Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar LCR 2.0T -09 | << 1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15 >> 14 besök senaste veckan (125402 totalt) |
Mocal har ju en trevlig pump till diffen som borde funka http://www.racerpartswholesale.com/mocal1.htm. _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||
Annars är det ju bara att hitta någon bil som t.ex. 200sx som har bakaxelkylning originalmonterat. Den pumpen behöver inte kosta många kronor begagnad.
Mvh Jonathan |
||||||
Produktiviteten hos Christer är fortsatt hög, nu finns det 2 kompletta bottnar klara, nästa steg är att svetsa ihop de sedan tidigare gjorda främre och bakre boxarna med de yttre/övre sidorna till en övre ram och sedan montera denna på vertikala distanser på den undre ramen. Låter kanske lite mysko, det blir klarare när det kommer mera bilder framigenom...
_________________ Fredrik Tholander |
||||||
Japp men inte i saabs växellådsbok, jag rekomenderar att lägga upp fyr och femväxlat i fulings exceldokumet så man ser bättre hur man hamnar i växlingar och toppfart, hade jag inte kört till och från träffarna så hade jag kört med 5 primär istället för 7 som jag har nu på min 4 pet, de femväxlade har dock annan slutväxel så där är 7 primär en annan sak. 8.5 primär är nog tänkt till 5 pet då den måste bli hemsk till fyrpet, vet inte säkert om den nyare diffen går att montera och hur utväxlingen blir då. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||||
Var kan man få tag på detta? Jag la upp lite olika varianter på utväxlingar i Excel härom kvällen och vet väl inte om man blev så mycket klokare, det visade sig dock vara möjligt att få en ganska hög toppfart med hög primär och 4vxl tex Hur det går i hop med allmän körbarhet är väl inte helt klarlagt så om det andra 'fulings exceldokument' ger en bättre förståelse för detta så skulle jag gärna ta emot en kopia. _________________ Fredrik Tholander |
||||||
_________________ Tommi Eriksson |
||||||
Angående primärutväxlingarna, smaken är olika, jag tyckte det var hur bra som helst att köra fyrpet med 7:ans primär, enda gången bilen morrade var i jobbgaragets ganska branta uppförsbacke, annars inga problem.
De få med 8:ans primär förunnade brukar rapportera att kombinationen med fyrpet är bra, rejsa-signaturen MrTurbo körde en 900 Aero med den transmissionskombinationen och han var nöjd, tror jag. Bäst att fråga honom kanske? Men som vanligt så styr ju användarbehovet och smaken, jag tyckte det var ganska trevligt att kunna ligga på 3:ans växel i 70 km/t, en lagom kombination av varv och vrid, och bara trampa till på gasen så stack bilen iväg, vid omkörningar och annat bus |
||||||
Härom veckan körde vi en övning i garaget där vi för första gången testade att lyfta in övre ramen och försökte passa ihop den med den undre. Det passade ganska hyfsat. Vi passade också på att kolla hur våra antaganden från CAD:n vad gäller utrymme/ergonomi i sittbrunnen stämde i verkligheten. Överlag verkar det vara acceptabelt.
Kontroll av utrymme för ratt/ben mm. Det är inte tänkt att vi skall använda Saab sätet men det har använts för att labba fram en sittställning, därför var det lämpligt att använda för att se hur det hela skulle fungera. Alignment styrväxel/ratt kollas av. Verkar gå att få ihop. Styrväxeln kommer att vinklas bakåt något för att få en bättre vinkel till rattstången. Kan nämnas att vi ganska tidigt i projektet ritade en sk mannequin vilket man brukar göra i sammanhang som rör människa maskin interface men på grund av mina (bristande) CAD kunskaper etc så stannade våran virtuella testpilot någonstans på Cro-Magnon stadiet. Bilden nedan visar en av anledningarna till varför vi var tvungna att bredda sittbrunnen. Trångt som attans trots att varken växelspak eller ratt finns inlagt... Vissa problem dök upp en bit in i arbetet med ramen men inget som inte gick att reda ut mha kap, mera kap och svetsning i riklig mängd... Christer har trots detta fortsatt med att tillbringa större delen av sin lediga tid i sitt garage och ram nr 1 börjar snart bli klar. Det som saknas är fästpunkter för hjulupphängning, div diagonal/kryss som vi tänkte göra i lite smalare material, störtbåge samt motorfästena. Även främre coiloverfästena saknas när jag tänker närmare på saken, men hur som helst, det går åt rätt håll iaf. Avslutar dagens inlägg med en bild på ett riktigt kraftpaket till drivlina i skick som nytt... _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Tycker att dina CAD kunskaper räcker långt! Är mycket imponerad och mest av karossformen, vad för program används? _________________ /LOLA-Christian |
||||||
Ser ut som Solid Workes...
Snyggt var det iaf. om ni inte läst HEEEEELA storyn om DP1 så gör det. http://www.dpcars.net/ Där kan även ladda ner just en "gubbe" modellerad i SW. |
||||||
Haha jag hittar inte på den röriga sidan. Vill gärna ha "gubben". Jag tycker det ser lite mer ut som om dom använt IronCad än SolidWorks |
||||||
Länk till modell i Solid Works av förare enligt ovan.
http://www.dpcars.net/dp1/drvrs.zip och jepp, vi kör Solid Works. Har via mitt jobb tillgång till div Cad system men har inte använt Catia och liknande på ca 5år. SW är däremot snabbt att sätta in sig i, ungefär som AutOCAD fast i 3D. LCR är ritad på ett väldigt simpelt vis, karossen innehåller inga dubbelkrökta ytor mer än där vissa radier följer en krökt yta. Allt för att det skall vara simpelt att rita och framförallt vara enkelt att bygga. Det är också därför som vi valde en äldre design look på bilen, modernare race kärror är tämligen avancerade i sin aerodynamiskt optimerade formgivning. _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Numera finns det 2st ramar i princip 95% klara. Det som återstår att fixa är att bygga bakre motorfästen, dessa kommer att byggas på plats, vi har för dåliga underlag för att bygga dessa från CAD:n.
Vi var lite oroliga över att vi inte skulle hinna svetsa ramarna innan det blev vinter, dealen var att Christer kunde hantera bygget fram tills dess att snön dök upp, då skulle han prompt ha sin bil i garaget(det är en engelsk bil så den tål inte minusgrader ) Men tack vare den milda vintern(?) så har vi hunnit med det vi hoppades på trots en försenad start. I väntan på att de sista bitarna skall svetsas fast så får ram nr1 campera i tält på Christers uppfart. Arbetet med att bygga pluggarna kommer att starta ganska snart, förhoppningsvis inom ett par veckor. Det jobbet hamnar på mig och det skall bli roligt att få något ordentligt att sätta händerna i. Ambitionen är att tex bakdelen skall se ut i stil med detta, har en vag känsla av att man kommer att behöva acceptera något sämre finish, men man skall ju ha en hög målsättning inte sant?! http://www.atspeedimages.com/pebble_2006/monterey_historic_races/1968_porsche_907k/1968_porsche_907k_left_side_body_curves.jpg För övrigt en grym sida för sportvagnsintresserade för de som inte varit inne och kika på denna innan. Angående pluggbyggnation, några ideer om detta på forumet? Vi har tänkt oss att såga ut en mittdel och spant i plywood med ca 100mm mellanrum. Spantritningarna skrivs ut i 1:1 och mallas av höger och vänster sida tillsammans så att ev fel uppstår spegelvänt per spant. Enligt en 'Plasthandbok' som vi har kikat lite i så är rekommendationen att man sågar jack med 3-5 cm mellanrum i varje spant och spänner tråd mellan varje spant och bygger en trådmodell av ytan mha dessa. Trådarna täcks sedan med remsor av tex tyg eller liknande och i boken rekommenderas sedan att man fyller med gips upp till resp spanthöjd. Sedan är det bara att slipa /spackla över 2 spant i taget. Tänkte skippa trådarna till förmån för distanser i EPS/firgolit men principen är den samma. Några andra ideer eller erfarenheter som någon har i ämnet, gärna med ev bilder på saker som fungerat bra/dåligt emottages tacksamt. _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Glömde givetvis en sak. Vi funderar lite kring störtbågen och efter att frågat runt lite så verkar det finnas en herre som går under namnet Smen i X(X = någon liten ort någonstans i Sverige) som är en överdängare på ramar/bågar. Någon som råkar ha adress/telefon nummer till honom?
Antagligen är det enklast att skicka honom en ritning och be honom bygga en båge i rätt material etc etc, han finns nämnd i förbifarten här på rejsa men har inte lyckats få tag på telefon numret till honom. Tack på förhand, Fredrik _________________ Fredrik Tholander |
||||||
|
||||||
Lite hur Radical gör...om det hjälper vet jag inte;)
http://www.radicalextremesportscars. "The bodywork pattern is being produced in-house and is made by the same method as our SR8 i.e. a lattice of wooden runners, cut by a computer controlled water jet, assembled and then overlaid with fibreglass and filler." _________________ Robert Andersson //Avatarbilen é inte min, sitter bara å torrbryter;) |
||||||
Mycket trevligt projekt Jag ser fram emot att få se måååånga bilder på detta bygget. Saab-lådan borde väl hålla, det blir ju bara halva vikten mot donatorbilen. Så det är nog lungt! I en Saab 900 håller de inte så långt, i min gamla småvässade 900 bytte jag framdäck varje månad och växellåda varannan månad
Riktigt fin rörram tycker jag! En sådan skulle jag behöva... Ni funderar inte på att svetsa ihop fler ramar? Gör den med 2 dm längre hjulbas (längre motorrum) och 1,5 dm bredare, så har ni kanske en köpare här Lycka till med ert bygge, jag följer tråden med spänning! _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Jag tror bestämt att du har missförstått det här med vikten och växellådsras. Växellådan kommer att hålla lika kort/länge oberonede av vikten. Den utsätts fortfarande för samma vridmoment, enda som händer med lägre vikt är att bilen accellererar snabbare. Enda förmildrande omständighet är kanske att man inte hinner få upp laddttryck på låga växlar om bilen är väldigt lätt. Dvs. man kan inte "spara lådan" med lägre vikt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Våra race- och banåkarbilar LCR 2.0T -09 | << 1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15 >> 14 besök senaste veckan (125402 totalt) |