Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
53 besök senaste veckan (795809 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, ... 101, 102, 103  Nästa>>
   
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jan 2007 22:38     Re: Citera

Några ytterligare rör bilder. Så fort dessa är svetsade både fram o bak så vidtar kryssning av ramen.
Det kommer att göras parallellt med vridtestning, så vi får se var rörelserna sker och var de stärker
bilen som bäst. Givetvis får vi då siffror på den slutgiltiga vridstyvheten.
Göran Malmberg





_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
easec
Skåne



Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jan 2007 22:48     Citera

Jag håller på och tittar på splitter och diffuser, det hade varit intressant och sett hur diffusern ser ut. Det finns ju bilder, på din sida, på splittern men inte på diffusern.

/Mats


_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jan 2007 11:14     Re: Citera

Det beror på att det inte finns någon diffusor än, den kommer i ett senare skede.
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
JimmyJ
Alfta



Här sen Jul 2005
Inlägg: 28



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Feb 2007 16:30     Citera

Hur går det här då?
Verkar bli hur grymt som helst ju! thumbs up


_________________
Jimmy Johansson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Feb 2007 17:35     Re: Citera

vanillago-rilla skrev:
Hur går det här då?
Verkar bli hur grymt som helst ju! thumbs up

ok, här serveras en ny bild, en vecka gammal. Lite mer spännande saker händer snart.
Håller på och kapar upp motorplåt och diffklumps plåt som samtidigt tjänar som kryssning
mellan sektioner i ramen. När dessa sitter där så kan bilen vridas, vilket sker i ett antal
omgångar, som bestäms av hur styrkan utvecklar sig.


Som synes ligger fram och bakram över nivån på kupe golvet. Anledningen är aerodynamisk.
Jag vill ha de undre A-armarna på den nivån över bottenplattan, samt att den bakre ramdelen
är lutningen på diffusorns slutdel. Motoplåten går ner och supportar undersidan mitt under
framramen.

Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2007 14:32     Re: Citera


En bild av hur den tänkta karossen kommer att te sig i denna vinkel, kan vara kul i vintermörkret.
MVH
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
meldert
Eskilstuna



Här sen Aug 2004
Inlägg: 3452



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2007 15:18     Citera

Jösses vad fenor det blir i diffusorn!

Någon speciell anledning till detta? Vad fyller de för funktion?


_________________
Mattias Meldert
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund



Här sen Feb 2003
Inlägg: 10974



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2007 15:42     Citera

oj... Lilla luftutsläppet bakom hjulhuset ser jag. Får ni ens plats med motor osv innanför?

meldert; fenorna sägs väl släta ut luftflödet vill jag minnas? detta var iaf motiveringen till varför subaru använde liknande fenor på sina WRCvingar och på taket.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14502



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2007 16:20     Re: Citera

Anders Jeppsson skrev:
oj... Lilla luftutsläppet bakom hjulhuset ser jag. Får ni ens plats med motor osv innanför?
Tänk om det hade gått bra med öppna headers ut i dessa öppningar (bara en kat i änden)


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2007 16:33     Re: Citera

Anders Jeppsson skrev:
oj... Lilla luftutsläppet bakom hjulhuset ser jag. Får ni ens plats med motor osv innanför?


Det är proportioner på utsläppet, det är efter ritningarna. Motorn sitter lite tilbakaflyttad mot orginal, så
den får plats. Nu ser man rätt ut igenom fronten, men det beror på att kylaren inte är inritad. Främre diffusorn mynar i utläppet där undre A-armen går igenom, så det blir vingprofil på dom A-armarna.
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Michael Karpers
Täby, Stockholm



Här sen Aug 2006
Inlägg: 767


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Feb 2007 09:42     Re: Citera

meldert skrev:
Jösses vad fenor det blir i diffusorn!

Någon speciell anledning till detta? Vad fyller de för funktion?


Faktum är att de är en stöld från Corvette Racing, se t.ex bild:

http://www.corvetteracing.com/pictures/2006/petitlemans/pages/petitlemans036_jpg.shtml

Enl. deras egna tester ökar marktrycket med större antal fenor i diffusorn. Anledningen är att du skärmar av luften som försöker ta sig in från sidan bättre, vilket ökar undertrycket.
Sedan får du, precis som Jeppsson säger, ett jämnare luftflöde.


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2007 19:52     Re: Citera

Första vridtestet genomfört. Slutade på ca 7000 Nm/grd. inte särskilt förvånande med tanke på att inget golv finns på plats, eller front samt bakdelskryssning. Sedan bär ju även motorn när den mommer på
plats. Skådespelet kommer att fortsätta.
Bilen bakifrån med diffklumpsplåten monterad

2 bilder av fronten med motormonteringsplåten på plats.


Christer i egen hög person begrundar vår vridning av chassiet.
Bilen är 25 cm högre än däcken, Mikael var aningen undrande om han skulle få plats med hjälmen.

Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14502



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Feb 2007 23:11     Citera

Så motorblocket skall vara en stressad del i chassit?

För vilken krängning av chassit skall blocket honas? Utgång ur högerkurvor eller är det bara rakt fram som maxeffekt kan användas i alla fall?
Nu behöver ju inte toleranserna vara så små i motortypen så det spelar nån roll (om inte resten av chassit är disktrasa). Men lite nördigt hade det varit.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2007 08:28     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Så motorblocket skall vara en stressad del i chassit?

För vilken krängning av chassit skall blocket honas? Utgång ur högerkurvor eller är det bara rakt fram som maxeffekt kan användas i alla fall?
Nu behöver ju inte toleranserna vara så små i motortypen så det spelar nån roll (om inte resten av chassit är disktrasa). Men lite nördigt hade det varit.


Man kan säga att motorn ger en viss support, den kommer att svara mot väggen mot kupeen samt längsledes mot kardantunneln som i det här fallet är ganska stor. Vi har ju de bakre nedre rören som möter på mot den bakre kupeeväggen och där behövs support sträckledes bl,a.

Som jag nämnt så jobbar jag med styvheten från detta skedet i arbetet och beoende på vad mätningarna ger för resultat så stärks berörd plats upp. Jag tar en förstärkning i taget och för tillfället skall ett golv svetsas dit samt en diagonalsträva i bakre ramen från taket mot ena vipparmsfästet, där vi hade 1,5 mm
rörelse vid 4000Nm. Antagligen har vi en del rörelse fram också men det är inte mätt ännu, gårdagen gick åt till att sätta upp vridanrättningen någolunda bra.
Göran Malmberg


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Michael Karpers
Täby, Stockholm



Här sen Aug 2006
Inlägg: 767


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2007 08:31     Citera

Måste även passa på att lägga in några bilder på fälgarna från Super-Lite. Lite prylbög är man ju, trots allt...





Framfälg med 11,5" backspace. Göran påstår faktiskt på allvar att vi skall kunna svänga med bilen...



Professor Malmberg förevisar bilens höjd för vetgiriga elever. Som tidigare sagts påstås även föraren få plats... inklusive hjälm... hmmm...


MVH/ Michael K


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
novajonas
stockholm/järfälla



Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2007 11:58     Citera

riktigt snygga fälgar! kul att det går framåt för er..


_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge



Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2007 13:27     Citera

Nydelige felger superklassiske , og et hærligt bilprosjekt thumbs up thumbs up thumbs up
Mvh Ketil
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13404



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2007 19:23     Citera

Fan vad jag skulle vilja vara med under vridtesterna...


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2007 19:44     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Fan vad jag skulle vilja vara med under vridtesterna...

Du är så hjärtligt välkommen!
Ska jag säga till när vi går vidare?
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13404



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2007 20:21     Re: Citera

Göran Malmberg skrev:
Ska jag säga till när vi går vidare?


Ja tack.
Vi har en resa till Stockholm planerad....vi får försöka få det att sammanfalla.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Göran Malmberg
Bromma



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2007 20:30     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Göran Malmberg skrev:
Ska jag säga till när vi går vidare?


Ja tack.
Vi har en resa till Stockholm planerad....vi får försöka få det att sammanfalla.

Allright, jag meddelar en tidtabell senare.
MVH
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
53 besök senaste veckan (795809 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, ... 101, 102, 103  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.169 sec)
Webbrowser render:
sec