Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 230i -86 -Utklädd VolvOTURBO *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (102533 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hej.

Vi har köpt en E30....och jag håller som bäst på att passa in en B230.
Jag har läst din tråd...men jag får ingen rätsida på hur din är byggd.

Fördelaren sitter ju på sidan på din motor.....på vår sitter den bakom toppen.
Fanns det LättTrycksTurbo med fördelaren på sidan ? Eller har du använt ett gammalt block ?

Hur har du gjort för att få plats med tråget ?
Vi kommer att flytta framvagnsbalken, men det är inte tillräckligt, så vårt tråg måste kapas en bra bit.
Vi kommer att flytta motorn så långt bak...så ena halvan av coupefläkten till värmepaketet måste skrotas bort.
Vi får se om luften räcker till med en half fläkt, för att hålla värmen i coupen i vinter...annars får vi sätta dit en extrafläkt efter paketet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



fördelaren sitter bak toppen på nyare motorer. för min volvo 945 lättrycksturbo hade den bak toppen. fylltryckaden har det oxå. tror det år årsmodell som bestämmer vart den sitter men är inte 100% säker.

dock kan du flytta din till sidan om du önskar det.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



ButterflyRacing skrev:
Hej.

Vi har köpt en E30....och jag håller som bäst på att passa in en B230.
Jag har läst din tråd...men jag får ingen rätsida på hur din är byggd.

Fördelaren sitter ju på sidan på din motor.....på vår sitter den bakom toppen.
Fanns det LättTrycksTurbo med fördelaren på sidan ? Eller har du använt ett gammalt block ?

Hur har du gjort för att få plats med tråget ?
Vi kommer att flytta framvagnsbalken, men det är inte tillräckligt, så vårt tråg måste kapas en bra bit.
Vi kommer att flytta motorn så långt bak...så ena halvan av coupefläkten till värmepaketet måste skrotas bort.
Vi får se om luften räcker till med en half fläkt, för att hålla värmen i coupen i vinter...annars får vi sätta dit en extrafläkt efter paketet.


om fördelaren sitter på sidan eller bak på toppen har att göra med årsmodell samt vilken kaross motorn satt i...
Exakt hur det funkar vet jag inte men 240 hade nog alltid fördelaren blockmonterad och 740 hade den toppmonterad.

Hursom.. Om du vill ha fördelaren blockmonterad istället så är det mycket enkelt! jag har själv gjort exakt samma sak nyss.
Tag bort fördelaren på toppen.. plugga hålet med en tätning som sitter där orginal på blockmonterade motorer, kostar typ 20:- på mekonomen.
På blocken utan blockmonterad fördelare så är det en frysplugg där fördelaren ska sitta, slå bort den.
Fördelaren drivs av en agregataxel som även driver oljepump och bränslepump, men när man har toppmonterad fördelare är inte axeln bearbetad för fördelardrivning, man måste altså byta axeln.
Jag tog min axel från en -76 B21A, den passade rakt av i motorn som var en B230F från en 740 -88.
Sen är det bara att släppa ner fördelare från valfri volvo
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Hej.

Vi har köpt en E30....och jag håller som bäst på att passa in en B230.
Jag har läst din tråd...men jag får ingen rätsida på hur din är byggd.

Fördelaren sitter ju på sidan på din motor.....på vår sitter den bakom toppen.
Fanns det LättTrycksTurbo med fördelaren på sidan ? Eller har du använt ett gammalt block ?

Hur har du gjort för att få plats med tråget ?
Vi kommer att flytta framvagnsbalken, men det är inte tillräckligt, så vårt tråg måste kapas en bra bit.
Vi kommer att flytta motorn så långt bak...så ena halvan av coupefläkten till värmepaketet måste skrotas bort.
Vi får se om luften räcker till med en half fläkt, för att hålla värmen i coupen i vinter...annars får vi sätta dit en extrafläkt efter paketet.


Kul med fler bilar med det konceptet! thumbs up

Jag köpte min förra E30 med denna motorn i så många anpassningar var redan gjorda. Det är därför det inte är med i tråden. Jag har flyttat över paketet till den nya bilen med lite småjusteringar.
Min lättryckare är från -95, fördelaren var redan flyttad och mellanaxeln till fördelardrivningen var bytt.

Här har jag ett par bilder på tråget, ärligt hämtade från Skoterjockes hemsida.








Det är lika tight mot framvagnsbalken som det ser ut.

Min coupéfläkt är också halverad och den har fungerat bra sedan dess och blåser mer än tillräckligt och jag kan inte tänka mig att det skulle behövas mer flås.

om du inte redan sett det har Eriksson360 också b230 i sin e30, men den sitter riktigt långt bak.

Har ni kommit fram till vad för låda ni skall köra med än?

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Bilen ska gå som bruksbil åt Gabriel (min son) så det blir ett rullande prodjekt.
Till att börja med blir det en B230 utan turbo och femväxlad orginallåda.

Så småningom är det meningen att det ska bli fulltrycksturbo....samma som sitter i min bruksbil...945 Turbo -93.

Kommer elsystemet/styrbox från 945 att funka med fördelare på blocket ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



Ta elhärvan för motorstyrningen från en 240 -88b och framåt och plugga i boxar från en 940.
Fördelen med 240 systemet är att motorstyrningen är en helt egen härva på 240 och på 740/940 är all el till hela bilen i en härva. Det enda som behövs ändras på 240-härvan är att skarva kabeln till lmm ca 20 cm och beroende på vilka spridare du ska använda skarva in motstånd på matningen till spridarna.

Fördelaren på lh2.4-systemen (88b och framåt) är bara en gnistfördelare, det sitter en givare på blocket som mäter på svänghjulet som talar om tändläge och varvtal för styrboxarna så vilken blockmonterad fördelare som helst fungerar att använda bara du ser till att stumma centrifugalvikterna och inte använda vacumklockan.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



ButterflyRacing skrev:

Kommer elsystemet/styrbox från 945 att funka med fördelare på blocket ?


Alla toppmonterade fördelare är stumma... är jag ganska säker på..
Så det borde ju funka utmärkt genom att bara använda den blockmonterade som stum fördelare och låta triggningen vara orörd... (den sker väl på svänghjulet?)

EDIT: så kan det gå när man tar lång tid på sig att skriva ett inlägg.. svaret finns ju ovan
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag kopierade in det mesta till Gabriels tråd...så diskusionen kan fortsätta där.
Så denna tråd inte tugga sönder av våra problem.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Kör ni med motorn rakställd eller är den lutad som original? Gällande oljetråg så skall tydligen B20s vara att föredra.

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Bilen ska gå som bruksbil åt Gabriel (min son) så det blir ett rullande prodjekt.
Till att börja med blir det en B230 utan turbo och femväxlad orginallåda.

Så småningom är det meningen att det ska bli fulltrycksturbo....samma som sitter i min bruksbil...945 Turbo -93.

Kommer elsystemet/styrbox från 945 att funka med fördelare på blocket ?


Det kommer bli kanon, jag var lite snabb och antog turbo. Konstigt vad man tänker in ord som inte finns där.

Da_Snake skrev:
Ta elhärvan för motorstyrningen från en 240 -88b och framåt och plugga i boxar från en 940.
Fördelen med 240 systemet är att motorstyrningen är en helt egen härva på 240 och på 740/940 är all el till hela bilen i en härva. Det enda som behövs ändras på 240-härvan är att skarva kabeln till lmm ca 20 cm och beroende på vilka spridare du ska använda skarva in motstånd på matningen till spridarna.

Fördelaren på lh2.4-systemen (88b och framåt) är bara en gnistfördelare, det sitter en givare på blocket som mäter på svänghjulet som talar om tändläge och varvtal för styrboxarna så vilken blockmonterad fördelare som helst fungerar att använda bara du ser till att stumma centrifugalvikterna och inte använda vacumklockan.


Det finns en guide för montering av B230FK/FT i Volvo 240 på TPC, den kan vara ganska användbar.

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=47&t=102002

ButterflyRacing skrev:
Jag kopierade in det mesta till Gabriels tråd...så diskusionen kan fortsätta där.
Så denna tråd inte tugga sönder av våra problem.


Jag kikar över dit istället. thumbs up

AL skrev:
Kör ni med motorn rakställd eller är den lutad som original? Gällande oljetråg så skall tydligen B20s vara att föredra.


Jag har lutat upp motorn en aning, inte så det märks på växelspaken, annars blev det väl trångt på turbosidan.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Jag tänkte få rätsida på elen som trasslat lite till och från då startmotorn klickar ibland och jag får ner under huven med en mejsel och tjuvköra startmotorn. Då har den startat.
Men nu när jag skulle dra igång den för att få in den i verkstan provade jag 2 olika nya batterier och provade till och med att koppla in ett där fram där batteriet sitter original istället men bilen var precis lika halvdöd. Startmotorn är ny och skall vara ok. Kontaktstycket till tändningslåset är också bytt.

Jag hör hur soppapumpen går på lågvarv och låter bra trött när jag vrider på tändningen.
Det känns som att det är något jordfel så det är väl bäst att börja kolla över jordpunkterna till att börja med men det verkar lite skumt att även soppapumpen går långsamt när den har en egen jord.(?) Batterijorden fick jag kollat i och med att jag kopplade in ett nytt batteri där fram som jag provade att jorda på ett par ställen utan framgång.

Det finns en funktion i instrumentet som normalt jordar funktioner som kupéfläkt mm. som bryts då man vevar igång startmotorn och den har jag misstänkt tidigare och redan jordat på ett nytt eget ställe.

Någon som känner igen felen och har någon bra idé var man ska börja rota? Inte för att vara gnällig men det känns lite motigt att rota i blindo ute i regn och mörker ikväll.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



Tänkte bara säga att det är jag som skrivit den där guiden från TPC, så om nån har nån specifik fråga rörande den så går det bra att maila mig på eric@erian.se, kollar tyvärr inte det här forumet allt för ofta.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare


Elen har inte blivit bättre efter omfattande felsökning så nu skall jag dra massa ny el till vitala funktioner och diffbromsen i bakaxeln är trött men jag fick anmält mig till driftingträning (ej fått bekräftat än) långt ner i skåne.

Jag har även fått tag på en nästan komplett bakvagn (till) från en 325 så i vinter skall byggas en bakvagn med ställbara hjulvinklar.

Det som skall ordnas innan driftingen är:

x Fixa elsystemet

- Ta den lilla obromsade diffklumpen med 3,91:1 i utväxling som jag har liggande och svetsa och montera den, den låter lite illa så jag ska bara kolla så pinjong och kronhjul inte ser för ledsna ut

- Montera ställbara grejer på bilden ovan som jag fick handlat och få bilen lite lägre och aningen hårdare bak

x Få fatt på ett nav så jag kan slänga i ratten på bilden.

Det borde inte vara några konstigheter, det enda som kan sätta käppar i hjulen är elen som jag inte är kung på.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Summering från dagens aktiviteter:

-Elen verkar ok, instrumentbelysningen lyser numer när den skall och allt verkar piggare.

-Diffklumpen jag hade liggande åkte nog med i stora vårstädningen så jag letar upp något alternativ.

-Väghållningsgrejerna skulle på plats men jag lyckades inte justera dämparna, tryckte de i botten och vred och letade men det ville inte haka i justeringen. Bytte fjädrarna för att få lite fason på höjden i alla fall.

Ny jordpunkt till batteriet igen.


Lite eltrassel mitt i städningen, glömde fota efteråt.


Gammalt i rött och nytt i blått.


På plats på ena sidan innan jag skruvade dit dämparen, jag justerade de till lägsta läget...


...men det blev inte så lågt ändå, här har jag rullat ut och in i verkstan.


och här har jag kört en provtur på halkan. Det blev lite lägre än 60mm sänkningen som satt innan som inte sänkte tillräckligt.


Det var ett par bakslag men i det stora hela får jag vara nöjd över att elen verkar funka.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Trevligt, snart dags ju. & du är listad i driftingträningstråden (långt ord)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Trevligt, snart dags ju. & du är listad i driftingträningstråden (långt ord)


Ja det ska bli kul!!



Jag bryr mig inte om att göra något åt diffen, nu när jag varit ute och kört på vanliga däck orkar den hålla i ändå. Med R-däcken så morrar det argt i klumpen och spinner på innerhjulet.

Nu ska jag montera bakdämparna, det är konstaterat att det är fel på de och inte går att justera. Så det blir till att lämna in och få de renoverade. En vacker dag kanske man lär sig att köpa nytt och inte gammalt skräp, det blir inte billigare.
De ska provas ändå, de kanske passar bra till driftingen.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare

Den enda bilden jag fått fatt på än så länge och den var ju inte helt fel, men jag hade gärna sett lite mer rattutslag.

Dags för träffrapport från driftingträningen på Bivaröds flygfält utanför Hässleholm, 4 timmar dit och lika många hem skumpandes i bilen med Husqvarna hörselkåpor. Men det var värt det! thumbs up

Jag förstår inte vad så många har emot Kristian Hesselmark, nu har jag bara träffat honom 2 gånger men han är väldigt hjälpsam och trevlig!

Det första som hände när jag kom ner var att jag lät bilen stå en stund på tomgång när jag lastade ut alla prylar, efter en stund såg jag att det rök misstänkt mycket från bilen och upptäckte att det var startmotorn som var boven. Första försöket var att koppla ur all el till startmotorn, då hörde jag hur den låg och högg emot startkransen när jag stod på tomgång så det var bara att plocka loss hela eländet, den är inköpt på Biltema tidigare till somras. Jag köpte den för att det stod Bosch på och tänkte att det borde vara skapliga grejer, men icke! Troligen 3:e sortering...

Sladdandet gick ganska bra men diffen är väl sliten så det ville bara gå rakt fram och spinna på innerhjulet om jag inte laddade max och kastade ut bakdelen. Det andra bekymmret var att den ville sticka iväg i vattentemp.
Nu klämmer jag dit en svetsad diff medans jag renoverar lamelldiffen och jagar rätt på en fräckare kylfläkt, sedan så ska det nog bli bra, jag misstänker att min jätte-IC bromsar bort allt luftflödet som det är nu. I höga hastigheter är det inga problem.

Jättekul med drifting och jag tror det är ett klockrent sätt att lära sig hantera bilen på! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Tyckte väl att jag kände igen denna coola räser när jag såg den i början av projekttråden
Synd att din diff inte va riktigt kompis med dig på bivaröds flygfält, verkar som om den hade kunnat funkar sjukt bra som driftingbil med en redig diff faktiskt

Tack för stripsen som jag fick till min 940T föressten Va jag som körde in i virkeshögen, hehe

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
påsen skrev:
Tyckte väl att jag kände igen denna coola räser när jag såg den i början av projekttråden
Synd att din diff inte va riktigt kompis med dig på bivaröds flygfält, verkar som om den hade kunnat funkar sjukt bra som driftingbil med en redig diff faktiskt

Tack för stripsen som jag fick till min 940T föressten Va jag som körde in i virkeshögen, hehe

/Påsen


Tackar! Ja det kändes väldigt rätt när jag väl fick ställ, jag tror det kan bli riktigt bra med lite träning. Det ligger rätt mycket prylar och skräpar som ska på i vinter är det tänkt så den kan nog bli annorlunda till våren också.

Jag brukar ha med mig "för mycket" grejer när jag åker så långt, av någon konstig anledning brukar de komma till användning.

De hade precis fått på toppen så jag hann inte fota de extra kylkanalerna, han pratade om att de fanns i topplockspackningen och han använde den som mall. Han skulle visa mig nästa gång vi är i garaget så jag hör av mig med förklaringen.

Nu ska jag upp till verkstan och klämma dit en svetsad diff med 3,91 i utväxling istället för 3,25 som sitter nu. thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Niklas Rosell skrev:
påsen skrev:
Tyckte väl att jag kände igen denna coola räser när jag såg den i början av projekttråden
Synd att din diff inte va riktigt kompis med dig på bivaröds flygfält, verkar som om den hade kunnat funkar sjukt bra som driftingbil med en redig diff faktiskt

Tack för stripsen som jag fick till min 940T föressten Va jag som körde in i virkeshögen, hehe

/Påsen


Tackar! Ja det kändes väldigt rätt när jag väl fick ställ, jag tror det kan bli riktigt bra med lite träning. Det ligger rätt mycket prylar och skräpar som ska på i vinter är det tänkt så den kan nog bli annorlunda till våren också.

Jag brukar ha med mig "för mycket" grejer när jag åker så långt, av någon konstig anledning brukar de komma till användning.

De hade precis fått på toppen så jag hann inte fota de extra kylkanalerna, han pratade om att de fanns i topplockspackningen och han använde den som mall. Han skulle visa mig nästa gång vi är i garaget så jag hör av mig med förklaringen.

Nu ska jag upp till verkstan och klämma dit en svetsad diff med 3,91 i utväxling istället för 3,25 som sitter nu. thumbs up


okej, det låter kanon

Jag brukar också ha en hel del grejer med mig när jag är iväg, men denna gången har jag fel grejer med mig Hehe

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Min gamla trötta lamelldiff som skall få sig en välbehövd renovering, roligare utväxling och extra lamell för 40% låsning.


Fick hängt upp nya lilla diffen, blir intressant att prova svetsat och 3,91:1. Torparn var på plats och assisterade, betydligt mycket bättre hjälp än en växellådslyft. Det var en del pyssel att få i alla skruvar uppifrån så det väcktes tankar på att göra en inspektionslucka uppifrån...


Fick ett par bilder av Tommi som var med och fotograferade, en där det faktiskt syns att jag sladdar.


och en bild där jag skall iväg från en stoppsladd på ett skapligt oekonomiskt sätt.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 230i -86 -Utklädd VolvOTURBO *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
5 besök senaste veckan (102533 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande