått från mark till yttre kulbult på undre bärarmen 200mm 11. caster orginal 1,5 grader, nu ca 5-6 grader 12. mått från undre bärarmsinfästning i karosssen till fjäderns centrum(centrum på fjädertallriken) 115mm 13. vertikalt mått till överkant(centrum på fjädern), övre fjädersäte) från undre bärarmsinfästning i karossen ca 160mm 14. horisontellt mått mellan fjädersäten i karossen i punkt 13 ca 740mm Har funderat på att eventuellt montera nedre spindelleden underifrån. Då ändras följande mått: 6. cc mått mellan kulbultarna på spindeln med GTA-krok 335mm, utan 270mm 10. Mått från mark till yttre kulbult på undre bärarmen 140mm Fulings nedslående svar: Är värkligen spårvidden 1540???? Temme pekfinger ger det en skrubbredie på 2*320+520-->1160 (1540-1160)/2 -->190mm I mitt program får jag 174mm, också JÄTTE mycket. Med 1311 får jag 53mm skrubb, är betydligt vättigare. Skulle jag bygga från blankt papper så säg ca 20-30mm Men nu är det befinliga grejor som styr och upp mot 50mm är ingen katastråf. Det funkar utan problem, tom mer än 50 lär funka på en RWD. Förlänging av bärarmana är bara + Längre bärarmar ger lungnare rörelser. Du får kolla om du kan få in spindlarna i fäljen. Så långt jag nu kommit skulle jag ta bort GTA-kroken och vända på nerde kulbulten. Sen MR fram är en katastråf om det är 115mm från underbäram(ub) infästingen till fjäderns centrum. MR^2 är ca 0,12 -->ca 8,3ggr så hård fjäder kontra hjulkonstenten. Blir något av i hästväg till fjäder Förlänger vi sän bärarmana blir det bara värre, så fjädern måste ut. Bollade runt lite. Jag skulle vilja förlänga ub med ca 110mm och öb med ca 10mm. Men då måste man flytta ut öb:s infästing ca 100mm per sida. Går det??? Även sänka bilen mer, hur mycket mer går det att sänka den????? Går det ej att sänka mer behövs ub:s infästing i karrosen sänkas för att få ner rc. Är mer och mer sugen på att göra nya undre bärarmar och kanske försöka få dit coilovers istället. Problemet är att camberstaget är i vägen, men ska man flytta ut den, kan man kanske göra en A-arm istället. Hur blir det om man vinklar coilovern något bakåt, för att komma förbi camberstaget, blir det ökad belastning på den då? Visst går det att sänka bilen ytterligare, och att flytta ner bärarmen går också bra, speciellt om man tillverkar nya. Fästet i karossen sitter med 45 graders lutning, så flyttar jag fästet längre in mot centrum på bilen, kommer fästet längre ner samt att bärarmen blir längre. Visst, det blir ju en hel del jobb, men huvudsaken är att det blir bra! Så här ser det ut idag. Så nu bhöver jag lite tips och ideer på hur jag ska bygga om min framvagn!! /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTS2000 -75, Såld... | << 1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40 >> 16 besök idag (293560 totalt) |