Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
21 besök senaste veckan (82727 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Nästa>>
   
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 11:38     Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday Citera

Hej!

Äntligen efter kanske 10 år av att läsa era trådar så har jag bestämt mig för att skapa en egen tråd!

Jag köpte en Alfetta GTV 2.0 för 12 år sedan, då såg den ut såhär.




Jag ville då bygga en "stylad" gatbil så jag plastade nya skärmbreddare, kjolar, stora fälgar osv.
Då efter det såg bilen ut såhär innan projektet pausades.



Nu efter 10 år har jag bestämt mig för att renovera bilen och bygga en trackday bil. All plast ska bort och återställas till -70tals utseende men med trackday fokus.

Jag började förra vinter så en del arbete är redan gjort så jag kommer att ladda upp bilder eftersom tills jag är ikapp!


_________________
Olle Bergström
Senast ändrad av bergstroem, 28 Jan 2019 09:10, ändrad totalt 9 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 11:43     Citera

Som sagt förra vinter började med att sanera all plast och glasfiber som hamnat på bilen.








_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 11:48     Citera

Karossen är i väldigt bra skick, men det fanns en del ytrost och färgsläpp under så jag passade på att fräscha till underredet innan GTV6 växellådan skulle dit







Chassidelarna hade rätt mycket rost så jag passade på att blästra, lackera och pressa i nya bussningar










_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
vetgirig
MÄRSTA



Här sen Jun 2016
Inlägg: 20



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 12:31     Citera

Kommer att bli ett fint och snabbt fordon det här, det känns så.


_________________
Alex Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 12:34     Citera

Jag kommer att byta ut den 4 cylindriga nordmotorn till V6á, därför bestämde jag mig för att utöka kylprestandan. Jag köpte en SAAB 900 alukylare från Kina och byggde om fronten något för att den skulle få plats.















_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 12:38     Re: Citera

vetgirig skrev:
Kommer att bli ett fint och snabbt fordon det här, det känns så.


Tack! jag hoppas på det i alla fall!


_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 17:59     Citera

Jag köpte på mig en GTV6'a som donatorbil för att konvertera till V6'a. Tyvärr visade det sig att motorn hade haft vatten stående i topparna, ingen vacker syn








Jag hade dock turen att det stog en Alfa 164 3.0 12v motor bara en mil från där jag bor. Blocket är samma som GTV6 men en del grejer måste byggas om för att det ska fungera




_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kolja
08



Här sen Apr 2005
Inlägg: 1915



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 18:54     Citera

Tack för att du räddar en 116 Alfa.

Jag har ett set GTV6 2.5 V6 toppar liggande torrt & som verkar vara bra. Just sayin.


_________________
Tony Jonsson
----------------
Master of Disaster.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
P.Hermansson
Sveg



Här sen Dec 2008
Inlägg: 323



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 19:56     Citera

Härligt det är riktiga bilar detdär.

Har du fått tag på spacer till svänghjulet? Har ett jag förmodligen inte behöver


_________________
Patrik Hermansson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 3806



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 20:12     Citera

Tja jag har lite reservdelar från en nedplockad 164 med 3.0 motorn som blev över efter jag skaffade reservdelar till min formelbil.

Topplock svänghjul koppling tror även cylindrar kolvar luftmängdmätare startmotor generator.
Juste växellåda från samma med.

Något du vill ha bytes mot ett flak öl eller nått. (eller kanske vet någon annan som vill ha det är bara i vägen för mig så måste bort)


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 21:19     Citera

Ja som sagt, fick tag på en 164 motor från ca 89-92 men fick plocka elsystem/generator osv från en 97'a

Jag har fixat detta på motorn:
GTV6 oljepump + tråg
Ny Vattenpump
Ny termostat
Ny kamrem
Ny kamremspännare
GTV6 svänghjul med 2mm shims
GTV6 startmotor
Nya tändstift
Ny olja och filter
Ny multirem
GTV6 motorfästen

Sen plockade jag dessa från donatorbilen som var en 97as 164.
vevaxelremskiva (multirem istället för kilrem)
Generator + fäste
fuelrail
remskiva till vattenpump (3mm spacer)
vevaxelgivare +fäste

Säkert missat en massa!

Planen är att köra med 164ans Bosch Motronic och plenum (GTV6an har smalare insugsrör)







_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 21:22     Re: Citera

Multi skrev:
Härligt det är riktiga bilar detdär.

Har du fått tag på spacer till svänghjulet? Har ett jag förmodligen inte behöver


Har sökt som tusan efter en spacer, men det följde med en stor plåtskiva som hade suttit på svänghjulet för automatlådan, den var 2mm tjock och utav den kapade jag en spacer. Har provmonterat svänghjul och startmotor och det verkar lira!


_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
P.Hermansson
Sveg



Här sen Dec 2008
Inlägg: 323



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2016 22:22     Re: Citera

bergstroem skrev:
Multi skrev:
Härligt det är riktiga bilar detdär.

Har du fått tag på spacer till svänghjulet? Har ett jag förmodligen inte behöver


Har sökt som tusan efter en spacer, men det följde med en stor plåtskiva som hade suttit på svänghjulet för automatlådan, den var 2mm tjock och utav den kapade jag en spacer. Har provmonterat svänghjul och startmotor och det verkar lira!


Ok bra, kan vara bra att spara min om 3.2an ska byta position nån gång i framtiden


_________________
Patrik Hermansson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
blyfot
Falkenberg



Här sen Mar 2005
Inlägg: 167



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2016 07:08     Citera

Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


_________________
Johnnie Eliasson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2016 08:00     Re: Citera

knotan skrev:
Tja jag har lite reservdelar från en nedplockad 164 med 3.0 motorn som blev över efter jag skaffade reservdelar till min formelbil.

Topplock svänghjul koppling tror även cylindrar kolvar luftmängdmätare startmotor generator.
Juste växellåda från samma med.

Något du vill ha bytes mot ett flak öl eller nått. (eller kanske vet någon annan som vill ha det är bara i vägen för mig så måste bort)


Tack för erbjudandet! Har själv 3 st V6ér (2 trasiga) samt 1st nordmotor. Jag tror för tillfället inte att jag behöver några delar just nu. Men jag återkommer så fort något behov dyker upp!


_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2016 08:02     Re: Citera

blyfot skrev:
Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


Ja det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt få igång bilen och se hur det funkar. Ska svänghjulet balanseras tillsammans med veven och remskivan? Någon som vet hur det funkar att viktlätta original svänghjul? Jag har ju 2st i och med transaxeln.


_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
blyfot
Falkenberg



Här sen Mar 2005
Inlägg: 167



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2016 08:11     Re: Citera

bergstroem skrev:
blyfot skrev:
Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


Ja det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt få igång bilen och se hur det funkar. Ska svänghjulet balanseras tillsammans med veven och remskivan? Någon som vet hur det funkar att viktlätta original svänghjul? Jag har ju 2st i och med transaxeln.


Ja det stämmer att det ska balanseras med veven och remskivan, med vikter på veven motsvarande stakar och kolvar. Att lätta svänghjulet går bra, både det främre och det bakre vid kopplingen.


_________________
Johnnie Eliasson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2016 08:29     Re: Citera

blyfot skrev:
bergstroem skrev:
blyfot skrev:
Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


Ja det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt få igång bilen och se hur det funkar. Ska svänghjulet balanseras tillsammans med veven och remskivan? Någon som vet hur det funkar att viktlätta original svänghjul? Jag har ju 2st i och med transaxeln.


Ja det stämmer att det ska balanseras med veven och remskivan, med vikter på veven motsvarande stakar och kolvar. Att lätta svänghjulet går bra, både det främre och det bakre vid kopplingen.


Okey! tack för svaret. Planen blir nog att få bilen körklar i sommar, än om jag måste gena på vissa delar, sen får jag utvärdera vad som funkar och inte och fixa det kommande vintrar. Är inte helt säker på hur jag ska få Bosch Motronic att lira häller. Donatorbilen hade immobilizer, jag plockade dock den styrboxen, mottagaren vid tändningslåset och nyckeln. Men det känns lite osäkert.


_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
blyfot
Falkenberg



Här sen Mar 2005
Inlägg: 167



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2016 08:47     Re: Citera

bergstroem skrev:
blyfot skrev:
bergstroem skrev:
blyfot skrev:
Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


Ja det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt få igång bilen och se hur det funkar. Ska svänghjulet balanseras tillsammans med veven och remskivan? Någon som vet hur det funkar att viktlätta original svänghjul? Jag har ju 2st i och med transaxeln.


Ja det stämmer att det ska balanseras med veven och remskivan, med vikter på veven motsvarande stakar och kolvar. Att lätta svänghjulet går bra, både det främre och det bakre vid kopplingen.


Okey! tack för svaret. Planen blir nog att få bilen körklar i sommar, än om jag måste gena på vissa delar, sen får jag utvärdera vad som funkar och inte och fixa det kommande vintrar. Är inte helt säker på hur jag ska få Bosch Motronic att lira häller. Donatorbilen hade immobilizer, jag plockade dock den styrboxen, mottagaren vid tändningslåset och nyckeln. Men det känns lite osäkert.


Se om du kan hitta Motronic från en äldre bil, de hade inte immobilizer förrän kanske årsmodell -93.


_________________
Johnnie Eliasson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bergstroem
Örnsköldsvik



Här sen Okt 2016
Inlägg: 153


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2016 09:13     Citera

Förra veckan var det Hjulafton då nya fälgar och däck dök upp!
Bilen ska ju bli trackdaybil så den måste ju se fin ut på gata med!

Fälgarna är 17x8 ET35 fram och bak är det 17x9 ET15
Däcken är Federal RS-R (Semi R) med 215x40-17 och 235x40-17

Fälgarna har bult hål 5/100 så flytande kona är ett måste.




Jag har även tagit upp hålet för casterstaget som original har en tvättsvamp som bussning. Nu blir det kulled från Alfa 105



Övre bärarmen fick åka via blästerskåpet och sen ny lack och nya bussningar i polyretan


_________________
Olle Bergström
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
matfo
Stockholm / Älvsjö



Här sen Mar 2005
Inlägg: 780



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2016 12:33     Citera

Blir kanoners detta! thumbs up
Om du siktar på att köra på bana med den tycker jag absolut du ska satsa på ek växellåda med diffbroms men det kan ju bli steg 2.

Ang svänghjulsbalansering så är det säkert så att det egentligen ska / bör balanseras som en enhet med veven.
När jag monterade en 24v V6 i min dåvarande GTV6:a så använde jag ett 3,0 12v V6 svänghjul (utan distans) och gjorde ingen balansering i den nya kombon. Den motorn körde jag sen ett par säsonger i CAR Challenge och sedan har den gått en handfull säsonger i den norska serien utan märkbara problem. Säkert inte optimalt men det funkar iaf så jag skulle smälla ihop det och köra om jag vore du. Om du däremot lättar svänghjulet får du nog göra en komplett balansering.

Min 24v tog jag från 164 Q4 som hade Motronic och immobilizer och på nåt sätt fick jag igång motorn med tillhörande styrbox utan att använda nyckel eller immobilizerantenn från 164:an. Lite oklart exakt hur jag lyckades men jag skulle säga att du ska / kan testa utan iaf.


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Stelvio Q4
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
21 besök senaste veckan (82727 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.222 sec)
Webbrowser render:
sec