Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Renovera BBS RS | << 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (37727 totalt) |
Lägger in en länk på tips vid renovering av BBS fälgar och lite bilder på mina egenrenoverade 16" RS 3 delade split, 9" fram och 10" bak.
http://the-polisher.tripod.com/id6.h |
||||
Porriga bilder ni postar. Har inte kommit igång med mina RS ännu men nån dag ska dom väl få lite omsorg. Håller iaf på o fixar ihop bilen dom eventuellt ska sitta på nu, alltid något
_________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||||
har själv köpt ett par RM som också ska fixas till. ska också få en fin puttskant tänkte jag Vad använder ni till att ta bort färg, slipa o polera med?
CRC Gasket Remover fick jag som tipps på att ta bort färg med. _________________ Christoffer Mårtensson |
||||
Läste 10mm "multispline socket" till muttrarna på baksidan till RS o RM iaf. Sen hålla imot med 8mm på framsidan o 10 på baksidan) Kanske är samma till dina? Det rör sig väl om nån inverterad torx hylsa? Vet inte hur de ser ut riktigt, men länken som är länkad här nån stans i tråden kanske kan vara till hjälp. Läser igenom där för att hitta det jag söker efter. _________________ Christoffer Mårtensson |
||||
Jag använde mig av scotchbrite rondeller av det mjukare slaget på en borrmaskin,för att få bort den gamla klarlacken. Köpte dessa på clas olsson. Sedan använde jag mig av våtslip 600 på de oxiderade ställena som blivit där klarlacken släppt. Sedan 1200 papper runt hela för att få en lättare yta att polera. Vid poleringen använde jag mig av 2 olika medel (Schmits polerpasta) där jag avslutade med högglans. Skruvarna var den jobbigaste biten, 4 x drygt 30 skruv att borsta och polera!!! Beträffande style5 fälgarna,skruvarna till dessa är inte av samma sort som RS och RM vad jag hört. Ska tydligen vara splinesade på undersidan av skallarna!? någon som kan bekräfta? Här är en länk till lite mer BBS porr!! http://www.felgenmann.de/BBS.htm |
||||
För att få bort klarlack och annat bjäfs som är gulnat och slitet använde vi en modern form av "Bums".
Ni minns det där sjuka färgborttagningsmedlet som högst sannolikt inte gick att ha på smörgåsen ostraffat. http://www.beckers.se/products/index.asp?SubCategory=products Den burken som visas på den nedre bilden är det som gäller. Vi upptäckte att vi fick bäst resultat om man körde bort skiten med en högtryckstvätt när medlet arbetat klart. När detta var borta våtslipade vi med 600 och sedan med 1000 papper. Sen körde jag enbart med lumptrissa och autosol, har lyckats att få upp en helt sjuk lyster. Ser ut som om det är gjutet i glas. Alla skruvar och muttrar kördes helt rent i en stålborsttrissa i en bänkslipmaskin. Sen lämnade vi dom till elförzinkning så att dom fick en kromliknande look. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Det är ju en smaksak och givetvis vad du skall ha dom på för bil och vilka färger den har osv.
Men silvergrå med väldigt lite metallic i och låta den polerade kanten göra jobbet som blingfaktor är en idé. En annan är att lacka centrumet svart med sidenmatt klarlack och polera upp kanten även där. Men som sagt, smaken är som baken. Ni kanske gillar matt kant med cerise centrum? _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Det där nanovaxet som jag yrar om ovan heter "Percenta Nanotechnology" Fälg konservering. Skall tydligen vara särskilt äckligt bra för rena polerade metallytor som kan förekomma i dessa sammanhangen. Medlet kommer från ett företag som heter Nanogross Sverige AB. www.nanogross.se http://www.nanoshop.se/ _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
orange bil...
Det lutar väl åt polerad kant och mattsvart centrum?? Svart kant blir ju bara en förlängning av däcket och då ser det ut som minifälgar med ballongdäck. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Favoriten var klart BBS RS 772 med mattsvart centrum _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Ja de skruvarna som sitter på BBS Style5 är nog lite annorlunda. De är splines:ade på undersidan och elförzinkade, så man kan inte polera upp dom om dom tagit stryk. Vi lämnade våra på omförzinkning... det blev fett som fasen. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
om du inte prompt måste lackera dom i originalfärgen så tycker jag att du kan välja
vilken nyans du helst behagar. Det blir minst lika fräscht... Om inte fräschare. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Idag sattes fälgarna ihop och ägaren sköt lite bilder på resultatet.
Detta börjar likna trådstölden som gick till historien, men what the heck?! Foto: Anders Mild _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Det är inga skruvar i den bemärkelsen...
Det är splines:ade bultar som man pressar ner i aluminiumen och drar fast med en mutter på baksidan. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Skruva banåkabil Renovera BBS RS | << 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (37727 totalt) |