Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 106, 107, 108 >> 170 besök senaste veckan (827107 totalt) |
Men en megawatt-motor är ingen simpel sak. Men en halv megawatt-motor räcker nog långt, om det inte ska ritas lakrits upp till 200 knyck |
||||||||
Får ju erkänna att det vore det ultimata nästa-projektet! Kan jag ordna spons på det så blir det en eldriven mittmotorvagn!! MVH/ Michael Karpers _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Funderar själv på en sån här pump men har läst att de inte gillar luft i oljan. Man får hoppas oljan blir tillräckligt avluftad i burken men funderar på om det finns några bra exempel på folk som kört den här pumpen för oljertur från turbon med bra erfarenheter? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Aj fasiken, detta med känslighet för luft i oljan har jag missat... Det är ju oundvikligt i turbofallet. Det är ju rena vispgrädden där inne när det snurrar på ordentligt! Skit. Får helt enkelt montera dit dem och vara jäkligt observant på vad som händer och ha en bra plan B (B som i Biltema...? ) _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Tänkte faktiskt testa att seriekoppla pumparna. De pumpar troligen fullt tillräckligt redan vid 6-7V. Kommer givetvis mäta upp flödet för respektive pump innan vi bestämmer oss! Med vänlig hälsning, Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Dem säljs ju med argument som ex oljeretur från turbo så känns ju som de bör klara de och VDO är ju sällan skitgrejer, kanske inte minimera behållaren utan låta den innehålla lite mer volym så bör de ju underlätta lite att bli av med luft.
|
||||||||
Hehehehe! Tackar Anders! Helt klart en dag att fira!
Nej, jag vill åtminstone brar gärna testa innan vi avskriver dem! Men större behållare... Är du galen!? Olja och aluminium till behållaren väger ju hur mycket som helst! _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Jag har likadan pump och får väl oxå behålla den store tunge utifallatt lixom |
||||||||
Kör du bara med rätt olja så går det nog bra! Hoppas jag... Skämt åsido... Tänkte dra ner spänningen/pump och se om det löser driftsfrågan. Men som sagt, bra fallback-lösning är nog önskvärd utifall... _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Keep me update Inte mer än rättvist eftersom de va eran jävla tråd som gjorde mig sugen och köpte en oxå
|
||||||||
VDO själva säger dock inte oljeretur från turbo. Den verkar vara designad för att pumpa olja till en oljekyl, typ för växellåda eller bakaxel. RB Racing som själv säljer pumpar skriver inte så förvånande negativt om marknadens övriga pumpar men ändå intressant läsning: https://www.rbracing-rsr.com/oilsyst De skriver specifikt "They are prone to failure in scavenge situations as they were really designed to pump non-aerated oil to coolers." Men det vore ju grymt om de funkade och jag ska själv prova en sån pump. Låg vikt _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
|
||||||||
_________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Finns ju bilar som har original monterad scavenger pump för turbo på tex baksidan av kamaxeln.
Får man ju mycket gratis med högre kapacitet vid högre varv och man sliper elektronik inblandat i pumpen som kan fela Måste ju kunna gå att få det att funka på en motor som inte var avser för de från start? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||||
Faktum är att vi var helt inne på en mekanisk lösning ett tag och jag hade hittat en oljepump som tydligen sitter på gamla Yamaha 125 som var kandidaten, men tiden blev avgörande. Vi har så brutalt mycket att bli klara med så vi bestämde att el fick det bli. Bifogar bild på pumpen! MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Jag ställer mig helt frågande till valet av pump, det finns riktiga drevpumpar för detta ändamål som bevisligen fungerar riktigt bra.
Känns väldigt dumt att riskera så mycket för att spara 1 kilo max. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
You had me at Yamaha 125 Vore ascoolt att använda en pump från en japansk minimotor (dessutom 2t [antar jag]) till ert amerikanska monster _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||||||
Vilka pumpar tänker du på? EDIT: alltså vilka riktiga pumpar? Jag skulle gärna se en riktig tillverkare av sådana pumpar och inte hobbyföretag från USA som re-brandar och/eller bygger om befintliga pumpar. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Dom här klarar väl av bygga pumpar som funkar även till racebilar? https://www.autoverdi.com/pump.html å en custom med Kolfibers rotors borde väl både vara cool och lätt? |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 106, 107, 108 >> 170 besök senaste veckan (827107 totalt) |