Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
37 besök idag (779752 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4 ... 101, 102, 103  Nästa>>
   
Göran Malmberg
Bromma





Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2007 10:15     Re: Citera

Då har vi vridtestat igen. Några snedstag bak och plåtgolv och bakom stolen vägg, så dom bitarna rör sig inte mycket nu, bak inte mycket förut heller. De stora rörelserna ligger mellan främre motorfästet och framrutan, diagonalen mäter 2,5mm, samt att tillägg på 2 mm diagonalt taket. Så det blir kryssning i taket pluss att motorblocket monteras på plats till nästa mätning. För tillfället ligger bilen på 6000Nm/grd.
Efter detta kommer monteringen av bottenplattan under bilen, som lär ge en hel del support där.
Vindrutan ligger på 0,5-1mm, så jag lungnar mig med detta så länge.
Vi får se.

Göran Malmberg


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund





Här sen Feb 2003
Inlägg: 10818
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2007 11:41     Citera

Intressant... Och kul!

Det ska fortfarande bli väldigt kul att se om en förare får plats i bilen.

Hur kommer ni gå till väga med karossen, spontant sett känns det som om det tex bara är rutorna och ev lite av taket som är gemensamt. Av bilderna som postats tidigare verkar det mesta av karossen vara uppkapad, sektionerad eller förbered för luftut/insläpp... Krafsar ni ihop en helt ny kaross, eller utgår ni från en C6kaross?


Jag hade gärna velat se lite fler bilder på mätning och vridtestning, gärna under pågående mätning för att skaffa en uppfattning om vad exakt ni pysslar med (jo, jag har läst väghållningsboken, tune to win o allt vad det heter, men liveexempel är alltid intressanta!)

Riktigt intressant projekt måste jag säga. Alltid kul och se saker när man vet att det ligger många timmar tankar bakom! thumbs up
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Michael Karpers
Täby, Stockholm





Här sen Aug 2006
Inlägg: 759
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2007 19:56     Citera

Utgångspunkten för karossen kommer att vara delar av en kaross från Kerry Hitt och ACP, som sedan modifieras. Se http://www.corvetteracebodies.com/corvetteracebod.htm . Vi håller just på att se till att vi kan få hem en och sedan utbryter plastens nirvana...

Vi skall naturligtvis se till att fotta lite under nästa vridtest. Innan den äger rum måste vi dock få blocket på plats då det är en del av den bärande konstruktionen. Just nu diskuteras brandväggs/bakre motorplåtslösningar som gör att man relativt enkelt kan få ur motorn ur bilen samt även justera de bakre ventilerna utan att ha gummiarmar. Detta med bibehållen vridstyvhet.


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
SpeedLab
Stockholm





Här sen Jan 2004
Inlägg: 155
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Mar 2007 08:02     Lägesrapport Citera

Vi har nu kommit till det stadiet där motorblocket skall monteras i chassiet. Skall bli spännande att se hur mycket vridstyvheten förbättras. Rapport kommer.

Apropå motorn så kan jag nämna att vi måste ligga bra till hos V8 gudarna..
När vi klöv motorn efter 2 säsongers hårt rejsande så fann vi att magnetfiltret och dom ilimmade magneterna i motorn såg ut som granruskor. Det visade sig att schimsen för ventilfjädrarna hade pulvriserats, detta tillsammans med att främre ramlageröverfallet var spräckt rakt av på två ställen, kamdrev och kedja var helt slut samt att två avgasventiler var krökta. Allt detta måste ha skett precis i slutet av säsongen då vi inte hittade någon oroväckande mängd spån i magnetfiltret inför hösten.
Som tur var så hade inga vitala delar blivit skadade!
Fantastiskt nog gick motorn som en klocka under hela Anderstorps helgen men det var som sagt tur att det inte blev några mer rejs..

Nu uppgraderar vi med bättre schims, starkare kamdrivning, ny högvarvs damper, nya ventilfjädrar, nytt oljesystem, mm, mm. Vi höjer antagligen inte effekten i år utan koncentrerar oss på att justera in bilen så får vi se hur långt det räcker.

/Johan


_________________
http://www.speedlab.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
listerstorm
sundsvall



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sen Sep 2006
Inlägg: 4
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2007 19:53     Citera

hallo grabbar vi trimmar också så lägg på ett kål asg

vi håller på att renovera de som behövs för att hålla er bakom oss

mvh nyman en axehult mek


_________________
leif nyman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
listerstorm
sundsvall



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sen Sep 2006
Inlägg: 4
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Mar 2007 20:41     Citera

rejsa nu


_________________
leif nyman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Göran Malmberg
Bromma





Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2007 08:38     Re: Citera

listerstorm skrev:

vi håller på att renovera de som behövs

mvh nyman en axehult mek


Hmmm, hur vet ni vad som behövs, jag tror vi får kolla vilket folk som rör sig runt garaget här...
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Michael Karpers
Täby, Stockholm





Här sen Aug 2006
Inlägg: 759
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2007 15:07     Re: Citera

listerstorm skrev:
hallo grabbar vi trimmar också så lägg på ett kål asg

vi håller på att renovera de som behövs för att hålla er bakom oss

mvh nyman en axehult mek


Hehe, Nyman....

Vi får väl se...

Hälsa Per-Erik så jättemycket, förresten. Jag har hans buckla från förra året stående här hemma. Om ni har vägarna förbi är ni välkomna in på en pilsner!

MVH/ MK


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Göran Malmberg
Bromma





Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2007 21:58     Re: Citera


Här poserar Micke vid bilen. Han ser road av att behöva stå på knä och justera ventilerna.
Han står faktiskt i marknivå mot bilen.
Göran


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Göran Malmberg
Bromma





Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Apr 2007 19:32     Re: Citera

Då var det dags för en fortsättnng av vridtesterna. Sist hamnade vi på 6000 Nm/grd, och nu har vi adderat
en snedsträva i taket samt moterat i motorblocket. Det gjorde att bilen hamnade på 8ooo Nm/grd.
Taket var nu ok men i motorutrymmet hade vi en del rörelsa kvar. Så den inplanerade kryssningen genom motorn måste till, nu vrider motorn upp golvet i vågor. I och för sig kommer kardantunneln att ta hand om golvet, men så frikostig att jag nöjer mig med detta är jag inte. Så, var är det stora flexet nu då?
7000 Nm/grd är ju inget att yvas över. VINDRUTAN, det är vindrutan som är problemet. 3,5 mm vid 6000 Nm kraft!!! I med en snedsträva och vips 17000 + Nm7grd. Micke blir smått leende och dagen är räddad.

Domkraften står på en av plattorna till cornerweight vågen.

Framdelen med sin libell.

Två teleskoprör för att mäta framrutans och kupediagonelerna.

Kupen.

Snedsträvan i framrutan.

Till nästa gång skall motorn kryssas samt att kardantunneln byggas. Sedan skall även golvet under motorn integreras i vridstyvheten. Vi får se var vi hamnar, når vi 30000 Nm/grd??????
MVH
Göran Malmberg


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Senast ändrad av Göran Malmberg, 06 Apr 2007 18:04, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund





Här sen Feb 2003
Inlägg: 10818
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Apr 2007 20:54     Citera

Så om jag förstod det hela rätt, nådde ni 17 000N/° med strävan som sitter i på denna bilden?


eller nådde ni 8000N/° med strävan?

Citat:
Så den inplanerade kyryssningen genom motorn måste till

Hur ska ni få plats med kolvarna?
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Göran Malmberg
Bromma





Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Apr 2007 07:06     Re: Citera

Anders Jeppsson skrev:

1
Så om jag förstod det hela rätt, nådde ni 17 000N/° med strävan som sitter i på denna bilden?
eller nådde ni 8000N/° med strävan?
2
Så den inplanerade kryssningen genom motorn måste till
3
Hur ska ni få plats med kolvarna?

17000 är med vindrutesträvan, 8000 utan.
2
Den måste till därför att det fortfarande finns 1,5 mm rörelse diagonalt över motorn. Men det kan ju
inte jämföras med de 3,5 mm som det var diagonalt vindrutan. Jag har ju satt gränsen till 20000 Nm/grd,
men som sagt 30000 vill jag gärna uppnå. Jag vill veta att det mesta av chassierörelserna är borta
av akademiskt intresse.
3
3
Kolvarna? Dom finns inte med på mina ritningar. Jag får sätta Karpers på uppgiften.
mvh
Göran Malmberg


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MaZ
Göteborg





Här sen Nov 2002
Inlägg: 16096
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Apr 2007 07:26     Re: Citera

Göran Malmberg skrev:

Kolvarna? Dom finns inte med på mina ritningar. Jag får sätta Karpers på uppgiften.
mvh
Göran Malmberg


Hahaha, du talar som en äkta ingenjör.

Mycket intressant tråd detta vill jag säga, inspirerande! thumbs up


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Aerodynamic
Alingsås





Här sen Sep 2005
Inlägg: 508
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Apr 2007 17:55     Citera

Funderar på varför ni leder ut luften från kylaren fram på sidorna?
Varför inte Leda den ut genom ovankanten på huven är det något reglemente som
gör att man inte får det eller är det bättre att leda den genom sidorna å varför?

Mvh, Per


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg





Här sen Nov 2002
Inlägg: 16096
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Apr 2007 19:45     Citera

Amatörspaningar:

Varm luft har lägre densitet = sämre funktion på vingarna. Mer luft över bilen = mer luft som gör att bilen fungerar som en vingprofil.
Ventilera hjulhusen är stenhård prio, blir mycket aero-drag av hjul, två flugor i en smäll.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Göran Malmberg
Bromma





Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Apr 2007 20:06     Re: Citera

Aerodynamic skrev:
Funderar på varför ni leder ut luften från kylaren fram på sidorna?
Varför inte Leda den ut genom ovankanten på huven är det något reglemente som
gör att man inte får det eller är det bättre att leda den genom sidorna å varför?

Mvh, Per


Som redan sagts, Vi vill minska lufthastigheten över bilen. Man kan ifs dra nytta av lågtrycks regionerna men detta är tämligen avancerat, även om jag varit inne på sådana tankar. Vi ventilerar alla dock alla lågtrycksytor för att minimera lyftkrafter.
Nu är det så att jag designat en frontsplitter so jobbar likt en friliggandes frontvinge på undersidan. Den ventilerar genom sidoluftsutsläppen. Då kan jag utnyttja detta även för kylluft då utsläppen är möjliga att göra rätt stora. Jag kommer även att utforma "golvet" på tunnlarna till att generera ett litet men dock marktryck.

Nästa steg är att designa tunnlarna likt Peugeots senaste Le Mansprototyp, där dessa är i princip öppna uppåt. Men en sådan konstruktion lär protesteras både sönder och samman i Nodic Supercar.
MVH
Göran Malmberg


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Göran Malmberg
Bromma





Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2007 20:32     Re: Citera

Bara en bild på vipparmsdelar.

Samt även oljetråget.


Göran Malmberg


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Björn Davidsson
Huddinge





Här sen Jul 2005
Inlägg: 899
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2007 21:09     Citera

Hmm blev inte så mycket kvar av mitt tråg...


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Karpers
Täby, Stockholm





Här sen Aug 2006
Inlägg: 759
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2007 08:23     Re: Citera

Björn Davidsson skrev:
Hmm blev inte så mycket kvar av mitt tråg...


Nej... Men du kan få resterna! De ligger hemma i mitt pannrum.


_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sEiKo
Avesta





Här sen Dec 2004
Inlägg: 211
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2007 10:24     Citera

För en ickeinsatt(jag): Hur bra är 30000Nm/mm? hur vridstyv är en vanlig bil? Säg ex. min E28 bmw?


_________________
Jon Lund
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
And ersJepp sson
Lund





Här sen Feb 2003
Inlägg: 10818
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2007 11:11     Re: Citera

sEiKo skrev:
För en ickeinsatt(jag): Hur bra är 30000Nm/mm? hur vridstyv är en vanlig bil? Säg ex. min E28 bmw?


Här finns lite uppgifter på olika bilar;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24188&highlight=vridstyvhet
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8314&highlight=vridstyvhet
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6032&highlight=vridstyvhet
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6336&highlight=vridstyvhet


och här finns lite annat som är nyttigt att läsa;
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5595&highlight=vridstyvhet

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3074&highlight=vridstyvhet
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34470&highlight=vridstyvhet
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
37 besök idag (779752 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4 ... 101, 102, 103  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.138 sec)
Webbrowser render:
sec