Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD
<<   1, 2, 3, ... 48, 49, 50   >>
15 besök senaste veckan (458908 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Pär Grip skrev:
Vad väger en sån här best?

Runt ca1250kg på bandagar! annars ca1300kg (Med förare mm)

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Ända mecran ja skulle kunna äga faktiskt!

Riktigt tuffa, synd på automaten.. ja har jue en m535ia som e automat med, lite trist men får duga sommaren 07.

/oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Största anledninen till att det blev en automat var just skickat. I regel är automatbilar betydligt fräschare, mindre ägare, ofta äldre ägare. Inte så många korvkiosktomtar som har haft dom. Ska bygga om till manuell till våren, för denna lådan är hopplöst tråkig.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Kan väl tillägga att antalet producerade 2.5-16v inte blev fler än 5743 bilar, vilket gör den till en ganska ovanlig bil.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



RS 1800 skrev:
för denna lådan är hopplöst tråkig.


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Trots det fina skicket så fanns det givetvis lite problem.

1. Tomgången.

När bilen är kall så startar den fint, dock är tomgången med växel i lite väl låg, runt 550 varv. När motorn har fått upp lite temp så blir bilen genast mer svårstartad, dessutom dör den direkt om man släpper gasen. Håller man dock lite gas lägger i Drive och kör iväg, för att senare stanna och bara hålla bromsen då går den på tomgång, dock lågt ca 550 varv igen. Fenomenet med att den dör har blivit värre de senaste dagarna.

2. Vattentemp

Står man still i stan i köer, så stiger vattentempen ska snabbt och närmar sig rödmarkeringen, lösningen hittils har varit att dra igång fläkten på max värme, då sjunker den, men det är ju inte direkt en bra lösning på problemet.

Så ni som kan lite om KE-Jetronic kan kanske hjälpa till. Kan tillägga att det är ett litet hål vid den bakre dämparen.

Det som ska kikas på är OVP relät, givaren för vattentemp, samt termostaten, gör detta till helgen.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
mel
Kungsbacka
Här sen Nov 2005
Inlägg: 12



Här har du ett elschema över ECU'ns ingående komponenter:

http://www.mellander.org/per/cars/images/el-schematic.pdf

Ett annat bra dokument:

http://rb-k.bosch.de/resources/literatur/leseproben/u213d.pdf

Till saken hör även att iom att KE-Jetronicen i din bil är av typen "halvelektroniskt styrd" så innebär det att om en givare till ECU'n går sönder så kan följden bli att systemet går över i "helmekaniskt styrd". Det elektrohyrauliska ställdonet slutar att reglera bränsle och det är bara det fabriksinsällda bränsletrycket i bränslefördelaren som styr flödet. ( En form av "limp home". ) Vad jag förstått så funkar bilen hyffsat för övrigt så det kanske är lite långt att tro detta. I alla fall, tempgivarna är en bra början.

Hur var det, har du haft loss tomgångsmotorn och rengjort den? Har du kollat att microswitchen till "tomgångs-indikeringen" ( vid gaslinkaget ) är ok? På min bil funkade av förklarliga skäl inte tomgången 100% förrän jag fick rätt på den.

Temperaturproblemet tycker jag är synnerligen suspekt med tanke på vad du testat hittills. Kanske en spolning av hela systemet skulle vara på sin plats? Har du kollat så att oljekylningen fungerar? Ska öppna vid 102 och vara fullt öppen vid 110 om jag inte missminner mig. Vad ligger oljetempen på normalt?

Per

_________________
Per Mellander
MB C43 AMG
MB 190 2.5-16 EVOlution -89
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Bilen går som en klocka så fort man börjar köra, det är bara på tomgång problemet uppstår, likaså tempen. Börjar bilen väl rulla så sjunker den ganska snabbt igen.

Johan å jag ska köra en helöversyn på lördag. Han har kvar sina KE-prylar efter bytet till sitt VEMS, så det är väl bara att börja byta och testa.

Tack för dokumenten. Återkommer till helgen med resultaten

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72



RS 1800 skrev:
2. Vattentemp

Står man still i stan i köer, så stiger vattentempen ska snabbt och närmar sig rödmarkeringen, lösningen hittils har varit att dra igång fläkten på max värme, då sjunker den, men det är ju inte direkt en bra lösning på problemet.

Så ni som kan lite om KE-Jetronic kan kanske hjälpa till. Kan tillägga att det är ett litet hål vid den bakre dämparen.

Det som ska kikas på är OVP relät, givaren för vattentemp, samt termostaten, gör detta till helgen.


Känner igen det där med kylartemparaturen fraan min Audi när jag fick den fraan Tyskland... Allt var jättefint, temperaturen laag konstant paa 80-90C tills jag kom in i eftermiddagskön paa E6:an... Daa gick den upp direkt till max... varje gang.
Back to Basic... jag byte thermostat, givaren till tempmätaren och den givaren som styr när kylarfläkten skall gaa igang. Daa blev det genast bättre. Skulle gissa paa att givaren till kylarfläkten var problemet och den gick igang alldeles för sent...
Men kanske du tänkte redan paa det...

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Bytte givaren till kylarfläkten igår och nu är det problemet faktiskt borta, har även testat ett nytt OVP relä och den är lite jämnare på tomgång och kanske snäppet högre. Bilen har fått sig en rejäl vaxning, har rivit bort all plast och tvättat, lackrengöring, polish samt en rejäl vaxning så nu är den som ny. Lägger upp lite bilder senare idag.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Hittade ett flödesschema som en kille gjort på 2.5 16v toppen, insugssidan är lite polerad, annars helt original. Insugssidan flödade visst lika mycket som en svetsad, upprest och maxportad Volvo 16V Rallycross topp som lämnade 384HK

Ganska fina siffror får man väl säga för en originaltopp:


_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
scirocco-girl
Hindås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 72



Grattis till lyckat reg-besiktning!! thumbs up Kul att det gick bra!!!
Lycka till med växellådasbyte etc. nu!!

_________________
Anne Marek - www.sciroccogirl.net
VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Grattis till en rolig bil. En kompis hade en sådan fast manuell för många år sedan. Den gick rätt fint. Fast en gång när jag åkte med honom träffade vi på en M3E30 och han tålde inte att bli omkörd av en mercedes. Så båda började öka. Men tyvärr försvann M3:an rätt duktigt efter 200km/h. Vet inte hur illa hästighetsmätaren va kalibrerad men den visade 255Km/h som mest. (ja det va på autobahn )

Han hade också nåt problem med att den gick för varm. Men vi fick renovera toppen (konstigt ) på den pga avgasvärdena och efter det tror jag det blev bättre.

Skulle helt klart kunna tänka mig en 2,5:a. gärna en DTM-kopia.

Här är en gammal film på "eländet". http://attitude.mine.nu/filmer/divx/mercedespower_divx.avi


Lycka till. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



RS 1800 skrev:

Print out från mappningen:



Vart testade ni bilen någonstans? Här i Gbg?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Efter långt väntan och en nervositet som inte går att beskriva med ord så gick den alltså igår igenom regbesiktningen med blankt papper, XXW nånting fick man som regnummer. Var lite orolig att avgasvärdena var dåliga på den då den var lite orolig på tomgång, behöver justeras lite. Men det var fina avgasvärden för en såpass smutsig motor som denna ändå är.

Lamda, 1.01
HC, 037 (100)
Co, 0,2 (0,5)
Co2, 0,1 (0.3

Intressant film där Samuel, bilarna är extremt trevliga att köra, mycket välbalanserade, men det är ju inte direkt nån raket.

Landsvägskörningen och bromsning var gjord hos SQR i Sollebrunn, Johan var väl inte helt nöjd för den gick fruktansvärt fett, men han har nu bytt ut sitt omex mot ett VEMS så vi får se hur siffrorna blir till våren.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Fick dessa bilder skickade till mig idag, kräver ju dock att man bygger om till separata spjäll, hmm, vart ska detta sluta...








_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Ser mycket trevligt ut... det är klart du skall ha separata spjäll

Blir spännande och se om vems lirar bättre än omex, i så fall kanskle man skulle byta själv...

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
sista bilderna innan avställningen för vintern








_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Kalle Hansen
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1209



Vilket fantastiskt skick! Nästan för fin för att börja bygga om

Önskar dig lycka till med modifieringarna, ser framemot att skåda bilen live vid tillfälle

_________________
Mvh / Kalle Hansen
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Andreas Lidström skrev:
Modda utan att det syns... Skulle det vara ett hinder?

Ja, i kontakterna med SBP.
Grattis till besiktningen, sjysst bil
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Folxam skrev:
Ja det var ju inte farligt dyrt, men man kanske landar på nästan en M3 när man är klar med moddarna?

Saken är att en kompis till mig är lite sugen på en 80-tals prestandabil, men är lite allergisk mot E30 (jag vet, har funderat på att säga upp den bekantskapen ) så jag tipsade om en tocken Merc som du skaffat ...
Då är det ju klart att han ska ha en Integrale.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD
<<   1, 2, 3, ... 48, 49, 50   >>
15 besök senaste veckan (458908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande