Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framvagnsfrågor BMW 320i -86
1 besök senaste veckan (1828 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Bilen är helt standard i hjulupphängningen än så länge, nya fjäderben och bussningar ska dit bl.a. Är det något mer som är galet hade jag tänkt fixa det samtidigt och cambervinkeln har plötsligt gått från -1' till -4' camber på höger framhjul, avståndet mellan däckets överkant och fjäderbenet är 5mm på höger sida medans det är 12mm på vänstersidan.
Det går inte att med ögat se att fjäderbenet är krökt och hjullagret är ok. Bussningar mm känns helt ok och de borde inte påverka förhållandet mellan hjul och fjäderben.
Vad tror ni, är benet krökt fast det inte syns eller kan det hänt något annat?

Jag mätte fjäderbenen och de är 51mm utvändigt, tillhör inte det m-chassit? Det sitter 18,5mm krängningshämmare fram och ingen bak...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Frågorna är i stort sett hemmahörande på ett märkesspecifikt forum. I ditt fall rekomenderar jag www.autopower.se
Dessutom ser vi gärna att du presenterar din bil i en banåkabilstråd här på forumet. Denna tråd kan du sedan länka till via inställningar för ditt konto.
Denna typ av frågor som tenderar att bli märkesbundna passar bättre där än här där frågorna bör vara generella överlag.


Angående den krokiga framvagen så tror jag inte att fjäderbenet vikit sig utan att bärarmen gett med sig.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Anton Lillsund skrev:
Angående den krokiga framvagen så tror jag inte att fjäderbenet vikit sig utan att bärarmen gett med sig.


Låter ju inte så värst logiskt, för om den böjs så borde den bli kortare = mer positiv camber.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



och dessutom så varierade ju avståndet mellan fälg och fjäderben.. Alltså måste fjäderbenet vara krokigt.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Arne skrev:
och dessutom så varierade ju avståndet mellan fälg och fjäderben.. Alltså måste fjäderbenet vara krokigt.


Ja, det finns ingen annan logisk förklaring som stämmer in på beskrivningen.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Frågan har jag redan ställt på autopower.se men fick inget bra svar alls så då provade jag här istället. Det finns en hel del folk här som kan mycket om hjulvinklar mm så därför skrev jag här.
Jag var på väg att skriva i "skruva banåkabil"-delen men blev lite avskräckt när det stod massa OBS OBS om vad som hör hemma där men tanken är att knåpa ihop en tråd med lite mer info. Det är ju ett gyllene tillfälle att få respons och synpunkter på projektet och tankar kring det.

Att fjäderbenet är krokigt var jag också inne på men var lite fundersam om det var något mer som kan påverka som jag inte tänkt på och det vore bra att åtgärda det samtidigt som jag byter fjäderben och gör iordning resten.

Tack för svaren, jag dyker upp i en annan tråd när jag fått knåpat ihop lite info.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Allmänt banåkaforum
Framvagnsfrågor BMW 320i -86
1 besök senaste veckan (1828 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande