Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTS2000 -75, Såld... | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 38, 39, 40 >> 25 besök senaste veckan (293492 totalt) |
Börjar komma igång lite med vinterns att-göra-lista..
Har börjat dra om bromsrören till nya pedalstället: Har fått till ett golv över cylindrarna också: /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Snyggt plåtjobb med den som ansluter mot den lackade ytan.
Får en tår i ögat av sånt detaljarbete! Pappmallar först och sen skurit? |
||||||
Tack! Brukar köra pappers-CAD, men den här gången mätte jag bara och tillverkade plåten direkt i bandsågen och lite finlirande med filen. Ska ju ändå på en golvmatta fram till den upphöjda delen... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Klar med all rördragning till pedalstället, går ju att köra med slang och slangklamma från behållarna, men det är inte riktigt min stil...
Svetsat lite förstärkningar i golvet så pedalstället sitter stumt, nu lär det inte flexa Det var det sista som var kvar att göra på pedalstället å nu kan jag bocka av det från att-göra-listan /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Nu händer det faktiskt lite med Alfan..!
Det enda jag haft kvar på bilen som fortfarande är Alfadelar, förutom karossen såklart, är bakaxeln. Därför är det väl lika bra att byta ut den också... Vad blir det istället då..? Jo, en komplett bakvagn från Mazda Miata med dubbla a-armar Ajdén har hjälpt till med rörbärarmar till nya bakvagnen: Subframen provmonterad Som gjord för en Alfa! _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Vet inte, men nu har han iaf jiggar till Miata NB bak... Fick låna en uppsättning originalbärarmar som han hade som mall. /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Blev ju riktigt bra!
Blir det någon vikt skillnad på bärarmarna? Snygga blev de och riktigt med camber justering. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Ja, det blev kanon! Snyggare, lättare och som sagt bättre justeringsmöjligheter. Tack än en gång för lånet av bärarmarna! Subframen blev fin efter lite blästring och färg
Kul att höra!
Kör med ledlager överallt _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Det kommer nog att bli riktigt bra med den bakvagnen. Originalet har helt klart sina begränsningar.
Du har en fin motor också... som svarar oförskämt bra på överladdning _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||
Ja, jag tror det kommer bli bra med nya bakvagnen Om jag blir nöjd med chassit den här säsongen så blir det nog uppgradering av motorn till nästa säsong... I och med ombyggnation av chassi så blir det nya fjäderkonstanter runt om, vilket i sin tur resulterade i modifiering av dämpare... Nyrenoverde dämpare anpassade efter nya fjädrarna, i väntan på montering: För första gången gick det att köpa en färdig eftermarknadsdel till bilen Fick köpa den kraftigaste bakkrängaren (18mm) som gick att få tag i för att matcha den som sitter fram: Har även köpt på mig en Torsen diffbroms och en ny utväxling, 4.77. Bra med japs-grejer då det sitter typ samma delar på alla bilar... Denna utväxling sitter i framdiffen på Kia Sportage för USA-marknaden... Köpte hem en direkt från Korea för typ 3000kr inkl frakt, moms och tull och då levererades den hem till dörren på mindre än en vecka! To be continued... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Bakvagnen inmätt på plats, nu återstår bara svetsning av plåtarna i rambenen och få dit dämparfästen.
/Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Svetsningen av rambenen är klart:
Grundat: Och lackat: Bromsrör på plats: Monterat och klart: Tänkte göra plats för kommande diffusor och kapa ur vid den blå tejpen... /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Nu är framvagnen ihop igen efter att dämparna varit på service.
Väntar bara på nya bromsskivorna Har kapat bort nedre delen på bakstammen och funderar lite på placering av utblåset till avgassystemet. Första tanken var nåt sånt här med diffusor som bara går fram till utblåset i bredd: Men så testade jag med en lite bredare diffusor och funderar på om jag ska ha utblåset åt sidan istället. Nåt sånt här: Tycker det ser ascoolt ut Tror ni bilprovningen skulle ha några synpunkter på detta..? Har börjat titta på placering av ljuddämpare också: /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
ang utblåset, fanns det någon regel i stil med att bakom dörrar så e det OK? finns väl pickups med sidoutblås av anledningen att man vill ha igång bilen när man lastar men slippa stå rakt avgaserna?
i övrigt, satans så läcker bil _________________ / Kristofer Axelsson .Växjö |
||||||
Kan vara ofördelaktigt om man vill hålla sig under 95dB på banan (beror förstås på vilka sida av banan man mäter ljudet från). _________________ Sune Karlsson |
||||||
Tidigare har det varit att det skall vara bakom sista öppningsbara dörr/fönster
Skitfränt bygge! Helt i min smak! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Regeln med att det ska vara bakom öppningsbar dörr/fönster har jag också för mig att jag läst nån gång.
Tänkte samma sak Sune, att det kan vara olämpligt vid bullermätning. Kan ju göra iordning en böj som går att skruva dit vilken riktar avgaserna neråt ifall det skulle bli bekymmer. En tanke var annars att sätta den långt åt sidan och rätt långt fram annars: Bägge varianterna: Fler synpunkter? _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTS2000 -75, Såld... | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 38, 39, 40 >> 25 besök senaste veckan (293492 totalt) |