Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 106, 107, 108   >>
75 besök senaste veckan (826784 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Fredrik - SLC skrev:
GustafB skrev:
erikjakan skrev:
Jag ställer mig helt frågande till valet av pump, det finns riktiga drevpumpar för detta ändamål som bevisligen fungerar riktigt bra.

Känns väldigt dumt att riskera så mycket för att spara 1 kilo max.


Vilka pumpar tänker du på?

EDIT: alltså vilka riktiga pumpar? Jag skulle gärna se en riktig tillverkare av sådana pumpar och inte hobbyföretag från USA som re-brandar och/eller bygger om befintliga pumpar.


Dom här klarar väl av bygga pumpar som funkar även till racebilar?

https://www.autoverdi.com/pump.html

å en custom med Kolfibers rotors borde väl både vara cool och lätt?


haha! elpumpar pratar vi om

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



GustafB skrev:
erikjakan skrev:
Jag ställer mig helt frågande till valet av pump, det finns riktiga drevpumpar för detta ändamål som bevisligen fungerar riktigt bra.

Känns väldigt dumt att riskera så mycket för att spara 1 kilo max.


Vilka pumpar tänker du på?

EDIT: alltså vilka riktiga pumpar? Jag skulle gärna se en riktig tillverkare av sådana pumpar och inte hobbyföretag från USA som re-brandar och/eller bygger om befintliga pumpar.


Ja det är en svårare nöt. Det finns både sämre o bättre i den kategorin du nämner.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



knotan skrev:
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända



turbosarna får ingen olja ifrån motorn, dom har ett helt eget oljesystem

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



knotan skrev:
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända


I mitt fall kommer jag ha turbon lågt och då behövs pumpen för att skicka tillbaka oljereturen högt upp i tanken. Så utan pumpen kommer oljan inte evakueras från turbon. Utöver rökridånlär tätningarna gå rätt fort.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



J.Schuman skrev:
knotan skrev:
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända



turbosarna får ingen olja ifrån motorn, dom har ett helt eget oljesystem


Javisst det hade jag glömt. är det en pump som matar tryck å en annan som sköter retur?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
GustafB skrev:
knotan skrev:
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända


I mitt fall kommer jag ha turbon lågt och då behövs pumpen för att skicka tillbaka oljereturen högt upp i tanken. Så utan pumpen kommer oljan inte evakueras från turbon. Utöver rökridånlär tätningarna gå rätt fort.


Gustaf, kan vara så att min SpeedLab-kollega Johan Björkegren hittat sidan som söks. Kolla länken!
https://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm

Dessutom, Johan S... Det sista som hände förra året vara att vi ändrade oss igen inför Knutan och byggde om... Så just nu har vi precis samma lösning som Gustaf. D.v.s vanliga Barnes-pumpen trycker oljan genom turbon och ner i "turbo-sumpen" som sitter för lågt för att den sedan skall kunna ta sig därifrån. Sedan tar en kugghjulspump på varje sida (1,5 kg tung/st) hand om att trycka tillbaka den oljan till oljetanken. Så vi vinner faktiskt nästan 2,5 kg genom att hålla på och konstra med oljepumparna...

Fast jag får erkänna att det börjar bli tjatigt...!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Inte ens vi i teamet hänger vet allt när det byggs om....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Michael Karpers skrev:
GustafB skrev:
knotan skrev:
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända


I mitt fall kommer jag ha turbon lågt och då behövs pumpen för att skicka tillbaka oljereturen högt upp i tanken. Så utan pumpen kommer oljan inte evakueras från turbon. Utöver rökridånlär tätningarna gå rätt fort.


Gustaf, kan vara så att min SpeedLab-kollega Johan Björkegren hittat sidan som söks. Kolla länken!
https://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm

Den sidan länkade Gurra redan till på förra sidan

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
ripper skrev:
Michael Karpers skrev:
GustafB skrev:
knotan skrev:
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända


I mitt fall kommer jag ha turbon lågt och då behövs pumpen för att skicka tillbaka oljereturen högt upp i tanken. Så utan pumpen kommer oljan inte evakueras från turbon. Utöver rökridånlär tätningarna gå rätt fort.


Gustaf, kan vara så att min SpeedLab-kollega Johan Björkegren hittat sidan som söks. Kolla länken!
https://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm

Den sidan länkade Gurra redan till på förra sidan


Hehehe, ja jäklar...!
Det första man blir blind på är ögonen!

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Så hur ser det ut nu då, det går på samma olja som resten av motorn. Och dessa pumpar flyttar bara tillbaka till tank??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Kuriosa:
De första operativa turbosar som började komma runt 1940 hade integrerad oljepump och separat oljetank. De var lite större än dagens dock (men som ni ser fanns både wastegate, intercooler och t.o.m. varvtalsmätning på dessa. SAAB var inte först nej...inte på långa vägar).




_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
knotan skrev:
Så hur ser det ut nu då, det går på samma olja som resten av motorn. Och dessa pumpar flyttar bara tillbaka till tank??


Stämmer bra!
Eller snarare i vårt fall... Dessa pumpar skjuter in oljan i returledningen som går mellan motor och tank. Tanken sitter lång bak i bilen.

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
beepbeep skrev:
Kuriosa:
De första operativa turbosar som började komma runt 1940 hade integrerad oljepump och separat oljetank. De var lite större än dagens dock (men som ni ser fanns både wastegate, intercooler och t.o.m. varvtalsmätning på dessa. SAAB var inte först nej...inte på långa vägar).


Har en kompis som bor på en gammal bogserbåt ute på Skeppsholmen i Stockholm. Den där båten byggdes från början av amerikanarna för att vara med som assistansbåt vid Dagen D. Det sitter en rackarns så fet turbo på den kan jag säga!!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Majs
Göteborg
Här sen Jun 2007
Inlägg: 21



Michael Karpers skrev:
GustafB skrev:
knotan skrev:
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända


I mitt fall kommer jag ha turbon lågt och då behövs pumpen för att skicka tillbaka oljereturen högt upp i tanken. Så utan pumpen kommer oljan inte evakueras från turbon. Utöver rökridånlär tätningarna gå rätt fort.


Gustaf, kan vara så att min SpeedLab-kollega Johan Björkegren hittat sidan som söks. Kolla länken!
https://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm

Dessutom, Johan S... Det sista som hände förra året vara att vi ändrade oss igen inför Knutan och byggde om... Så just nu har vi precis samma lösning som Gustaf. D.v.s vanliga Barnes-pumpen trycker oljan genom turbon och ner i "turbo-sumpen" som sitter för lågt för att den sedan skall kunna ta sig därifrån. Sedan tar en kugghjulspump på varje sida (1,5 kg tung/st) hand om att trycka tillbaka den oljan till oljetanken. Så vi vinner faktiskt nästan 2,5 kg genom att hålla på och konstra med oljepumparna...

Fast jag får erkänna att det börjar bli tjatigt...!


Ja den sidan var ju väldigt tråkig läsning om man köpt antingen en VDO-pump eller en Turbowerx... Man får väl hoppas att dom som skrivit är bara ännu ett företag som dömer ut andras produkter för att få sin egna att verka bäst. #leverpåhoppet

_________________
Niklas Maisaari
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Majs skrev:
Michael Karpers skrev:
GustafB skrev:
knotan skrev:
Men alltså så länge motorn är igång så finns ju en ständig tillströmning av olja så borde det väll inte kunna hända så mycket, speciellt inte om man seriekoplar så dem går på halva strömmen.

Risken är väll om man har dem kopplade via manuell brytare så man glömmer dem igång medans motorn står still då är ju risken att det ganska snabbt brinner.

Men dem lär man ju koppla via relä till styrsystemet som sköter av /på så borde inte mycket kunna hända


I mitt fall kommer jag ha turbon lågt och då behövs pumpen för att skicka tillbaka oljereturen högt upp i tanken. Så utan pumpen kommer oljan inte evakueras från turbon. Utöver rökridånlär tätningarna gå rätt fort.


Gustaf, kan vara så att min SpeedLab-kollega Johan Björkegren hittat sidan som söks. Kolla länken!
https://www.rbracing-rsr.com/oilsystems.htm

Dessutom, Johan S... Det sista som hände förra året vara att vi ändrade oss igen inför Knutan och byggde om... Så just nu har vi precis samma lösning som Gustaf. D.v.s vanliga Barnes-pumpen trycker oljan genom turbon och ner i "turbo-sumpen" som sitter för lågt för att den sedan skall kunna ta sig därifrån. Sedan tar en kugghjulspump på varje sida (1,5 kg tung/st) hand om att trycka tillbaka den oljan till oljetanken. Så vi vinner faktiskt nästan 2,5 kg genom att hålla på och konstra med oljepumparna...

Fast jag får erkänna att det börjar bli tjatigt...!


Ja den sidan var ju väldigt tråkig läsning om man köpt antingen en VDO-pump eller en Turbowerx... Man får väl hoppas att dom som skrivit är bara ännu ett företag som dömer ut andras produkter för att få sin egna att verka bäst. #leverpåhoppet


Har själv en nästan fåraktig tilltro till VDO-pumparna. Får helt enkelt ställa starten av dem på någon smart condition i MaxxECU:n så man vet att det finns olja innan de börjar pumpa. Då kommer de ju bli smorda hela tiden. Har mycket svårt att tro att det inte skall funka. Lite prima Motul-olja får det mesta att glida!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Skön kommentar från jänkepumpssidan som har trevligt innehåll och historia om sin produktutveckling.
Om en konkurrent som försökte få info från dem: "We told him to go sling hamburgers as this would be closer to his engineering expertise."


_________________
Anders Hansson
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
sweanders skrev:
Skön kommentar från jänkepumpssidan som har trevligt innehåll och historia om sin produktutveckling.
Om en konkurrent som försökte få info från dem: "We told him to go sling hamburgers as this would be closer to his engineering expertise."



Joru, jänkarna är en speciell sort!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Nu kom förresten Schenker förbi med våra nya ATL-fuel cells. FIA-godkända och E85 + metanoltåliga! thumbs up



_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Michael Karpers skrev:
sweanders skrev:
Skön kommentar från jänkepumpssidan som har trevligt innehåll och historia om sin produktutveckling.
Om en konkurrent som försökte få info från dem: "We told him to go sling hamburgers as this would be closer to his engineering expertise."



Joru, jänkarna är en speciell sort!


Det är som en komedi. RB Racing sågar Turbowerx vid fotknölarna och sen läser jag det här i Turbowerx egen reklam

---
CONSUMER WARNING:

Be extremely wary of any cheap gear pump offered up for sale purporting to be a "turbo" oil scavenge pump. Identification is easy - they are black with brass pump heads, or are painted all white or blue. These are ALL cheap Chinese-made cold-water pumps! They are simply re-labeled (or un-labeled) marine, intermittent-duty TRANSFER pumps - TOTAL JUNK - and totally inappropriate for this critical application. $1200+ turbo(s) at risk from a cheap Chinese-made WATER(!) pump. These are commonly available throughout the world, especially on eBay - eg, seller gkwholesale who has now recently resurfaced as wholesalegk. The latest source for this Chinese garbage is ebay seller kap_distributors. These are the same failure-prone types sourced by STS, RB RACING, etc. Regardless of what these sellers claim, these pumps will fail prematurely. We see it constantly - once or twice each week minimum. And no wonder - they are NOT even designed to run continuously, and all are specified to a maximum of 170-185F (WAY too low for turbo drain oil, and which is why none of these sellers specify the operating temperature nor where its made). These are some of the reasons TurboWerx had their pumps custom designed by the actual pump manufacturer engineers with all the proper materials and components, specifically for this application. Half of TurboWerx pump sales are from customers who are replacing a failed competitor's pump, and more importantly, most of these suffered turbo damage/failure, and even engine damage. The difference in price for a properly designed pump is absolutely trivial compared to the risk. If you have the opportunity to inspect or open up any other seller's pump - regardless of their claim otherwise - you will find "China" as the manufacturing origin. Please do not just take our word for it...do your own on-line research on the TurboWerx Exa-Pump, and contrast this with the disastrous results of utilizing the cheap water pumps for turbo oil-return. You have been warned.
---

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Majs
Göteborg
Här sen Jun 2007
Inlägg: 21



Själva locket är skrämmande likt mitt, som släpper metallflisor ner i tanken varje gång man öppnar det :/ Skall bytas ut nu


[/img]

_________________
Niklas Maisaari
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 106, 107, 108   >>
75 besök senaste veckan (826784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande