Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
LCR 2.0T -09
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
3 besök senaste veckan (125357 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Hörde rykten om att den var med på utställningen vid Volvo PV igår.
Hann tyvärr inte gå upp och titta.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ja det stämmer!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Jag läste just igenom hela tråden. Riktigt kul projekt och underhållande läsning. thumbs up Hoppas ni löser kylsystemet. Men nu när ni har kunskap och vart olika tryckzoner är, borde det ju inte vara helt svårt att få kylning.

En sak som jag tyckte mig se på bilderna ( har inte orkat läsa ALL text ) var att ni inte verkar styra luften efter kylet. Kylaren ska ju ha luft, men den måste ju bli av med den med, så det blir lite flöde på luften.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Hade tappat tråden,

Här kommer en lösning på era kylproblem.

Som det är idag så drar ni värme kors och tvärs genom bilen, hoppa tillbaka till ritbordet och gör om så att det som ska vara kallast (kylare) hamnar längst fram och det som ska vara varmast (avgasrör) längst bak i luftens flödesriktning, annars värmer det som ska vara varmast det som ska vara kallast och ni behöver enormt mycket större flöden.

Placera dämpare där kylen är idag (bak)

Placera enkel eller dubbla kylare snedställdabakom föraren och passargerarens sittplatser och dra in luft framför dem. Om så behövs, kapa sönder nån lastbilskyl och svetsa egna gavlar så att ni får grejjor som passar det utrymme ni har.




Behöver inte vara någon extrem vinkel på kylarna, räcker gott och väl med den plats ni har bredvid stolarna.



Viktigast är att ni styr in luften rätt,
- Stora fyrkanten är det utrymme som stolen tar uppifrån

- Paralellt med stolen är luftstyrning och samtidigt förarens värmesköld, bör värmeisoleras på sidan mot stolen.

- Snedställda tjocka är kylarpaketet

- kurvade tunna är luftstyrning.

- Yttersta snedställda linjen är luftstyrning. Denna bit kan med fördel snedställas utåt, med aningen mindre vinkeln på kylen bara för att få vinkel på denna. Har man inte utrymme nog, så kan denna dock behövas göras rak och kan då vara karossen. Har man problem med att få in luft, så kan man även gå ut en bit med denna och bygga scoop på sidan av bilen. Mynningen bör inte dras för långt bak, tanken är att bygga tryckzon över/framför hela kylaren och vi vill inte att luft vi precis trycksatt, ska "halka ut"

Inget av ovan är proportionerligt, beräknat, eller har korrekta radier, allt är bara principskisser.

Om jag fattat rätt, så behöver handbromsen förmodligen dras om till annan plats.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



tomcat skrev:


Aktern är numera öppen med undantag för ett litet stålnät. Dock så visar mätningarna att fläktarna fortfarande arbetar en stor del av tiden, även vid normal körning vilket känns sådär bra.


Christer lägger sista handen vid ett första försök att kapsla in luften så att den inte läcker ut via hjulhusen. Ytterligare mätningar får visa hur utfallet av detta blev


Hej, det ser lite konstigt ut med kylslanger.

Men jeg kender ikke mycket til SAAB-motoren.

Er det 100% säkert, at varm-vatten INN i kylaren er slangen på toppen af kylaren? Omittelbart ser det ut som ni får varm-tilslutningen nede og sval på toppen.
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Hej,

tråden har legat tämligen passiv under rätt lång tid. Christers bil, den oranga, är åter i trafik om än sparsmakat, min blå är fortfarande inte ute på väg.

Jobbar numera på VCC och lånade Christers bil till den bilträff som hölls på VCC. Lyckades pricka in vad som förmodligen har varit den varmaste dagen hittills i år... thumbs up

Den är inte helt optimal att köra runt med i tät trafik men det fungerade trots detta rätt OK får jag säga. Med lånad bil, icke fixade kylproblem och hägrande bilsemester så höll man en rätt låg profil i trafiken. Bilen har rätt hyfsad prestanda men dras samtidigt med en hel del begränsningar vad gäller sikt tex vilket gör att man drar sig för att utnyttja prestandan. Det känns som om man skulle råka ut för något med denna typ av bil är så är man 'guilty per default' oavsett vad det gäller...plus att ägaren skulle bli rätt sne

Pga möten så hann jag inte vara med ute på parkeringen mer än en någon halvtimme men hann notera att det fanns ett visst intresse från kollegorna, flertalet verkade överraskade av att man kunde regga en bil som ser ut som LCR:n. Dekalerna hjälper väl till att skapa en illusion av att det är en tävlingsbil. Helt enligt plan mao

Vad gäller kyl problemen så har vi diskuterat diverse olika lösningar som ligger i linje med vad som föreslagits men bilen har inte rullat så många mil sedan sist pga arbete, väder mm. Inga ombyggnationer har gjorts, vissa studier har företagit vad gäller möjligheterna att addera kyl,pumpar och luftsyrningar men inget konkret har gjorts fn.

På den blåa så har det också gott trögt men har åtminstonde monterat en modiferad styrväxel vilket ger en mer direkt styrning, något som vi tror kan vara till fördel.

Skall försöka ge lite mer löpande rapporter, det bygger ju dock på att det faktiskt sker en utveckling på själva fordonen, något som det varit sisådär med sista halvåret

Trevlig sommar!

_________________
Fredrik Tholander

Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Citat:
Om jag fattat rätt, så behöver handbromsen förmodligen dras om till annan plats.

Hej,

tack för skisserna. På passagerar sidan så sitter avgassystemet. Vi gjorde lite studier på att försöka på lett det bakåt vid någiot tidiagre tillfälee och det såg inte helt lovande ut. Kanske kan vara värt att överväga igen, vi får se vad som kan åstadkomas.

I retroperspektiv så skulle bilen/ramen ritats på ett annat sätt, med en smalare central ram och med klenare sidepods som kunde hållt kylare mm. Mer i linje med tex Portsche 956 mfl bilar som har rejäla kylare/Ic utanför själva cockpiten.

_________________
Fredrik Tholander

Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Citat:

Hej, det ser lite konstigt ut med kylslanger.

Men jeg kender ikke mycket til SAAB-motoren.

Er det 100% säkert, at varm-vatten INN i kylaren er slangen på toppen af kylaren? Omittelbart ser det ut som ni får varm-tilslutningen nede og sval på toppen.


Hej,

i och med att vi har motorn bak jmf med standard installation så ser det lite skumt ut, termostaten sitter i framkant på motorn och leds via ett rör under insugsröret bakåt och sedan vi ett rör till toppen av kylaren.

Diverse slangar leder in till pumpen från kylarens nedrfe utlopp.

Ett större kyl, tätare under hood utrymme borde göra systemet bättre. Optimnalt borde vara att sätta ett kyl framfrö/bakom Ic:n men det är rätt trångt där. Vi har även diskuterat att installera en kylare i fronten men det kräver en hel del pyssel för att få det bra och hittills har vi kikat efter alternativa lösningar.

Bilen klarar normal körning men lite mer aktiv körning får temparna att snabbt gå uppåt.

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Våra race- och banåkarbilar
LCR 2.0T -09
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
3 besök senaste veckan (125357 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande