Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Racestolar samt fyr/sexpunktsbälten ?!?
1, 2   >>
16428 besök totalt
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Hallå rejsers !!

Är lite fundersam på hur "racestolar" skall vara anpassade för att ha i en gat-regad bil samt att få dem godkända genom SBP utan problem ?
Har hört att en del stolar, speciellt de som har stötupptagande sid-skydd uppe vid nackstödet, inte godkännes att ha i en "gat-bil" vilket iofs. torde vara logiskt eftersom de skymmer sikten men hur är det egentligen ??

Frågan gäller även flerpunktsbälten !! Hur i vilken mån är de godkända att använda i sk. "vardagssammanhang" ?? Även där torde det logiska vara att de begränsar möjligheten att röra sig när man tittar runt (ex. filbyten etc, etc...).
Skall man då hårddra det hela är ju isf. fasta bälten (icke rullbälten) vara lika förbjudna tycker jag.. De hindrar en från att röra sig fritt även om de tillåter mer frirörelse än flerpunktsbälten vid närmare eftertanke !? (det är iofs. inte frågan bara en högt tänkande tanke som skrevs ner i förbifarten).

Men... Om man har racestolar och använder sig av "vanliga" rullbälten (går det föresten ?) och har flerpunktsbälten vid sidan om s.a.s. (som man bara använder till bankörning).. Godkännes det eller blir det till att typ-rega bilen som någon typ av sport/rallybil eller något åt det hållet ??

Någon här på detta eminenta forum som vet vad det är för regler som gäller ??

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Vad jag har hört (vet dock inte) så är det inga problem att montera ett 4-punkts bälte så länge standard bälte behålls kvar i bilen.
Sen har jag ingen aning om vad polis eller liknande skulle säga om de tar dig då du använder 4-punktsbälte.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hej

om vi tar bältesfrågan först, så är det så att det är bara trepunktsbälte (eller tvåpunkts om bilen är typad så, gamla bilar alltså) som är godkänt bälte.

Du kan ha ett 4/5/6-punktsbälte monterat i bilen, men 3-punktsbältet måste sitta kvar och fungera, samt användas vid färd på allmän väg. Har du 4/5/6-punktsbälte på vid en poliskontroll är det likvärdigt med att inte ha bälte alls.

Stolsfrågan är mer komplicerat, och jag kan den inte helt och hållet utantill. Egentligen får man inte byta stolar hursomhelst, de skall vara "typgodkända" men de flesta besiktningsmän ser genom fingarna så länge stolarna är vettigt monterade och medger hyfsad sikt. Ibland krävs det dock en regbesiktning. Tyvärr finns det (såvitt jag vet, skall jag kanske tillägga) inga klara direktiv på vilka stolar som godkänns.

Det är alltså stolarna och inte de extra bältena som ev. kan rendera en regbesiktning.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Något dom också kan kika på är om du kan få trepunktsbältet att smita runt kroppen. Om du bara drar det över stolens kanter så finns ju risken att det glipar en del. Om man nu inte har en väl utvecklad kropp vill säga... Jag har inte det, därför har jag dragit in trepunktsbältet genom det vänstra hålet i stolen och även flyttat ner bälteslåset på högersidan såpass mycket att jag dra ut låstungan där och trycka i låset. Detta gör att bältet smiter åt hela vägen. Lite bökigt att få på sig är det, men hellre det än att man skadar sig onödigt mycket vid en ev. krock.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



therealpinto skrev:
Du kan ha ett 4/5/6-punktsbälte monterat i bilen, men 3-punktsbältet måste sitta kvar och fungera, samt användas vid färd på allmän väg. Har du 4/5/6-punktsbälte på vid en poliskontroll är det likvärdigt med att inte ha bälte alls.

Det är alltså stolarna och inte de extra bältena som ev. kan rendera en regbesiktning.

/Gustaf


I Tyskland agerar man ungefär på samma sätt. Dvs orginal 3-punktsbälte måste fortfarande vara kvar. Men iom att man ofta fäster 4/5/6-punktsbältet (eller "Hosenträger-Gurt" som tyskarna säger) någonstans i baksätet så måste bilen typas om som tvåsitsig. Baksätet anses oanvändbart iom detta.

Detta behövs alltså inte göras här i Sverige iom att det extra bältet egentligen inte existerar?

_________________
Anders Dauner
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
AndersD skrev:

I Tyskland agerar man ungefär på samma sätt. Dvs orginal 3-punktsbälte måste fortfarande vara kvar. Men iom att man ofta fäster 4/5/6-punktsbältet (eller "Hosenträger-Gurt" som tyskarna säger) någonstans i baksätet så måste bilen typas om som tvåsitsig. Baksätet anses oanvändbart iom detta.

Detta behövs alltså inte göras här i Sverige iom att det extra bältet egentligen inte existerar?



För mig blir då även 4/5/6-punktsbälten än mer intressant eftersom Sciroccon är typad för endast en passagerare här i Sverige...
Det finns infästningar för bälten i bak men det har aldrig funnits några bälten !! Kommer däremot nog att använda mig av dessa då tiden är mogen för rejsåka s.a.s.
Dock återstår problemet med stolarna.. Vilken typ är att föredra ??

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i lite...

I mitt tidigare arbete som konsult inom trafik/transporter kom jag vid ett tillfälle i kontakt med en trafiksäkerhetsforskare och frågade då honom om just det här med fyr/sex-punktsbälten i gatbilar. Varför är det inte tillåtet? Själv trodde jag givetvis att det var mycket bättre än ett vanligt trepunktsbälte.

Enligt forskaren skall fyr/sex-punkts bälten bara användas i tävlingsbilar. och den skall ha bur!

orsaken är vad som händer om du voltar med bilen. Sitter du i en vanlig bilstol med 3-punktsbälte kommer din överkropp att vara i ofas med bilens rullning. Alltså, när a-stolpen slår i marken och trycks neråt kommer din överkropp att vara förskjuten i sidled så ditt huvud är inte lika nära taket som när du normalt sitter i stolen. Men har du ett fyrpunktsbälte, och hemska tanke, en originalstol kommer du att vara låst i sidled och sannolikheten att taket kommer ner i huvudet på dig blir mycket större.

Jag har själv bevittnat en olycka på en banträff där en kille satt i originalstol med fyrpunktsbälte på och slog runt. Taket trycktes ner i huvudet på honom med kotförskjutning i nacken som följd. Han är idag förlamad från nacken och nedåt...

Kanske är det också någon som sett videon av Ford Scorpion som får sladd på en av motorvägsinfarterna mot Göteborg? Detta hände när den körde om en av polisens videobilar. Farten var inte onormalt hög men jag har sett bilen i verkligheten och den som suttit i en stol med fyrpunktsbälte i den bilen hade nog knappast klarat sig... Taket är mer eller mindre helt nertryckt vid a-stolpen. Men förraren och passageraren klarade sig så gott som oskadda.

Efter att ha sett detta sålde jag fyrpunktsbältet jag hade liggande som skulle hamna i min M3...

Så även om jag låter som en gammal moralfarbror är mitt bestämda råd att bara sätta fyr/sexpunktsbälten i bilar med bur. Där fyller de sin funktion!

och frågan är väl om man egentligen inte borde ha bur i bilen man kör på banträffar...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kanon Martin!

Hade tänkt säga det samma. MYCKET TÄNKVÄRT!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Har hört men tack och lov inte sett det Martin beskriver. Därför har jag själv avvaktat med det. Blir lika förvånad varje gång jag ser standardbilar som från början har 6/5/4-punktsbälten såsom t ex F575.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Martin G skrev:
/...och frågan är väl om man egentligen inte borde ha bur i bilen man kör på banträffar.../

///Martin


Det skulle inte heller vara fel att ha bur i bilen ute i trafiken heller. Bur till en del trafikanter vore också bra.

Jag har hört dessa argument tidigare Martin, men faktiskt inte brytt mig om dom... Ibland är man bra korkad. Efter detta åker fyrpunktsbältet inte på förrän jag har bur.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Åberg
Örebro
Här sen Dec 2002
Inlägg: 27



Vad tror ni om det här:

http://www.schroth.com/

och då menar jag förstås bälten för "street".
Har sett att det är många på andra sidan pölen som åker med schroth.
Även BMW's egen förarträning ska tydligen använda dem.
Jag tycker det verkar mycket vettigt. Efter årskiftet finns det att beställa från KA'ls för ca 2 loppor.

_________________
///Anders Åberg
BMWCS/SC
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
Martin G skrev:
Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i lite...

Enligt forskaren skall fyr/sex-punkts bälten bara användas i tävlingsbilar. och den skall ha bur!

Så även om jag låter som en gammal moralfarbror är mitt bestämda råd att bara sätta fyr/sexpunktsbälten i bilar med bur. Där fyller de sin funktion!

///Martin



* Det gör absolut inget Martin !! Jag frågade för att få svar och svar har jag också fått..

* Joo, det låter kanske lite patetiskt, "Jo, men jag tänkte ändå.....", men saken är den att jag har en komplett bur nere i källaren som skall in i bilen innan nya lacken kommer på.

* Moralfarbror eller ej !! Du har mitt fulla stöd i ditt uttalande. Jag hade inte räknat med en regelrätt predikan men den satt där den skulle...

Då kanske du skulle kunna svara på min första fråga i början av linan !?
Vilken typ av rejserstol är att föredra ?

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Hazze owenius skrev:
Då kanske du skulle kunna svara på min första fråga i början av linan !?
Vilken typ av rejserstol är att föredra ?


Jag förstår inte riktigt frågan tror jag.

En racerstol bör vara lätt, stabil, ge rejält med sidostöd för ben och hela överkroppen, stöd i längsriktning samt stöd för axlar och huvud. Trots detta skall den vara skön att sitta i. Skall den användas i riktiga race skall den vara FIA-godkänd.

Bra stolar finns från bl a Sparco, OMP och Recaro. De senare är lite dyrare och har kanske lite bättre finnish. Det är viktigt att man provar en stol innan så den verkligen passar och inte är för stor eller för liten.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Anders skrev:
Vad tror ni om det här:

http://www.schroth.com/

och då menar jag förstås bälten för "street".
Har sett att det är många på andra sidan pölen som åker med schroth.
Även BMW's egen förarträning ska tydligen använda dem.
Jag tycker det verkar mycket vettigt. Efter årskiftet finns det att beställa från KA'ls för ca 2 loppor.


Hallå Anders!

Trevligt att se dig här också.

Schroth's sajt verkar iofs lite seg just nu så jag vet inte vad du menar, men kvalitén på deras grejer är det inget större fel på. Dessutom så är de säkert mycket billigare än Sabelt som bla sitter som standard i Ferrari.

Jag har fö två sånna där rejshistorier från Schroth liggandes i källaren. Har dock inte haft några större planer på att montera dessa, bla pga av rädslan för liknande incidenter som beskrivits tidigare i den här tråden.

_________________
Anders Dauner
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364


Trådstartare
johann skrev:


Jag förstår inte riktigt frågan tror jag.

En racerstol bör vara lätt, stabil, ge rejält med sidostöd för ben och hela överkroppen, stöd i längsriktning samt stöd för axlar och huvud. Trots detta skall den vara skön att sitta i. Skall den användas i riktiga race skall den vara FIA-godkänd.

Bra stolar finns från bl a Sparco, OMP och Recaro. De senare är lite dyrare och har kanske lite bättre finnish. Det är viktigt att man provar en stol innan så den verkligen passar och inte är för stor eller för liten.



oki, det är nog jag som är lite otydlig !!
Jag undrar egentligen hurvida dessa sidostöd för huvudet accepteras/godkännes att ha i gat-bilar för "vardagskörning"...
Citat:
"Har hört att en del stolar, speciellt de som har stötupptagande sid-skydd uppe vid nackstödet, inte godkännes att ha i en "gat-bil" vilket iofs. torde vara logiskt eftersom de skymmer sikten men hur är det egentligen ??"
Slutcitat:
De borde väl då i rimlig mening vara godkända av någon svensk instution eller ??

Att jag frågar så här beror på att jag inte har någon som helst kunskap i ärendet utan vill veta hur jag, ungefär, skall gå tillväga för att slippa en massa extrajobb vilket jag nog har ändå...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Hazze owenius skrev:

Jag undrar egentligen hurvida dessa sidostöd för huvudet accepteras/godkännes att ha i gat-bilar för "vardagskörning"...
Citat:
"Har hört att en del stolar, speciellt de som har stötupptagande sid-skydd uppe vid nackstödet, inte godkännes att ha i en "gat-bil" vilket iofs. torde vara logiskt eftersom de skymmer sikten men hur är det egentligen ??"
Slutcitat:
De borde väl då i rimlig mening vara godkända av någon svensk instution eller ??

Att jag frågar så här beror på att jag inte har någon som helst kunskap i ärendet utan vill veta hur jag, ungefär, skall gå tillväga för att slippa en massa extrajobb vilket jag nog har ändå...


Jag skulle tro att vi rör oss i något av en gråzon här, en besiktningsman kan godkänna medan en annan säger nej. Mitt tips är att ringa till SBP och höra om det finns nedtecknade regler (jag vet inte om det gör det). Själv har jag satt i en fällbar gat-Recaro stol i en M3, det var inga problem, och en gammal rallystol i en Ascona. I den sistnämnda fallet gnällde de lite om det som beskrivits tidigare - att bältet skall smita åt runt hela bäckenet.

Är det kanske så att du skall besiktiga bilen som ombyggt fordon oxå? I så fall kanske det finns speciella regler?

Kompisen som körde BMW Cup i klass standard med en 323 E30 fick lite synpunkter när han kom till besiktningen. Typ "Vad gör du här med den bilen?" Men när han sa att klasskravet var att den skall vara gatgodkänd var det inge problem att besiktiga trots omfattande bur och mycket skålad stol (dock utan huvudstöd).

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag har Cobra Evolution stol och skall bes. till våren. Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara några problem. Ni gör mig riktigt skraj faktiskt


_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Fint foto Vill köra...

Hoppas du får en LÅÅÅNG besiktningsman som inte har några problem att se åt sidorna....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Du kan väl låna en vanlig stol över besiktningen

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



FSN skrev:
Jag har Cobra Evolution stol och skall bes. till våren. Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara några problem. Ni gör mig riktigt skraj faktiskt



Hej Fredrik!

Du har ju i varje fall hål genom sidostöden för huvudet så att man kan se lite igenom när man vrider huvudet snett bakåt. Det är ju det som är anmärkningen annars, så du borde ha bättre chans än med en stol med helt täckta huvudskydd.

Glöm inte köpa fikabröd på Östras hembageri och ta med.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag har en Sparco stol i min bil som jag ersätter med standardstolen när det blir besiktning. Gjort på ca 20min, varför inte ta sig tiden när risken är stor att få nedslag. Det kostar så "lite" relativt risken.


_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Sparade trådar/FAQ
Racestolar samt fyr/sexpunktsbälten ?!?
1, 2   >>
16428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande