Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTS2000 -75, Såld...
<<   1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40   >>
16 besök idag (293560 totalt)
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
fuling skrev:
axe:
Hur lång från marken är det till panardstaget?

Som det ser ut på bilden åvan skulle du kunna sänka staget en bra bit till.
Jag har gnuggat de grå och är temligen övertygad att rc ligger i mitten på panardstaget.
Pga att reationstsget bara har en låst frietsgrad och det är framåt och bakåt.


Har mätt lite, och fått fram följande:
Alla mått är mätt från marken.

Främre infästning bärarm: 18cm
Bakre infästning bärarm: 15cm
Infästning Panhardstag: 24cm i bägge ändar
Infästning Reaktionstag: 37cm i bägge ändar

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Idag har jag varit hos Anders på WOT-performance, och plockat isär min topp.





Vad enkelt det är, när man har riktiga verktyg!!


Toppen visade sig innehålla en hel del godis:
Rejält portade och uppresta kanaler.
Större ventiler, 45 in och 38 ut.
Hårdare ventilfjädrar, med aluminium retainers.
Sen har de gjort iordning nya styrningar, utan veniltätningar.









Nu ska allt göras rent, sen skall toppen mätas upp och ev planas.
Ventilerna skall slipas in, och sätena skäras till.

Sen är det bara att montera ihop det igen, finns ingen större anledning att lägga ner mer jobb än så.

Inom de närmsta dagarna ska jag åka ner till WOT med motorn också.
Kan vara kul att riva isär den, och se vad man kan hitta där...

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Sedär ja. inget snack om att det grejat ordentligt i den toppen. thumbs up

45mm ventiler, rätt mycket större än orginal till och med.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Håller på att fundera på vad jag skall använda för bränsle tank.
orginaltanken går inta att använda, pga att fästet för panhardstaget i bakaxeln är i vägen.
(sen har jag inte någon heller)

Det lutar nog åt att använda tanken från en Saab 99.
Lämplig storlek, är i plast och monteras enkelt med stålband.
Nackdelen är väl att soppan har en tendens att skvalpa runt rätt mycket.
Försörjningen kan man ju säkerställa med catchtank, men har det nån inverkan på balansen i bilen?

Sen har jag ju kvar min hembyggda tankarmatur som passar i 99-tanken.





Dubbla sugledningar och en extra retur.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Riktigt smutt det där du. Och då menar jag både toppen och tankarmaturen.

Någon speciell anledning till att du inte funderat på att använda en skumfylld fuelcell?

Mvh
Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Carnesköld skrev:
Riktigt smutt det där du. Och då menar jag både toppen och tankarmaturen.

Någon speciell anledning till att du inte funderat på att använda en skumfylld fuelcell?

Mvh
Niclas


Priset...

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



ok då förstår jag, har du kollat på Nitroz.se
Där brukar "Raggarna" annonsera ut sina rejspryttlar, kanske finns nån beggad fuelcell.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Carnesköld skrev:
ok då förstår jag, har du kollat på Nitroz.se
Där brukar "Raggarna" annonsera ut sina rejspryttlar, kanske finns nån beggad fuelcell.
//Niclas


Jo, men den måste ju ändå bytas ut 5år efter tillv datum.
Så, man får nog räkna med en kostnad på 1000kr/år, oavsett.
Ny, 5000kr/5år.
Begagnad, ca 3000kr/3år.

Hade jag haft en obegränsad budget, skulle jag inte tvekat en sekund.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Vilken tankplacering är bäst?

Bilderna är på bagaget, sett ovanifrån.
Rött=tank, Gult=batteri.







Första alternativet måste ju vara bäst ur krocksynpunkt.
Men, hur blir det i kurvor, när bränslet skvalpar fram och tillbaka.

Andra alternativet måste väl vara bäst om man ser till tyngdpunkten.
Bilen är rätt framtung, och så sitter det ju en tjockis och kör på vänstersidan.

Tredje bilden är en variant på första alternativet, för att slippa ev tyngdpunktsförskjutning vid kurvtagning.

Synpunkter?

Mvh Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Så här kanske:

Batteriet på höger sida för att "kompensera" förarens vikt.
Dock så långt fram som möjligt i bagaget för att komma närmre bilens mittpunkt i längsled.

Tanken på mitten långt fram för den vikten ändras vartefter bränslet förbrukas och viktförändringen kan (i varje fall i teorin) påverka balansen i bilen.


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Nu är toppen färdig

Tänkte jag skulle lägga upp lite porrbilder, så här inför fredagskvällen...







Här ser man att det är isvetsat för stift med liten gänga.
Allt för att få i så stora insugsventiler som möjligt, och större ser svårt ut att få dit...







Här ser man "rören" som är islagna, för att kunna porta och resa kanalerna ordentligt.









Mycket nöje!!

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Ser väldans trevligt ut det där! thumbs up

Hur går det med karossen i övrigt? Är den redan klar för montage av moroten?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Ragnar skrev:


Hur går det med karossen i övrigt? Är den redan klar för montage av moroten?

mvh/Ragnar


Ha, ha, min herre behagar skämta!!

Nej, skämt å sido, det finns en hel del kvar att göra...
Fast, å andra sidan, motorn kan jag ju lyfta i när som helst...

Men, bottendelen har jag ju kvar att gosa med.
Ska börja med den på måndag thumbs up

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Väldigt trevlig bil och bilder... En fröjd för ögat! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Tack för de positiva kommentarerna thumbs up

Var nere på WOT-performance en sväng på eftermiddagen.
Började riva lite i bottendelen.

Den innehöll väl inga större överraskningar.
Högkompkolvar, och allt invägt och balanserat.
Annars var det väl inget speciellt.
Kommer att bli lite mer godis innan den monteras ihop igen...

Tyvärr visade det sig att både ram- och vevlager behöver bytas...

Nåja, här är ett par bilder iaf.







/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Fick för mig att jag skulle passa på att bli av med lite vikt. På bilen alltså...

Först gick jag lös på hatthyllan.






När jag tidigare passade in min nya kylare, så tog jag endast bort så mycket, att den fick plats.
Nu kapade jag istället bort så mycket som möjligt....






... Och så blev det lite hålborrning på det...






Hmm... Kanske man skulle göra något åt förarens vikt också... Nej, det är för jobbigt...

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Nu har jag fått på lite färg på buren också.
Är riktigt nöjd.
Ska bara bätttra på det röda runt burinfästningar osv. Sen är det klart.





Har blivit klar med infästningen till reaktionsstaget också.
Så jag passade på att måla det också.





... To be continued...

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



axe skrev:
Den innehöll väl inga större överraskningar.
Högkompkolvar

Måste bara kolla, jag tycker att kolvarna (eller kolvtopparna) på bilden ser ut som
de (standard?)kolvar som suttit i mina tre senaste nordmotorer.
På de bilder jag sett (t.ex. från Rossos 80-talskatalog) har högkopmkolvarna en avplanad topp.


Från min nuvarande 2000 GTV:


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Jörgen (Jet) skrev:
axe skrev:
Den innehöll väl inga större överraskningar.
Högkompkolvar

Måste bara kolla, jag tycker att kolvarna (eller kolvtopparna) på bilden ser ut som
de (standard?)kolvar som suttit i mina tre senaste nordmotorer.
På de bilder jag sett (t.ex. från Rossos 80-talskatalog) har högkopmkolvarna en avplanad topp.


Ska ordna lite bättre bilder när allt är tvättat och tillsnyggat.

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Här är en bättre bild på en av kolvarna.




/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Jag köpte den här karossen, och fick med chassidelar och motor från en gammal modsport-alfa.
Bra, tänkte jag, då är det ju bara att skruva ihop prylarna, så får man en bra banbil med en gång.

Nu blev det ju inte riktigt så...

Började med att jag tänkte plocka bort styrsnäckan som jag har idag, och ersätta den med en modernare kuggstång.

Så här såg det ut med styrsnäckan:




Hämtade en styrväxel från en Mazda 323, och provmonterade:




Men, det visade sig (efter att ha fått lite hjälp av fuling), att den var för lång mellan inre styrlederna.

Tillbaks till skroten, jag hade vid det här laget redan plockat bort två olika styrväxlar.
Fortsatte mina mätningar, och fann att Fiat Uno och Opel Corsa hade lämplig längd på sina styrväxlar.
Sagt och gjort. Jag plockade bort en från vardera bil, så jag kunde jämföra dem lite.
och slutligen, den som var bäst var den från Corsan. Så en sån får det bli.

Bra, tänkte jag.
Men, man kanske skulle passa på att göra lite fler förbättringar på framvagnen, när man ändå håller på...
Allting mättes upp, och fuling kontaktades.

Det var inga glada nyheter han hade att komma med...

Här är måtten:
1. undre bärarmslängd 320mm cc
2. camberstag 240mm cc (ställbart) nu med extremt mycket camber
3. cc mått mellan undre bärarmsinfästningen i karossen.(horisontellt mått) 520mm
4. cc mått mellan övre bärarmsinfästningen i karossen.(horisontellt mått) 620mm
5. Vertikalt mått mellan övre och undre bärarmsinfästningar i karossen. 235mm
6. cc mått mellan kulbultarna på spindeln med GTA-krok 300mm, utan 235mm
7. spindelvinkel 8 grader
8. Spårvidd max 1540mm, lite beroende på fälg och däckval. Standard spårvidd är 1311mm fram, 1270mm bak och hjulbasen är 2350mm.
9. Mått från mark till undre bärarmsinfästning i karossen 150mm
10. Mått från mark till yttre kulbult på undre bärarmen 200mm
11. caster orginal 1,5 grader, nu ca 5-6 grader
12. mått från undre bärarmsinfästning i karosssen till fjäderns centrum(centrum på fjädertallriken) 115mm
13. vertikalt mått till överkant(centrum på fjädern), övre fjädersäte) från undre bärarmsinfästning i karossen ca 160mm
14. horisontellt mått mellan fjädersäten i karossen i punkt 13 ca 740mm

Har funderat på att eventuellt montera nedre spindelleden underifrån.
Då ändras följande mått:

6. cc mått mellan kulbultarna på spindeln med GTA-krok 335mm, utan 270mm
10. Mått från mark till yttre kulbult på undre bärarmen 140mm

Fulings nedslående svar:

Är värkligen spårvidden 1540????
Temme pekfinger ger det en skrubbredie på
2*320+520-->1160
(1540-1160)/2 -->190mm
I mitt program får jag 174mm, också JÄTTE mycket.

Med 1311 får jag 53mm skrubb, är betydligt vättigare.
Skulle jag bygga från blankt papper så säg ca 20-30mm
Men nu är det befinliga grejor som styr och upp mot 50mm är ingen katastråf.
Det funkar utan problem, tom mer än 50 lär funka på en RWD.

Förlänging av bärarmana är bara +
Längre bärarmar ger lungnare rörelser.

Du får kolla om du kan få in spindlarna i fäljen.
Så långt jag nu kommit skulle jag ta bort GTA-kroken och vända på nerde kulbulten.

Sen MR fram är en katastråf om det är 115mm från underbäram(ub) infästingen till fjäderns centrum.
MR^2 är ca 0,12 -->ca 8,3ggr så hård fjäder kontra hjulkonstenten.
Blir något av i hästväg till fjäder

Förlänger vi sän bärarmana blir det bara värre, så fjädern måste ut.

Bollade runt lite.
Jag skulle vilja förlänga ub med ca 110mm och öb med ca 10mm. Men då måste man flytta ut öb:s infästing ca 100mm per sida. Går det???
Även sänka bilen mer, hur mycket mer går det att sänka den?????
Går det ej att sänka mer behövs ub:s infästing i karrosen sänkas för att få ner rc.



Är mer och mer sugen på att göra nya undre bärarmar och kanske försöka få dit coilovers istället.
Problemet är att camberstaget är i vägen, men ska man flytta ut den, kan man kanske göra en A-arm istället.
Hur blir det om man vinklar coilovern något bakåt, för att komma förbi camberstaget, blir det ökad belastning på den då?

Visst går det att sänka bilen ytterligare, och att flytta ner bärarmen går också bra, speciellt om man tillverkar nya. Fästet i karossen sitter med 45 graders lutning, så flyttar jag fästet längre in mot centrum på bilen, kommer fästet längre ner samt att bärarmen blir längre.
Visst, det blir ju en hel del jobb, men huvudsaken är att det blir bra!

Så här ser det ut idag.


Så nu bhöver jag lite tips och ideer på hur jag ska bygga om min framvagn!!

/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTS2000 -75, Såld...
<<   1, 2, 3, 4 ... 38, 39, 40   >>
16 besök idag (293560 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande