Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 106, 107, 108   >>
70 besök senaste veckan (826777 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Grattis, imponerande!!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Kul!

Grymt jobbat!

(en som följer tråden med glädje (i det tysta))

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



+1
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Grattis Speedlab och Erik 😃👍

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Grattis !! till nytt PB och vinst.

Jag trodde inte ni skulle slå Gustaf's tid på sista varvet eftersom ni i S1 låg 0.8sek efter hans S1 tid,
men det lyckades ni ta igen på både S2 & S3 och vinna med 0.04sek marginal thumbs up

Men varför körde ni bara Q1 och sen finalen? var det något som strulade där i mellan?

Och han ni testa dom 3D printade Vortex-generatorerna ni tillverkade?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



GRATTIS till er.

Andra gången Erik kör bilen?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



En video som Erik la upp på sista varvet. Växelspalsknoppen som släpper är bara en av alla saker som skruvade loss sig under dagen.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Tack allihop!


Vilken dag! Klev upp 03.45 för färd ner till Mantorp.
Vi anlände 07.45 och började skruva ihop det lilla som var kvar och ställde lite rake och liknande medan Erik gick på förarmöte.
Bilen var hopskruvad i god tid innan warm-up och sedan var det ju bara att provstarta. Men... eländet startade inte...! Men den hade ju gått finfint det sista som hände...???!
Den går slutligen igång, men går som en påse sk-t!
KATASTROF!

Johan B och Johan Schuman (fd Stigson, känd från rejsa...!) kastar sig handlöst över bilen och börjar dra i allt samtidigt som jag kollar felkoderna på sprutet. Trigger-problem verkar det som... Hmmm... Mycket riktigt...
Vevaxelgivaren har skakat loss och sitter och skakar runt. Låter som ett litet problem, men inte på Bettan. Motorn sitter ju längst in om vi säger så och den går med mycket smala armar att komma åt. Bort med den, fram med Loctite och tillbaka igen... 30 minuter senare startar bilen och går helt perfekt...nästan...!

Nu pulsar soppatrycket och försvinner var 4:e sekund...! Men för i h-vete... funderar starkt på att ta livet av mig!
Kollar sopparegulatorn och styrsignalkablarna från den. Johan S lyckas på något underligt sätt ta sig ner/in till vår Fuelab-pump och kolla anslutningarna på den. Startar motorn igen och nu fungerar soppatrycket!
Under tiden har Warm-upen avslutats utan vår medverkan... börjar bra det här...

Inväntar Q1 och Erik sticker ut och kör till slut. Näst bästa tid, 2 tiondelar efter Rickard C. Erik levererar i vanlig ordning!!
Den där tiden visar sig senare vara både vår och Rickards bästa tid.

Erik kommer tillbaka in och stannar redan på depåinfarten. Vad händer...?
Vi knuffar ner bilen till garaget och konstaterar att serien småfel fortsätter:

    - Luftningslocket på breathertanken för torrsumpen har skakat loss. Bakänden åter nedstänkt med olja. Gegga! Sanering vidtar och locket sätts fast med människans bästa vän, buntband!
    - Viss olja läcker ut från utluftningen på turbotankarna. Kräver tydligen egen variant av breathertank. Vi får låta Patrik printa lite 3D, helt enkelt!
    - En av oljeslangarna ut från våra pyttepumpar har även den skakat upp en smula och delat med sig av sitt innehåll. Skruvas fast.
    - Dessutom flyger fästet som håller ihop taket och rumpan åt skogen när vi tar loss rumpan. Hmmm...Två lager matta kanske kan vara väl tunt för nitarna i längden... Men vi vill ju ha låg vikt högt upp...!

Vi är tvungna att hoppa över Q2 för att hinna få ihop bilen, men i Q3 skall det bli åka av...trodde vi... men Bettan ville något annat...saden han och skrattade vansinnigt...
Bäst att provstarta inför Q3 och sedan rulla ut! Icke sa Nicke! Bilen tvärvägrar! Är det triggersensorn igen? NEJ, den här gången har både damper och triggerhjul släppt och sitter bara och wobblar där nere vid vevaxeln...!

Johan Schuman och Patrik kastar sig omedelbart över problemet, men det ser INTE bra ut...! Det visar sig dock att efter en timme av skinnflådda armar och blåmärken så sitter både triggerhjul och dampern där igen och verkar fungera.
Trycker på startlknappen och bilen wroppar igång hur fint som helst! Fast Q3 har vi missat!

OK, bara invänta finalen. Egentligen helt otroligt, vi är i final på bara 6 körda varv! Dessutom inkvalade som 2:a!
Tack Erik!

Finalen börjar och nervositeten stiger. Snart är det Gustav Bjurströms tur. Han har också haft jättestrul med bilen och egentligen inte gjort ett enda riktigt snabbt varv, men han klämmer till med en 1.16.2-tid! OJ!

Erik rullar ut och har bestämt sig för att börja hårt och öka hela vägen in i Superlapet. Kör t.o.m så hårt att han hinner köra om Gustav på hans nedkylningsvarv.

Tyvärr visar det sig att vi på första sektorn är 1 sekund långsammare än Gustav. Inte bra och jag hör i högtalarna hur kommentatorerna helt räknar bort oss! Men i sektor två är Erik nästan 1 sekund snabbare. Bettan är verkligen brutal på rakan! Och även i sektor tre tar han in några hundradelar och det räcker till en temporär förstaplats med 52 tusendelars marginal! Minst tvåa! När sedan Rickard C får växellådsras efter Mjölby så är vi helt plötsligt vinnare
Helt galet! På bara 9 körda varv! Och med 52 tusendelar!
Vilken dramatik. Jag är helt slut och färdig för rehab!

Vi lastar och gasar hemåt... och vad händer... Jo, i Västberga strax söder om Stockholm passar vår Van på att skjuta ut ett tändstift ur cylinder 5 med gängor och allt. På vägen ut prickar tändstiftet även tändspolen som skjuts i bitar... Men, men vilken tur att vi har nio cylindrar kvar tänker jag och gasar hemåt i natten.

Vilken märklig dag! Fanns hur många ggr som helst då man bara hade kunna givit upp, men lärdomen verkar vara att om man bara kämpar på så kommer belöningen där borta så småningom!
Dessutom, underskatta ALDRIG en fullvuxen motors förmåga att gå som en raket på rakan!



MVH/ Michael K

PS: Vi han inte testa Vortexgeneratorerna, tyvärr.

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Stort grattis och riktigt bra kämpat!


Nu vet jag att motorn inte är svag, men den lät inte så rejsigt vass som jag trodde den skulle göra, kommer det varvas mer i framtiden eller blir det bara mer ladd?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
HenrikE
Västerås
Här sen Apr 2006
Inlägg: 35



Aa, det är krävs ju sin man för att bryta runt det där ekipaget i dom farterna.
Grym bil och ännu grymmare kört!
Grattis!

_________________
Henrik Eriksson
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Erik Nilsson skrev:
Stort grattis och riktigt bra kämpat!


Nu vet jag att motorn inte är svag, men den lät inte så rejsigt vass som jag trodde den skulle göra, kommer det varvas mer i framtiden eller blir det bara mer ladd?


Det är tyvärr det som blir effekten när man sätter sidepipes på en 8:a och inte drar ihop cylindrarna från varje sida till ett rör som vi hade förut. Då lät den som en ljuvligt tjutande Stukabombare när den kom. Ren porr!
Så jag håller med dig, nu låter den mer som en trimmad lastbåt på rakan. Man hör ju bara hälften av tändpulserna, resten går ju ut mot motorvägen...
Motorn klarar av strax under 8.000 varv, men just nu ligger varvtalsstoppet på 7,500 varv och den gick till 7.400 i helgen. Så tyvärr blir det bara mer ladd om det skall ökas här framöver.

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Michael Karpers skrev:
Erik Nilsson skrev:
Stort grattis och riktigt bra kämpat!


Nu vet jag att motorn inte är svag, men den lät inte så rejsigt vass som jag trodde den skulle göra, kommer det varvas mer i framtiden eller blir det bara mer ladd?


Det är tyvärr det som blir effekten när man sätter sidepipes på en 8:a och inte drar ihop cylindrarna från varje sida till ett rör som vi hade förut. Då lät den som en ljuvligt tjutande Stukabombare när den kom. Ren porr!
Så jag håller med dig, nu låter den mer som en trimmad lastbåt på rakan. Man hör ju bara hälften av tändpulserna, resten går ju ut mot motorvägen...
Motorn klarar av strax under 8.000 varv, men just nu ligger varvtalsstoppet på 7,500 varv och den gick till 7.400 i helgen. Så tyvärr blir det bara mer ladd om det skall ökas här framöver.


Det där var ju en riktigt rolig söndag

Men som jag sa där nere, inte faan låter det som att det går särskilt fort på långa rakan. Du får skaffa en växellåda med flerväxlar så Erik får mata på lite mer längs med rakan...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Liten uppdatering:
Just nu är det full fart inför TimeattackNu-finalen på Knutan.
Vi har en skuren turbo att hantera, ytterligare ett test på en oljelösning som inte riktigt, riktigt fungerade, fast att turbon skar var ren klantighet från vår sida, inte oljelösningens fel.
Men tack vare detta har vi lärt oss en hel del om smörjningen av kullagrade turbos och har därför stampat fram ytterligare ett sätt att göra det. Tyvärr något tyngre...
Men det får jag helt enkelt ta eftersom vi vill köra på Knutan!

Nya och gamla turbon:


Tyvärr hade grabbarna på GIK-turbo fel noteringar när det gällde våra turbos. Vi kör GT42-hus (någon av alla versioner), men med en GT45 Axel. Fast vi fick ett GT45-hus med en GT-45 axel. Nedan ser man skillnaden. Till vänster GT45 och till höger vår GT42. Bara att returnera och få rätt! Men det gick med vändande post. GIK fick turbona på förmiddagen och returnerade dem på eftermiddagen. Så nu är de på väg...
Värt att notera är att GT45-varianten är 1,5kg tyngre än GT42...


Nedan ser vi nya returpumparna för oljan samt "oljekorven" som pumpen skall trycka tillbaka oljan till. Tvättäkta Biltema! Men de verkar seriöst byggda, så det skall nog funka. På kanten till oljekorven syns nya inloppen där Biltemapumpen skall pressa in oljan från turbona.
"Oljekorven" samlar alltså alla returstegen från torrsumpspumpen och ser till att oljan kan skickas tillbaka till oljetanken i bakänden på bilen.


En bild från undersidan av bilen med borttagen under-motorn-inspektionslucka. Oljekorven på plats igen. Man ser också torrsumpstråget med sina tre sug-slangar.


Meeeennnn... Säg den lycka som varar för evigt... PostNord har det lite motigt just nu och lyckades ha bort både nyinköpta slicks och även nya turbon.
Tack vare en hjälpsam kundcenterdam + Företagscentret här i Täby hittade vi slicksen och postkillarna körde hem dem till mig. Superschysst! thumbs up
Men turbon är fortfarande på rymmen vilket är riktigt läskigt. Utan den blir det ingen final...

Men sökning är nu utfärdad och vi får verkligen hoppas att framsteg kan göras i början på nästa vecka! Annars bryter jag banne mig ihop!


MVH/ Michael Karpers

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Lycka till på knutan. Ja följer hur det går för er och puppan från telefonen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Supramannen skrev:
Lycka till på knutan. Ja följer hur det går för er och puppan från telefonen


Why

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Fricke.w skrev:
Supramannen skrev:
Lycka till på knutan. Ja följer hur det går för er och puppan från telefonen


Why


Andra körningar ja prioriterar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Supramannen skrev:
Fricke.w skrev:
Supramannen skrev:
Lycka till på knutan. Ja följer hur det går för er och puppan från telefonen


Why


Andra körningar ja prioriterar


Nääää....
Vad trist!

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
mekluuba
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 57



Tror biltema-pumpen är en brandad Marco UP OIL.
https://items.marco.it/en/products/pumps/up3-bronze-gear-pump-15-l-min.html
Finns diagram för flöde vid olika tryck via länken. Även förbrukning.

Vi kör dem på jobbet med hydraulolja, inga reklamationer alls så det är schyssta pumpar. Kan dock ge ganska mycket brus tillbaka i matningen innan kolen är inslitna. (Om ni svetsar reläer så vet ni varför)

_________________
Victor Hofmeijer
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Ja det är samma pump, se till att dem inte sitter för varmt, funkar bra annars, har kört dem på flera bilar.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Låter bra!
Vi kyler bakaxeln med föregångaren till dessa pumpar. Också en Biltemapump i samma storlek, fast blå. Har fungerat sedan 2005, bra statistik!

Här sitter pumpen på plats och suger alltså oljan från tråget under turbon och trycker sedan in den i oljekorven.


Intressant att se hur mycket bromsskivorna expanderar när de blir riktigt heta. De blir ca 5mm större i diameter och skär rejäla spår i styramens fäste ute vid hjulet. Fästet sitter alltså under bromsskivan (som ju inte är monterad här)


Dagens meckgäng. Chrille på svets, Göran på upright och Johan B på vatten/methanolslang!



MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Anders kihlander
Örebro
Här sen Aug 2012
Inlägg: 44



Kan dela med mig av min erfarenhet av denna pump.
Använt den som smörjning/kylning/cirkulationspump till växellådan i en 996tt. Kopplad: pump-filter-tryckgivare-värmeväxlare. Mätte aldrig upp oljetempen men troligtvis ganska hög.
Pumpen är en robust pump rent mekaniskt men tål ej för hög oljetemp i kombination med hög pumpbelastning.
För mig så smälte/mjukna lödningarna på kretskortet för hållaren som håller kolen på plats. Vilket resulterar att kolen hamnar ur läge och pumpen stannar. Prova att löda tillbaka men samma sak hände igen sen.
Bytte till en sådan här: http://turbowerx.com/Scavenge_Pumps/Exa-Pump/Exa-Pump.html
i kombination med en liten kylfläkt som blåser på pumpen och då fick jag det att funka.

Ni har troligtvis lägre oljetemp och kommer få det att funka men kan vara bra att känna till dess begränsningar.


_________________
Anders Kihlander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 106, 107, 108   >>
70 besök senaste veckan (826777 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande