Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur går det med Gotland Ring??
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26   >>
7 besök senaste veckan (116530 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BaerB skrev:
Du glömde den "viktigaste" frågan: När börjar arbeta på allvar på Sydslingan och när tror dom att den kan tas i bruk? Finns det ö.h.t någon plan för den?


Du är inte ensam om att drömma om den banan Men investeringen som ska till... jösses liksom. jag är glad om de bara så asfalterar i depån några kvadratmeter till

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
racerberg skrev:
Detta angående försäkring för allmänhetens körning. Hur går detta till på en bana, och är inte det en punkt som kan försvåra för en racerbana av stora mått rent ekonomiskt?


Enklast är försäkring via SMA eller SBF. Se till exempel Sviestad, Gröndal, Sturup som har en bunt allmänhetens körning under SBF. Kostnaderna för själva försäkringsbiten för både bana/arrangör/besökare är i sammanhanget små. Det som kan kosta mycket är personal om man inte driver det med hjälp av (gratis) frivilliga.

_________________
Magnus Thomé
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



Magnus Thomé skrev:
racerberg skrev:
Detta angående försäkring för allmänhetens körning. Hur går detta till på en bana, och är inte det en punkt som kan försvåra för en racerbana av stora mått rent ekonomiskt?


Enklast är försäkring via SMA eller SBF. Se till exempel Sviestad, Gröndal, Sturup som har en bunt allmänhetens körning under SBF. Kostnaderna för själva försäkringsbiten för både bana/arrangör/besökare är i sammanhanget små. Det som kan kosta mycket är personal om man inte driver det med hjälp av (gratis) frivilliga.


Jag förstår! Då är det ett smidigt sätt att hålla intressent uppe från allmänhetens skull, och säkerligen ett måste eftersom man inte kan hålla racing där jämt och ständigt.

_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
racerberg skrev:
Jag förstår! Då är det ett smidigt sätt att hålla intressent uppe från allmänhetens skull, och säkerligen ett måste eftersom man inte kan hålla racing där jämt och ständigt.


Jag tror att om man har öppet för allmänheten en bunt ggr varje vecka så blir det omöjligt att få folk att ställa upp gratis - till skillnad om man gör det med några veckors mellanrum. Och ska man betala lön för flera personer, med rätt kompetens dessutom, så faller nog ekonomin för det ihop tyvärr. Hur många besökare har man i snitt och vad betalar de? Låter oerhört tufft att få ekonomisk bärighet på tyvärr.


EDIT:
Usch vad jag lät negativ Men som sagt, med flera anställda med lön på plats så blir det nog tungt att ro runt. En normal lösning är att samarbeta med en motorklubb (som de flesta gör såklart) och försöka få klubben entusiastiskt delaktig i banans både fortlevande men kanske ännu mer banans vidareutveckling. De som ställer upp på frivilligbasis kommer ju ändå ha någon sorts "what's in it for me" vilket kan vara allt från tillgång till banan vid en bunt tillfällen, stoltheten och delaktigheten av en lokal bana och.... ja det gäller väl att vara kreativ här helt enkelt!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Svar på frågor.

Bakgrund

Gotland Ring AB:s preliminära bokslut för 2012 ser bra ut och bolaget gjorde ett resultat efter finansiella poster på ca 1.1 Mkr (soliditet 44.2%); i år ser det dock fortfarande svagt ut för bilindustrin och en stor lansering avbokades pga av ekonomisk osäkerhet på den internationella marknaden. Trots det, så ser 2013 ut att bli ok - detta tack vare våra förarutbildningar och övriga b2b events. Sedan är ju så klart intäkterna för allmänhetens körning väderberoende, speciellt vissa mc-betonade veckor.

Gotland Ring samarbetar årligen med SBF kring bansäkerhet; ett flertal tävlingar har arrangerats på banan och alltid under säkra omständigheter. Klubben, under ledning av Peter Tumegård, samarbetar med raceserier av olika nivåer i Sverige. Nästa år planeras nya race igen. Även en time attack-serie kommer att börja köras på GotlandRing i framtiden.

Till 2014 hoppas vi se vår klubb (som leds av Peter Tumegård) + eventuellt några lokala andra motorklubbar vara aktiva och kunna erbjuda full support för tävlingsserier av olika slag. Tills dess gör vi även fler säkerhetsrelateradeinvesteringar (bland annat en grind genom pit wall) på banan + ny infartsväg från Fårösundsvägen (väg 148). GotlandRing har ny personal med säkerhetsexpertis. Under kommande säsong jobbar Rickard Broman, Marcus Fabricius, P-J Tyrén och några till med allmänhetens körning och så klart med våra företagsevenemang. Alla nyckelpersoner har utbildning för förstahjälp och kommunicerar proaktivt med lokal räddningstjänst och övriga relevanta aktörer.

Vi har även en ny catering-partner (Etage) som är mer flexibel mot entusiast/motorsportsegmentet (den leverantör vi hade tidigare hade var bra för stora internationella lanseringar men inte så flexibel med mindre företagsgrupper och klubbarrangemang).

I höst planerar vi ett evenemang (arbetsnamn: "Bil & Hoj") där vi kanske kunde samarbeta kring att locka dit entusiaster för utställning, konsert, provkörning, trackday, mm.. Det blir en helg under andra halvan av augusti (troligen 17-18 aug). Där kunde vi köra time attack och kanske något uppvisningsrace också. Även en Top Gear-liknande aktivitet med tidtagning för "ranking ladder" finns tillgänglig att utmana - men vi kör vår aktivitet i en "riktig" bil, dvs Renault Megane RS Ett bra varv har redan körts av bland annat Zlatan:)


Försäkring
- GotlandRing har evenemangsförsäkring
- allmänhetens körning faller under två olika aktiviteter där olika försäkringar gäller: a) körning/övning under ordnade former (inte tävlingsverksamhet/motorsport) b) körning arrangerad av SBF-anknyten motorklubb ..eller med SMA försäkring, till exempel engångslicens (alla dessa möjlgheter kan appliceras och GotlandRing tar gärna emot förslag till samarbete kring tilläggsmöjligheter för försäkring för sina kunder

Passiv säkerhet
- harvning av avåkningszoner utförs kontinuerligt
- SBF har godkänt säkerhetszonerna
- GotlandRing är den modernaste banan i Norden och har en bredd som varierar mellan 15-21 meter
- BlindSky S-kurvans avåkningzon, se kurvnamnen på Gotland Ring introduction video , kommer att förbättras i framtiden genom flyttning och omvinkling av barriären (om någon är rädd för kurvan, så kan man lägga dit en extra "chicane" med konor för allmänhetens körning.kurvan körs dock normalt i race och under våra företagsevenemang/övriga förarutbildningar som vår egen personal håller i.och vi har aldrig haft en olycka där, detta pga av vårt sätt att lära ut mjuk följsam körteknik (kurvan är för övrigt viktig för att skilja mellan förare och förare så att man kan få till en differens i utgångshastighet från kurvan)
- ljussignaler och kamerabevakning på banan är under planering (möjligen kan man investera i dessa 2014)

Personal/Utbildning av personal
- GotlandRings personal är utbildad i förstahjälp
- ny förstahjälputrustning är beställd inför ny säsong (inkl. defibrillator hjärtstartare är också beställd)
- procedurmanual för olyckshändelse finns på banan för personal och deltagare
- beräknade tider för ambulans och helikopter är framtagna (likaså färdiga alternativa koordinater för landningsplats)
- brandsläckningsutrustning finns på banan
- ny personal har anställts på banan (som följer de överenskomna procedurer och säkerhetsbestämmelser till fullo)
- personal anmäler även större arrangemang till räddningstjänst


För fler detaljerade operativa frågor, kontakta Rickard Broman och Marcus Fabricius -
Marcus Fabricius - marcus.fabricius@gotlandring.com
Rickard Broman - rickard.broman@gotlandring.com

Välkommen till GotlandRing!

/Alec

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
service4
Swedish Hawaii
Här sen Apr 2013
Inlägg: 37



thumbs up

PJ

_________________
PJ Thyrén
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Låter kanon Ser fram emot en härlig racesommar på Ringen! thumbs up Och hoppas på en häftig utbyggnad av banan snart

_________________
Anders Gustavsson
Citera
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 105



Verkar "fullproppat" för succé! Bara fixa "Båtarna" då!
Själv är man ju diskriminerad då man inte kan boka ett "sekel" i förväg.... Kan kosta en årslön om man har otur... Vem "riskar" det? ... jo jo nån svinrik f-n förstås...

_________________
Biörn Bladh
Citera
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 105



Javisst f-n! Hur är det tänkt med utbyggnaden av sydslingan? Finns det nån plan för det?

_________________
Biörn Bladh
Citera
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 105



OCH! Sydslingan? Inga planer eller? Allt annat verkar ju minst sagt mycket bra utom färjetrafiken förstås... men det sorgekapitlet är väl oföränderligt..

_________________
Biörn Bladh
Citera
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 105



Magnus Thomé skrev:
BaerB skrev:
Du glömde den "viktigaste" frågan: När börjar arbeta på allvar på Sydslingan och när tror dom att den kan tas i bruk? Finns det ö.h.t någon plan för den?


Du är inte ensam om att drömma om den banan Men investeringen som ska till... jösses liksom. jag är glad om de bara så asfalterar i depån några kvadratmeter till


Skit i depån. Där tål jag vad som helst. Bättre spara pengarna till asfalt på sydslingan.

_________________
Biörn Bladh
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



BaerB skrev:
Magnus Thomé skrev:
BaerB skrev:
Du glömde den "viktigaste" frågan: När börjar arbeta på allvar på Sydslingan och när tror dom att den kan tas i bruk? Finns det ö.h.t någon plan för den?


Du är inte ensam om att drömma om den banan Men investeringen som ska till... jösses liksom. jag är glad om de bara så asfalterar i depån några kvadratmeter till


Skit i depån. Där tål jag vad som helst. Bättre spara pengarna till asfalt på sydslingan.


Det vore kanske trevligare att vänta med det tills det finns toaletter där för det är kanske andra som inte vill hitta det där.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björnes skrev:
BaerB skrev:
Skit i depån. Där tål jag vad som helst.

Det vore kanske trevligare att vänta med det tills det finns toaletter där för det är kanske andra som inte vill hitta det där.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Kom av någon anledning att tänka på Gotland Ring.. Är planerna för sydslingan helt lagda på is eller hur ser det ut?

Sen kan jag inte komma på att jag hört något om klagomål över ljudnivå på banan, är det något så ovanligt som en bana där man hittils inte har detta problem?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Petter U skrev:
Sen kan jag inte komma på att jag hört något om klagomål över ljudnivå på banan, är det något så ovanligt som en bana där man hittils inte har detta problem?
De har ju ca 2km till närmaste fastighet och vindsnurror som bullrar mer ibland (förutom kalkverksamheten), så det är förmodligen lite lättare, än så länge.

Frågan är om det är nån boende alls i de närmaste fastigheterna förutom under några veckor under sommaren.

Det finns garanterat krav från kommunen, men hur noga det uppföljs är ju en annan femma.
Jag bara antar att de inte har samma jakt på sig som på Anderstorp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BaerB
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 105



Ja vad händer egentligen?

_________________
Biörn Bladh
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Petter U skrev:
Kom av någon anledning att tänka på Gotland Ring.. Är planerna för sydslingan helt lagda på is eller hur ser det ut?

Sen kan jag inte komma på att jag hört något om klagomål över ljudnivå på banan, är det något så ovanligt som en bana där man hittils inte har detta problem?


Det är lite diskussioner då och då om ljudnivån men inte särskilt mycket jämfört med övriga landet om jag förstår det rätt. Gotland Ring mäter då och då har jag sett. Precis som Niklas Falk skriver så skapar industrin och vindkraftverken en del ljud som sannolikt gynnar banan i detta avseende. När de påbörjar lastning av sten i ett tomt lastutrymme på ett fartyg låter det mer än lovligt kan jag intyga.

Det finns en hel del boende runt banan och som vanligt spelar vindarna stor roll.

Sydslingan tror jag är en utopi just nu. Banan är bra som den är och beräkningen av ROI för att bygga sydslingan lär inte se så god ut.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Tack för svaren! Det låter ju logiskt alltihop.
Angående sydslingan så var det min tanke också Fredrik, synd är det dock då det hade varit en väldigt intressant bansträckning. Relativt unik inte bara i Sverige utan även i Europa!

Frågan grundade sig lite i att jag funderade på om det ens skulle vara möjligt att annordna en internationell tävling (raka rör) i Sverige idag med tanke på ljudfrågan.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1495

Namndispens
Namndispens

Man kan undra vad kalkylen/priset för en utbyggnad av sydslingan ligger på?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



blixten skrev:
Man kan undra vad kalkylen/priset för en utbyggnad av sydslingan ligger på?

/Johan B
Slå det mot möjligheten att öka intäkter så kan det möjligen betala sig på ett sekel eller två.

Befintlig anläggning är väl nära skuldsanerad (), så skillnaden (nuläge mot belånad expansion) blir enorm.

Det finns däremot mindre justeringar på befintlig sträckning som skulle betyda mycket, OM det ska tävlas mycket dvs (saker man lär sig av uppbyggd erfarenhet baserat på incidenter etc).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Har det diskuterats något om att göra något depån? Med typ ett tak eller linandning, samt kanske en hyvling av det grova gruset precis brevid depå området.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur går det med Gotland Ring??
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26   >>
7 besök senaste veckan (116530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande