Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 106, 107, 108   >>
170 besök senaste veckan (827107 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Chefen skrev:
Kastabojsänket längst fram också å in med en elmotor!
1MW under 2 minuter borde ju räcka?
Men en megawatt-motor är ingen simpel sak.

Men en halv megawatt-motor räcker nog långt, om det inte ska ritas lakrits upp till 200 knyck

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Chefen skrev:
Kastabojsänket längst fram också å in med en elmotor!
1MW under 2 minuter borde ju räcka?
Men en megawatt-motor är ingen simpel sak.

Men en halv megawatt-motor räcker nog långt, om det inte ska ritas lakrits upp till 200 knyck


Får ju erkänna att det vore det ultimata nästa-projektet!
Kan jag ordna spons på det så blir det en eldriven mittmotorvagn!!


MVH/ Michael Karpers

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Michael Karpers skrev:
Våra nya olje-evakueringspumpar anlände just från Demon Tweeks. Tillverkade av VDO och de väger bara 240 gram/st med kontakten monterad.



Funderar själv på en sån här pump men har läst att de inte gillar luft i oljan. Man får hoppas oljan blir tillräckligt avluftad i burken men funderar på om det finns några bra exempel på folk som kört den här pumpen för oljertur från turbon med bra erfarenheter?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
GustafB skrev:
Michael Karpers skrev:
Våra nya olje-evakueringspumpar anlände just från Demon Tweeks. Tillverkade av VDO och de väger bara 240 gram/st med kontakten monterad.



Funderar själv på en sån här pump men har läst att de inte gillar luft i oljan. Man får hoppas oljan blir tillräckligt avluftad i burken men funderar på om det finns några bra exempel på folk som kört den här pumpen för oljertur från turbon med bra erfarenheter?


Aj fasiken, detta med känslighet för luft i oljan har jag missat... Det är ju oundvikligt i turbofallet. Det är ju rena vispgrädden där inne när det snurrar på ordentligt!
Skit.
Får helt enkelt montera dit dem och vara jäkligt observant på vad som händer och ha en bra plan B (B som i Biltema...? )

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kanske sätta Något effektmotstånd till den så minskar nog risken att pumpen dör. Sen ligger troligen på ganska ordentligr flöde vid 13-14 volt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
knotan skrev:
Kanske sätta Något effektmotstånd till den så minskar nog risken att pumpen dör. Sen ligger troligen på ganska ordentligr flöde vid 13-14 volt


Tänkte faktiskt testa att seriekoppla pumparna. De pumpar troligen fullt tillräckligt redan vid 6-7V.
Kommer givetvis mäta upp flödet för respektive pump innan vi bestämmer oss!

Med vänlig hälsning, Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Dem säljs ju med argument som ex oljeretur från turbo så känns ju som de bör klara de och VDO är ju sällan skitgrejer, kanske inte minimera behållaren utan låta den innehålla lite mer volym så bör de ju underlätta lite att bli av med luft.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10149



Grattis till 100 sidor diskussion (med standardinställningar för antal inlägg per sida).

_________________
Anders Hansson
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
sweanders skrev:
Grattis till 100 sidor diskussion (med standardinställningar för antal inlägg per sida).

Hehehehe! Tackar Anders! Helt klart en dag att fira!


ripper skrev:
Dem säljs ju med argument som ex oljeretur från turbo så känns ju som de bör klara de och VDO är ju sällan skitgrejer, kanske inte minimera behållaren utan låta den innehålla lite mer volym så bör de ju underlätta lite att bli av med luft.

Nej, jag vill åtminstone brar gärna testa innan vi avskriver dem! Men större behållare... Är du galen!? Olja och aluminium till behållaren väger ju hur mycket som helst!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Michael Karpers skrev:
sweanders skrev:
Grattis till 100 sidor diskussion (med standardinställningar för antal inlägg per sida).

Hehehehe! Tackar Anders! Helt klart en dag att fira!


ripper skrev:
Dem säljs ju med argument som ex oljeretur från turbo så känns ju som de bör klara de och VDO är ju sällan skitgrejer, kanske inte minimera behållaren utan låta den innehålla lite mer volym så bör de ju underlätta lite att bli av med luft.

Nej, jag vill åtminstone brar gärna testa innan vi avskriver dem! Men större behållare... Är du galen!? Olja och aluminium till behållaren väger ju hur mycket som helst!
Materialet väger ju lite xtra MEN vill påpeka att oljemängden behöver ju ej förändras..... Edit på mig själv direkt för jag minns nu ni körde separat system till snurrorna

Jag har likadan pump och får väl oxå behålla den store tunge utifallatt lixom

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
ripper skrev:
Michael Karpers skrev:
sweanders skrev:
Grattis till 100 sidor diskussion (med standardinställningar för antal inlägg per sida).

Hehehehe! Tackar Anders! Helt klart en dag att fira!


ripper skrev:
Dem säljs ju med argument som ex oljeretur från turbo så känns ju som de bör klara de och VDO är ju sällan skitgrejer, kanske inte minimera behållaren utan låta den innehålla lite mer volym så bör de ju underlätta lite att bli av med luft.

Nej, jag vill åtminstone brar gärna testa innan vi avskriver dem! Men större behållare... Är du galen!? Olja och aluminium till behållaren väger ju hur mycket som helst!
Materialet väger ju lite xtra MEN vill påpeka att oljemängden behöver ju ej förändras..... Edit på mig själv direkt för jag minns nu ni körde separat system till snurrorna

Jag har likadan pump och får väl oxå behålla den store tunge utifallatt lixom


Kör du bara med rätt olja så går det nog bra!
Hoppas jag...

Skämt åsido... Tänkte dra ner spänningen/pump och se om det löser driftsfrågan. Men som sagt, bra fallback-lösning är nog önskvärd utifall...

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Keep me update Inte mer än rättvist eftersom de va eran jävla tråd som gjorde mig sugen och köpte en oxå

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



ripper skrev:
Dem säljs ju med argument som ex oljeretur från turbo så känns ju som de bör klara de och VDO är ju sällan skitgrejer, kanske inte minimera behållaren utan låta den innehålla lite mer volym så bör de ju underlätta lite att bli av med luft.


VDO själva säger dock inte oljeretur från turbo. Den verkar vara designad för att pumpa olja till en oljekyl, typ för växellåda eller bakaxel.
RB Racing som själv säljer pumpar skriver inte så förvånande negativt om marknadens övriga pumpar men ändå intressant läsning:
https://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm
De skriver specifikt "They are prone to failure in scavenge situations as they were really designed to pump non-aerated oil to coolers."

Men det vore ju grymt om de funkade och jag ska själv prova en sån pump. Låg vikt

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



GustafB skrev:
ripper skrev:
Dem säljs ju med argument som ex oljeretur från turbo så känns ju som de bör klara de och VDO är ju sällan skitgrejer, kanske inte minimera behållaren utan låta den innehålla lite mer volym så bör de ju underlätta lite att bli av med luft.


VDO själva säger dock inte oljeretur från turbo. Den verkar vara designad för att pumpa olja till en oljekyl, typ för växellåda eller bakaxel.
RB Racing som själv säljer pumpar skriver inte så förvånande negativt om marknadens övriga pumpar men ändå intressant läsning:
https://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm
De skriver specifikt "They are prone to failure in scavenge situations as they were really designed to pump non-aerated oil to coolers."

Men det vore ju grymt om de funkade och jag ska själv prova en sån pump. Låg vikt
You got a point, jag läste spec bladet från firman som sålde den och de va så väl skyltat Simens/VDO och bla detta:



_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
GustafB skrev:
Låg vikt

Exakt!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Finns ju bilar som har original monterad scavenger pump för turbo på tex baksidan av kamaxeln.
Får man ju mycket gratis med högre kapacitet vid högre varv och man sliper elektronik inblandat i pumpen som kan fela
Måste ju kunna gå att få det att funka på en motor som inte var avser för de från start?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Finns ju bilar som har original monterad scavenger pump för turbo på tex baksidan av kamaxeln.
Får man ju mycket gratis med högre kapacitet vid högre varv och man sliper elektronik inblandat i pumpen som kan fela
Måste ju kunna gå att få det att funka på en motor som inte var avser för de från start?


Faktum är att vi var helt inne på en mekanisk lösning ett tag och jag hade hittat en oljepump som tydligen sitter på gamla Yamaha 125 som var kandidaten, men tiden blev avgörande. Vi har så brutalt mycket att bli klara med så vi bestämde att el fick det bli.
Bifogar bild på pumpen!



MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Jag ställer mig helt frågande till valet av pump, det finns riktiga drevpumpar för detta ändamål som bevisligen fungerar riktigt bra.

Känns väldigt dumt att riskera så mycket för att spara 1 kilo max.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Michael Karpers skrev:


Faktum är att vi var helt inne på en mekanisk lösning ett tag och jag hade hittat en oljepump som tydligen sitter på gamla Yamaha 125 som var kandidaten, men tiden blev avgörande. Vi har så brutalt mycket att bli klara med så vi bestämde att el fick det bli.
Bifogar bild på pumpen!

MVH/ Michael K


You had me at Yamaha 125
Vore ascoolt att använda en pump från en japansk minimotor (dessutom 2t [antar jag]) till ert amerikanska monster

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



erikjakan skrev:
Jag ställer mig helt frågande till valet av pump, det finns riktiga drevpumpar för detta ändamål som bevisligen fungerar riktigt bra.

Känns väldigt dumt att riskera så mycket för att spara 1 kilo max.


Vilka pumpar tänker du på?

EDIT: alltså vilka riktiga pumpar? Jag skulle gärna se en riktig tillverkare av sådana pumpar och inte hobbyföretag från USA som re-brandar och/eller bygger om befintliga pumpar.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



GustafB skrev:
erikjakan skrev:
Jag ställer mig helt frågande till valet av pump, det finns riktiga drevpumpar för detta ändamål som bevisligen fungerar riktigt bra.

Känns väldigt dumt att riskera så mycket för att spara 1 kilo max.


Vilka pumpar tänker du på?

EDIT: alltså vilka riktiga pumpar? Jag skulle gärna se en riktig tillverkare av sådana pumpar och inte hobbyföretag från USA som re-brandar och/eller bygger om befintliga pumpar.


Dom här klarar väl av bygga pumpar som funkar även till racebilar?

https://www.autoverdi.com/pump.html

å en custom med Kolfibers rotors borde väl både vara cool och lätt?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 99, 100, 101 ... 106, 107, 108   >>
170 besök senaste veckan (827107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande