Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bur bygge tips
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (17144 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
tänkte diskutera bur bygge

jag ska montera en bur i en bmw E36

tänkte fråga om lite tips och ider

hur gör ni tex för att komma åt att svetsa uppe på buren, jag ser två alternativ bygga låder att ställa buren på, göra hål under plattan buren ska stå på som man kan dra undan den och sänka ner hela buren genom bilen. lr kapa av taket och svetsa fast de igen men de är inget alternativ


sen undrar ja över regler som gäller ang fötterna på buren har sett många olika stora plattor men har för mig ja läst 150x150x3 men så stora har nån aldrig vad jag har sett.
behöver det vara platta under oxå?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Börja med att läsa http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf och titta på skisserna
i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_7.pdf Det mesta står att läsa där.

I buren ska sitta fastsättningsplattor som i sin tur ska skruvas i (minst) 12cm2 & (min) 3 mm
plattor som svetsas i karossen. Det mesta står i regelboken (utom hur man får buren på plats).

En del tar upp hål i taket för att kunna svetsa på plats.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



Jörgen (Jet) skrev:
I buren ska sitta fastsättningsplattor som i sin tur ska skruvas i (minst) 12cm2 & (min) 3 mm plattor som svetsas i karossen.

Har läst Sbf's regler och sökt här på rejsa men har ändock några frågor:
- hur skall plattorna som svetsas i buren se ut förutom att dom är minst 3mm tjock och har plats för minst 3 st M8-bultar? (tänker på huvudbågens fästpunkter i golvet) Finns några min-mått?
- på skisserna 253-21, 22 & 23 ser det ut som att bara 2 bultar används. Räcker det med 2 st M8 i dom främre golvinfästningarna?

_________________
Calle Olsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

calle_o skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
I buren ska sitta fastsättningsplattor som i sin tur ska skruvas i (minst) 12cm2 & (min) 3 mm plattor som svetsas i karossen.

Har läst Sbf's regler och sökt här på rejsa men har ändock några frågor:
- hur skall plattorna som svetsas i buren se ut förutom att dom är minst 3mm tjock och har plats för minst 3 st M8-bultar? (tänker på huvudbågens fästpunkter i golvet) Finns några min-mått?
- på skisserna 253-21, 22 & 23 ser det ut som att bara 2 bultar används. Räcker det med 2 st M8 i dom främre golvinfästningarna?


3 i huvudbågen och 2 i dom andra thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



Dude skrev:
calle_o skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
I buren ska sitta fastsättningsplattor som i sin tur ska skruvas i (minst) 12cm2 & (min) 3 mm plattor som svetsas i karossen.

Har läst Sbf's regler och sökt här på rejsa men har ändock några frågor:
- hur skall plattorna som svetsas i buren se ut förutom att dom är minst 3mm tjock och har plats för minst 3 st M8-bultar? (tänker på huvudbågens fästpunkter i golvet) Finns några min-mått?
- på skisserna 253-21, 22 & 23 ser det ut som att bara 2 bultar används. Räcker det med 2 st M8 i dom främre golvinfästningarna?


3 i huvudbågen och 2 i dom andra thumbs up

Tack. Och hur var det med plattornas mått? Alltså plattorna som svetsas i buren?

_________________
Calle Olsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Man behöver inte göra lådor heller
man kan göra hål i golvet som du sen sänker ner bågen genom.
Du ska ju ändå sätta dit plattor.
Hur stora de måste vara vet jag inte men mina är rättså små.

Bilder på min Volvo hittar du här.
http://www.vombsmotorsport.com/temp/bur/bur.htm

Att plocka av taket är inte alls så svårt som det låter annars..

_________________
Daniel Steiner
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



Dude skrev:
3 i huvudbågen och 2 i dom andra thumbs up

Hmm... en dum(?) fråga, står det fel i Sbf's regler? Under punkten TR 5.8.2.2.2 "Skyddsburens infästning i chassiet" står:

"Varje infästningspunkt i chassie av buren ska skruvas med minimum 3 st skruvar. Skruvarna ska vara min M8 dimension, (min kvalité 8.8.ISo standard). Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. Detta är minimikrav på fastsättning."

Är det ett minimikrav så finns väl inga undantag? Eller...?

_________________
Calle Olsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

calle_o skrev:
Dude skrev:
3 i huvudbågen och 2 i dom andra thumbs up

Hmm... en dum(?) fråga, står det fel i Sbf's regler? Under punkten TR 5.8.2.2.2 "Skyddsburens infästning i chassiet" står:

"Varje infästningspunkt i chassie av buren ska skruvas med minimum 3 st skruvar. Skruvarna ska vara min M8 dimension, (min kvalité 8.8.ISo standard). Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. Detta är minimikrav på fastsättning."

Är det ett minimikrav så finns väl inga undantag? Eller...?


Måste vara ändrat sen sist jag byggde bur (2004). Bra att veta thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
är det krav på att det ska vara först en förstäknings platta och sen en fot till buren och att den ska vara skruvad ihop med golvet, men kan alltså inte svetsa ihop buren med förstärkningsplattan?

jag har sett på tex stcc förra årets bmw som stod på älvsjö mässan nyss att dom hade en rätt lite förstärkningsplatta och inga skruvar har dom inte samma regler?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Kraven är förstärkningsplatta på minst 120cm2 som är svetsad till "golvet" el karossen igentligen.
Sen ska en monteringsplatta svetsas i änden på röret, denna minst 60cm2 och dessa ska sen bultas ihop med 3st M8 bult, sen är det tillåtet att ha fler bultar samt svetsa monteringsplattan till förstärkningsplattan.
Båda plattorna ska vara minst 3mm tjocka.

Detta är ett måste, får inte svetsa buren direkt i förstärkningsplattan.

Sen får även rör som direkt ligger ann mot karossen någonstans svetas samman med densamma, man får dock inte tillägga nått material för att kunna svetsa, men så länge det ligger ann så går det bra!

Ang. fabriksbyggen, så kan det avvika från bestämmelserna, även samma sak med certifierade burar.

Läs det som står här så får du mycket info: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
TR 5.8 behandlar skyddsburen.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Dude skrev:
calle_o skrev:
Dude skrev:
3 i huvudbågen och 2 i dom andra thumbs up

Hmm... en dum(?) fråga, står det fel i Sbf's regler? Under punkten TR 5.8.2.2.2 "Skyddsburens infästning i chassiet" står:

"Varje infästningspunkt i chassie av buren ska skruvas med minimum 3 st skruvar. Skruvarna ska vara min M8 dimension, (min kvalité 8.8.ISo standard). Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. Detta är minimikrav på fastsättning."

Är det ett minimikrav så finns väl inga undantag? Eller...?


Måste vara ändrat sen sist jag byggde bur (2004). Bra att veta thumbs up


Tidigare var det 3 bultar i huvud o främre medans bakre strävorna räckte med 2st bult, om jag inte minns fel...
Men nu är det som sagts 3 bultar i alla punkter som gäller.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



E21 Racing skrev:
Dude skrev:
calle_o skrev:
Dude skrev:
3 i huvudbågen och 2 i dom andra thumbs up

Hmm... en dum(?) fråga, står det fel i Sbf's regler? Under punkten TR 5.8.2.2.2 "Skyddsburens infästning i chassiet" står:

"Varje infästningspunkt i chassie av buren ska skruvas med minimum 3 st skruvar. Skruvarna ska vara min M8 dimension, (min kvalité 8.8.ISo standard). Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. Detta är minimikrav på fastsättning."

Är det ett minimikrav så finns väl inga undantag? Eller...?


Måste vara ändrat sen sist jag byggde bur (2004). Bra att veta thumbs up


Tidigare var det 3 bultar i huvud o främre medans bakre strävorna räckte med 2st bult, om jag inte minns fel...
Men nu är det som sagts 3 bultar i alla punkter som gäller.


Fast frågan är hur man ska tolka detta.


SBF Gemensamma tekniska regler skrev:

TR 5.8.2.2.2 Skyddsburens infästning i chassiet
...
Detta är inte krav när det gäller längsgående bakåtsträvor, (se 5.8.2.2.3).

TR 5.8.2.2.3 Bakåtsträvor
...
Dess monteringspunkter ska förses med en fastsättningsplatta. Varje bakåtsträva ska fästas med två skruvar enligt 5.8.2.2.2 och identiska förstärkningsplattor med en area på minst 60 cm2, (se skiss 253-25).

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
någon som vet hur det är om man vill rega bilen med bur,

vad ska man tänka på?
har hört att original bältena måste gå fritt och inte ta i buren nånstans hur noga är dom med de?


lika så dom två extra stag som sitter i burar nu förtiden hjälkrossar stag och toyota stag vad anser bilprovningen om dessa?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Niklas Sandström skrev:
E21 Racing skrev:
Dude skrev:
calle_o skrev:
Dude skrev:
3 i huvudbågen och 2 i dom andra thumbs up

Hmm... en dum(?) fråga, står det fel i Sbf's regler? Under punkten TR 5.8.2.2.2 "Skyddsburens infästning i chassiet" står:

"Varje infästningspunkt i chassie av buren ska skruvas med minimum 3 st skruvar. Skruvarna ska vara min M8 dimension, (min kvalité 8.8.ISo standard). Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. Detta är minimikrav på fastsättning."

Är det ett minimikrav så finns väl inga undantag? Eller...?


Måste vara ändrat sen sist jag byggde bur (2004). Bra att veta thumbs up


Tidigare var det 3 bultar i huvud o främre medans bakre strävorna räckte med 2st bult, om jag inte minns fel...
Men nu är det som sagts 3 bultar i alla punkter som gäller.


Fast frågan är hur man ska tolka detta.


SBF Gemensamma tekniska regler skrev:

TR 5.8.2.2.2 Skyddsburens infästning i chassiet
...
Detta är inte krav när det gäller längsgående bakåtsträvor, (se 5.8.2.2.3).

TR 5.8.2.2.3 Bakåtsträvor
...
Dess monteringspunkter ska förses med en fastsättningsplatta. Varje bakåtsträva ska fästas med två skruvar enligt 5.8.2.2.2 och identiska förstärkningsplattor med en area på minst 60 cm2, (se skiss 253-25).


Bra fråga, den meningen missade jag
Hur man ska tolka det är nog en fråga till SBF, fast o andra sidan, sätt 3 bult överallt o det är inga problem, man svetsar ju ändå ihop plattor om man vill ha det så styvt som möjligt...

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



E21 Racing skrev:
Sen ska en monteringsplatta svetsas i änden på röret, denna minst 60cm2 och dessa ska sen bultas ihop med 3st M8 bult, sen är det tillåtet att ha fler bultar samt svetsa monteringsplattan till förstärkningsplattan.Båda plattorna ska vara minst 3mm tjocka.

Siffran 60cm2 finns under punkten "TR 5.8.2.2.3 Bakåtsträvor". Men gäller 60cm2 även för burens plattor vid golvet? Eller måste dom vara större?

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



Spjuvern skrev:
har hört att original bältena måste gå fritt och inte ta i buren nånstans hur noga är dom med de?

therealpinto skrev:
30 kap par. 14 (Bilbälte skall vara monterat så att det inte finns risk för att bältesband nöts mot hårda fordonsdetaljer).
Läs mer i tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19941

_________________
Calle Olsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



calle_o skrev:
E21 Racing skrev:
Sen ska en monteringsplatta svetsas i änden på röret, denna minst 60cm2 och dessa ska sen bultas ihop med 3st M8 bult, sen är det tillåtet att ha fler bultar samt svetsa monteringsplattan till förstärkningsplattan.Båda plattorna ska vara minst 3mm tjocka.

Siffran 60cm2 finns under punkten "TR 5.8.2.2.3 Bakåtsträvor". Men gäller 60cm2 även för burens plattor vid golvet? Eller måste dom vara större?


60cm2 gäller för förstärkningsplattan till bakåtsträvorna, för främre samt huvudbågen gäller 120cm2. För fastsättningsplattorna finns ingen storleksangivning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
om man skulle ställa huvudbågen på hyllan vid baksätet då går det ju inte att komma in under med en plåt på under sidan att skruva dessa 3 bultar imot, då det är inne i ett tom rum på bilen hur anses det?

anledningen att jag funderar på att ställa huvudbågen där är att jag vill ha den strax bakom b-stolpen för att inte komma ivägen för original bältes infästningen.

någon som ligger på lite bra bilder på bur monteringar alltid bra med bilder och ider
helst på bmw e36

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



om jag tolkar dig rätt så finns svaret på din fråga på skiss 253-22 eller-23 eller 253-24.
Den streckade saken är förstärkningsplattan. http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_7.pdf

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
finns det några krav på hur långt bak huvudbågen får sitta och hur mycket vinklad den får vara,

det bästa vore så klart att ha den direkt bakom stolen och rak men det blir problem med original bältena

så jag måste flytta den så långt bak som går i golvet samt vinkla den längs b-stolpen för att bältena inte ska ta i huvud bågen.

är det ett problem ur bilsport förbundets sida tro?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Läser man innantill så får man reda på att:
"Den vertikala delen på huvudbågen ska vara så rak som möjligt och ska följa karossens innerkontur så nära som möjligt."

"Huvudbåge - En vertikal båge, placerad tvärs över bilens längsgående axel omedelbart bakom framsätena."

om huvudbågen placeras strax bakom b-stolpen så lär det väl fungera med standardbältet?

Bygg buren som på någon av bilderna på sidan 18 så får du inga problem.
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
bur bygge tips
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (17144 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande