Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Välbyggd Volvo 240
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (11328 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:

Som sagt jag tvivlar inte på att panhardhistorien stämmer, jag gillar bara inte att göra något jag inte förstår. Testar gör jag dock i CAD:en...


Låter precis i min smak, det lilla ordet VARFÖR som är viktigt.
CAD:en låter bra, bara man sätter rätt frihetsgrader.
Gäller att hålla tunga i rätt mun så grejorna rör sig på rätt sätt.
I de fallen är en typ pappmodell bättre.
Exempel på en FULing model, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13664

Citat:

Finns det några bra trådar som diskuterar RC, vad det egentligen är och beteende pga placering?

Rent statiskt ja, se länkarna. Men dynamiskt som man igentligen är ute efter är det värre med.
Men är något inte bra/just statiskt så blir det inte bättre dynamiskt.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13793
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23209
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12357
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32393
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23374


Citat:

Någon bra litteratur (som behandlar stela axlar)?


Tyvärr här kan jag inte hjälpa dig, alla jä.. väghållningsböcker är på fel språk
Iof denna är mycket läsbar dåck ej så mycket stel axel, se
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



ButterflyRacing skrev:
Gromyko skrev:

Nähä du.

När du säger att sanningshalten i mina påståenden är helt felaktig så får du minsann underbygga ditt påstående på ett bättre sätt än att skriva att "det är helt felaktigt"


om du gör en sökning på rejsa...så finns det massor av trådar där du kan lära dej saker .
om vi skulle göra en komplett redogörelse, varje gång det dyker upp felaktiga påståenden, skulle man inte få göra något annat än att skriva samma sak, om och om igen.

Det är väl inte mitt fel om dina kunskaper brister...och det är definitift inte min uppgift att lära dej något.
Däremot är det min plikt att påpeka felaktiga påståenden.....så dom som vill lära sig något...inte blir förda bakom ljuset.


Ja, nu har jag lärt mig massor i ämnet.
Bland annat ett svar du gav till "SteQve".
Jag citerar ditt svar: "Men skärp dej nu.....".

Jag hoppas att SteQve blev lika klok som jag av ditt svar.

Jag hävdar dock fortfarande att så länge man inte ens fått något som ens liknar balans i sin bil så ska man låta castervinkeln vara som den är. Under förutsättningen att den är lika på båda sidor.

En länk till en förklarande artikel skulle eventuellt kunna göra mig "klokare", men det kanske du inte har tid med.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Gromyko:
Sökfuntionen i forumet funkar faktiskt.
Iof kan det bli ett par trådar att gå igen innan man hittar något matnyttigt.
Detta hitta jag utan större anstränging, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15312
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13138
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11401
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5767

och hur hadde du tänkt dig hitta balansen i bilen????
Prova olika fjädar, eller vad?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Gromyko skrev:


Ja, nu har jag lärt mig massor i ämnet.
Bland annat ett svar du gav till "SteQve".
Jag citerar ditt svar: "Men skärp dej nu.....".

Jag hoppas att SteQve blev lika klok som jag av ditt svar.

Jag hävdar dock fortfarande att så länge man inte ens fått något som ens liknar balans i sin bil så ska man låta castervinkeln vara som den är. Under förutsättningen att den är lika på båda sidor.

En länk till en förklarande artikel skulle eventuellt kunna göra mig "klokare", men det kanske du inte har tid med.


I SteQve fall måste man känna historien.
och jag vet inte varför du ska tjata sönder den här tråden...med saker som bara du pratar om.
Det är ju inte ens din tråd.
Du har fel i dina påståenden....och det är fortfarande inte min uppgift att kasta ljus över dina problem.
Jag tror inte någon är intreserad av din ståndpunkt, när det gäller caster...så varför framhärdar du..??

Det är inte jag som ska lära dej att bygga bil....men jag svarar gärna på frågor, när det gäller saker som jag beherskar. Övriga saker brukar jag försöka hålla mej utanför.

Som det blir nu...gör du dej bara till åtlöje....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



Tack Fuling för dina länkar.

"ButterflyRacing" undrar varför "jag framhärdar".
Tråkigt när man får veta att man har "FEL" och sedan inte kan ha rätt att försvara sig eller ens ställa frågan vad som är fel.
Då gör man tydligen bort sig enligt "BytterflyRacing".

Jättetråkigt.

Vad jag sagt, och fortfarande säger, är att om man har en framvagn som saknar casterjustering och samtidigt har en bil som beter sig underligt så ska man koncentrera sig på att få balans i bilen innan man lägger ner tusenlappar på att få till justerbar caster.

Efter att ha läst igenom Fulings inlägg kan jag konstatera att mina helt felaktiga påståenden fortfarande håller. Slutsatsen är att så länge man inte använder sig av extrema castervinklar så påverkar man inte bilens uppträdande särskilt mycket (Här finns det utrymme för tolkningar.). Vad man får med mer caster är "mer vägkänsla", vilket i verkligheten betyder tyngre styrning.

Vill man dra det till sin spets så kan man översätta det till att mindre erfarna förare nog är glada för mycket caster. Mer erfarna förare vill ha mindre caster för att slippa sitta och slita i ratten. De har koll på bilen ändå.

När jag såg olas körning så var det uppenbart att han har känsla för bilkörning.
Alltså behöver han inte mer caster. Han saknar dessutom servo, vilket ytterligare talar för en liten castervinkel.

Eftersom olas bil liknar min bil konstruktionsmässigt (Hoppas ingen Alfisti läser detta), så rekommenderar jag därför att ola ska ha REJÄLT mycket styvare fjädrar fram än bak. Eftersom hans bil har en ställbar krängningshämmare så kan han sedan labba sig fram till ett neutralt uppförande.

Naturligvis ska han köra med R-däck och helst med samma däck hela tiden. Olika däck kräver olika setup.

En lagom cambervinkel borde ligga mellan -2 till -2,5 grader.

Under förutsättning att bilen inte rollar som en båt så ska det ge en snäll bil som är förhållandevis förutsägbar.

En däcktemperaturmätare ger tydliga svar på hur saker och ting förhåller sig.

Hittills så känns det som att jag hållt mig till tips som gäller olas bil.
Att "ButterflyRacing" anser att det är trådkapning försöker jag fortfarande förstå. Det går trögt.

Ja, just det, glömde några helt uppenbara saker, som är mycket viktigare än ovanstående tjafs. (Det är min plikt. )

ola: Se till att du har koll på cornerweight och var 100% säker på att du inte har hysteres någonstans i chassiet.
Ännu ett tips är att sätta en "strap" runt stötdämparstängerna och sedan köra ett par varv.
Då kan du genast se hur mycket bilen rollar. (Du kommer att bli förvånad.)

---------------------------------------------------------

"Jag tror inte någon är intreserad av din ståndpunkt, när det gäller caster...så varför framhärdar du..?? "

Jag trodde, i min enfald, att detta var ett diskussionsforum.
Då visste jag inte att du köpt Rejsa.nu.
My mistake...

God Jul hörrudu.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Att justera bilen balans med fjädrarna är FEL, det gör man med krängrna.
Iof så kan man justera balansen med fjädrna MEN då kommer bansen mellan pitch och roll bli åt hel...

Man väljer fjädar efter användingsområde, däck och viss mån på bilens kontruktion.

Men tyvärr så i många fall så med stel axel så blir man tvungen att åka med för mjuka bakfjädar pga att annars blir kräningsmotståndet för högt. Allså en jä... nödlösing.
Går att fixa problemet med att flytta in fjädrna mot diffklumpen, allså sänker rollmotståndet utan att ändra fjädringen. Då kan man avfjädar bilen just.


Sen angånde caster så anser jag att runt 5grd så får man vättiga rörelser när man vrider på ratten med spindelvinkar runt 5-15grd.
Sen om nu erfarna kontra oerfarna förare vill ha mer eller minder caster har jag svårt att tro.
Finns nämligen fler parametar som styr vad man bör ha för caster. Typ samma fenomen som med skrubb.

Sen skrev ola ett varför han gjort som man gjort, duger åt mig.
och skall han bygga om så har vi i alla fall väckt tanken med casterjustering.

och till sist jag gillar inte uttrycken hårt och mjukt, relaterat till vad????

Kristoffer R kom i alla fall med en hint om fjäderhårheter bak kontra fram.
Men jag tycker det låter mycket med 2,4-2,5 (fram till bak) men det kan vara som jag sa åven kontenan av för högt rollmotstånd bak. Hmm finns en sak till bakaxen är TUNG.

Hmm nu börja jag bli nyfiken, en del har jag hunnit med att räkan igen men aldrig en 240.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Gromyko skrev:
Tråkigt när man får veta att man har "FEL" och sedan inte kan ha rätt att försvara sig eller ens ställa frågan vad som är fel.
Då gör man tydligen bort sig enligt "BytterflyRacing".


Jag har inte sett en enda fråga....utan bara påståenden utan grund.
Så fråga du. Men speca vad du vill veta.
Castervinkelns storlek kan man inte säga mycker om....innan man vet hur stor axeltapps vinkeln är.

Jag har åkt en hel del Volvo på vägen....och få har åkt fortare....så jag vet var bristerna finns i framvagnen.
Det är inte justeringsmöjligheter jag skulle sattsa på.......utan att få till en vettig caster överhuvud taget.
Men jag skulle först se till att rätta till bristen på spindelvinkel på fjäderbenen, om det inte redan är gjort.

Sedan kan du lägga ner försöken att visa vilket rövhål jag är......det vet alla redan..
Men att jag tycker du har fel, är också en diskusion.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



oj, nu börjar "ButterflyRacing" nästan bli trevlig.

Ja, ja "Fuling" och BytterflyRacing" är tydligen mycket insatta i området, vilket naturligtvis ska högaktas.

Mina ogrundade påståenden bygger på de erfarenheter jag fått genom att i 20 år köra bana med bakhjusdriven Alfa med stel bakaxel. Inte på någon högre nivå precis. Lite klubbmöten och ett och annat race.

Jag har, utan att flytta en enda infästningspunkt, fått min Alfa att gå ungefär lika fort runt Knutan som en välpreppad Miata. (Hade några skojiga varv bakom Dennis Kullman i somras.)

Det tycker jag är rätt schysst, med tanke på att chassiet konstruerades 1964.

ola kan lätt (D.v.s utan att bygga om en massa grejer) få bättre väghållning i sin bil än jag har i min.
Mycket tack vare att hans RC ligger cirka 15 centimeter lägre i bakvagnen än på min bil.

om han har Pro-Squat eller Anti-Squat i bakvagnen, vet jag inte. På min bil är det rejält med Pro-Squat, vilket automatiskt gör den långsammare än de flesta andra bilar i utgången av tvära kurvor.

Min egen erfarenhet av olika castervinklar är att bilen blir mer lättkörd med mindre caster.
När jag hade standardinställning så blev ratten rejält trög under hård belastning. Det kändes mer som att bilen körde mig än att jag körde bilen.
Efter att ha minskat caster till hälften så försvann problemet.

Jag tror problemet är att vi talar olika "språk" och att vi tar oss an problemet på olika sätt.

"Fuling" tar genast fram räknestickan och ger exakta analyser, jag "kollar i backspegeln" och kommer med generella råd utifrån mina erfarenheter.

Därför använder jag gärna uttryck som "hård" och "mjuk".

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
thordan

Här sen Jun 2004
Inlägg: 106



Vad mycket gegga det blev i den här tråden. PM funktionen funkar bra den

Riktigt grym bil du har ola. Det är sådana här byggen som väcker mitt riktiga intresse som tex Hilmersson och Ivarsson. Grymt jobbat! thumbs up

Vad är planen med denna bil, kommer den synas ute på banorna och diverse bilträffar framöver?

_________________
Thord Bengtsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Gromyko skrev:
oj, nu börjar "ButterflyRacing" nästan bli trevlig.
......................
.....................
Mina ogrundade påståenden bygger på de erfarenheter jag fått genom att i 20 år köra bana med bakhjusdriven Alfa med stel bakaxel.


ola kan lätt (D.v.s utan att bygga om en massa grejer) få bättre väghållning i sin bil än jag har i min.
Mycket tack vare att hans RC ligger cirka 15 centimeter lägre i bakvagnen än på min bil.


Jag tror problemet är att vi talar olika "språk" och att vi tar oss an problemet på olika sätt.


Jag är alltid trevlig....men ibland är det bara jag som förstår det.
och jag har inte sågat dina åsikter rakt av....bara den delen som gäller caster.

Det går inte att ta erfarenheter från en bil till en annan. En Alfa från -60talet är säkert 20000% bättre i grunden än vad 240 var.

När jag utredde ett par RallyCrossbilar i mitten av -90talet....kom jag fram till att Volon har på tok för lite caster....och att den skulle må bra av mer spindeltappsvinkel.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
hartmut stammler
österrike
Här sen Dec 2006
Inlägg: 102



Karlsson skrev:
Vet inte om denna varit upp tidigare, hittad den inte iaf. Mycket imponerande 240.

www.ofiengineering.se








http://members.aon.at/stammler/ - här hittar ni min pojks volvo 240 Gr.A och lite annat gott.
hälsningar fr. österrike - ni kan gärna titta förbi - han är krogägare och talar bättre svenska än tyska.
www.fadingerstueberl.at - är krogen.
vill nån ha bilder från mina "gamla" (70/80 tals SSK och historic) bilar - amazon - alfa - abarth - .... mail till mig.

_________________
hartmut stammler
Citera
Bilder o videos
Välbyggd Volvo 240
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (11328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande